طراحی بسته ‌بندی برنج صادراتی و نکاتی که لازم است بدانید

بسته بندی برنج صادراتی

برنج را می‌توان یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان دانست. امروزه انواع مختلفی از برنج با اندازه، طول و رنگ متفاوت در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارد. اما طراحی بسته ‌بندی برنج با بهترین کیفیت نکته‌ای مهم در بازار رقابتی فروش این محصول محبوب است.

طراحی بسته ‌بندی برنج

با توجه به تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان درگذر زمان نحوه طراحی بسته ‌بندی نیز راه تکامل را پیموده و ما در طول این سال‌ها شاهد طراحی‌های بسیار خلاقانه در بسته ‌بندی برنج بوده‌ایم. هدف ما از این بحث شفاف‌سازی این نکته است که راه‌های زیادی برای بسته ‌بندی محصولات کشاورزی و غیره وجود دارد، اما برای جلب ‌توجه و جذب مشتری، باید نوآورانه عمل کرد تا مشتریان شما را از میان سایر رقبا انتخاب کنند و به شما وفادار بمانند. همراه استودیو فهار تا نکات بهتری بیاموزید.

بسته بندی برنج صادراتی
نمونه بسته بندی برنج

ویژگی‌هایی که سبب مقاوت در بسته ‌بندی برنج می‌شود

برنج یکی از غلات مهم غذایی است که تقریبا غذای 50 درصد از جمعیت جهان را تأمین می‌کند. برای طراحی بسته بندی برنج مناسب این محصول درک شیمیایی مواد چنین غلات غذایی که به ‌طور گسترده در سراسر جهان مصرف می‌شود ضروری است.

طراحی بسته بندی مناسب باید بر اساس خواص فیزیکی، شیمیایی و فیزیولوژیکی برنج باشد. به طور مثال در طراحی بسته بندی فست فود باید نکاتی مثل گرمای غذا در هنگام حمل، نوع کارتن، جعبه و … را در نظر گرفت. هرگونه کوتاهی در ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و حمل برنج می‌تواند باعث خراب شدن دانه‌های این ماده غذایی ارزشمند و در نتیجه کمبود غذا در کشور شود.

مانع خوب در برابر رطوبت و اکسیژن

بسته‌بندی مناسب برنج باید مانع خوبی در برابر رطوبت و اکسیژن باشد و دارای خواص مقاوم در برابر حشرات باشد. تولید کیسه بافته ‌شده بر اساس خواص ذاتی برنج، نوعی بسته‌بندی مقاوم برای برنج محسوب می‌شود. برنج رطوبت هوا را جذب می‌کند. این رطوبت به‌عنوان رطوبت نسبی تعادل شناخته می‌شود.

مانعی برای رشد کپک‌ها

اگر در بسته بندی برنج این رطوبت به بیش از 70 درصد برسد شاهد رشد کپک‌ها خواهیم بود. همچنین وجود اکسیژن بیش از حد در دانه‌های برنج باعث گرم شدن این محصول می‌شود که رشد حشرات و یا کپک‌ها را افزایش می‌دهد. در طراحی بسته بندی به خصوص طراحی بسته بندی مواد غذایی باید ان نکات را مورد توجه قرار داد. تراکم رطوبت، درجه حرارت بالا و غلظت بالای اکسیژن در نزدیکی دانه‌های برنج می‌تواند در کیفیت دانه‌های برنج تأثیرگذار باشد.

متریال مناسب و محکم و مطابق با قوانین صنایع غذایی

متریال مناسب برای طراحی بسته‌ بندی برنج آن را در برابر فساد محافظت می‌کند. علاوه بر این، باید قادر باشند فشارهای مکانیکی که در حین حمل‌ونقل به کیسه‌ها وارد می‌شود را تحمل کنند. مواد بسته‌بندی نباید با برنج واکنش نشان دهد و لزوما باید مطابق با قوانین صنایع غذایی تعیین ‌شده عمل نماید. شرکت های بسته بندی برنج در هنگام طراحی این موضوع را در نظر خواهند گرفت.

مقرون‌به‌صرفه باشد

از نظر تجاری، باید به‌ راحتی در دسترس، قابل بازیافت یا استفاده مجدد، مقرون‌به‌صرفه باشد و قابلیت اینکه به‌راحتی به یک بسته جذاب تبدیل شود را داشته باشد. صاحبان برند قهوه به استفاده از پاکت بسته بندی قهوه که قابل بازیافت باشد روی آورده اند.

در گذشته استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یا کاغذی یا پارچه‌ای در بازار برای فروش برنج بسیار عرف بود. اما در این نوع بسته‌بندی الزامات فوق رعایت نمی‌شد و حجم بسیار زیادی از برنج پیش از رسیدن به دست مصرف‌کنندگان دچار آسیب می شد. پس با این توصیفات این سوال پیش می‌آید که چه نوع بسته‌بندی دارای ویژگی‌های مناسب است؟ قیمت چاپ کیسه برنج بر اساس متریال های به کار برده نوع طراحی بسته بندی برنج مشخص می گردد.

طراحی بسته ‌بندی برنج
بسته بندی شیشه ای برنج

بسته بندی برنج به روش های نوین با کمک پلیمر و فلز

پلیمرهای پلی‌پروپیلن استفاده گسترده‌ای در ساخت کیسه‌های بسته‌بندی، کیسه‌های خرید، کیسه‌های ذخیره‌سازی فله و غیره دارد. این مواد پس از آزمایش برای کیسه‌های کاغذ، جوت، چربی و کاه برنج در صنعت بسته‌بندی به‌کار گرفته شد و توانست بهترین نوع متریال برای بسته‌بندی دانه‌های برنج را به خود اختصاص دهد. انواع کاغذ چاپ را بشناسید تا بتوانید بسته بندی بهتری را انتخاب نمایید. پارچه بافته ‌شده از نوارهای PP  ساخته شده است و به ‌صورت پود و تار در هم بافته خواهند شد. سپس پارچه بافته شده به صورت لوله‌ای بخیه زده می‌شود تا کیسه‌های بسته‌بندی تهیه شود.

پلیمر پلی‌پروپیلن و چند لایه آغشته به مواد فلزی

در طراحی بسته ‌بندی برنج طیف وسیعی از مواد پلاستیکی مانند پلیمر پلی‌پروپیلن وجود دارد. چند لایه آغشته به مواد فلزی با ویژگی‌های خاص، مانع آسیب به محصولات خواهد شد و آن‌ها را برای مدت طولانی تازه نگه می‌دارد. همچنین برخی کیسه‌ها برای افزایش عمر مفید و همچنین نجات برنج از آسیب دیدن شپش‌ها با نیتروژن شسته می‌شوند. کیسه های برنج پلی پروپیلن (PP) معمولا برای ذخیره، بسته بندی و حمل دانه های برنج استفاده خواهند شد. به قیمت چاپ کیسه برنج توجه کنید و بهترین بسته بندی برنج را در نظر بگیرید.

کیسه‌های بافته‌ شده PP

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که تأمین‌کنندگان برنج خریدار کیسه‌های بافته‌ شده PP باید کیسه‌هایی را تهیه نمایند که مطابق با استاندارد IS 14887 و استانداردهای بین‌المللی کیفیت در مورد صادرات است. در مقایسه با سایر پلاستیک‌ها، پلی‌پروپیلن ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین محصول شناخته می‌شود. حتی بر کاستی‌های کیسه‌های بسته‌بندی سنتی برنج نیز غلبه کرده است.

بسته بندی برنج با کیسه های بافته‌ شده PP
بسته بندی برنج با کیسه های بافته‌ شده PP

ویژگی‌هایی که باعث خاص شدن این گونی‌ ها در طراحی بسته بندی برنج و افزایش استفاده از آن‌ها می‌شود عبارت‌ هستند از:

  • تولید کیسه‌های بسته بندی پلی‌پروپیلن در اندازه‌های مختلف از 1 تا 50 کیلوگرم امکان‌پذیر است.
  • خاصیت آنتی استاتیک کیسه‌هایPP انباشتن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • جوندگان و آفات نمی‌توانند کیسه‌های بسته‌بندیPP برنج را پاره و خراب کنند.
  • این کیسه‌ها رطوبت را دفع می‌کنند و آن‌ها را در برابر میکروب‌ها، پوسیدگی و کپک مقاوم می‌کند.
  • قرار دادن مارک تجاری و بسته‌بندی زیبا با این کیسه‌ها امکان‌پذیر است.
  • سفارشی‌سازی از نظر چاپ، لمینت، رنگ و موارد دیگر برای بسته‌بندی کیسه‌های ساخته‌ شده ازPP امکان‌پذیر است.
  • PP در برابر مواد شیمیایی مانند اکسیژن مقاوم است که دانه‌های برنج را فاسد می‌کند.
  • استحکام کششی بالای کیسه‌های بسته‌بندیPP برای برنج، حمل‌ونقل آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • پلیمر پلی‌پروپیلن کمک می‌کند کیسه‌هایی سبک وزن‌تر تولید ‌شود. بنابراین، رسیدگی به این نوع کیسه و جابه‌جایی و حمل مقرون‌به‌صرفه را برای استفاده‌کننده به همراه دارد.
  • کیسه‌هایPP برای بسته‌ بندی برنج به‌راحتی قابل‌ استفاده مجدد و بازیافت هستند. علاوه بر این، این کیف‌ها از نظر هزینه بسیار مقرون به‌صرفه هستند.

بنابراین، با توجه به توضیحات فوق کیسه‌های ساخته‌ شده از پلی‌پروپیلن مطمئنا می‌توانند دانه‌های برنج را از آسیب‌های محیط و خرابی محافظت کنند. این نوع کیسه‌ها همانند یک بسته مهروموم شده عمل می‌کنند که کیفیت دانه‌های برنج را با محافظت از آن‌ها در برابر اکسیژن، رطوبت و آلودگی حفظ می‌کند.

بسته بندی کاغدی برنج
بسته بندی کاغدی برنج

طراحی بسته‌بندی جذاب برنج در وزن‌های مختلف

برای بسته ‌بندی برنج بهترین گزینه کیسه پلی‌پروپیلن با زیپ و دسته‌دار است که در ادامه به شرح بیشتر آن می‌پردازیم.

 کیسه پلی‌پروپیلن با زیپ و دسته‌دار

این نوع بسته‌بندی بسیار محبوب است که به ‌عنوان کیسه پارچه‌ای چین یا پلی پنبه‌ای نیز شناخته می‌شود. نتیجه چاپ روی کیسه‌ها بسیار مطلوب است. این نوع کیسه‌ها در وزن‌های 2 کیلوگرم، 5 کیلوگرم، 10 کیلوگرم، 20 کیلوگرم، 25 کیلوگرم، 35 کیلوگرم، 39 کیلوگرم، 40 کیلوگرم، 50 کیلوگرم برای مصرف‌کنندگان در دسترس خواهند بود. محدوده اندازه (28، 70، 100، 150، 250، 500، 1000، 3000، 4000) گرم برای کیسه‌ بسته‌ بندی برنج در حجم‌های کم و زیاد مناسب است. برای کیسه‌های جانبی، ابعاد استاندارد بسیار مناسب است. اما این حجم بسته‌بندی را بنابر نیاز مشتری، می‌توان تغییر داد.

طراحی بسته‌بندی مناسب صادرات

هند در مقایسه با چین، اندونزی، بنگلادش، تایلند، ویتنام، فیلیپین، کامبوج، برمه و پاکستان برترین کشور تولیدکننده برنج است. به‌ جرات می‌توان گفت نحوه طراحی بسته‌بندی برنج باکیفیت هندی در صادرات این محصول نقش بزرگی را ایفا کرده است. در اینجا نکته‌ای که ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته این است که ویژگی‌های یک طراحی بسته‌بندی صادراتی مناسب چیست؟

توجه به ویژگی‌های برند و خصوصیات ذاتی برنج

در بسته بندی مناسب صادرات باید ویژگی‌های برند و خصوصیات ذاتی برنج برجسته شود، این ویژگی‌ها می‌تواند شامل عطر، محل کاشت، میزان قد کشی برنج، قدمت، نام سنتی، کیفیت باشد و با توجه به این عوامل، قیمت این محصول تعیین می‌شود. توجه به همین ویژگی ها در بسته بندی زعفران صادراتی موجب جلب توجه بیشتر مخاطبان و در نتیجه افزایش فروش این محصول می شود.

طراحی مناسب و منعکس‌کننده ارزش تجاری

طراحی کیسه‌ بسته ‌بندی برنج باید قیمت و ارزش آن را برای خرید توجیه کند. طراحی بسته بندی، طرای لوگو، رنگ، عکس‌ها، تصاویر، فونت و داستان نام تجاری برند باید منعکس‌کننده ارزش تجاری برند و مشوق خریدار برای استفاده باشد. شرکت های طراحی بسته بندی برنج در هنگام طراحی این نکات را در نظر خواهند گرفت.

بسته بندی برنج

استفاده از رنگ‌های روشن در طراحی بسته ‌بندی برنج

به عنوان مثال در صورتی‌که قصد فروش برنج قهوه‌ای ارگانیک در بازارهای روستایی را دارید، رنگ‌های روشن در طراحی بسته ‌بندی برنج ترجیح داده می‌شود. محتوای طراحی کیسه برنج نیز بخش مهمی از پروسه تولید و صادرات برنج است. یا در بسته بندی صادراتی میوه خشک موجب می شود تا محتویات بستته بندی بهتر دیده شود تا اعتماد مشتریان جلب گردد. زیرا شعار تبلیغاتی از انتقال پیام برند به مخاطبان اطمینان حاصل می‌کند. در بسته بندی برنج صادراتی باید دستورالعمل های مهم زیر دنبال شود.

  • نوع برنج
  • ارزش غذایی
  • فرآیند نمایندگی تولید و بازاریابی
  • شرایط نگهداری بهداشتی و بررسی کیفیت و نحوه ذخیره سازی

سخن پایانی

بحث طراحی بسته ‌بندی برنج به‌گونه‌ای که در برابر آسیب‌های محیطی و حمل‌ونقل مقاوم باشد صحبت امروز و دیروز نیست و مدت زیادی است که ذهن کشاورزان و کارخانه‌داران را به خود مشغول کرده است. جدای از این موضوع، وجود خلاقیت و نوآوری در بسته‌ بندی برنج نیز مطرح است. به آن معنا که بسته‌ بندی برنج باید به‌گونه‌ای موجب جلب‌ توجه مشتری و ایجاد اشتیاق برای انتخاب آن محصول شود. اگر شما هم به چنین موادی اهمیت می‌دهید و می‌خواهید از بسته بندی برنج حرفه‌ای خود لذت ببرید، ما در آژانس تبلیغاتی فهار به عنوان بهترین شرکت طراحی بسته بندی در کنار شما هستیم. طراحان ما تلاش می‌کنند تا از بهترین متریال برای طراحی و ساخت کیسه های برنج و سایر متریال متناسب با این محصول کشاورزی استفاده کنند تا نتیجه بسیار مثبتی حاصل شود. جهت هرگونه مشاوره می‌توانید با آژانس ما در ارتباط باشید.

در این مطلب ما تلاش کردیم تا شما را با روش‌های بسته‌ بندی برنج و نحوه بسته بندی نوین و مقاوم آشنا کنیم. برای اطلاع از قیمت طراحی بسته بندی به سایت مراجعه نمایید. اما قطعا در بازار روش‌های دیگری نیز برای بسته ‌بندی محصولات وجود دارد که می‌توان بر اساس نوع محصول بهترین بسته‌بندی مورد نیاز را انتخاب کرد و متناسب با بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید به بهترین نوع بسته بندی برنج دست یافت. از اینکه همواره با ما همراه هستید از شما ممنونیم.

مطالب مشابه