EN
EN

هویت بصری برند یا Brand Visual Identity

هویت بصری، مجموعه ای از عناصر گرافیکی است که به یک شرکت یا برند خاص هویت و شناخت بصری می‌بخشد. این شامل لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها، شکل‌ها و تصاویر است که در تمام مواد بازاریابی و ارتباطات بصری برند به‌کار می‌روند. هدف از ایجاد هویت بصری، ایجاد تمایز و تشخیصی فرهنگی در ذهن مخاطبان، تقویت شناخت برند و ایجاد ارتباط معنی‌دار با مخاطبان است.

طراحی هویت بصری

مشتریان قبل از آنکه شما حرفی به زبان بیاورید، درباره برند شما قضاوت می‌کنند. نقطه شروع هرگونه تصمیم گیری برای مشتری، عناصر بصری برند هستند. همانطور که ما انسان‌ها را ابتدا از طریق ظاهرشان مورد قضاوت قرار می‌دهیم، مشتریان نیز به آنچه یک برند از خود به نمایش می‌گذارد، توجه ویژه دارند.

درحقیقت، یکی از مولفه‌های کلیدی در ساخت یک برند موفق، ایجاد هویت بصری قوی است. هر عنصر از هویت بصری برای تقویت و پیشبرد داستان برند شما اهمیت دارد. ما در «استودیو فهار» به شما کمک می‌کنیم تا فلسفه طراحی هویت بصری کسب و کار شما با استراتژی و پیام برندتان همسو باشد تا در جذب مشتری و فروش بالا موفق عمل کنید.

هویت بصری چیست؟

هویت بصری ترکیبی از عناصر گرافیکی است که مشخصات ظاهری و فیزیکی برند را نشان می‌دهد. این عناصر گرافیکی اغلب شامل لوگو، پالت رنگ، نماد، تایپوگرافی، تصاویر، ویدئو، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، محصولات و سایر عناصر بصری هستند. توسعه برند و هویت بصری تنها بخشی از فرآیند ساخت برند است، اما می‌تواند یکی از هیجان انگیزترین، لذت بخش‌ترین و مهمترین مراحل در برندسازی باشد.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید چگونه برند خود را از طریق عناصر گرافیکی به تصویر بکشید، خلاقیت و نوآوری حرف اول را می‌زنند. هرچه ابتکار بیشتری ارائه شود، احتمال بیشتری وجود دارد که به یک هویت بصری منحصر به فرد دست پیدا کنید. هویت بصری برند شما باید با اهداف و ارزش‌های کلی کسب و کارتان سازگار و همسو باشد. برای رسیدن به چشم اندازهای موفقیت بهتر است خدمات مربوط به طراحی هویت بصری کسب و کار خود را به تیمی قوی و حرفه‌ای بسپارید.

اهمیت طراحی هویت بصری برند

هویت بصری فوراً شخصیت و ارزش‌های برند شما را به مخاطبان منتقل می‌کند. یک هویت بصری قوی باعث ایجاد ارتباط با مشتری و وفاداری از برند می‌شود. از سوی دیگر، هویت بصری ضعیف می‌تواند‌ مشتریان را نسبت به برند شما نامطمئن یا حتی به آن بی‌اعتماد کند. یک هویت بصری ثابت و هدفمند می‌تواند‌ مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • داشتن یک هویت بصری قوی برای شناخت برند در یک بازار پرتقاضا حیاتی است. این موضوع باعث می‌شود تا مصرف کنندگان به سرعت شما را بشناسند.
  • عناصر بصری می‌توانند‌ ارزش‌ها و ماموریت سازمان شما را نشان دهند و شما را از رقبا متمایز کنند. دیده شدن در بین رقبا در دنیای امروز اهمیت زیادی دارد.
  • طراحی هویت بصری سازمانی به ایجاد ارتباط عاطفی با مصرف کنندگان کمک می‌کند. برای مثال، شعار «Just Do It» نایکی احساسات قوی را القا می‌کند.
  • هویت بصری باعث ایجاد وفاداری می‌شود. به عنوان مثال، به آنباکسینگ فکر کنید که در آنها برندها با طراحی بسته بندی خاص مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عناصر اصلی طراحی هویت بصری

تیم طراحان استودیو فهار قبل از طراحی هویت بصری شرکت شما، ابتدا ارزش‌ها، شخصیت و مخاطبان اصلی برندتان را شناسایی می‌کنند. هنگامی که تیم طراحی این ویژگی‌ها را تعریف کردند، سپس روی عناصر اصلی هویت بصری کار می‌کنند. در ادامه به عناصر اصلی هویت بصری اشاره می‌کنیم:

پالت رنگ

پالت رنگ مجموعه‌ای از رنگ‌های کلیدی است که در تمام ارتباطات بصری مانند لوگو، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، بروشورها و تبلیغات استفاده می‌شود. پیروی از اصول تئوری و روانشناسی رنگ‌ها برای تطبیق نوع رنگ با ارزش‌های برند بسیار مهم است. هر رنگ معنایی دارد و ویژگی‌های متفاوتی را به مخاطب شما منتقل می‌کند. برای مثال، رنگ آبی نشان دهنده اعتماد و آرامش است.

تایپوگرافی

هنر استفاده از فونت از مهمترین مراحل طراحی هویت بصری است. تایپ ‌فیس‌ها و فونت‌ها می‌توانند به بیان شخصیت برند شما کمک کنند. تایپ فیس گروهی از کاراکترها، حروف و اعداد با یک طراحی منسجم و مشترک است. استفاده از فونت ساده، قابل خوانا و متفاوت ضروری است و باید در تمام کانال‌های ارتباطی از جمله وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، اسناد شرکتی (کارت ویزیت و غیره) به صورت یکسان استفاده شود.

چیدمان گرافیکی

چیدمان طراحی گرافیکی به قرار دادن عناصر گرافیکی در یک بستر ارتباطی خاص اشاره دارد. به عنوان مثال، قرارگیری جای لوگو در سایت، اندازه فونت‌ها، میزان فضای سفید، جانمایی تصاویر و غیره در این بخش از پکیج هویت بصری قرار دارند. چیدمان عناصر در وبسایت، پست‌های اینستاگرام، بروشورها، طراحی محصول و بسته بندی یا ویدئوها متفاوت است. هدف از چیدمان گرافیکی ایجاد انسجام، قابلیت درک و ارسال پیام برند است.

طراحی لوگو

لوگو یک نماد گرافیکی است که به عنوان چهره شرکت شما شناخته می‌شود. لوگو یک عنصر ضروری از هویت بصری محسوب می‌شود و چیزی است که مخاطبان شما می‌بینند. لوگو از ترکیب تایپوگرافی‌ها، نمادها و رنگ‌ها ایجاد می‌شود. طراحی لوگو استارتاپ می‌تواند‌ به برداشت اولیه قوی منجر شود. مخاطبان ابتدا لوگوی شما را می‌بینند و اگر لوگو اعتماد آنها را جلب کند، سفر خود را در شناسایی برند شما ادامه می‌دهند.

تصویر سازی

تصاویرسازی شامل عکس‌ها، نمادها، گرافیک‌ها، ویدئوها و سایر موارد هستند. موضوعاتی مانند رنگ، چیدمان، زیبایی شناسی و سبک تصویرسازی در تعریف هویت برند بسیار موثر هستند. تصویرسازی شخصیت برند شما را منتقل می‌کند و بر احساسات و عواطف مشتریان بالقوه تاثیر می‌گذارند. استفاده از فناوری‌های جدید مانند تصویر برداری هوایی می‌تواند‌ برگ برنده شما در بازار امروز باشد.

طراحی محصول

اگر برند شما محصولات فیزیکی می‌فروشد، مهم است که به طراحی محصول و طراحی کاراکتر بسته بندی توجه داشته باشید. طراحی محصول به مفهوم سازی و اجرای محصولی اشاره دارد که نیازهای مصرف کنندگان هدف را برآورده می‌کند. در طراحی بسته بندی مواردی مانند شکل فیزیکی، مواد، زیبایی، ظاهر، احساس و غیره موثر هستند. هدف نهایی این است که محصول خود را متمایز کند و باعث اعتماد سازی و فروش شود.

اصول طراحی هویت بصری برند

تیم طراحان استودیو فهار از پنچ اصل مهم در طراحی هویت برند استفاده می‌کنند:

  1. مرتبط بودن: هر عنصر بصری از برند با اهداف، ارزش‌ها، مخاطبان هدف و بازار هدف شما همسو است.
  2. متمایز بودن: عناصر بصری برند شما نسبت به رقبا به شکلی خلاقانه، نوآورانه و منحصر به فرد طراحی می‌شوند.
  3. ساده بودن: هویت بصری خوب بدون پیچیدگی است. سادگی و قابل درک بودن برای مخاطب هدف اهمیت بالایی دارد.
  4. بی‌زمانی: هویت بصری برند شما به صورت منسجم طراحی می‌شود تا برای سال‌ها در ذهن مخاطب باقی بماند.
  5. عملکردی: عناصر بصری به صورت عملکردی ایجاد می‌شوند تا قابلیت استفاده در کانال‌های آنلاین و آفلاین را داشته باشند.
4.5/5-(2امتیاز)