سئو

اگر قبلا سئو را بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine optimization) می‌دانستند امروزه سئو را می‌توان بهینه‌سازی برای تجربه کاربری دانست! با هوشمندتر شدن گوگل، بر خلاف گذشته دیگر با تنظیم محتواها برای گوگل و دیگر موتورهای جستجو، نمی‌توان با هر قیمتی در صفحه اول و در لینک‌های ابتدایی ظاهر شد. برای درک اثرگذاری و به صرفه بودن هزینه‌های سئو، عمر تبلیغات در یک روزنامه، یک مجله و استوری یک اینفلوئنسر را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد رزرو هر کدام از این جایگاه‌های تبلیغاتی عمر محدودی داشته و موجب هزینه‌های سریالی خواهد شد. بزرگترین تفاوت سئو با دیگر تکنیک‌های بازاریابی، این است که کاربر زمانی که با جستجو به سایت شما می‌رسد در مرحله نیاز بوده و بهترین زمان برای فروش، جمع‌آوری لیدهای ارتباطی، معرفی خدمات و … می‌باشد.
به اعتقاد بازاریابان حرفه‌ای، موتورهای جستجو تنها مکانی هستند که کاربر بیش از هر زمان دیگری، در سرچ صداقت داشته و به دنبال رفع نیاز خود است. با رشد تعداد سایت ها و افزایش نیروی انسانی متخصص در سئو و تمایل کسب و کارهای نوپا برای سرمایه‌گذاری در سئو رقابت شدیدتری را در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود. اگر اوایل دهه نود، تب طراحی سایت بود در چند سال گذشته شاهد تب بهینه‌سازی اصولی برای کسب و کارها خواهیم بود. فرآیند سئو را می‌توان شبیه یک چرخه دانست که با آنالیز شروع می شود و با کنترل اتمام می‌شود و مجدداً با تغییر استراتژی فرآیند را تکرار می‌کنیم تا به بهترین نتیجه برسیم. محتواهای کپی شده یا اصلاحاً Scrapted، پنالتی شدن سایت‌ها، ناقص بودن پروسه کلمات کلیدی و سرمایه‌گذاری روی کلمات کلیدی اشتباه به جای کلمات کلیدی پول‌ساز، از آسیب‌هایی بوده است که در چند سال اخیر حتی منجر به ورشکست شدن کسب و کارها شده و تجربه ناموفقی را برای صاحبان این کسب و کارها رقم زده است. سئو از جنس سرمایه‌گذاری است و در بلند مدت می‌تواند به خاطر ذات مانایی و عمر بالای موتورهای جستجو، برگ برنده باشد.