هویت‌بصری (Visual Identity) در برندبوک

هویت بصری visual identity در برندبوک

 هویت بصری، چاشنی برند …

در این مقاله کوتاه، سعی داریم به هویت‌بصری، میزان اهمیت و جایگاه آن در برندسازی بپردازیم.

برند بوک و هویت بصری موسسه برکت
برند بوک و هویت بصری موسسه برکت

هویت بصری چیست؟

یکی از نقش‌های اصلی برند یا تأثیر‌سازمانی هر شرکتی به‌عهده هویت‌بصری (Visual Identity) است، هویت‌بصری به نحوه‌ی شکل‌گیری ادراک و ایجاد تأثیرگذاری برند از طریق عناصر دیداری اطلاق می‌شود.

هویت‌بصری به‌ شما کمک می‌کند تا از بهترین و اثرگذارترین راه برند خود را در ذهن مخاطب جا بیندازید. طراحی تابلوها برای فضای داخلی و خارجی، تمامی پیام‌ها و اقدام‌ها هر پیامی که از طریق راه‌های ارتباطی مستقیم یا غیرمستقیم مخابره می‌شود و سایر انواع ارتباطات که شامل ( صدا، بو، لمس‌کردنی‌ها) و هر چیز تصویری که در حکم نماینده‌ی شرکت باشد مثل تقویم، ساعت و … تمام این چیزها هویت را می‌سازند. بله به میزان بسیار زیادی گسترده و مهم هست!

مخاطب در دنیای متنوعی از تصاویر خلاقانه‌ای که امروز بطور ناخودآگاه می‌بیند، چطور برند شما در ذهنش ثبت و ماندگار شود؟

راه‌حل درست داشتن یک هویت‌بصری منحصربفرد هست تا بتوانید در ذهن مخاطب حک شوید.هویت‌بصری (Visual Brand Identity) شخصیتی است که جلوه‌ی بصری دارد.

لباس فرم سازمانی در هویت بصری
لباس فرم سازمانی در هویت بصری

 

لحظه‌ای یک برند شناخته شده مثل کوکاکولا را تصور کنید، خب چه تصویری برای شما تداعی می‌شود؟رنگ قرمز یا دست‌نوشته‌ی خاص کوکاکولا و یا فرم بطری آن؟

همه‌ی اینها همان تصویری است که از کوکاکولا در ذهن ما ثبت شده یعنی همان هویت‌بصری. برای تعریف بهتر از هویت‌بصری شاید بتوان حتی خودتان را در نظر بگیرید! هویت‌بصری برند به اندازه هویت یک انسان مهم و موردتوجه است.

شما مجموعه‌ای هستید از اخلاق، رفتار، گفتار و ظاهر و با همین مشخصه‌ها در ذهن کسی تداعی می‌شوید. برند‌آیدنتیتی (Brand Identity) بستگی به این دارد مخاطبان شما، چه درکی از برند شما پیدا می‌کنند و ذات کسب‌و‌کارتان چیست.

در کل هویت‌بصری (Visual Brand Identity) مجموعه‌ای از تمامی المان‌ها، عناصر و هر آنچه که از یک برند می‌بیند چه دیداری و یا حتی شنیداری که برای مخاطب ایجاد شده است.

 اهمیت هویت‌بصری:

شما با داشتن یک فعالیت هدفمند و برنامه‌ریزی شده در فضای مجازی مخصوصأ اینستاگرام که این روزها بدون تعارف فضای خوبی برای معرفی و رشد کسب‌وکارها دارد می‌توانید به یک عامل مهم در برندسازی به راحتی دسترسی داشته باشید.

اما به همین راحتی هم نیست!

هویت بصری در برندبوک موسسه برکت

تنها عاملی که می‌تواند فعالیت شما را از دیگران متمایز بسازد، حس و تجربه‌ی خوبی است که از مشاهده‌ی پیج حرفه‌ای خود به مخاطب انتقال می‌دهید. شما برای ساختن این تجربه‌ی خوشایند با کمک تیم‌های حرفه‌ای، باید به تهیه و تولیدمحتوا مطابق و در راستای استراتژی کسب‌وکارتان قدم بردارید.

با داشتن محتوا و ساختن تصویر خوب اعم از داشتن لوگو، رنگ‌سازمانی، داشتن اونیفرم منحصر به‌خود برای پست‌ها و هر آنچه که به اشتراک می‌گذارید و …

که همه‌ی اینها به‌شما برای اینکه به بهترین شکل خود را معرفی کنید مهم است و به کمکتان می‌آید.

همه‌ی برندهای معتبر و شناخته‌شده چه خارجی و چه داخلی برای شکل‌دهی برند خود همین مسیر را رفته‌اند و از اینها در فضای مجازی، سایت‌ها، تبلیغات‌شهری و رسانه‌ای و … استفاده کرده‌اند و حالا دیگر برای بقای خود و موفقیت در فعالیت مارکتینگ و برندینگ از اهمیت هویت‌بصری آگاه هستند.

اجزای هویت بصری:

هویت‌بصری به‌صورت ویژه روی احساسات مخاطب شما متمرکز می‌شود، تعداد و نوع اقلام آن بسته به نیاز برند شما، حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، نوع محصول و بازار و خدماتی که ارائه می‌دهید، گاهی می‌تواند حتی ۲۰۰ عنصر یا بیشتر و یا کمتر باشد.

چند نمونه از عناصر و اجزای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایده پردازی یا همان طراحی کانسپت

لوگو یا آرم تجاری

لی‌اوت

تایپ‌فیس

پالت‌رنگ

شعار تبلیغاتی (اسلوگان یا تگ‌لاین)

ست‌اداری ( کارت‌ویزیت و… )

کتاب برند (Brand Book)

امضای برند (sign)

بافت یا پترن برند

طراحی لباس کارکنان

وبسایت

امضای ایمیل (Email Design)

شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و …)

و …

 

هویت بصری در برندبوک موسسه برکت

 

ساخت هویت بصری:

برای ساختن هویت‌بصری مناسب این چند مورد را در نظر داشته باشید:

چه کسی هستید و قرار است چه کاری انجام دهید و به چه چیزی در کسب‌وکار خود باور دارید.

شخصیت برند شما چیست و چه چیزی شما را در بازار محصولات مشابه از دیگر رقیبانتان متمایز می‌کند.

صدای برند شما چیست؟

برای داشتن یک هویت‌بصری موفق باید بتوانید با المان‌ها پاسخ این سوالات را بدهید.

 

هویت بصری در برندبوک موسسه برکت
هویت بصری در برندبوک

بررسی هویت‌بصری :

پرداختن به کلیت هویت‌بصری برندها بسیار گسترده و تخصصی می‌باشد. در اینجا به‌صورت مختصر به چند اجزای هویت بصری اپراتورهای داخلی می‌پردازیم.

هویت‌بصری برند ایرانسل

شرکت ایرانسل که هویت‌بصری آن و چیزی که در ذهن مخاطب از آن حک شده، برندی است با روحیه‌ی جوان، پیشرو و به‌خاطر داشتن مخاطبانی جوان نیز نیازی به یک هویت هم‌سو با شخصیت خود دارد.

رنگ سازمانی ایرانسل نیز یک رنگ پرشور و جوان و پرانرژی است و همینطور فونت آن که با توجه به شخصیت برند و مخاطبان این اپراتور طراحی شده است.

هویت‌بصری برند رایتل

رنگ بنفش در لوگوی رایتل نشانگر سلطه‌جویی، جوانگرایی و هم‌چنین به روز بودن است و در بعدهای دیگر نیز می‌توان از رویاپردازی هم نام برد که یک انتخاب بررسی شده می‌باشد و همینطور انتخاب رنگ سفید و بنفش‌ارغوانی این است که علاوه بر ایجاد تمایز با دیگر برندها و رقیبان خود، خواهان یک ارتباط مهیج با مخاطب خود که تمرکزش روی جوانان است، می‌باشد.

فونت آن، هم در فارسی و هم انگلیسی نیز در راستای هماهنگی با استراتژی و هویت برند طراحی شده و نام این برند یعنی رایتل که از شاهنامه برگرفته شده است به معنای خرد نزدیک است و در طراحی لوگوی رایتل از فرم‌های مدور استفاده شده که هدف از کاربرد این فرم‌ها تداعی آنتن‌های بی‌تی‌اس است و همینطور آن هویت مهیج و ساده‌اش و در واقع ترکیبی از سه‌دایره است که اشاره‌ای غیرمستقیم به نسل سوم سیم‌کارت دارد.

هویت‌بصری برند همراه‌اول

همراه‌اول از دو رنگ آبی و نارنجی استفاده کرده است که القاکننده‌ی نیروی درونی و همینطور به‌صورت متضاد نیز در کنار هم هستند.

لوگو در ظاهر اول وجود یک ارتباط در هم تنیده را به تصویر می‌کشد که با شعار همراه اول ( هیچ‌کس تنها نیست) مطابقت دارد و زوایه ی قرارگیری این دو حلقه در کنارهم به معنای تحرک و تغییر مداوم نیز می‌باشد.

همراه اول بر خلاف رایتل که  روی نسل جوان تمرکز داشت، بیشتر به فرهنگ اصالت و سنتی اهمیت می‌دهد که در یکی از بهترین کمپین ‌های این برند با عنوان ( سیم‌کارتتو عوض کن) اشاره‌ای به اصیل بودن این نسل از تلفن همراه و همین‌طور در کنار هم بودن که از آداب گذشته‌ی ایرانیان بوده است را دارا می‌باشد.

در دنیای پرتنوع امروز که مدام در حال دیدن تصاویر خلاقانه هستیم، ضرورت داشتن یک هویت‌بصری منسجم بیشتر حس می‌شود.

هویت‌بصری برند و در واقع همه چیز، با یک ایده‌ی خوب شروع می‌شود، استودیو برند فهار بعنوان ایده‌پرداز در کنار شما خواهد بود برای رشد و معرفی هر چه بهتر کسب و کار شما.

مطالب مشابه