آمیخته های بازاریابی

آمیخته بازاریابی

آمیخته های بازاریابی یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات در زمینه بازاریابی است که از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است. با اینکه اصطلاحات و نوسانات در بازاریابی دائماً در حال تغییر هستند، اما این اصطلاح تقریباً 70 سال در این حیطه دوام داشته است و همین نکته نشان دهنده میزان اهمیت آن می باشد. این کلمه در بسیاری از کتاب ها و جزوات دانشگاهی مدیریت بازاریابی و آموزش فروش به چشم می خورد و به عنوان مبنا در این علوم شناخته می شود. در این مقاله به توضیح کامل این مبحث و تأثیرات آن می پردازیم.

آمیخته های بازاریابی چیست؟

بر اساس دید غیرحرفه‌ای و اشتباهی که وجود دارد، بازاریابی تنها به ترفند ها و برنامه های فروش و جذب مشتری خلاصه نمی شود. بلکه این رشته بسیار مهم، گسترده‌تر از این تصورات است. به طور خلاصه می توانیم بگوییم بازاریابی در تمامی بخش های یک کسب و کار وارد می شود و شامل همه آن ها است. در این بین اصطلاح آمیخته های بازاریابی معنا پیدا می کند. این علم به شما کمک می کند شناخت بهتری از کسب و کار خود داشته باشید و با برنامه ریزی صحیح و دقیق، به هدفتان برسید. درواقع یادگیری و به کارگیری این سیستم، به شما در سرعت بخشیدن به روند رشد کسب و کارتان کمک می کند.

برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، آمیخته های بازاریابی مسئله پیچیده‌ای نیست و به راحتی می توانید برای پیشرفت کسب و کارتان از آن استفاده کنید. قیمت گذاری که امر حیاتی و مهمی در کار است، به این مبحث مربوط می شود.

 

آمیخته بازاریابی

 

 ۴P از آمیخته بازاریابی چیست؟

حتی اگر تجربه‌ای سطحی در زمینه بازاریابی داشته باشید، حتماً ۴P برایتان آشناست. اگر کمی وارد این مبحث شده باشید، حتماً می دانید که در بازاریابی چهار کلمه و اصطلاح کلیدی و رایج وجود دارد. این چهار کلمه در زبان لاتین با p شروع می شوند. این شامل Product، Price، Promotion و Place می شوند که به ترتیب به معنی محصول، قیمت، ترویج و کانال توزیع هستند.

آمیخته بازاریابی p4 به معنای این است که محصول مناسب، باید در زمان و مکان مناسب، با قیمت مناسب به مشتری ارائه شود. این یک فرمول ساده است؛ اما عمل کردن به آن و پرداختن به جزئیات، نیاز به دقت و برنامه ریزی دقیقی دارد. مدیریت در این بخش حرف اول را می زند، در بسیاری از مواقع ممکن است بتوانید یک الی دو موقعیت را کنترل کنید، با این حال تنها زمانی می توانید از آن استفاده کنید که به قواعد و اصولش مسلط باشید.

درواقع شما باید بدانید چطور تمامی این p ها را کنترل و سازماندهی کنید تا به صورت یکپارچه پیش بروند و شما را به هدفتان برسانند. در ادامه به توضیح این 4 p می پردازیم.

محصول یا Product

محصول همان کالا یا خدماتی است که هر مجموعه به مخاطبین و مشتریان خود ارائه می کند. گاهی یک شرکت، خدماتی را ارائه می کند و محصول آن یک کالای قابل لمس نیست. از این بین می توان به شرکت های پشتیبانی و خدمات رسانی اشاره کرد. همچنین آرایشگری، خدمات پس از فروش، خدمات تمیزکاری، خدمات اینترنتی و غیره، از دسته محصولات خدماتی هستند. در این زمینه شما باید سعی کنید محصولی که ارائه می نمایید، از کیفیت بالایی برخوردار باشد و خدماتتان را به بهترین شکل عرضه کنید.

 

آمیخته بازاریابی

 

قیمت یا Price

قیمت درواقع هزینه‌ای است که مشتریان برای دریافت خدمات و یا خرید کالایی می پردازند. فرمول قیمت تنها احتساب هزینه های صرف شده به علاوه سود نیست. درواقع این مبحث بسیار پیچیده‌تر از چنین فرمول سطحی و ساده‌ای می باشد. چنین عقیده‌ای کاملاً اشتباه است. قیمت گذاری از جوانب حساس و ریسک‌پذیر هر کسب و کاری به شمار می رود که درآمیخته های بازاریابی به آن رسیدگی می شود. روش های مختلفی توسط متخصصان بازاریابی مورداستفاده قرار می گیرد.

برای قیمت گذاری یک محصول ابتدا باید وضعیت بازار و رقبایتان را بسنجید. سپس ارزش محصول یا خدمات را حساب کنید و با در نظر گرفتن هزینه های دیگر و روند عرضه و توزیع، قیمت گذاری را انجام دهید. باید حواستان را جمع کنید که قیمت را زیاد بالا نبرید و مخاطب محصولاتتان را بشناسید. از طرفی هم نباید قیمت ها به گونه‌ای باشند که به کسب و کار شما آسیب بزنند. می توانید در این باره با کارشناسان مشورت کنید و حتماً پیش از قیمت گذاری و یا به روز رسانی قیمت ها، روش های قیمت گذاری رقبایتان را به دقت بررسی کنید و استراتژی های موفق را پیش بگیرید.

 

مکان توزیع محصول یا Place

پس از قیمت گذاری باید ببینید محصولتان در چه موقعیت مکانی باید به فروش برسد. ابتدا نوع کسب و کارتان را مشخص کنید و بعد با تحقیق درباره کانال های عرضه کننده محصولات مشابه، متوجه خواهید شد محل توضیح محصول یا خدمات شما کجاست. ابتدا ببینید مخاطب شما کیست. برخی کالاها و یا خدمات، بسیار گسترده‌اند و شما می توانید آن ها را در بسیاری از نقاط خریداری کنید و یا از خدمات آن استفاده کنید؛ اما برخی محصولات مشتریان خاص خود را دارند و تنها در بازار ها و مکان های خاصی می توانید آن ها را ارائه کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، می توانید درک بهتری از محل توضیح کالا یا خدمات خود داشته باشید.

 

آمیخته بازاریابی

 

ترویج یا Promotion

پیش از این درباره اهمیت کیفیت و نحوه ارائه آن صحبت کردیم. کیفیت و نحوه ارائه محصول، می تواند یک تبلیغ مجانی و تضمین کننده ادامه راهتان باشد. فراموش نکنید آنچه از کیفیت بیشتر اهمیت دارد، شیوه و راهکاری است که شما از طریق آن محصولتان را معرفی می کنید.

بسیاری از شرکت ها و مجموعه ها محصولاتی با کیفیت بالا تولید می کنند؛ اما نمی توانند آن‌طور که می خواهند فروش داشته باشند. در دوره‌ای زندگی می کنیم که تبلیغات و معرفی برند و خدمات، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر به این جنبه ها و امکانات برای رشد پشت کنید، شکست می خورید. شما باید برند و محصولاتتان را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید و مخاطبان خود را پیدا کنید. بهتر است تمامی تکنیک های تبلیغ و معرفی به روز را به خوبی بشناسید و در وقت مناسب از آن ها استفاده کنید.

با به کارگیری این چهار عنصر و یکپارچه سازی آن ها، می توانید کسب و کارتان را به اوج برسانید. ممکن است در ابتدا نتوانید تمام بخش ها را به خوبی مدیریت کنید اما با گذشت زمان و کسب تجربه، آن ها را تحت کنترل خود در می آورید.

 

مثال آمیخته بازاریابی

آمیخته های بازاریابی مثال های مختلفی دارند که در این بخش به یکی از مثال های مختصر و مفید آن می پردازیم تا اهمیت آن را بهتر درک کنید. همان‌طور که می دانید، نیوآ یک شرکت مشهور در زمینه تولید لوازم بهداشتی و مراقبتی پوست می باشد که سال هاست به عنوان یکی از برترین برند ها در این زمینه، شناخته می شود. این شرکت در آغاز کار خود، روی تولید محصولات مراقبتی برای افراد مسن‌تر تمرکز کرد تا بتوانند از طریق این محصولات جوان‌تر به نظر برسند و یا نشانه های پیری مانند چروک، خشکی و افتادگی پوست را تا حدی درمان کنند.

بعد از انجام تحقیقات و کسب تجربه بیشتر، اثبات شد جوانان نیز باید از محصولات مراقبتی استفاده کنند تا پوستشان دچار مشکلات و پیری زودرس نشود. همین موضوع باعث شد این برند محصولات مراقبتی برای جوانان را نیز تهیه و تولید کند. این امر به استقبال بسیار خوبی رو به رو شد. درواقع در این بخش شرکت نیوآ توانست محصول خود را به خوبی قیمت گذاری و معرفی کند. این شرکت تمامی این قواعد را رعایت کرد و توانست پیشرفت بسیار چشمگیری داشته باشد. نیوآ اکنون یک برند بسیار محبوب و شناخته شده است.

 

آمیخته بازاریابی

 

 7 P در آمیخته بازاریابی چیست؟

تعریف و چهارچوب 4p شامل نقد هایی نیز می شود. یکی از نقد های آن موضوع اشاره این چهار p به کالاست و درباره خدمات تعریف و جهت گیری دقیقی ارائه نشده است. به همین جهت سه p دیگر را به این تعریف و قواعد اضافه کرده‌اند تا این سیستم تکمیل شود. این سه p شامل people یا اشخاص، process یا فرآیند و Physical Evidence یا آثار فیزیکی محصول می شوند.

 

مردم یا People

مردم یا مشتریان هدف شما رابطه مستقیمی با بازار ارائه محصول شما دارند و درواقع شما باید نیاز ها را شناسایی کنید و ببینید محصول یا خدماتی که ارائه می کنید، موردنیاز آن ها هست یا نه. حتی میزان محصول را بسنجید و ببینید مشتریان خود را دارد یا خیر و حتی افرادی که به محصول شما نیاز دارند را شناسایی کنید. می توانید دسته بندی های مختلفی مانند رده سنی، جنسیت و روحیات افراد مختلف را در نظر بگیرید و ببینید چه افرادی مخاطب شما هستند.

این نکته در آمیخته های بازاریابی بیان می کند، شما باید بهترین خدمات را به مشتریانتان ارائه کنید و در این بین مهم‌ترین نکته شناخت نوع کار و جمع‌کردن یک تیم قوی و کار بلد است. باید افرادی را در گروه خود جمع‌آوری کنید که به خوبی می توانند به نیاز های مشتریانتان پاسخ بدهند و جایگاه شما را بالا ببرند. باید دقت کنید حتی کوچک‌ترین عضو یک مجموعه بسیار اهمیت دارد و باید هدف همه در یک راستا باشد.

محیط کاری را هم طوری آماده کنید که کارمندان در هر رده‌ای احساس مهم بودن داشته باشند و بتوانند بهترین ورژن خود را ارائه کنند. سعی کنید محیطی صمیمی و با پشتکار را ایجاد کنید و کارمندانتان را تشویق کنید و طوری آموزش دهید که بهترین انرژی خود را روی کار بگذارند.

 

فرآیند یا Process

فرآیندی که برای تولید و عرضه کالا یا خدمات در نظر می گیرید نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است تمامی جوانب راه مانند قیف فروش، سیستم روند ها، مراحل سیستماتیک و مراحل پرداخت را مرور کنید و بهترین روند را پیش بگیرید. این روند باید به گونه‌ای باشد که به ارائه محصول آسیب نزند و در عین حال هزینه ها را به حداقل برساند.

 

شواهد فیزیکی یا Physical Evidence

زمانی که کار شما خدمات رسانی است و محصولتان در این قالب عرضه می شود، باید شواهد فیزیکی برای اثبات خدمات ارائه شده را در نظر بگیرید. این قاعده از آمیخته های بازاریابی به این نکته اشاره می کند که شواهد فیزیکی روند ارائه و میزان استقبال از خدمات یک برند و یا محصول را نشان می دهند و وجود کسب و کار را اثبات و بیان می کنند. این نکته در برند سازی نیز مؤثر است و به آن موضوع کمک می کند.

 

آمیخته بازاریابی چیست؟

 

C4 در آمیخته بازاریابی

C4 از روش های آمیخته های بازاریابی است که در سال 1990 توسط اف لاتربورن مطرح شد و بازاریابی را به مرز های بزرگ‌تر و جدیدی کشاند. درواقع این سیستم اصلاحیه‌ای برای سیستم p4 محسوب می شود. این تقسیم بندی و سیستم می تواند بازاریابی را در ابعاد جدیدی معرفی کند. در ادامه به بخش های اصلی آن می پردازیم.

قیمت Cost

منظور از قیمت درواقع هزینه‌ای نیست که مشتریان برای خریدن محصول می پردازند، این قیمت شامل هزینه اصلی و تمامی زحمات و هزینه های مادی و معنوی است که خریدار برای داشتن محصول آن ها را تقبل می کند. این هزینه ها می توانند شامل کرایه انتقال، صرف وقت، راه‌اندازی و غیره می شود. درواقع لاتربورن عقیده دارد اگر بتوانید کمی از این زحمات و یا هزینه ها کم کنید، می توانید افراد را مجاب کنید از شما خرید کنند. به طور مثال تحویل و یا نصب رایگان محصولاتی مانند بخاری یا یخچال می تواند نظر مشتریان را جلب کند و به آن ها دلیلی برای دریافت خدمات و کالا از شما بدهد.

 

انتظارات مصرف‌کننده یا Consumer Wants and Needs

این اصل بیان می کند که شما باید برای فروش بهتر، نیاز های مشتریانتان را بشناسید و محصولی تولید کنید و یا خدماتی را ارائه دهید که پاسخگوی نیاز های آن ها باشد. اهمیت دادن به مشتری ها و نیازشان، می تواند باعث پیشرفت برند شما شود.

 

سهولت یا Convenience

این قاعده نزدیک به جایگاه فروش در p4 است اما تمرکز جدی‌تری روی مشتریان مداری دارد. درواقع شما باید روند خرید را برای مشتریان در راحت‌ترین شکل ممکن فراهم کنید. امروزه امکان خرید غیرحضوری نیز به وجود آمده است و این نکته می تواند به خدمات رسانی راحت‌تر کمک کند. در واقع آمیخته های بازاریابی در مورد این مسئله اعتقاده دارد که با آسان کردن راه های خرید برای مشتریان، می توانید از رقبا جلو بزنید و فروش بهتری داشته باشید.

 

ارتباطات یا Communication

این مرحله آخرین نکته است که بسیار هم حائز اهمیت می باشد. این نکته به ارتباطات و میزان تأثیرگذاری این توانایی درآمیخته های بازاریابی اشاره دارد. باید این توانایی را داشته باشید که با افراد مختلف صحبت کنید و آن ها را به خرید محصول ترغیب نمایید. همچنین رابطه خود را با مشتری ها حفظ کنید و ارتباطتان را قطع نکنید. همچنین می توانید از آن ها نظر بخواهید تا بیشتر با نیازهایشان آشنا شوید.

 

مزیت آمیخته بازاریابی

آمیخته های بازاریابی به شما کمک می کنند تا کسب و کار خود را دست بگیرید و به خوبی بتوانید آن را مدیریت کنید. این مبحث مزایای زیادی دارد که در این بخش به بیان آن ها می پردازیم. اولین تأثیر آن این است که نظم در سیستم کاری‌تان بیشتر می شود و می توانید همه نکات را بهتر مدیریت و کنترل کنید. همچنین جوانب مختلف بازاریابی را یکی می کند و عملکردی یکدست خواهید داشت.

از طریق رعایت چنین سیستمی، روند پیشرفت و بازاریابی شما دقیق‌تر انجام می شود و می توانید بخش های مختلف آن را به خوبی مدیریت نمایید. همچنین می توانید مسئولیت هرکس را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید آن را به بهترین شکل انجام می دهید.

 

معایب آمیخته بازاریابی

گاهی این بازاریابی ها با روش های سنتی و قدیمی انجام می شوند که دگر در دنیای امروز کاربرد ندارد. از طرفی شما باید پیش از هر تصمیمی به مشتریان فکر کنید. برخی شیوه های بازاریابی کمتر روی مشتریان تمرکز می کنند و همین نکته می تواند مشکل ساز شود.

برخی آمیخته های بازاریابی سنتی ارتباطات را فراموش می کنند. باید ارتباط صمیمانه و مفیدی با مشتری ها برقرار کنید تا بتوانید آن ها را راضی و خوشحال نگهدارید. ممکن است استراتژی ویژه‌ای هم در کار نباشد و همین نکته باعث سقوط یک برند خواهد شد.

ممکن است درآمیخته های بازاریابی احترام به مشتریان کمتر بیان شود. با این حال می توانید با غافل شدن از این موضوع، افت شدیدی را در کسب و کارتان داشته باشد.

 

چطور یک استراتژی درست انتخاب کنیم؟

روند و استراتژی موردنظر باید به گونه‌ای انتخاب شود که تضمین کننده گسترش کار شما و پیشرفت آن باشد. باید هدف گذاری کنید و اهداف آمیخته های بازاریابی را در بازه زمانی مشخصی، معین کنید. این نکته به شما کمک می کند نظم بیشتری داشته باشید و خیالتان کمی از بابت آینده کاری راحت باشد.

این رویکرد باید به گونه‌ای باشد که اهداف آمیخته های بازاریابی، بر اساس واقعیت و منطق در نظر گرفته شوند تا بتوانید آن ها را سازماندهی کنید و برای دستیابی به آن ها برنامه ریزی دقیقی را در نظر بگیرید. همچنین اهداف کمی و کیفی را به وضوح بیان کنید.

5/5-(1امتیاز)

مطالب مشابه