نمونه بیزینس مدل که به شما درک بهتری از طرح کسب و کار خواهد داد

business-model

بیزینس مدل برنامه‌ای است که شما برای کسب درآمد از طریق کسب ‌و کارتان طراحی می‌کنید و با آن نشان‌ می‌دهید که چگونه با اختصاص میزان بودجه مناسب برای مشتریان خود ارزش قائل هستید و قصد دارید به آن‌ها خدماتی ارائه دهید. این طرح شامل توصیف محصولات یا خدماتی است که قصد فروش آن‌ها را دارید و همچنین بازار هدف و هزینه‌های مورد نیازتان می‌باشد.

مدل‌های کسب ‌و کار هم برای مشاغل قدیم و هم برای کسب ‌و‌ کارهای جدید اهمیت دارد. آنها به شرکت‌های جدید و در حال توسعه کمک می‌کنند تا سرمایه‌گذاری کنند، استعدادها را جذب کرده و به مدیران و کارکنان انگیزه دهند.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

bussiness-model-2

تمپلیت بیزینس مدل

در درجه اول یک بیزینس مدل موفق باید بیشتر از هزینه تولید محصول، از مشتریان پول دریافت کند. این موضوع به سود شما اشاره دارد، به همین سادگی. شاید بتوانید هزینه‌های طراحی و تولید را کاهش دهید. یا شاید بتوانید روش‌های موثرتری برای بازاریابی و فروش و روشی نوآورانه برای پرداخت مشتریان پیدا کنید.

برای طراحی یک بیزینس مدل موفق ابتدا باید یکسری از نکات کلیدی و مهم درباره آن را بدانید:

در ساده‌ترین شکل، یک مدل تجاری را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد:

  1. تمام موارد مورد نیاز برای ایجاد یک کسب ‌و کار: طراحی‌، مواد اولیه‌، تولید‌، نیروی کار و غیره.
  2. هر چیزی که برای فروش آن کالا مورد نیاز است: بازاریابی‌، توزیع‌، ارائه خدمات و پردازش فروش.
  3. نحوه و چگونگی پرداخت مشتری: استراتژی قیمت‌گذاری، روش‌های پرداخت، زمان پرداخت و غیره.

bussiness-model

همان طور که می‌بینید، یک مدل کسب ‌و ‌کار بررسی در مورد هزینه‌ها و میزان سودی است که می‌توانید از محصول یا خدمات خود به دست آورید.

سه تمپلیت بیزینس مدل معرفی شده در زیر راهی ایده‌آل برای شکل‌ دادن به ایده‌های کسب ‌و کار و ایجاد یک طرح تجاری است.

به عنوان مثال‌، اگر یک استارتاپ هستید‌، می‌توانید از الگوی بوم ناب Lean Canvas و ارزش پیشنهادی برای ایجاد یک محصول یا خدمات که توسط یک بیزینس مدل قوی پشتیبانی می‌شود، استفاده کنید.

می‌توانید از الگوهای تجاری زیر کمک بگیرید تا ایده‌های خود را خلق کنید و آن‌ها را شکل دهید، به اشتراک بگذارید و در طرح تجاری خود بگنجانید.

برای هر الگو، شما 4 فرمت در اختیار دارید که می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید:

  • تمپلیت بیزینس مدل رایگان: PDF ، MS Excel ، MS Word و پاورپوینت.
  • تمپلیت ارزش پیشنهادی رایگان: PDF ، MS Excel ، MS Word و پاورپوینت.
  • تمپلیت بوم ناب رایگان: Lean Canvas PDF ، MS Excel ، MS Word و پاورپوینت.
  • تمپلیت سود اضافی رایگان: Persona PDF ، MS Excel ، MS Word و پاورپوینت.

شروع تمپلیت بیزینس مدل

با ذهن باز شروع کنید. روش‌های قبلی خود را کنار بگذارید و مدل‌های جدیدتری را امتحان کنید. یک قدم خوب برای شروع این است که  به الگوهای بیزینس مدل نگاهی بی‌اندازید و تصمیم بگیرید که آیا اتخاذ چنین الگویی باعث پیشرفت شما در بازار می‌شود یا خیر؟

مشتریان اکنون بیش از هر زمان دیگری حق انتخاب دارند. بنابراین سعی کنید محصولات، خدمات و الگوهای تجاری را ایجاد کنید که واقعا منحصر به فرد هستند. سعی کنید مشکلات مشتریان را حل کنید.

سپس، هنگامی بیزینس مدل خود را پیدا کردید، می‌توانید شروع به  توسعه بیزینس پلن خود کنید.

فرق بیزینس مدل و بیزینس پلن

بیزینس مدل پایه و اساس یک شرکت و  بیزینس پلن یک ساختار است. بنابراین، طرح کسب و کار یا تجاری ایده اصلی کسب ‌و ‌کار به همراه شرح نحوه عملکرد آن است.

بیزینس پلن به جزئیات می‌پردازد تا نشان دهد که چگونه آن ایده می‌تواند به عمل تبدیل شود. همچنین، بیزینس مدل را می‌توان مکانیزمی دانست یک شرکت برای ایجاد سود‌دهی دارد. در عین حال، بیزینس پلن نحوه ارائه استراتژی یک شرکت و عملکرد مالی مورد انتظار در آینده نزدیک را نشان می‌دهد.

بیزینس مدل به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که شرکت در حال کسب درآمد است. همین امر به شناسایی خدماتی که مشتریان برای آن ارزش قائل هستند نیز کمک خواهد کرد.

هر کسب ‌و کار می‌تواند راه‌های متفاوتی برای ایجاد درآمد داشته باشد، اما اهداف بیزینس مدل را باید ساده‌کردن پروسه مالی در نظر گرفت. بنابراین این کار را هم با تمرکز بر روی افرادی که درآمدهای بالایی را ایجاد می‌کنند، انجام خواهد داد.

معرفی چند بیزینس مدل معروف

همانطور که می‌دانیم، طرح کسب و کارها دنیای ما را تغییر می‌دهند. همه آن‌ها مدل‌های تجاری جدیدی برای ارائه، ایجاد و جذب عرضه کرده‌اند و بسیاری دیگر نیز از آن‌ها پیروی می‌کنند. به چند نمونه بیزینس مدل‌ که در ادامه برایتان آورده شده است نگاهی بیاندازید تا بتوانید برای ایده‌های تجاری خود از آن‌ها الهام بگیرید.

 

1) بیزینس مدل آپارات

  • بخش مشتریان: افرادی که از تماشای فیلم، سریال و انواع ویدئوها لذت خواهند برد. یا آژانس‌های تبلیغاتی، حوزه‌های بازی و افرادی که کسب‌وکارشان را اداره می‌کنند و وب مسترها.
  • ارتباط با مشتریان: از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف و فیلیمو و تولید محتوا مستمر و ارتباط از طریق برنامه‌های ویدیویی
  • کانال توزیع: اینستاگرام، سایت آپارات، تلگرام، اپلیکیشن آپارات و فیسبوک و…
  • ارزش پیشنهادی یکتا: به اشتراک‌گذاشتن تبلیغات، ویدیوها، فیلم‌ها و سریال‌ها به صورت رایگان
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه محصول، مدیریت ترافیک برای وب سایت و اپلیکیشن، ممیزی کردن ویدیوهای نامناسب، مارکتینگ
  • منابع اصلی: آپارات، نیروی فنی و برنامه‌نویس، محتوا نویسان، بخش تبلیغات
  • شرکای کلیدی: برندهای معروف، صبا ایده، آژانس‌های خبری و تبلیغاتی و شرکت‌های که خدمات اینترنتی ارائه خواهند داد.
  • جریان درآمد: تبلیغات بنری، دریافت هزینه از اسپانسر
  • ساختار هزینه: هزینه دیتا سنتر، هزینه بازاریابی، هزینه کپی رایتینگ، کارمندان، تجهیزات، مالیات

2) دیجی کالا

  • بخش مشتریان: وارد کنندگان، توزیع کنندگان و صاحبان برندها، افرادی که تمایل دارند اینترنتی خرید کنند و از رمز دوم برای خریدهای خود استفاده می‌کنند، افرادی که در مناطق بسیار دور مانند شهرستان‌ها و یا حتی روستاها هستند و نمی‌توانند بسیاری از کالاها را خریداری کنند، کسانی زمان کافی برای خرید از فروشگاه‌ها ندارند.
  • ارتباط با مشتریان: باشگاه مشتریان، جشنواره‌ها، قرعه کشی‌ها و جوایز، سرویس دیجی بن
  • کانال توزیع: از طریق ایمیل، وب سایت، اپ دیجی کالا
  • ارزش پیشنهادی یکتا: می‌توانید محصولات را با یکدیگر مقایسه کنید، 7 روز ضمانت بازگشت کالا دارید، استخدام همیشگی نیروهای کاری در بخش‌های مختلف
  • منابع اصلی: کارشناسان، مشتریان، پشتیبانی، دفتر، انبار محصولات، تیم بازاریابی و تجهیزات
  • شرکای کلیدی: وارد کنندگان، توزیع و تولید کنندگان، سرمایه گذاران، بانک‌ها
  • جریان درآمد: فروش مستقیم، از کسب و کار هایی که محصولاتشان در دیجی کالا به فروش می‌رود کمیسیون دریافت خواهد شد.
  • ساختار هزینه: پشتیبانی و زیرساخت، بازاریابی، تبلیغات، هزینه‌های نیروی فنی و…

3) علی بابا

  • بخش مشتریان: کسانی که می‌خواهند به سفر تفریحی یا کاری بروند، گردشگران، توریست‌ها و آژانس‌های هواپیمایی، افرادی که تمایل به خرید بلیت‌هایی با قیمت ارزان‌تر دارند، کسانی که تمایل دارند هتل و بلیط را یکجا و با هم رزرو کنند. اشخاصی که به دلیل مشغله زیاد نمی‌توانند به آژانس‌های هواپیمایی رجوع کنند، مسافرانی که قصد رزرو هتل دارند.
  • ارتباط با مشتریان: پشتیبانی 24 ساعته، خرید بلیط اعتباری به صورت تسویه حساب دوره‌ای، پشتیبانی ایمیلی، ارائه کد تخفیف به سازمان‌ها و شرکت‌ها و مسافران که زیاد به سفر می‌روند.
  • کانال توزیع: وب سایت و اپ علی بابا، گوگل، ایمیل مارکتینگ، فرودگاه
  • ارزش پیشنهادی یکتا: صرفه‌جویی و کاهش اتلاف وقت در زمان خرید، خرید بلیط‌های ترکیبی، رزرو سریع و ارائه خدمات جانبی
  • فعالیت‌های اصلی: توسعه بازار، دریافت مجوز، خدمات تبلیغات، جذب ترافیک برای سایت، توسعه فنی
  • منابع اصلی: ایرلاین‌ها، هتل‌ها، سامانه‌های پرداخت، دفتر، قرارداد
  • شرکای کلیدی: هتل‌ها، آژانس‌ها، ایرلاین‌ها و..
  • جریان درآمد: از تراکنش های انجام شده کمیسیون دریافت می‌شود، سایر خدمات گردشگردی نیز به فروش می‌رسد.
  • ساختار هزینه: نیروی انسانی، بازاریابی، تجهیزات سخت افزاری، سرور

چند نوع مختلف بیزینس مدل

  • تبلیغات: مدل تبلیغاتی که به صورت نمایشی یا خواندنی است و در آن شما باید دو گروه از مشتریان خود را تحت تاثیر قرار دهید: خوانندگان یا بینندگان و تبلیغ‌کنندگان
  • دلالی: مشاغل دلالی، خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل کرده و به تسهیل معامله کمک می‌کنند. آن‌ها برای هر معامله هزینه‌ای را از خریدار یا فروشنده و گاهی اوقات از هر دو دریافت می‌کنند.
  • واسطه گری: اگر می‌خواهید چیزی را در فروشگاه‌ها بسازید و بفروشید، معمولا از طریق یک سری واسطه‌گر این کار را انجام می‌دهید تا محصول خود را از کارخانه به قفسه فروشگاه برسانید.
  • فریمیوم: با یک بیزینس مدل آزاد، بخشی از محصول یا خدمات خود را به صورت رایگان واگذار می‌کنید و برای ویژگی‌ها یا خدمات برتر خود هزینه دریافت خواهید کرد.
  • بازار: بارها به فروشندگان اجازه می‌دهند اقلام فروش را فهرست کنند و به مشتریان ابزارهایی را ارائه می‌دهند که توسط آن‌ها به راحتی با فروشندگان در ارتباط هستند.
  • حراج معکوس: مدل تجاری حراج معکوس؛ حراج‌ها را زیر و رو می‌کند و فروشندگان کمترین قیمت خود را به خریداران ارائه می‌دهند. سپس خریداران این اختیار را دارند که پایین‌ترین قیمت ارائه شده به آن‌ها را انتخاب کنند.
  • اشتراک: بیزینس مدل اشتراکی هر روز بیشتر و بیشتر رایج می‌شوند. در این مدل کسب ‌و‌ کار، برای دستیابی به خدمات، هزینه اشتراک از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود.

سخن پایانی

بیزینس مدل برنامه‌ای است که شما برای کسب درآمد از طریق کسب ‌و کارتان طراحی می‌کنید و با آن نشان‌ می‌دهید که چگونه با میزان بودجه مناسب برای مشتریان خود خدمات یا محصولات ارزشمندی ارائه می‌دهید. این طرح توصیف محصولات یا خدماتی را شامل می‌شود، همان محصولات یا خدماتی که قصد فروش آن‌ها را دارید و سپس بازار هدف و هزینه‌های مورد نیازتان را بررسی خواهید کرد.  انواع مختلفی از طرح کسب و کار وجود دارد؛ مانند: دلالی، لیزینگ، واسطه گری و غیره. امیدواریم مطالعه این مطلب برای سودمند بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

5/5-(1امتیاز)

مطالب مشابه