مسکات تبلیغاتی چیست، جادوی جذابیت برند

مسکات تبلیغاتی و جادوی جذابیت برند

طراحی مسکات یا کاراکتر تبلیغاتی یکی از روش‌های پربازده برای معرفی کردن برند تبلیغاتی و جای دادن آن در حافظه مردم در کنار طراحی لوگو است. مسکات (Mascot) یک شخصیت طراحی شده است که به نحوی جذاب اقدام به معرفی برند می‌کند. در ادامه به کاربرد مسکات و انواع آن اشاره می‌کنیم.

کاراکتر تبلیغاتی یا شخصیت کاریزماتیک برند چیست؟

مسکات، شخصیت کارتونی است که می‌تواند انسان، حیوان یا شی‌ء باشد و به عنوان یک شمایل نمادین توسط یک تیم یا گروه در اختیار گرفته ‌شود. برای طراحی مسکات شخصیت‌پردازی می‌شود و همین امر باعث بیرون آوردن نماد از حالت تک‌بعدی و تک‌شکلی می‌شود و جان می‌گیرد.

کاراکتر تبلیغاتی یا شخصیت کاریزماتیک برند چیست؟
کاراکتر تبلیغاتی یا شخصیت کاریزماتیک برند

چند نمونه کار مسکات توسط تیم استودیو توسعه برند فهار

نگاهی بر تاریخچه مسکات تبلیغاتی

اولین بار این کلمه در قرن نوزدهم توسط یک نمایش اپرای فرانسوی به نام (La Mascotte) روی کار آمد و کم کم وارد فرهنگ آمریکا و کشورهای دیگر شد. اولین مسکات تجاری مکس پاکتین بود که با عنوان «شاهزاده دلقکِ بیسبال» معرفی شد. این شخصیت، یک بازیکن بازنشسته بیسبال بود که در یکی از مسابقات تیم مورد علاقه‌اش حضور یافت و با ادا و اطوارهای خود، توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. محبوبیت او موجب شد که این ترفند ادامه پیدا کند و تبدیل به مسکات تبلیغاتی امروزه شود.

نگاهی بر تاریخچه مسکات تبلیغاتی
تاریخچه مسکات تبلیغاتی

چرا مسکات تبلیغاتی یا شخصیت کارتونی برای برند بسازیم؟

یک مسکات دوست داشتنی قدم بزرگی در جهت شناسانده شدن و همه‌گیر شدن برند برمی‌دارد. در ادامه به صورت جزئی‌تر به فواید آن می‌پردازیم.

  1. جذب مشتری

    مسکات نیز در کنار ساخت فیلم صنعتی موجب شناخته شدن برند شما در میان مخاطبان هدف شما خواهد شد. همچنین کاراکتر جذاب و انحصاری شما موجب می‌شود که حتی کسانی که به کالا یا خدمات شما احتیاجی ندارند یا از سایر برندها استفاده می‌کنند نیز، جذابیت‌هایی که مسکات شما می‌آفریند را دنبال کنند و رفته رفته به استفاده از خدمات برند شما متمایل شوند.

  2. برقرار کردن رابطه احساسی مسکات با مخاطب

    پس از آن که مسکات خاص و جذاب ما طراحی شد، انجام رفتارهای منحصربه‌فرد آن موجب می‌گردد که احساسات مخاطب درگیر شود و با کاراکتر ما همذات‌پنداری کند. در نتیجه گارد مخاطب در برابر تبلیغات شکسته می‌شود و پیام ما به راحتی بر او تاثیر می‌گذارد.

  3. مسکات تبلیغاتی در اختیار شماست

    هر سناریویی که برای او داشته باشید را می‌تواند بازی کند، رفتارهای او قابل کنترل است، می‌تواند هر توانایی عجیب یا خارق‌‍‌العاده‌ای را داشته باشد و در آخر قابل هماهنگی با فرهنگ و هنجارهای جامعه است و دردسرساز نمی‌شود.

  4. محبوبیت و مشهوریت کاراکتر

    می‌تواند کشش بی‌سابقه‌ای را در سوشال مدیای برند شما به وجود آورد. مخاطبانی که پیگیر و شیفته‌ی کاراکتر تبلیغاتی‌تان هستند.

نکات مهم در طراحی مسکات

  • متناسب بودن کاراکتر تبلیغاتی با نوع برند را مد نظر قرار دهید.
  • دقت کنید که منحصربه‌فرد بودن لوگو مسکات بسیار اهمیت دارد.
  • هنگام طراحی در نظر داشته باشید که دارای جذابیت و قابلیت چاپ شدن روی سنجاق و مدال، کارت پستال، برچسب، هدایای تبلیغاتی، پد ماوس، لوازم التحریر و نوشت افزار و کاور لپ تاپ را داشته باشد. چرا که استفاده از این ترفند تبلیغاتی موجب می‌شود که مسکات و همچنین برند شما با سرعت بیشتری شناخته شود و محبوبیت بسیاری پیدا کند.
چرا مسکات تبلیغاتی یا شخصیت کارتونی برای برند بسازیم؟
چرا مسکات تبلیغاتی برای برند بسازیم؟

انواع مسکات های دوست‌داشتنی

  • کاراکتر انسانی: کاراکتر انسانی می‌تواند نمود انسانی باشد که وجود خارجی دارد یا یک تصویر کاملاً تخیلی و انتزاعی که هیچ نمود واقعی ندارد.
  • کاراکتر حیوانی: برای انتخاب کاراکتر حیوانی، به نوع تولیدات شرکت خود نگاه کنید.آیا می‌توان ارتباطی میان یک کاراکتر با محصول مدنظر پیدا کرد؟ مثلاً ارتباط گاو با محصولات لبنی، ارتباط خرگوش که نماد سرعت و چابکی است با برند کفش یا ارتباط پرواز، رهایی و آزادیِ پرستو با برند آژانس هواپیمایی.
  • کاراکتر اشیاء: جان بخشی به اشیاء یکی از روش‌های معمول و پرطرفدار در طراحی مسکات است. برای ایجاد جذابیت و خلق موقعیت‌های جالب، می‌توان شیء انتخاب شده را در زمان و مکان اشتباه قرار داد یا رفتار آن شیء را نامتناسب با موقعیتی که در آن واقع شده طراحی کرد.

اصول طراحی یک کاراکتر تبلیغاتی محبوب

برای طراحی یک مسکات خلاقانه و متناسب با برند، اصولی را باید مد نظر قرار دهید که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

انتخاب صحیح نوع کاراکتر

همانطور که گفته شد، انواع کاراکتر به سه دسته تقسیم می‌شود. کاراکترهای انسانی، حیوانی و اشیاء. کاراکتر انسان می‌تواند واقعی یا تخیلی باشد، دسته حیوان‌ها و اشیاء معمولاً دارای ویژگی‌های انسانی‌اند. شخصیت تبلیغاتی می‌تواند به دلیل داشتن هر نوع مشابهت مستقیم یا غیرمستقیم با محصول یا خدمات برند مد نظر انتخاب شود.

تصمیمات مربوط به بازاریابی 

قبل از طراحی mascot یک پلن بازاریابی برای آن طراحی کنید تا دقیقاً مشخص شود کاراکتر شما چه مسئولیت‌هایی برعهده دارد و قرار است در کدام فضا فعالیت کند. در اینستاگرام؟ تلگرام؟ وبسایت؟ یا …؟ اگرچه پیشنهاد می‌شود از مسکات صرفاً به عنوان ارائه دهنده و معرفی‌کننده محصول استفاده نشود و کاراکتر جذابیت‌های بیشتری برای ارائه داشته باشد.

انتخاب گریم کاراکتر و میزانسن صحنه

چه سناریویی برای Mascot خود نوشته‌اید؟ با توجه به فعالیت‌ها، فضا و احساسات از قبل طراحی‌شده‌ای که در نظر گرفته‌اید، باید اجزاء صحنه، لباس و گریم کاراکتر را بیاراید. می‌توانید از یک ویژگی، ژست یا نقص جسمی که مرتبط با محصول یا خدمات شما است و موجب می‌شود کاراکتر خاص‌تری به وجود آید، استفاده کنید.

طراحی کاراکتر

کاراکتر باید در فیگور یا حالت‌های مختلف طراحی شود که قابلیت استفاده در تمامی نرم‌افزارها و تبدیل شدن به موشن و انیمیشن را داشته باشد.

کاراکتر می‌تواند با علامت و نشان تجاری برند ارتباط داشه باشد، همچون کاراکتر گاو برند روزانه. همچنین می‌تواند در ارتباط با اتفاقات و بحران‌های اجتماعی باشد، مانند استفاده تیم ملی از مسکات یوزپلنگ و ثبت آن روی تی‌شرت‌های بازیکنان که ارتباط مستقیم داشت با بحران انقراض یوزپلنگ‌های ایرانی.

کاراکتر علاوه بر خاص و خلاق بودن باید با فرمت Vector طراحی شود.

مسکات شما باید این امکان را داشته باشد که به سادگی بتوان سایز و ژست و رنگش را تغییر داد.

مسکات معمولاً برای برندهای غذایی و برندهای صنعتی طراحی می‌شود.

اصول طراحی یک کاراکتر تبلیغاتی محبوب و جذاب
اصول طراحی یک کاراکتر تبلیغاتی محبوب

چرا داشتن کاراکتر تبلیغاتی یک مزیت است؟

  • کاراکتر هیچ وقت پیر، تکراری، قدیمی یا از مٌدافتاده نمی‌شود. خلاقیت و ایده‌های نو موجب می‌شود که کاراکتر تبلیغاتی شما همیشه مفاهیم جدیدی برای ارائه داشته باشد. گذر زمان موجب می‌شود که مسکات و برند شما حالتی نوستالژیک پیدا کنند.
  • داشتن کاراکتر تبلیغاتی موجب می‌شود برند از فرم شخصی‌سازی شده خارج شده و قابل انتقال یا فروش شود.
  • کاراکتر از قراردادهای کاری خود شکایت نمی کند و با شما قطع همکاری نمی‌کند.
    به خاطر رفتارهای غیرقانونی یا نامناسب با هنجارهای جامعه، اعتبار شما را زیر سوال نمی‌برند.
  • یک بار مسکات تبلیغاتی طراحی می‌کنید و می‌توانید مادامی که بیزنس شما پابرجاست، از آن استفاده کنید و دیگر لازم نیست برای همکاری با سفیران برند، هزینه‌های گزاف بپردازید.
  • داشتن کاراکتر به استحکام و آوازه یک برند کمک می‌کند.
  • تیم تبلیغاتی می‌تواند روی ساخت موشن و انیمیشن با موضوع مسئولیت‌های اجتماعی مانور دهد.

نمونه مسکات‌ خارجی جذاب و فراموش نشدنی

  1. کاراکتر مرد تایری میشلن، یکی از قدرتمندترین مسکات‌هایی است که تا به حال طراحی شده‌اند.
  2. کاراکترهای اسمارتیزهای M&M که برای ساخت آن‌‌ها به محصول جان داده شده و تیدیل به یک فرد شده است.
  3. کاراکترهای دوست داشتنی مینیون که بعد از استفاده در انیمیشن من نفرت انگیز به طور گسترده در تبلیغات LG استفاده شد.
نمونه مسکات‌ خارجی جذاب و خاص
نمونه مسکات‌ خارجی جذاب

محبوب‌ترین کاراکترهای تبلیغاتی ایرانی

  1. یک میمون فانتزی سوار بر موتور قطعاً یادآور اسنک چی‌توز است! نمونه ای از یک شخصیت تبلیغاتی جذاب و شناخته شده.
  2. کاراکتر گاو در محصولات لبنی روزانه، یک نمونه طراحی شخصیت موفق و جذاب با طراحی اصولی است.
  3. مسکات بیسکوییت مادر، یکی دیگر از نمونه‌های موفق مسکات است که کمتر کسی می‌تواند آن را فراموش کند.
  4. کاراکتر تبلیغاتی خودکار بیک از قدیمی‌ترین و ماندگارترین کاراکترهای تبلیغاتی است.
  5. کاراکتر بانک صادرات که به شکل یک ربات است، یک مسکات تبلیغاتی حرفه‌ای به حساب می‌آید.

 

یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای تبلیغاتی ایرانی
محبوب‌ترین کاراکترهای تبلیغاتی ایرانی

تأثیر کاراکتر و مسکات بَر برندینگ چیست؟

تردیدی وجود ندارد که مهم‌ترین نتیجه‌ای که می‌توان از وجود یک کاراکتر تبلیغاتی گرفت، هویت‌بخشی به برند و ایجاد حس اعتماد است. مسکات به نرمی در گوشه‌ای از ذهن مشتریان هدف می‌نشیند و با هر بار دیده‌شدن، این تصویر عمق بیشتری می‌یابد. کافیست تصویر مسکات با خاطرات خوش در ذهن مشتریان گره بخورد، نتیجه آن شکل‌گیری رابطه طولانی‌مدت با مشتری و انتقال هویت برند است.

تأثیرات روانی مسکات بر مشتریان و شکل‌گیری حس اعتماد با استفاده از طراحی مسکات نیز انکارپذیر نیست؛ برای اغلب مشتریان به‌خصوص در مورد محصولات خوراکی و لوازم مرتبط با کودکان، داشتن مسکات برند، آن را اصیل‌تر و قابل‌اعتمادتر جلوه می‌دهد. مشتری که به‌سادگی با داستان برند آشنا شده است، برحسب نوع مسکات و برند با آن تعامل برقرار کرده، شعار برند را می ‍پذیرد و اعتماد شکل می‌گیرد.

تأثیر کاراکتر و مسکات بَر برندینگ
تأثیر مسکات روی برندینگ

نحوه طراحی کاراکتر تجاری

کاراکتر تجاری، سفیر برند و محصول در معرفی آن به مصرف‌کننده نهایی است. هرچند که طراحی مسکات لازم است باتوجه‌به برند و نوع کارکرد آن برای نمایش به‌عنوان لوگو یا انیمیشن تبلیغاتی و… صورت گیرد، اما برای طراحی سفیران محصول همه کسب‌وکارها چند گام اساسی و مشترک وجود دارد:

  • قدم اول انتخاب کاراکتر مناسب است. کاراکتر برحسب ضروریات نمایش و استفاده در پویانمایی می‌تواند به شکل انسان، حیوان یا شیء انتخاب شود.
  • خلق شخصیت برای کاراکتر گام بعدی است؛ لازم است برای کاراکتر روح و شخصیت قایل شد. این مرحله شامل بررسی و طراحی نحوه سخن‌گفتن، خندیدن یا طراحی دیگر احساسات انسانی که لازم است در کاراکتر به نمایش درآید، می‌شود. طراحی شخصیتی که با استفاده از نمادهای تصویری محرز باشد، در مورد طراحی مسکات برای کودکان بسیار اهمیت دارد، چشمان بزرگ، لبخند گرم اولین اولویت‌های طراحی مسکات برندهای مرتبط با کودکان است.
  • برنامه‌ریزی برای استراتژی بازاریابی محتوای بصری: لازم است به نحوه بیان داستان برند، وب‌سایت یا شبکه اجتماعی که برای انتشار در نظر گرفته شده، توجه شود؛ چراکه در تعیین باجت و برنامه‌ریزی تعداد کاراکتر طراحی شده و نوع خروجی نرم‌افزار موثر است.
  • انتخاب لباس‌ها و صحنه‌ها و ژست‌های مختلف کاراکتر.
  • رنگ‌آمیزی و طراحی کاراکتر باتوجه‌به هویت بصری برند و روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ.
نحوه طراحی کاراکتر تجاری
طراحی کاراکتر تجاری

قیمت و هزینه ساخت و طراحی مسکات یا کاراکتر تبلیغاتی

برای تخمین هزینه و قیمت ساخت کاراکترهای مسکات، لازم است چند مورد در نظر گرفته شود. اول آنکه طراحی مسکات محدود به یک طرح ساده گرافیکی نیست. مسکات و طراحی گرافیک بسیار متفاوت است، یک استودیو طراحی برند برای جان‌بخشی به کاراکتر تبلیغاتی هر بیزینسی، جلسات متعددی برگزار می‌کند، تا داستان برند طراحی شود. شناسایی مشتریان هدف برای تعیین جذابیت‌های موثر بر گروه هدف، از جمله عناوین ضروری در این جلسات است. خروجی چنین جلساتی با تفهیم کاراکتر موردنظر، معمولاً به شکل یک پرسشنامه به واحد طراحی و اتود زنی می‌رسد. پس از تأیید اتود توسط مشتری مراحل طراحی نرم‌افزاری مسکات آغاز می‌شود؛ بنابراین زمانی که در هر مرحله صرف جلسات گروه می‌شود، سطح مهارت‌های مورداستفاده در استودیو طراحی، نوع خروجی نهایی و بالاخره سبک فیگورهای طراحی شده، هزینه ساخت مسکات تبلیغاتی را تعیین می‌کنند.

قیمت طراحی مسکات تبلیغاتی
طراحی مسکات تبلیغاتی

کلام آخر

به عنوان سخن آخر در رابطه با طراحی کاراکتر تبلیغاتی می‌توان گفت که داشتن یک شخصیت انحصاری برند می‌تواند روح بیزنس شما باشد و در میان مردم زیست کند و چه عاملی پراهمیت‌تر از زنده بودن در اذهان مردم است؟

مطالب مشابه