لوگوهای برتر ایران گل‌های سرسبد طراحی گرافیک

لوگوهای برتر ایران، گل‌های سرسبد طراحی گرافیک
نمونه کارهای طراحی لوگو
احتمالا شما نیز با شنیدن نام لوگوهای برتر ایران اسم مرتضی ممیز و محمود زارع در ذهنتان مجسم شود. چرا که تعدادی از ماندگارترین لوگوها برای برندهای داخلی را این دو نفر طراحی کرده‌اند. حتی مرتضی ممیز را پدر طراحی گرافیک نوین ایران می‌دانند. در میان آنها، انواع لوگو تصویری، تایپوگرافی، مونوگرام، لوگو ترکیبی و … به چشم می‌خورد. در کنار اینها، شرکت‌های طراحی لوگو حرفه‌ای نیز طرح‌های نوآورانه زیادی را برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مختلف ارائه داده‌اند. با کدام یک از بهترین لوگوهای ایران آشنایی دارید؟ چه ویژ‌گی‌هایی سبب شده است که آنها را در دسته لوگوهای موفق ایرانی قرار دهیم؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

لوگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

یکی از نمونه لوگوهای معروف ایرانی که برای یکی از بهترین دانشگاه‌های داخل کشور در تهران طراحی شده است. طراح این لوگو مرتضی ممیز بوده است. اگر به طرح این لوگو نگاه کنید، متوجه ادغامی از فرم مینیمالی کتاب و خورشید خواهید شد. خورشید در هنر ایرانی نماد روشنایی، امید، بخشش، سلامتی و رسیدن به کمال است. از طرفی در هنر معماری و ترسیم نیز جزو سمپل‌های اصیل ایرانی است. در لوگوی دانشگاه علوم پزشکی نیز طرح خورشید در نیمه بالایی کتاب قرار گرفته  و حالت شمسه‌ی ایرانی زیبایی ایجاد کرده است. لوگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی

لوگو شرکت خودروسازی سایپا

شاید از محصولات سایپا دل خوشی نداشته باشید، اما لوگوی این برند داخلی برای همه ما آشنا است. در مورد لوگو سایپا که توسط مرتضی ممیز طراحی شده است، چند نکته قابل بیان است. اولا که شباهت لوگو با لوگو شرکت مشهور خودروسازی آلمانی یعنی مرسدس بنز، در نگاه اول قابل تشخیص است. در حالی‌که طراح لوگو گفته که طرح‌های متنوع بهتری هم به کارفرما ارائه شده است. اما در نهایت این لوگو انتخاب شده است. از پتانسیل‌های طراحی لوگو سایپا می‌توان به الهام گرفتن آن از کاشی‌کاری‌های سنتی دوره ایلخانی و ایجاد یک توازن قدرت در نمای کلی لوگو اشاره کرد. رنگ انتخاب شده برای آن نیز، تماما متناسب با نوع کسب و کار است. لوگو شرکت خودروسازی سایپا

لوگوی شرکت خودروسازی ایران خودرو

از دیگر نمونه‌های لوگوهای برتر ایرانی می‌توان به لوگوی برند ایران خودرو اشاره کرد. مینیمال شده سر اسب یک انتخاب بسیار خوب برای نشان دادن سرعت و اصالت است. بر روی بخش بالای سر اسب و زیر گردن او دو حالت سپر مانند به آن اضافه شده است که یک انتخاب هوشمندانه برای وارد کردن آن به عرصه کسب و کار خودرو است. از نقاط قوت این لوگو ترکیبی که هم تصویر دارد و هم تایپوگرافی برای آن طراحی شده، می‌توان به زیبایی، سادگی، سرعت و ماندگاری بالا اشاره کرد. لوگوی شرکت خودروسازی ایران خودرو  

لوگوی شرکت هواپیمایی هما

یکی از اصول مهم زیبایی‌شناسی در دنیای هنر، هویت است. هویت رابطه بسیار نزدیکی با مفاهیم معناداری و اصالت دارد. در طرح لوگوی شرکت هواپیمایی هما، به کار بردن هوشمندانه برخی از تصاویر و الگوهای تاریخی ایران را می‌بینیم. طرح یک پرنده با بالهای باز که فرم سر آن، شبیه به کتیبه‌های دوران هخامنشی و سرستون‌های پاسارگاد است. هم اسم این شرکت هواپیمایی و هم لوگوی آن، توانسته‌اند موفق عمل کنند و اکنون در لیست لوگوهای معروف ایران قرار داشته باشند. طراح این لوگو استاد ادوارد زهرابیان بوده است. لوگوی شرکت هواپیمایی هما

لوگو بانک صادرات ایران

شاید احساس کنید بخشی از ماندگاری لوگو بانک‌ها از جمله بانک صادرات، بخاطر دیده شده زیاد آن‌ها است. اما بخشی مهم دیگری به خاطر طراحی موفق برخی از این لوگوها است. به لوگوی بانک صادرات نگاه کنید. شرط اول سادگی در طراحی لوگو را به خوبی رعایت کرده است. مرتضی ممیز طراح این لوگو، یک مربع را با دو شکل جدید در دو سمت راست و چپ خلاصه کرده است و در داخل مرکز یک دایره قدرتمند که نگاه را متمرکز می‌کند قرار داده است. گفته می‌شود که این لوگو مفهوم صادرات و واردات را نیز به خوبی تداعی می‌کند. در پایین تصویر نیز با خط نستعلیق شکسته، نام بانک صادرات ایران نوشته شده است. شکستی‌های فونت با منحنی‌های داخل تصویر، هماهنگی بسیار خوبی دارند. لوگو بانک صادرات ایران

لوگوی خانه هنرمندان

این لوگو را نیز می‌توان در لیست بهترین لوگوهای ایران جای داد. مرتضی ممیز طراح این لوگو گفته است که در طول طراحی با یک چالش مهم روبه‌رو بوده است. آن هم ایجاد یک نشان تجاری برای مرکز هنرمندان از شاخه‌های مختلف هنری بوده است. خورشید به‌عنوان منبع انرژی و روشنایی در مرکز لوگو قرار گرفته و از آن پرتوهایی به بیرون تابیده می‌شود. هر پرتوهایی مستقیم بدون محدودیت و رها که بیان فکری آزاد و بدون محدودیت هنرمندان را نشان می‌دهد. به نظر شما این لوگو تا چه اندازه توانسته است موفق عمل کند؟ لوگوی خانه هنرمندان

لوگوی سازمان آتش‌نشانی

در نگاه اول که به این لوگو نگاه می‌کنید، حتی اگر کاربری آن را ندانید، به آسانی بتوانید حدس بزنید که با آتش مرتبط است. طراح این لوگو نیز مرتضی ممیز است. یک شعله قرمز رنگ ساده که به احاطه یک چارچوب مربعی سیاه رنگ در آمده است. می‌توان گفت که این لوگو در انتخاب رنگ بسیار موفق عمل کرده است. تعداد دو رنگ کاملا مرتبط و ساده به کار رفته است. لوگو ساده، زیبا، قابل ریسایز کردن و تبدیل شدن به فایوآیکون است. فرم شعله آتش با آنچه که عموما در مورد آن ترسیم می‌شود، فرق دارد و این خود به نقطه قوتی برای این آرم تبدیل شده و آن را در لیست لوگوهای برتر ایران قرار داده است. لوگوی سازمان آتش‌نشانی

لوگوی سازمان گمرک ایران

خوب به ساختار این لوگو نگاه کنید. می‌خواهیم ببینیم شما هم متوجه حروف کلمه “گمرک” می‌شوید. حروف با ادغان این حروف در دل همدیگر و انتخاب رنگ‌های پرچم جمهوری اسلامی ایران برای بخش بالایی حروف “ک” و “گ” دو تصمیم خیلی خوب مرتضی ممیز برای طرح این لوگو بوده است. دو گوشه مربع محیط بر این نشان تجاری، باز شده و نشان دهنده دروازه ورود به داخل کشور و نظارت از سوی دولت بر این عبور و مرور است. لوگوی سازمان گمرک ایران

لوگو موزه ملی ایران

در میان طرح‌ها و آلترناتیوهای مختلف برای لوگوی موزه ملی ایران، طراح به این نتیجه رسید که سردر موزه ملی ایران باستان بهترین انتخاب است. سردر موزه ایران باستان یک طاق بزرگ و مرتفع است که به تنهایی یکی از نمادهای ایران به حساب می‌آید. البته خود این سردر از ایوان مداین ایده گرفته شده است. لوگو موزه ملی ایران

لوگو شهرداری تهران

در گذشته شهر تهران، دروازه‌های متعددی داشت است. استاد ممیز در طراحی لوگوی شهرداری تهران، این دروازه‌ها را به صورت ساده شده در کنار هم دوران داد و یک طرح زیبای متقارن و ساده ایجاد کرده است. لوگو شهرداری تهران

لوگوی علامت استاندارد ایران

در میان لوگوهای معروف ایران، یک علامت آشنا برای تمام ایرانیان وجود دارد که بر روی هر محصول استانداردی دیده می‌شود. یکی از بهترین نشان تجاری‌های داخل کشور که توسط استاد ممیز طراحی شده است. نقطه اوج موفقیت این لوگو در نوشتار داخل آن است که کلمه ISIRI به کلمه ایران تبدیل شده است. لوگوی علامت استاندارد ایران

لوگوی شرکت ملی نفت

یکی دیگر از بهترین لوگوهای ایران که در سال 1363 توسط احمد میرزا برای شرکت ملی نفت طراحی شد. طرح منحنی‌های نقش‌واره‌های آشنای ایرانی در قسمت پایینی لوگو دیده می‌شود. در بالای آن نیز یک شعله مینیمال زیبا به رنگ قرمز کشیده شده است. لوگوی شرکت ملی نفت

لوگو مؤسسه دانش‌بنیان برکت

لوگو موسسه دانش‌بنیان برکت یکی از بهترین لوگوها در سال اخیر بوده است، طراحی لوگو توسط تیم توسعه فهار انجام شده است،نوع لوگو برکت ترکیبی از لوگوتایپ و نشانه است که با توجه به صنف این موسسه بهترین رنگ برای آن انتخاب شده است. رنگ های استفاده شده با توجه به حوزه آی تی ترکیبی از رنگ سفید و آبی است.
لوگو موسسه انش بنیان برکت
لوگو موسسه برکت

لوگوی سازمان مبارزه با بی سوادی

از جمله لوگوهای خوب ایرانی که به کار برده نشد. طراح این لوگو مرتضی ممیز بوده است. افراد بی‌سواد برای امضا کردن به اثرانگشت بسنده می‌کنند. این طراح نیز از طرح یک اثر انگشت به همراه یک ضربدر قرمز رنگ بر روی آن استفاده کرده است. البته در نقد این لوگو می‌توان گفت که قدم به ظاهر موفقیت‌آمیزی طی شده است. اما اثر انگشت تنها برای امضای افراد فاقد سواد خواندن نوشتن نیست. برای کارهای دیگری که نیاز به اثر انگشت وجود دارد، لوگو مقداری از معنای خود فاصله می‌گیرد. لوگوی سازمان مبارزه با بی سوادی مقاله ما در مورد اشتباهات در طراحی لوگو را مطالعه کرده‌اید؟ جمع‌بندی تعدادی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای داخل کشور را برای شما توضیح دادیم. در میان آنها چند اصل مشترک وجود داشت. زیبایی، سادگی، ماندگاری و اصالت نقطه مشترک آنها بود. در کنار اینها، طرح‌های لوگو مدرن و جدید زیادی را نیز از شرکت‌های طراحی لوگو می‌توان پیدا کرد که از نظر شاخص‌های زیبایی‌شناسی موفق عمل‌ کرده‌اند. اگر لوگوی شما تا به الان نتوانسته مانند یک لوگوی قدرتمند عمل کند، فرایند ریدیزاین یا بازطراحی راه حل این مشکل خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در استودیو فهار تماس بگیرید.
4.6/5-(9امتیاز)

مطالب مشابه