اتود لوگو
30 شهریور 1400
(آخرین بروزرسانی در 16 اسفند 1402)
نمونه کارهای طراحی لوگو
اتود لوگو
اگر گرافیست باشید و یا با طراحی لوگو آشنایی داشته باشید؛ حتماً اصطلاح اتود زدن لوگو را شنیدهاید. اتو زدن راهی است که با استفاده از آن میتوانید طرح های ذهنی خود را به تصویر بکشید و در معرض نمایش قرار دهید. در این مقاله قصد داریم با اتود زدن لوگو و روشهای انجام آن، آشنا شویم.خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
اتود لوگو چیست؟
اتود واژهای است که ریشه آن فرانسوی بوده و به معنای طرح های مقدماتی است. اتود زدن در واقع روشی آسان برای نمایش طرح های ذهنی و انتزاعی به مخاطب و یا مشتری است. زمانی که یک تصویر اولیه از طرح لوگو توسط طراح روی کاغذ کشیده شود؛ به آن اتود لوگو گفته میشود. البته توجه داشته باشید طرحی که مشتری روی کاغذ میبیند تمام آنچه آن چیزی نیست که پس از اجرا و پیاده سازی مشاهده میکند. در واقع این طرح لوگو؛ حالت اولیه آن است و مسلماً برای تبدیل شدن به یک لوگوی زیبا و حرفهای هنوز هم جای کار دارد. تمامی لوگوهایی که در اطراف خود میبینیم در ابتدا با اتود لوگو، شروع شدهاند. معمولاً طراحان معروف قبل از اینکه یک لوگو را با تمام ویژگیهایی که دارد آماده سازی کنند؛ ابتدا طرح کلی آن را با اتود زدن لوگو، ترسیم کرده و آن را با توجه به نیاز مشتری و سلایق آنان، تغییر میدهند. مزیت این روش امکان تغییر و سفارشی سازی لوگو است. در واقع زمانی که در مرحله ابتدایی هستیم؛ راحت تر میتوانیم تغییراتی که مورد توجه مشتری است در طراحی لوگو اعمال کنیم.اهمیت اتود زدن لوگو
اما چرا اتود زدن لوگو اهمیت دارد؟! همانطور که گفتیم؛ یکی از مزایای اتود زدن لوگو امکان ویرایش و تغییر آن در مراحل ابتدایی است اما این تنها مزیت اتود زدن لوگو نیست؛ که زمانی که یک طراح بتواند با این کار لوگوی ذهنی خود را به مشتری نشان دهد؛ میتواند در زمان فرایند طراحی، صرفه جویی کند. لوگوهای تجاری معمولاً تصاویری هستند که قرار است سالیان سال با مشتری بمانند و تمامی تبلیغات تجاری آنان حول این لوگو، انجام شود؛ بنابراین لازم است به بهترین شکل ممکن، طراحی شود. پس مهمترین مزایای داشتن اتود لوگو قبل از طراحی کامل آن، صرفه جویی در زمان و امکان ویرایش و تغییرات لوگو است. به طور کلی دلایل اهمیت اتود زدن لوگو عبارتند از:- صرفه جویی در زمان
- امکان ویرایش و بهبود طرح اولیه
- اعمال سلیقه و نظر مشتری در طراحی لوگو
- بررسی ویژگی های مختلف طرح
- اشکال یابی طرح قبل از عملی کردن آن
- امکان ارائه و نمایش لوگو به مشتری و یا کارفرما قبل از طراحی کامل آن
ابزار های اتود زدن لوگو
اگرچه وجود ابزار مورد نظر برای هر کاری میتواند به کیفیت و بهبود انجام آن، کمک کند اما این به معنای جایگزین شدن ابزار با خلاقیت نیست. آنچه که در اتود زدن لوگو اهمیت بیشتری دارد؛ خلاق بودن طراح است. زمانی که بتوانید طرح های جذاب و منحصر به فردی بزنید؛ دیر یا زود مشتریان زیادی پیدا خواهید کرد. درست مثل یک نویسنده که اگر مجهزترین سیستم های کامپیوتری را هم داشته باشد؛ نمیتواند به واسطه آن کیفیت نوشته های خود را بالا ببرد؛ بنابراین ابزار تنها میتواند به کمک طراح بیاید تا تمرکز طراح بیشتر روی ایده و طرح باشد و درگیر مسائل فنی کار نباشد. ابزارهایی که برای اتود زدن لوگو نیاز دارید، شامل موارد زیر میشود:-
مداد اتود
-
مداد تراش
-
گرافیت
-
پاک کن
-
مدادهای مکانیکی
-
خط کش
-
دفترچه
مراحل اتود لوگو
اتود زدن لوگو اگرچه به ظاهر کار نسبتا ساده ای به نظر میرسد؛ اما فوت و فن های خاص خود را دارد. مراحلی برای اتود لوگو وجود دارد که اگر آن ها را مد نظر قرار دهید؛ در نهایت میتوانید از نتیجه، رضایت کافی داشته باشید. مهمترین مراحل اتود زدن برای لوگو عبارتند:- مشخص کردن حیطه فعالیت : به عنوان اولین مرحله و قبل از هر چیز شما به عنوان طراح باید برند مشتری را بشناسید و بدانید که در چه حوزه کاری، مشغول به فعالیت است. باید به اندازه کافی نسبت به تمام خدماتی که توسط مشتری قابل عرضه است، بررسی و تحقیق داشته باشید تا با دید بازتری بتوانید کار اتود زدن لوگو را آغاز کنید. شناخت برند و کسب و کار مشتری باعث میشود بتوانید جامعه هدف را به خوبی شناسایی کنید و متناسب با آن لوگوی منحصر به فرد و خاصی را برای مشتری، طراحی کنید. برای هر کسب و کاری طراحی متفاوتی باید صورت گیرد و باید متناسب با آن در زمینه انتخاب طرح و رنگ، اقدام شود.
- استفاده از نرم افزارهای تخصصی : ظهور نرم افزارها دنیای طراحان و گرافیست ها را متحول کرده است. به گونه ای که با استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی گرافیک کار طراحی بسیار سریع تر و آسان تر از قبل، قابل انجام است. البته فراموش نکنید که باز هم وجود نرم افزارهای تخصصی هر چقدر هم پیشرفته باشند نمیتوانند جای خلاقیت را پر کنند. در هر صورت نرم افزارهای تخصصی اتود طراحی لوگو هم وجود دارند و میتوان در این زمینه از آن ها، استفاده کرد. یکی از مزایای استفاده از نرم افزارها وجود آیتم های آماده است که باعث میشود کار اتود زدن لوگو راحت تر و سریع تر، انجام شود.
- رسم طرح ابتدایی: به هنگام رسم طرح ابتدایی طراح باید آنچه که در ذهن دارد را روی کاغذ، رسم کند. برای اینکه بتوان به یک طرح ایده آل رسید؛ می بایست از تمامی طرح های ذهنی، استفاده کرده و آن ها را روی کاغذ، رسم کرد. در این مرحله نیازی نیست که نگران ایرادات جزیی باشیم؛ زیرا طرح های ترسیمی در این مرحله قرار است در آینده، به یک طرح کامل تبدیل شوند.
- تکمیل طرح ابتدایی : زمانی که طرح های ابتدایی را روی کاغذ ترسیم کردید؛ لازم است آن ها را توسعه دهید. در بین طرح های اولیه؛ آن طرحی که از نظر شما طرح مناسبی به نظر میرسد را انتخاب کرده و درصدد تصحیح و تکمیل آن، باشید. در این مرحله باید تمرکز طراح روی رفع اشکالات موجود در طرح ترسیم شده باشد تا در نهایت بتوان یک لوگوی حرفهای و جذاب داشت.
- انتخاب رنگ : نوبتی هم که باشد؛ نوبت به انتخاب رنگ های جذاب برای لوگو است. طرحی که تا این مرحله روی کاغذ ایجاد کرده اید؛ تنها به صورت سیاه و سفید است اما برای اینکه بتوانید طرح مورد نظر را به مشتری نشان دهید، باید رنگ مناسبی برای آن انتخاب کنید. بهتر است رنگ لوگو متناسب با حوزه فعالیت کارفرما و با توجه به روانشناسی رنگ ها، انتخاب شود. به عنوان مثال اگر لوگوی مورد نظر برای تبلیغ یک استخر طراحی میشود؛ بهتر است از رنگ آبی که نماد آرامش، آب و ریلکسیشن است در لوگو، استفاده شود. در انتخاب رنگ حتماً باید به جامعه هدف یا همان مخاطبان، توجه زیادی داشت.
- مرحله تکمیل نهایی : یکی از فواید اتود زدن لوگو این است که طراح فرصت کافی برای اصلاح و ارزیابی طرح دارد. مرحله آخر زمانی است که ایرادات جزیی برطرف شده و طرح لوگو به مرحله پایانی، نزدیک میشود. در این مرحله انتظارات مشتری به طور واقع بینانه برطرف شده و ایرادات کار، رفع می گردد.
- اصلاح نهایی رنگ : در این مرحله تمامی اشکالات نهایی برطرف شده و اصلاح پایانی صورت می گیرد.
اتود حرفهای لوگو
برای اینکه در کار اتود زدن به اندازه کافی حرفهای شوید؛ باید تا جایی که میتوانید تمرین را سرلوحه کار خود، قرار دهید. لازم نیست به هنگام اتود زدن نگران تمیز بودن یا نبودن پیش طرح خود باشید. چیزی که مهم است؛ خلاقیت و خطوطی است که حتی به اشتباه، رسم می شوند و همین موارد هستند که به شما ایدههای خلاقانه و جدید میدهند. نکته دیگری که برای حرفهای شدن باید در نظر بگیرید؛ بررسی کار دیگر طراحان لوگو است. به این صورت که در حین تمرین باید کار افراد حرفهای را بررسی کنید تا با مهارت در اتود زدن لوگو، آشنا شوید. معمولاً افراد حرفهای نکته هایی را در کار خود رعایت میکنند که اگر آن ها را مد نظر قرار دهید؛ میتوانید به یک طراح لوگوی حرفهای، تبدیل شوید. آنچه که در اتود زدن لوگو اهمیت زیادی دارد، قدرت خلاقیت و ایده پردازی است. برای این کار بهتر است موضوعات مختلفی را انتخاب کنید و هر طرحی که به ذهنتان میرسد، روی کاغذ رسم کنید. توصیه می کنیم حساسیت خود را کم کرده و برای انتخاب موضوع طرح اصلاً وسواس خاصی به خرج ندهید. چیزی که اهمیت دارد تمرین است.اتود زدن با دست
برای این که بتوانید اتود زدن با دست را تمرین کرده و در این کار مهارت لازم را پیدا کنید؛ پیشنهاد می کنیم مراحل زیر را انجام دهید:- یک کاغذ A3 آماده کنید و آن را به صورت کادربندی، خط کشی کنید. سپس خطوط افقی و مایل را به صورت دستی روی کاغذ، رسم کنید.
- حال چند نقطه روی کاغذ ایجاد کنید و سعی کنید این نقاط را به همدیگر، متصل کنید. البته توجه داشته باشید که این نقاط نباید در موازات یکدیگر باشند.
- نقاطی رسم کنید و سعی کنید بدون برداشتن دست خود، آن ها را به هم متصل کنید.
- سعی کنید دایره هایی را در جهت عقربه های ساعت بدون خطا، ترسیم کنید.
- سعی کنید در جهت های مختلف بیضی رسم کرده و یا بیضی های متحدالمرکز، رسم کنید.
- مکعب های حجمی و سه بعدی را ترسیم کنید.
- سعی کنید ترسیم قرینه را تمرین کنید؛ چرا که یکی از دشوارترین کارها در طراحی است. به این منظور ابتدا به صورت افقی یک خط رسم کنید، سپس در کنار آن خطی عمودی رسم کرده و این روند را با سرعت بالا، ادامه دهید.
- پاره خط های موازی با طول های متفاوت، رسم کنید.
- خطی را بدون توقف دست، ترسیم کنید. به این تمرین ترمز دست گفته میشود.
هزینه اتود با لوگو
لوگو در واقع نماد و چهره یک برند در دنیای تجارت است که اگر به صورت اصولی و درست طراحی شود؛ در نظر مخاطبان ارزش و اعتبار خواهد داشت. طراحی لوگو باید علاوه بر آنکه مطابق با اصول و استانداردهای جهانی باشد، توسط افراد متخصص انجام شود. بر این اساس پیشنهاد میشود حتماً این کار را به افراد حرفهای در این حوزه، واگذار کنید. هزینه اتود لوگو با توجه به عوامل مختلفی، محاسبه میشود. اینکه طراح شما تا چه اندازه ای روی مباحث طراحی لوگو حرفهای است؟ آیا به صورت اختصاصی در این زمینه کار میکند؟ در رزومه کاری خود نمونه کارهای قوی دارد؟ تا به حال طراح چه برندهای مشهوری بوده است؟ تمامی این موارد در هزینه های تمام شده برای طراحی لوگو، متفاوت است. اینکه قیمت یک لوگو تعیین کننده کیفیت و خاص بودن آن باشد، تصوری واهی است؛ زیرا ممکن است طراحی لوگو اصلاً به صورت حرفهای انجام نشود و طبق استانداردها و معیارهای جهانی، صورت نگیرد اما قیمت بالایی داشته باشد. به همین دلیل است که همواره توصیه میشود کار طراحی و اتود لوگو را به افراد حرفهای و کسانی که سال ها در این زمینه تجربه کار دارند، بسپارید.
5/5-(1امتیاز)
مطالب مشابه
طراحی لوگو ورزشی برای باشگاه و مجموعه های ورزشی
آذر 1, 1402
بدون دیدگاه
نمونه کارهای طراحی لوگو مشاهده همه نمونه کارها دیدگاه ها و نگرش های متنوعی برای هر یک از رشته های
تبلیغاتی نوین با طراحی استرابورد تبلیغاتی
دی 23, 1402
بدون دیدگاه
نمونه کارهای طراحی استرابورد و بیلبورد تبلیغاتی طراحی استرابورد تبلیغاتی یکی از جدیدترین و خلاقانه ترین شیوه های تبلیغاتی است
از طراحی تا نمایش؛ راهنمایی برای طراحی لوگوی شکلات جذاب
خرداد 16, 1402
بدون دیدگاه
نمونه کارهای طراحی لوگو مشاهده همه نمونه کارها اگرچه لوگوی شکلات طراحی گرافیک جزئی است اما تأثیر بسیار زیادی در
اردیبهشت 5, 1400
بدون دیدگاه
اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین تنها جامعهای است که در آن تولد زیاد، سیگنال نگرانکنندهای محسوب نمیشود. در حالی که