بریف لوگو، گفتمان صاحبان برند و طراحان گرافیک

بریف لوگو
نمونه کارهای طراحی لوگو
یک بریف لوگوی قدرتمند، سلاحی است که طراح لوگو را در مسیر صحیح به سوی طراحی کردن لوگو یا نشان تجاری مجهز و نیرومند می‌سازد. شاید هیچ‌گاه نتوان برای بریف لوگو، خلاصه لوگو، تفهیم‌نامه یا بریفینگ تعریف دقیق و مشخصی ارائه داد. چرا که بریفینگ تنها مختص به طراحی گرافیک نیست. شاید بهتر باشد سری به اولین بار که اصطلاح بریفینگ به کار برده شد، بزنیم. یعنی زمانی‌که در جنگ جهانی دوم برای ارائه اطلاعات نظامی و عملیات‌ها به طور خیلی فشرده به افراد، جلساتی برگزار می‌شد که بریفینگ (Briefing) نام داشت. بعدها همین جلسه با گرفتن و ارائه اطلاعات خاص در بخش‌های دیگر صنعت و بازرگانی و تبلیغات نیز شکل گرفت. دلیل آن هم این بوده است که همواره تاثیر خارق‌العاده‌ی خود را در مسائل و زمینه‌های مختلف نشان داده است.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

پیش از شروع بریف، باید اجزای کلیدی یک بریف حرفه‌ای را بشناسید. به‌علاوه تعدادی زبان طراحی کاربردی برای تعریف آنچه می‌خواهید وجود دارد. حال می‌خواهیم بریف طراحی لوگو یا تفهیم‌نامه طراحی لوگو را با هم بررسی کنیم. چگونه می‌توان یک بریف لوگوی حرفه‌ای پیاده‌سازی کرد؟ بریف طراحان برتر کدام است؟ چه سوالاتی باید در بریف لوگو آورده شود؟ در پایان این مقاله شما قادر خواهید بود که یک بریف طراحی لوگوی حرفه‌ای بنویسید. بریفی که به طراحان کمک خواهد کرد نشان تجاری کمپانی‌های مختلف را به طور عالی طراحی کنند.

بریف طراحی لوگو چیست؟

بریف لوگو در واقع یک نوع سند (Document) است که اطلاعات مورد نیاز برای شروع پروسه طراحی لوگو را در اختیار طراحان قرار می‌دهد. معمولا اطلاعاتی که این سند ارائه می‌دهد شامل داده‌ها و اطلاعات بنیادین از جمله اطلاعاتی در مورد کسب و کار، سبک طراحی مورد نظر کارفرما، زمان‌بندی پروژه و بودجه می‌باشد. هرگونه عدم شفاف‌سازی در هر یک از این موارد به ارتباط ضعیف طراح و صاحبان کسب و کار منجر خواهد شد. و همین مسئله سبب بسیاری از اشتباهات رایج در طراحی لوگو است. پس خیلی مهم است که به‌عنوان یک طراح آمادگی 100 درصد برای شروع نوشتن بریف لوگوهای مختلف را داشته باشید.

دلایل اهمیت بریف لوگو

طراح به خوبی با طراحی، اصول دیزاین و استانداردهای آن و نرم‌افزارهای گرافیکی آشنایی دارد. از طرفی صاحب کسب و کار نیز به خوبی کسب و کار و بیزینس خود و ماهیت آن را می‌شناسد. بریف لوگو، ساختاری است که ارتباط و تبادل اطلاعات میان این دو را فراهم می‌کند. دلیل مهم بودن آن نیز این است که مانند بستر و فونداسیونی برای پروسه طراحی لوگو عمل می‌کند. اگر بدون بریف لوگو به طراحی مشغول شوید، نتیجه‌ی کار، برگشت خوردن‌های مداوم به عقب و اصلاح کردن بخش‌هایی از پروسه طراحی است. در نتیجه زمان بیشتری طول خواهد کشید، هزینه‌ها بالاتر خواهد رفت و این اصلا باب میل شما نیست. مگر نه؟

جمع‌ آوری اطلاعات در مورد کسب و کار

اگرچه که راه آسان‌تر و البته‌ جالب‌تر این است که به جنبه‌های بصری بریف طراحی لوگو مشغول شوید اما بهتر است که همیشه نوشتن بریف طراحی خود را با پرسش “چرا” آغاز کنید. چرایی کسب و کار و چرایی نوع ارتباط طراح با داده‌هایی که در مورد بیزینس به دست آورده است، خیلی مهم است. همان‌طور که می‌دانید طراحان فراتر از نرم‌افزارها و کامپیوترها هستند. آن‌ها افراد، مردم، احساساتشان، محصولات، صنایع مختلف و … را درک می‌کنند. در نهایت این طراحان حرفه‌ای هستند که جنبه‌های زیبایی‌شناسی مرتبط و قابل استفاده با هر یک از اطلاعاتی که بدست آورده‌اند را بیرون می‌کشند و به کار می‌برند.

محصولات، مخاطبان هدف و صنعت فعالیت خود را تعریف کنید

یک طراح خوب می‌داند که هر کدام از سبک‌ها و تکنیک‌های طراحی لوگو برای کدام نوع محصول، صنعت، مخاطب و کسب و کار، باید به کار رود. این بخش از بریف لوگو نیز بهترین مرحله برای کسب این جزییات و داده‌های بنیادین است. داده‌های این بخش شامل تعریف نوع محصولات، متریال‌ها، پروسه تولید، سبک زندگی مخاطبان و رقبا می‌شود.

ارزش‌های برند خود را تعریف کنید

ارزش‌های مختلف برند امکان ترجمه شدن به استایل‌های مختلف طراحی را دارند. چرا که در حین تعریف ارزش‌های مختلف برند، به تقابل‌های طیف‌های ارزشی مختلف، ازجمله مدرن در برابر کلاسیک، سرگرم‌کننده در برابر پیچیده، کودکانه در برابر بزرگسالانه و … خواهید رسید. این مقایسه‌ها شما را به عناصر طراحی بصری مناسب برای شروع طراحی لوگو خواهد رساند. مانند آنچه در تصویر زیر می‌بینید که یک لوگوی فان یا جالب در برابر یک لوگوی پیچیده و خاص قرار دارد:  
اهداف برند در بریف لوگو
اهداف برند در بریف لوگو
 

نام برند خود را مشخص کنید

شاید این به نظر بدیهی برسد. اما در بریف لوگو بهتر است که به طور کاملا دقیق و شفاف مشخص کنید که ارائه و نمود اسم برند چگونه باید باشد: حروف نام برند را چگونه می‌خواهید به کار ببرید؟ آیا میان حروف فضای خالی وجود دارد؟ آیا مهم است که نام برند در یک خط باشد یا چند خط؟

اسلوگان یا شعار تبلیغاتی برند را مشخص کنید (در صورت نیاز)

در برخی از مواقع، اسلوگان یا شعار تبلیغاتی برند در طراحی لوگو به کار می‌رود، به طوری‌که قابلیت جدا کردن آن از لوگو وجود ندارد. در بریف لوگو بهتر است مشخص شود که آیا صاحبان کسب و کار تمایل دارند که شعار برند در طراحی لوگو به کار رود و اگر قرار است به کار رود آیا امکان حذف کردن آن وجود دارد؟ یعنی لوگو انعطاف‌پذیر باشد یا نه، چرا که این مسئله بر روی هزینه نهایی انجام کار نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نوع و سبک مورد نظر طراحی لوگو را مشخص کنید

بخش مهم دیگری از تهیه و تدوین بریف لوگو توسط طراحان، مشخص کردن سبک طراحی لوگو است. تعدادی از سوالات بریف طراحی لوگو به تعیین سبک، استایل، جزئیات سبک و ریزه‌کاری‌ها اختصاص دارد. کدام سبک طراحی لوگو (لوگو مینیمال، تایپوگرافی، کلاسیک و …) به کار رود؟ اگر به‌عنوان مثال سبک مونوگرام به کار می‌رود، کدام حروف برای طراحی انتخاب شوند؟ نوع فونت کدام باشد؟ خطوط شکسته باشد یا کرب؟ به طور کلی موارد زیر داخل بریف نشان تجاری برای تعیین سبک طراحی نشان تجاری قابل توجه است؟

تعیین نوع لوگو

طراح لوگو باید چند آپشن و حق انتخاب میان انواع مختلف لوگو به صاحبان کسب و کار ارائه دهد. 7 نوع مختلف برای طراحی لوگو وجود دارد که تشخیص بهترین و مناسب‌ترین آن برای بیزینس بسیار مهم است:
  • مونوگرام یا لتر مارک (Lettermark)
  • لوگو تصویری یا سمبلیک (Pictorial mark)
  • تایپوگرافی، لوگو تایپ یا ورد مارک (Wordmark)
  • لوگو آبستره (Abstract Logo)
  • مسکات (Mascots)
  • لوگو ترکیبی (Combination mark)
  • نشان (Emblem)

سبک طراحی لوگو

در کنار نوع لوگو سبک و سیاقی که طراح بع کار می‌برد نیز در داخل بریف لوگو باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله سبک‌های طراحی لوگو می‌توان به مینیمال، پیچیده، مدرن، سنتی، فلت، اکتومورفیک و … اشاره کرد.  
تعیین ویژگی های لوگو در جلسه بریف لوگو
تعیین ویژگی های لوگو در جلسه بریف لوگو
 

تعیین رنگ لوگو

طراحان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که کدام رنگ، بهترین گزینه برای کمپانی شما است. برای همین گزینه‌های پیشنهادی برای رنگ لوگو، باید در سند بریف لوگو آورده شود. البته این را به یاد داشته باشید که لوگو باید همیشه در حالت سیاه و سفید و یک رنگ نیز، قدرت انتقال پیام و خوانایی خود را داشته باشد. پس حالت سیاه و سفید لوگو همواره اهمیت دارد. این را در فرایند سفارش لوگو به طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

منبع الهام لوگو

مود و الهام‌بخش‌های طراح برای طرح لوگو نیز در بریف نشان تجاری آورده می‌شود. منظور ما از منبع الهام، کارهای برتر دنیا، پالت‌های رنگی خاص، علائم و نشانه‌ها و … است.

تعیین زمان‌بندی و بودجه پروژه در بریف لوگو

دو فاکتور مهم دیگر در ارائه بریف لوگو، تعیین زمان مورد نیاز برای انجام طراحی و ددلاین‌های لازم برای مراحل مختلف ان است. مسئله بسیار مهم دیگر تعرفه طراحی لوگو است. عوامل پیشین که برای بریف نشان تجاری ذکر شد، به تعیین این دو فاکتور کمک زیادی خواهند کرد.  

زمان‌بندی

طراحی لوگو یک پروسه است. یعنی مجموعه‌ای از اقدامات که پشت سر هم اتفاق می‌افتند. در کنار این، امکان دارد در عرض چند ساعت نیز یک لوگوی حرفه‌ای و کاملا خلاقانه شکل بگیرد. این به توانایی، تجربه و تسلط طراحان گرافیک برمی‌گردد. اما در بریف لوگو همواره به طراحان وقت کافی ارائه دهید. این شانس برند را برای تحویل گرفتن یک نشان تجاری خارق‌العاده افزایش می‌دهد. بهتر است که طراحی لوگوی کسب و کار خود را پیش از پایه‌ریزی و شروع کار آن ایجاد کنید. اختصاص دادن زمان برای طراحی، بازنگری، اصلاح و ارائه نهایی لوگو را در نظر داشته باشید. اگرچه مسئله زمان در بریف لوگو نتیجه توافق طرفین است اما عموما 2 تا 4 هفته زمان برای طراحی قابل جداسازی است.

بودجه و هزینه طراحی

مسئله مهم و ضروری دیگر در بریف مارک، هزینه طراحی است. آیا عوامل موثر بر تعرفه طراحی لوگو را می‌شناسید؟ هرچه طراحی لوگو اصولی‌تر و تخصصی‌تر باشد، هزینه بالاتری نیز خواهد داشت. در این راستا، دو دسته طراحان وجود دارند. طراحانی که برای هر پروژه هزینه مشخصی درخواست می‌کنند و دسته دوم طراحانی که ساعتی کار می‌کنند. اگر پروژه‌ای کار می‌کنند که باید مشخص کنید چه تعداد ورژن و رورژن به شما تحویل خواهند داد. اگر هم ساعتی کار می‌کنند به طور تقریبی داخل بریف لوگو، میزان ساعات مورد نیاز برای طراحی قید شود. در اکثر موارد، شما طرحی را تحویل خواهید گرفته‌اید که ارزش آن پولی که پرداخت کرده‌اید را دارد.

بریف لوگو شامل چه سوالاتی است؟

یک لوگوی ماندگار، 13 درصد خوشایندتر از دیگر لوگوها به نظر می‌رسد و 7 درصد بیشتر نگاه مشتری را به برند جذب خواهد کرد. اگر بگوییم که بریف بستری است که پیامدهای خوب و رضایت‌بخش لوگو را به دنبال دارد، چه کار خواهید کرد؟ اگر تا به الان با بریف لوگوی حرفه‌ای و اصولی آشنایی نداشته‌اید، لیست سوالات و مواردی که باید در این سند آورده شود را برایتان لیست کرده‌ایم. تمام آن‌ها را می‌توانید در تدوین ارتباطات صحیح با کارفرمایان و صاحبان کسب و کار به کار ببرید.

تعریف کمپانی:

اولین مسئله که طراح باید بداند، ماهیت و نوع کمپانی است. بریف لوگو را باید با سوالاتی در مورد کلیت کسب و کار آغاز کرد. در این‌جا، وبسایت سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر متریال‌های مربوط به ماهیت کسب و کار را مشخص کنید. سوالات مربوط به این بخش در بریف:
  • چه محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید؟
  • تاریخچه برند شما چیست؟
  • پیام کلی که می‌خواهید با برندتان منتقل کنید، چیست؟
  • شعار تبلیغاتی برند شما چیست؟
  • پروژه را تعریف کنید
 
انتخاب نام تجاری
انتخاب نام تجاری
  پروژه، نیازمندی‌ها، قابلیت‌ها و مواردی خاصی که مد نظر دارید را در این بخش از بریف لوگو بیاورید. به عنوان طراح از کارفرمای خود سوالات زیر را بپرسید، تا اطلاعات مهم و کاربردی دیگری را بدست بیاورید:
  • چرا به یک لوگوی جدید نیاز دارید؟
  • آیا محدودیت‌های خاصی در پروژه لوگوی خود دارید؟
  • چه عوامل و فاکتورهایی برای شما حیاتی هستند؟
  • در چه تاریخی می‌خواهید بخش‌ها و سکشن‌های مختلف کار را تحویل بگیرید؟

اهداف برند:

تمام پروژه‌ها باید اهداف هوشمندی در خود داشته باشند. شاید به جرات بتوان گفت که این بخش، یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های بریفینگ لوگو است. جایی که وارد جزئیات بیشتر می‌شوید. منظور از هوشمندی یا اسماارت بودن اهداف (SMART)، خاص بودن، قابل اندازه‌گیری بودن، قابل بحث، واقعی بودن و زمان‌دار بودن است. سوالات زیر نیز مربوط به این بخش از بریف لوگو است:
  • در نهایت می‌خواهید به چه چیزی برسید؟
  • چه زمانی می‌خواهید که به آن نتایج برسید؟
  • چگونه نتایج را اندازه‌گیری خواهید کرد؟

مخاطبان هدف:

شناخت جامعه هدف و مخاطبان برند مانند یک راهنما برای طراحان لوگو است. چرا که در انتخاب‌های گرافیکی آن‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از جمله سوالات زیر در بریف لوگو آورده می‌شود:
  • جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟
  • ویژگی‌های شخصیتی و دموگرافیک آن‌ها چیست؟ (رنج سنی، جنسیت، سبک زندگی، جغرافیا، فرهنگی و …)
  • نیاز مخاطبان شما چیست؟

رقبای برند

  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • وجه تمایز شما از آنان چیست؟
  • وجه اشتراک شما با آن‌ها چیست؟
در کنار اینها هر سوال مهم دیگر برای شروع کار در داخل سند بریف لوگو آورده می‌شود. مهم است اینکه محصول نهایی شما برای فاوآیکون و شبکه‌های اجتماعی به کار رود. مهم است که برند بتواند آن را در آینده تعمیم دهد و به اصطلاح لوگو قابلیت ساب برند داشته باشد. پس سوالات زیر را نیز می‌توانید برای بخش طراحی خود اضافه کنید:
  • رنگ سازمانی برند شما چیست؟
  • آیا برای شما صادرات یا بودن در سطح جهانی مهم است؟
  • لوگو به زبان فارسی طراحی شود یا انگلیسی؟
  • آیا لوگو را در دیگر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ به کار خواهید برد؟
  • و…

جمع ‌بندی

خلاصه که نمی‌توان ریسک کرد. یک بریف لوگوی اصولی و حرفه‌ای مانند بستری ایده‌آل، طراح را به سوی خلق لوگوی عالی سوق می‌دهد. بریفینگ نقطه مشترک ارتباط و گفتگو میان طراحان گرافیک و صاحبان برندها است. به طوریکه هرکدام اطلاعات و ایده‌های خاص خود را با یکدیگر در میان خواهند گذاشت. ما به شما دلایل اهمیت بریف لوگو در کنار ویژگی‌های آن و سوالاتی که باید در آن ذکر شود را به طور کامل گفتیم. همین الان می‌توانید کار خودتان را برای تدوین سند بریفینگ حرفه‌ای آغاز کنید.  

مطالب مشابه