اشتباهات در ساخت برند + 10 راه حل موثر برای جلوگیری از آن ها

اشتباهات در ساخت برند

مفهوم برند و برندسازی در زمینه تجارت و بازاریابی بسیار اهمیت دارد. خیلی از افراد این مفاهیم را بدون این که آشنایی چندانی با آن داشته باشند، به کار می‌برند. اگر قرار است استارتاپی را شروع کنید؛ بهتر است قبل از هر چیز با برندسازی به عنوان یکی از اصول مهم و بنیادی کسب و کارها، آشنا شوید. جالب است بدانید برندسازی در صورتی که به درستی انجام نشود؛ می ‌تواند تمامی برنامه‌ های شما را مختل کند و شانس شما را برای رسیدن به موفقیت، کاهش دهد؛ بنابراین ما در این مقاله قصد داریم شما را با اشتباهات در ساخت برند که در برندسازی ممکن است انجام دهید، آشنا کنیم.

برندسازی چیست؟

برند در واقع جزئی از هویت یک کسب و کار می باشد. حتی اگر بهترین کسب و کار را راه اندازی کرده باشید اما در زمینه برندسازی کاری انجام نداده باشید؛ نمی ‌توانید آنچنان که باید از رقبای خود متمایز شده و در جذب و حفظ مشتری، موفق شوید.

معمولا افراد با استفاده از برندها می توانند محصول یا خدمات ارائه شده را شناسایی کرده و با احتمال بیشتری به مشتریان دائمی، تبدیل شوند چرا که یکی از تاثیرات برندسازی در بین عموم، کسب شهرت و اعتبار و در نهایت تضمین وفاداری بلند مدت مشتریان است.

اشتباهاتی که نباید در ساخت برند مرتکب شویم

همانطور که گفتیم برندسازی اصل مهمی در زمینه تبلیغات و بازاریابی است زیرا در صورتی که این کار به درستی انجام نگیرد؛ شما را به عنوان صاحب اصلی کسب و کار از موفقیتی که انتظار آن را می کشید، دور می کند. در ادامه برخی از مهم ترین اشتباهات در ساخت برند را ذکر می کنیم:

 

اشتباهات در ساخت برند

 

  • تلاش برای جلب رضایت همه اشتباه است

ممکن است در وهله اول هدف از برندسازی را جذب عموم مردم بدانید که کاملاً اشتباه است. اگر چه همه تمایل دارند که برند آن ها محبوب عموم افراد باشد اما بهتر است جمعیت خاص دنبال کنندگان خود را داشته باشید و روز به روز بر تعداد آن ها بیفزایید. در واقع اگر جایگاه خود را پیدا کنید و ارزش‌های خود را ارتقا دهید؛ مخاطبان خاص خود را خواهید داشت.

  • از پیچیدگی گرافیکی دوری کنید

برند شما نمادی است که موجب شناخته شدن شما می شود؛ بنابراین سعی کنید آن را از هر روشی به دست مشتری برسانید. البته تحقیقات نشان داده است که مردم بیشتر با نمادهایی که پیچیدگی کمتری دارند، ارتباط بهتری برقرار می کنند. بر همین اساس توصیه می شود از طرح های پیچیده برای برند سازی استفاده نشود. به عنوان مثال اصلاً لزومی ندارد که لوگوی خود را با رنگ های مختلفی طراحی کنید چرا که احتمال به یاد آوردن عوامل ساده و واضح بسیار بیشتر است؛ بنابراین اصل هرچه ساده تر، بهتر را دست کم نگیرید.

 

اشتباهات در ساخت برند

 

  • تقلید را فراموش کنید

اینکه برای برندسازی از سبک افراد موفق در حوزه خاصی از کسب و کار پیروی کنید، بسیار وسوسه انگیز است اما این موضوع را در ذهن داشته باشید که تقلید از سبک و روش یک شرکت موفق؛ دلیلی بر این نمی باشد که دقیقاً همان نتایج عاید شما هم بشود. به طور کلی تمایز را می توان کلید اصلی موفقیت دانست. هرچقدر در زمینه برندسازی منحصر به فرد؛ باشید قطعاً موفق تر خواهید بود.

  • تنها به لوگو محدود نشوید

برخی افراد به اشتباه تصور می ‌کنند که در برندسازی آنچه که اهمیت دارد، آرم و لوگو می باشد. در صورتی که لوگو تنها یکی از عوامل اثرگذار در برندسازی است و شما به تنهایی با استفاده از لوگو به یک برند قدرتمند تبدیل نمی شوید. موارد دیگری مثل فونت، شعار تبلیغاتی و… در کنار یکدیگر هستند که می ‌توانند به کسب و کار شما، هویت ببخشند.

 

اشتباهات در ساخت برند

 

  • تا حد امکان از تغییر بپرهیزید

ممکن است پس از اینکه با برندسازی توانسته اید مخاطبان زیادی را جذب کنید؛ به فکر تغییر آن بیفتید. بهتر است تا حد امکان این کار انجام نشود زیرا این احتمال وجود دارد که با ایجاد تغییر، برخی از مشتریان خود را از دست بدهید. در هر صورت اگر لزومی برای تغییر می بینید؛ بهتر است تنها تغییراتی را اعمال کنید که منافع آن برای کسب و کارتان به وضوح، مشخص باشد. تغییرات را باید به گونه ‌ای اعمال کنید که جزئی باشند و در شکل کلی لوگو یا برند شما تأثیر چشمگیری، نداشته باشند.

به عنوان مثال لوگوی کوکاکولا از زمان شروع کار تا به امروز که 127 سال گذشته است؛ به صورت محسوس تغییر جزئی داشته اما ظاهر آن همچنان دست نخورده، باقی مانده است.

  • بدون برند وارد عرصه رقابت نشوید

ممکن است بیزینس کوچکی داشته باشید و تصور کنید که اصلاً برندسازی برای تجارت شما اهمیتی ندارد در صورتی که اشتباه می کنید. اگرچه کسب و کارهای بزرگ از قدرت برند آگاه هستند و برای برنامه های تبلیغاتی و برندسازی خود، سالانه هزینه می ‌کنند؛ کسب و کارهای کوچک هم باید به این درک برسند که از دیدگاه ارتباط با مشتری، داشتن یک برند قوی امتیاز مثبتی برای آنان محسوب می شود. زمانی که با استفاده از برندسازی بتوانید هویت کسب و کار خود را مشخص کنید؛ مشتری آن را به ذهن می سپارد و به هنگام دریافت کالا یا خدمات مورد نیازش؛ ممکن است جزء اولین گزینه هایی باشید که او به یاد می آورد.

توجه به برندسازی تنها معطوف به کسب و کارهای فیزیکی نیست؛ حتی بیزینس های آنلاین هم به اهمیت برندسازی پی برده اند. از نظر بهینه سازی موتور جستجو یا سئو (SEO)؛ برندها ارزشمند هستند زیرا زمانی که یک کالا سرچ می شود؛ موتور جستجوی گوگل آن ها را بر اساس اولویت دسته بندی می ‌کند؛ بنابراین برندسازی می تواند برای رتبه بندی سایت و افزایش ترافیک وب سایت شما هم اثرگذار باشد «چیزی که تمامی بیزینس های آنلاین به دنبال آن هستند.»

 

اشتباهات در ساخت برند

 

  • پاسخگویی ایمیل اتوماتیک را فراموش کنید

اینکه یک پاسخگوی ایمیل اتوماتیک برای پاسخگویی به مشتریان خود داشته باشید که بدون صرف وقت از شما پاسخ آن مشتری را بدهد؛ از دید شما ممکن است کار عاقلانه و جذابی باشد اما مشتری امروزی به محض دیدن یک پاسخ ایمیل اتوماتیک، احساس خوبی نخواهد داشت زیرا اولین هدف در برندسازی ایجاد ارتباط با مشتری است و با این کار نمی توانید ارتباط موثر و خوبی با مشتری، برقرار کنید. بر همین اساس پیشنهاد می‌ شود تا حد امکان از تنظیم ایمیل با پاسخ اتوماتیک، استفاده نکنید.

  • تا می توانید برای برند تان جلب اعتماد کنید

درست است، شما صاحب یک بیزینس هستید و به احتمال زیاد زمان کافی برای پاسخگویی به تمام مشتریان را نخواهید داشت. نمی توانید در همه حال در دسترس باشید اما تا جایی که می توانید ایمیل ها را پاسخ دهید و تلاش کنید شخصا پیگیر کار مشتری باشید. نتیجه این می شود که کار شما مورد توجه مشتریان قرار گرفته و موجب اعتماد بیشتر آنان به شما، خواهد شد. موضوع تا جایی اهمیت دارد که پیتر دراکر مشاور و صاحب نظر معروف کارآفرینی و مدیریت می گوید: «افراد با قلبشان خرید می ‌کنند، نه با ذهنشان».

بنابراین مصرف کننده امروزی بسیار باهوش است به طوری که برای جلب رضایت باید با او تعامل داشته باشید و انتقادات و پیشنهاداتی که دارد را دریافت کنید.

 

اشتباهات در ساخت برند

 

  • در برند سازی تظاهر به دستیار بودن نکنید

اگر دستیاری ندارید و تمام کارها را خودتان به تنهایی انجام داده‌ اید، اصلاً لزومی ندارد که چیزی غیر از این را وانمود کنید. همانطور که گفتیم؛ مشتری امروزی بسیار باهوش است و تفاوت این دو را به راحتی، متوجه می شود. اگر بخواهید نقش دستیار را بازی کنید؛ به سرعت اعتماد مخاطبان خود را از دست خواهید داد. این در حالی است که اگر افراد پاسخ شخصی شان را از شخص شما به عنوان صاحب کسب و کار دریافت کنند؛ متحیر شده و نسبت به برند شما، احساس بهتری خواهند داشت.

  • برندسازی یک کار دائمی است

برخی افراد تصور می ‌کنند که تنها لازم است یک بودجه برای بدنسازی در نظر بگیرند و آن را به صورت فشرده، جلو ببرند و حال نقطه ای است که کارشان تمام شده است. این تصور کاملاً اشتباه است. برندسازی هرگز در مسیر پر پیچ و خم موفقیت از دوش شما، برداشته نمی ‌شود. ممکن است در یک دوره زمانی این کار به شکل فشرده تر و هدفمند تری انجام شود اما هیچ گاه موقتی نبوده و به صورت پروژه ای، مطرح نمی باشد.

برندسازی از زمانی که آغاز می‌ شود تا زمانی که کسب و کار شما به فعالیت خود ادامه می‌دهد، وجود دارد. در واقع برندسازی یک فعالیت تمام وقت و دائمی است که قرار نیست در مقطع زمانی خاصی، به پایان برسد. این را بدانید که برای موفقیت بیشتر در یک کسب و کار؛ همواره می بایست در حال تقویت کردن برند و برندسازی باشید.

در این مقاله تا حدی شما را با اشتباهات رایج در بدنسازی، آشنا ساختیم. اگر در ابتدای راه هستید؛ بهتر است تمامی این موارد را در نظر بگیرید و قدم اول را در حیطه برندسازی محکم و اصولی بردارید. مطمئن باشید اگر این کار را به نحو صحیح آن انجام دهید؛ در مدت زمان کوتاهی مشتریانتان چند برابر شده و به مشتریان دائمی شما، تبدیل خواهند شد.

4.5/5-(2امتیاز)

مطالب مشابه