ساخت شعار تبلیغاتی برند چگونه انجام می شود و در تدوین آن چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

شعار تبلیغاتی برند

شاید همین که ساخت شعار تبلیغاتی برند کسب و کار شما را از ورشکست شدن نجات خواهد داد، دلیل کافی برای پی بردن به اهمیت آن باشد. شعار تبلیغات برند که آن را تحت عنوان اسلوگان، تگ‌لاین، شعار تجاری یا جمله تبلیغاتی نیز می‌شناسند به مراتب فراتر از صرف قرارگیری چند کلمه در کنار هم است. نیم‌نگاهی به شعار تبلیغاتی برند مشهورترین مارک‌ها و برندهای دنیا بیندازید.

وقتی کمپانی بنز شعار”یا بهترین یا هیچ چیز” را انتخاب می‌کند، مستقیم با مشتریان خود یک احساس غرور و حماسه را به اشتراک خواهد گذاشت. جمله تبلیغاتی برند یا تگ‌لاین برند، دقیقا در کنار انتخاب نام برند و لوگوی آن، قدرت خود را در جذب مشتری و ماندگاری و وفاداری او به برند به کار می‌گیرد. در همان حال، هر برند برای پروژه‌های تبلیغاتی مختلف، شعارهای تبلیغاتی دیگر تحت عنوان اسلوگان را به کار خواهد برد.

شعار تبلیغاتی برند مستر کارت
شعار تبلیغاتی برند مستر کارت: بعضی چیز ها هست که نمی توان با پول خرید. برای بقیه موارد، مسترکارت وجود دارد!

و اما ویژگی‌های تدوین یک شعار تبلیغاتی برند موفق چیست؟ چه چیزی سبب شکست خوردن یک شعار در پروسه دیجیتال مارکتینگ می‌شود؟ در نوشتن آن به چه نکاتی باید توجه کرد و برندهای مشهور دنیا چه شعار تبلیغاتی برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند؟ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

شعار تبلیغات برند چیست؟

تدوین شعار تبلیغات برند، ایجاد یک عبارت یا دنباله‌ای از کلمات است که سبب می‌شود مشتریان و کاربران برند، خدمات و محصولات شما را به خاطر بسپارند. کسب و کارهای مختلف، اسلوگان یا شعار تبلیغات برند را برای مقاصد مختلف بازاریابی به کار می‌برند، با این هدف که این عبارات در ذهن مردم حکاکی شود و در خاطر آن‌ها بماند.

تاثیر آن نیز به این صورت است که زمانی‌که مشتری قصد خرید از میان شرکت‎‌های مختلف را دارد، انتخاب نهایی او برندی است که بیشتر توانسته با شعار خود او را تحت تاثیر قرار دهد. نکته جالب در مورد شعارهای تبلیغاتی برند این‌که همیشه برای فروش محصولات و خدمات نیست که برای برند شعار تدوین می‌شود. مراکز تجاری، مدارس، بانک‌ها، سرویس‌دهندگان در زمینه‌های مختلف و … نیز برای خود شعار انتخاب می‌کنند. چرا که شعار تجاری آن‌ها، یک پل تعاملی فوق‌العاده میان آن‌ها و مخاطبان آن‌ها خواهد بود.

مشخصات و ویژگی های مهم تدوین شعار تبلیغاتی برند

حواستان باشد شعار تبلیغاتی برند در دو بخش اسلوگان یا جمله تبلیغاتی برند و تگ لاین یا شعار برند قابل بحث است. البته که هر دوی این جملات در راستای تحقق و چشم‌اندازهای برند تدوین و تعریف می‌شوند. اما ابدا یکی نیستند. تگ‌لاین، شعار برند است که کلی است و تغییرات زیادی در آن ایجاد نمی‌شود. نهایت کاری که می‌شود کرد این است که در ریبرندینگ آن  را اصلاح یا ویرایش کرد.

اسلوگان یا شعار تبلیغاتی برند
اسلوگان یا شعار تبلیغاتی برند

اما اسلوگان برای برندها می‌تواند تعدد داشته باشد و برای کمپین‌های مختلف و محصولات جدید به کار برود. در واقع اسلوگان اهداف برند را مورد نشانه قرار می‌گیرد و به آن ماموریت‌های کوچک داده می‌شود. ولی تگ‌لاین کلیت اصالت و اعتبار برند را تعریف می‌کند. و اما ویژگی‌های یک شعار تبلیغات برند حرفه‌ای را در ادامه برایتان آورده‌ایم:

  • قابلیت ماندگاری در ذهن را داشته باشد: شاید به جرات بتوان گفت سخت‌ترین مرحله تدوین شعار تبلیغاتی برند، ایجاد یک عبارت ماندگار باشد. منظور ما از ماندگاری این است که اگر در میان ده جمله به مخاطبان ارائه شود. در نهایت یکی از دو جمله‌ای که آن‌ها به خاطر بیاورند، شعار برند باشد. برای همین انتخاب کلمات شعار تبلیغاتی برند، بسیار حساس است. کسی که شعار برند شما را تعریف می‌کند باید به خوبی با آهنگ و سنگینی و معنای کلمات آشنایی داشته باشد. قرار دادن علائم نگارشی نیز حتی در مقدار معنا و ارزشی که شما به مخاطبان خود انتقال خواهید داد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. کوتاه بودن حمله و آشنا بودن کلمات و معنای مرتبط آن‌ها با نوع برند در ماندگاری شعار در ذهن مخاطبان و مشتریان تاثیر زیادی دارد.
  • سعی کنید شعار شما همیشه سبز باشد: منظور ما از همیشه سبز بودن این است که اگر شعار را نوشتید، فردا، هفته بعد، ماه بعد و سال بعد برگردید و آن را بخوانید باز هم برایتان جذاب و تازه باشد. شعاری که امروز جذاب باشد و ماه آینده ارزش خود را از دست بدهد، شعار زمان‌دار و تاریخ‌دار نام دارد. قدرت واقعی یک شعار تبلیغاتی برند حرفه‌ای به قدمت و مدت زمان طولانی است که برای برند به کار می‌رود.
  • ویژگی‌های محصول یا برند را به خوبی بیان کند: دست روی نقاط قوت برند یا محصولات خود بگذارید. حال اگر کدام کلمه به بهترین شیوه می‌تواند معنای آن را بیان کند. توصیه ما این است که در انتخاب کلمات و در تدوین حمله تبلیغاتی برند، حتما معادل آن به زبان بین‌المللی انگلیسی و یا چند زبان دیگر را مد نظر داشته باشید. اگر شعار شما معادل انگلیسی جذاب و آهنگینی نیز داشته باشد، به نفع هویت برند شما در مجامع بین‌المللی خواهد بود.
  • شعار تبلیغاتی حرفه‌ای احساس خوب ایجاد می‌کند: حتما جملات انگیزشی زیادی شنیده‌اید، نقطه مشترک تمام آن‌ها این است که احساس خوب و انرژی مثبت در میان خوانندگان ایجاد می‌کند. یادتان باشد شعار برند شما نیز باید حاوی احساس خوب و رضایت‌بخشی برای مشتریان و مخاطبان باشد.
شعار تبلیغاتی برند های معروف
شعار تبلیغاتی برند های معروف
  • شعار تبلیغات برند حرفه‌ای قابل تشخیص است: مخاطب با ورود به سایت شما، با برداشتن محصولات شما از داخل قفسه‌های فروشگاه و با دیدن کارت ویزیت یا کاتالوگ و … عبارتی که شعار تبلیغاتی برند شما است را تشخیص دهد.
  • شعار برند باید ساده و معنادار باشد: الزاما از به کار بردن کلمات سخت، کم‌کاربرد، چند پهلو و … در تدوین شعار تبلیغاتی برند خودداری کنید. هرچه شعار برند شما ساده‌تر و در عین حال معنای عام و پرکاربردتر داشته باشد، به اصل ماندگاری در ذهن مخاطبان بیشتر نزدیک خواهید شد.
  • مرتبط با برند، لوگو و دیگر بخش‌ها باشد: نوع کسب و کار چیست؟ لوگو یا نشان تجاری آن چیست؟ اهداف و چشم‌اندازهای برند به همراه دیگر بخش‌های بصری و نوشتاری برند باید در تعریف شعار تبلیغات برند، کنار هم چیده شوند. گاها شعار برند در طراحی بخشی از لوگو به کار می‌رود.

 

چرا شعار تبلیغاتی برند مهم است؟

بیشتر از 100 سال است که کمپانی‌های مختلف از شعار تبلیغات برند استفاده می‌کنند. از شرکت‌ها و برندهای بزرگ گرفته تا کسب و کارهای کوچک، عبارات کوتاه نهایتا 5 کلمه‌ای را برای جذب مخاطب به سوی خود به کار می‌برند. اگر این انتخاب به خوبی صورت بگیرد، شعار برند تبدیل به مرکز هویت آن خواهد شد اگر هم شعار برند ضعیف باشد، پیامی اشتباه به مخاطبان خواهد رساند که آن‌ها را از برند دور می‌کند. اهمیت انتخاب شعارهای تبلیغاتی برند مناسب، همین جا مشخص می‌شود. در اینجا نیز به چند دلیل مهم بودن شعار تجاری برند اشاره می‌کنیم:

اسلوگان

  • شعار مناسب، مشتری‌های جدید را جذب برند خواهد کرد: ایجاد کشش میان مخاطبان و برند یک امتیاز و نقطه قوت برای شعارهای تبلیغاتی به حساب می‌آید.
  • تمایز در میان رقبا: بخش بسیار مهمی از ایجاد تمایز با رقبا و جدا کردن خود از دیگران، شعار تبلیغاتی است. در هر صنف و دسته‌ای، مجموعه‌ای از شرکت‌ها و برندهای مختلف مشغول به کار هستند. انتخاب رنگ سازمانی، لوگو یا نشان تجاری، کاراکتر برند، برند بوک و تدوین شعار تبلیغاتی برند مواردی هستند که تمایز میان آ‌ن‌ها را مشخص می‌کنند.
  • ماندگار شدن برند: شاید اگر الان به شما کلمه بوتان را بگوییم، شما در جواب با آهنگی مشخص شعار تبلیغاتی این کمپانی که “انتخابی مطمئن” است را در جواب بگویید. این همان رسالتی است که شعار برای ایجاد ماندگاری در ذهن انجام می‌دهد. حتی اگر سال‌ها باشد که تبلیغ این برند را از تلویزیون ندیده باشید.

چند شعار تبلیغاتی معروف و حرفه ای

شعارهای تبلیغاتی معروف و حرفه‌ای را از به اصطلاح شیلولت‌ها (Shibboleth) را باید جدا کنید. شیبولت به معنای شعاری است که هیچ ارتباط معنایی با برند ندارد. این شعار به احتمال زیاد شکست خواهد خورد. با هم مروری بر شعارهای تبلیغاتی برندهای مشهور خارجی و داخلی خواهیم داشت و در نهایت مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک میان آن‌ها را مشخص خواهیم کرد.

شعار تبلیغاتی برند اپل
شعار تبلیغاتی برند اپل در سال های 1997 تا 2002 : متفاوت بیاندیش!

برخی از شعارهای تبلیغاتی حرفه‌ای خارجی:

  • پادشاه آبجوها: برند بادویزر (Budweiser)
  • خط پایانی وجود ندارد: برند نایکی
  • آیا در تو وجود دارد: Gatorade
  • چون تو سزاوار آن هستی: برند لورال
  • استراحت کن، با کیت کات: برند kit-kat
  • شاید او با آن متولد شده و شاید هم میبلین است: برند لوازم آرایشی Maybelline
  • یک الماس برای همیشه: برند de beers
  • جایی که آرزوها به واقعیت تبدیل می‌شوند: کمپانی دیزنی لند
  • صبحانه قهرمانان: برند Wheaties
  • کوچک بیندیش: برند Volkswagen
  • ما بیشتر تلاش می‌کنیم: برند Avis
  • پروازی صمیمی در آسمان‌ها: یونایتد ایرلاینز
  • این یک چیز واقعی است: برند کوکاکولا
  • غیرممکن وجود ندارد: برند آدیداس
  • نهایت یک وسیله نقلیه: برند بی ام و
  • من عاشق نیویورک هستم: New York City
  • خط هوایی مورد علاقه جهان: برند بریتانیایی ایرلاین
  • تنها انجامش بده: شعار جدید نایکی
  • متفاوت بیندیش: برند اپل
  • من عاشق آن هستم: برند مک دونالد
  • قدرت آرزوها: هیوندای
  • زیبایی واقعی: برند Dove
  • یا بهترین یا هیچ چیز: کمپانی بنز
  • بدون جایگزین: برند پورشه
شعار تبلیغاتی برند آمازون
شعار تبلیغاتی برند آمازون

برخی از شعارهای تبلیغاتی حرفه‌ای داخلی

  • انتخابی مطمئن: بوتان
  • هیچ کس تنها نیست: همراه اول
شعار تبلیغاتی برند نیک‌کالا
شعار تبلیغاتی برند نیک‌کالا: این نام نیک است که می ماند.
  • فراتر از یک نام: صنام
  • از کی تا حالا: ایرانسل
  • به سلامت خانواده خود می‌اندیشد: پاکسان
  • به طبیعت سلامی دوباره باید کرد: پرژک
  • بانک تجارت، بانگ فردا: بانک تجارت
  • بانک صادرات ایران در خدمت مردم: بانک صادرات
  • دل، دلپذیر را می‌خواهد: برند دلپذیر
  • کیفیت اتفاقی نیست: آبسال
  • زیبا، جادار مطمئن: امرسان
  • راه تو را می‌خواهد: ایران خودرو
  • سایپا مطمئن: سایپا
  • طعم خوش زندگی: عالیس
شعار تبلیغاتی برند صاایران
شعار تبلیغاتی برند صاایران: هر روز بهتر از دیروز

نکات مشترک در میان شعارهای تبلیغاتی حرفه‌ای:

  • کامل بودن
  • احساسی بودن
  • واقعی بودن
  • در راستای اهداف برند بودن
  • اسانس و رایحه واقعی برند را بیان کردن
  • متناسب با نوع و سبک زندگی همه بودن
  • حس عاطفی مخاطبان را تحریک کردن
  • ساده و گیرا بودن
  • کوتاه و مختصر بودن
  • قابل پیش‌بینی بودن
  • هدف‌دار بودن

تفاوت نسبت به رقبا با شعار تبلیغاتی

در دنیای اشباع شده و کاملا سرریز از نظر وفور تبلیغات، رسانه‌ها و پیام‌های بازرگانی به سر می‌بریم. کاربران و مشتریان هر روز در حال دریافت انبوهی از اطلاعات بازاریابی و تبلیغ برای برندها و محصولات مختلف هستند. بر اساس یک آمار منتشر شده از آژانس مصرفی یانکلوویچ، هر روز 3000 تا 5000 تبلیغات انجام می‌شود. و این شامل تمام تبلیغات صورت گرفته در تلویزیون، تبلیغات محیطی، شبکه‌های اجتماعی و … می‌باشد. این آمار نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان در واقع با یک بمب اطلاعاتی مواجه هستند که به احتمال زیاد از شلوغ‌ترین آن‌ها فرار خواهند کرد.

در اینجا یک شعار تبلیغاتی برند موثر به خوبی می‌تواند در اوج شلوغی توجه مخاطب را به خود جلب کند، بدون اینکه‌ برای او آزاردهنده به نظر برسد. شما اگر یک پاراگراف جذاب در مورد برند یا محصول تازه‌ی خود به مشتری ارائه دهید، احتمال خواندن و همراهی او باز هم پایین است، اما یک شعار تند و تیز و جذاب، در ذهن او آشفتگی ایجاد خواهد کرد. دقیقا همین جا شما از میان ده‌ها یا صدها رقیب، راه خود را جدا خواهید کرد.

مزایای شعار تبلیغاتی

انتخاب و تدوین شعار تبلیغاتی برند در راستای اهداف برند است. قطعا هر استراتژی بازاریابی برای رسیدن به بازه‌ای از یافته‌ها طراحی و اجرا می‌شود. نقش اسلوگان یا تگ‌لاین برند یا همان شعارهای تبلیغاتی زمانی مشخص می‌شود که مصرف‌کنندگان یا مشتریان، شما را با شعارتان بشناسند. از جمله مزایایی که از این طریق نصیب برند می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فروش بیشتر
  • ماندگاری برند در ذهن مخاطبان
  • جذب مشتریان جدید از اقشار مختلف
  • ایجاد طیف حامیان و طرفداران برند
  • تاثیرگذاری بر مخاطب در مدت زمان کوتاه
  • بهترین گزینه برای طراحی تبلیغات محیطی
  • متمایز شدن از رقبا
  • منظم شدن نمود بصری برند در بازار
  • کامل شدن بخشی از پازل بازاریابی دیجیتال
  • ایجاد حس غرور و اعتبار به نفع برند و کسب و کار

تعریف شعار تبلیغاتی توسط ویکیپدیا را از اینجا بخوانید.

جمع بندی

مطمئنا همین الان عزم خود را برای تدوین یک شعار تبلیغاتی برند مناسب و حرفه‌ای جزم کرده‌اید. البته توانایی آن را نیز دارید. ما هر آن‌چه در مورد شعارهای تبلیغاتی، ویژگی‌های یک شعار حرفه‌ای، مزایا و اهمیت آن نیاز بود به شما گفتیم. اصلا اجازه ندهید که حتی یک قدم از رقبای خود عقب بمانید. وقتی کار شما را آسان‌تر ساخته‌ایم. یکی از گام‌های اصلی برندینگ پروژه‌های ساختمانی و … تعریف یک شعار تبلیغاتی مناسب است. یعنی برای رسیدن به اهداف برندینگ، یکی از قدم‌هایی که باید برداشت همین است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصان برندسازی ما در ارتباط باشید.

5/5-(1امتیاز)

مطالب مشابه