تگلاین و اسلوگان چیست؟
آیا میدانید انتخاب اشتباه شعار تبلیغاتی چه تاثیری بر روی کسب و کارتان میگذارد؟آیا میدانید اسلوگان چیست؟ تگ لاین چیست؟
اسلوگان و تگلاین با ظاهری شبیه به هم، هر کدام داستان متفاوتی را برای ما بازگو میکنند اما از یک شخصیت و با یک هدفِ مشخص. لطفأ شعار تبلیغاتی نداشته باشید! اگر قرار است به یک شعار سطحی راضی شوید.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
تگلاین چیست و چه ویژگی دارد؟
تگلاین یا شعار برند، پیامیست که یک محصول یا یک کمپانی را به مخاطب معرفی میکند. یک عبارت مختصر برای کمک به رشد کسب و کار. شعارها با هدف خلق یک عبارت به یاد ماندنی که باعث مانا شدن نام شرکت و محصول میشود به وجود میآیند، تگلاینها مثل لوگوی برندها تغییر نخواهند کرد و ثابت هستند مگر در فرایند ریبرندینگ و ریدیزاین در مسیر دگرگونی و یا اصلاح قرار میگیرند. این عبارت کوتاه و به یاد ماندنی میتواند بامزه، چالش برانگیز و یا حتی بیربط باشد اما نکتهی قابل توجه در تگلاین این است که، هر چه هست باید منجر به موفقیت و توجه مخاطب شود.
تگلاینها معمولاً در صفحات اول محصولات تبلیغاتی اعم از (تیزر، وبسایت، بنرها و …) و گاهی در موقعیت مکانی کمپانی مورد استفاده قرار میگیرد. انتظار میرود که در بازار پر رقابت محصول با برندهای متعدد یک تگلاین خوب و مناسب تأثیر دراماتیک و ماندگاری را روی ذهن مخاطب بگذارد. به نظر میآید در کارزار رقابت تگلاین میتواند حکم تکتیرانداز یک تیم را داشته باشد. تیمی که از ابتدا و اولین قدمها درست پیش رفته است و حالا برای معرفی برند و نشانه رفتن آخرین هدف از نیروی ماهر خود تگلاین استفاده میکنند و آن را روانهی بازار میکند.
در تگلاین یک برند باید به این نکته توجه داشت اینجا مرحلهای است که ما باید روی برجستهتر و متمایز بودن محصول با انتخاب یک جملهی هوشمندانه مانور بدهیم و یک شناخت درست و دقیق از برند انتقال داده شود. مثلا تگلاین برند نایک(فقط انجامش بده) که به مخاطب انگیزه میدهد. باید سعی کرد در این عبارت کوتاه اما قوی افراد را دعوت به انجام فعالیتهای خاصی که با برند تناسب دارد دعوت کنیم این همان خصیصهی چالش برانگیز بودن این عبارت است. توجه کنید تگلاین همراه همیشگی و یا حداقل طولانی مدت برند خواهد بود و در واقع معرف محصول یا کمپانی است بنابراین لازم است که نگارش آن را به یک تیم متخصص و قوی بسپارید.
اسلوگان چیست و چه چیزی قرار است به مخاطب انتقال دهد؟
اسلوگان هم یک شعار تبلیغاتی است، برای یک محصول و یا یک کمپین تبلیغاتی و موارد مشابه دیگر. هر برندی ممکن است برای هر محصول خود یک اسلوگان داشته باشد، مثلاَ سامسونگ هر سال برای محصول جدیدش یک اسلوگان انتخاب میکند. اسلوگانها جنبههای اجتماعی دارند که هدفشان اطلاع رسانی و جلب توجه افراد جامعه به کارایی محصول و یا ماهیت کمپانی و خدماتی که ارائه میدهند است.
برای نوشتن اسلوگان باید در جستجوی جملهای بود که ماهیت اصلی برند در آن مشخص باشد و با در نظر گرفتن محرکهای حسی در این عبارت کوتاه و مهم واکنش مخاطب برانگیخته شود. در نگارش اسلوگان باید به هدف کمپین و مخاطبین آن توجه داشت تا بتوان نتیجه دلخواه و هدفمند را از برگزاری کمپین گرفت و راه را برای قدمهای بعدی کمپانی یا محصول و … هموار کرد.
مگر جز این است که این شعارها در هیبت یک شوالیه برای برند یا محصول عمل میکنند!
تفاوت تگلاین و اسلوگان
اگر بخواهیم کوتاه و مختصر از تفاوت تگلاین و اسلوگان صحبت کنیم میتوان اینگونه تعریف کرد که تگلاین شعار اصلی است، که شخصیت برند را بازگو میکند و اسلوگان شعارهای فرعی یک برند که میتواند برای محصولهای مختلف و یا کمپینهای تجاری آن باشد. کسب و کارها زمانی تگلاین خود را تغییر میدهند که استراتژی تغییر و نوسازی شخصیت برند را داشته باشند.
تگلاین را بیشتر از یک بار آنهم در یک پروسهی طولانی مدت تغییر نمیدهند درصورتی که اسلوگان ممکن است حتی متناسب با فرهنگ و یا محصول و یا حتی اتفاقات روز جامعه تغییر کند. اسلوگان متناسب با نیازها و گرایشهای بازار و متناسب با تغییر و حتی آپدیت محصول، یاریرسان برندینگ است. به عنوان مثال تگلاین شرکت اپل «متفاوت فکر کنید» است درحالی که شعار آیپد « قدرت سبک» بود و در آیپد این شعار به (تغییر در ایر است) تغییر کرد. به زبان سادهتر اگر قرار بر یک تغییر بنیادین باشد تگلاین هم در معرض تغییر قرار خواهد گرفت.
در ادامه چند نمونه تگلاین و اسلوگانهای موفق خارجی و ایرانی را بخوانید:
- اسلوگان بیامدبلیو: طراحی شده برای لذت رانندگی(Designed for Driving Pleasure)
- اسلوگان نیوآ:سفیدی، پاکی است
- اسلوگان رنو: سوار بر تغییرات باش (Drive The Change)
- اسلوگان لورال: چون شما ارزشش را دارید (Because You’re Worth It) این تگلاین در مورد محصول نیست در مورد تصویری است که استفاده از محصول، در ذهن به مخاطبان تداعی میکند.
- تگلاین اپل: متفاوت فکر کنید (Think Different)
- تگلاین گوگل: (”Google – “Don’t be Evil ) گوگل “شیطان نباشید” موتور جستجو گوگل با تگلاین “شیطان نباشید” این هدف را داشته تا وبسایتها را ترغیب به سئوی اصولی یا سئوی کلاه سفید نماید. هر چند که این تگلاین زیاد به گوش نرسیده اما همه سئوکارهای حرفهای در جریان این موضوع هستند که نمیتوان سر گوگل کلاه گذاشت و باید راههای اصولی برای سئو انتخاب نمایند.
- تگلاین نایک: فقط انجامش بده
- تگلاین لوبیا هاینز: (لوبیا یعنی هاینز) این شعار چندین بار به عنوان بهترین شعار انتخاب شد.
- تگلاین مک دونالد: (McDonalds – I’m Lovin It) مک دونالد – “عاشقشم”
- تگلاین نیویورک تایمز: تمام اخباری که در پرینت میگنجد( All the News That’s Fit to Print) این تگ لاین در سال 1890 و به منظور حرکتی در مقابل مجلات رقیب ایجاد شد.
تگلاینهای موفق ایرانی
- یخچال امرسان: زیبا، پیشرو مطمئن
- بانک سرمایه: بانک خوب سرمایه است (برترین شعار تبلیغاتی بانکی)
- محصولات صاایران: هر روز بهتر از دیروز (با همان تیک معروف همراه با ملودی خاص)
اسلوگانهای موفق ایرانی
- اپلبکیشن دیوار: یک تعویض طلایی
- محصولات ایران رادیاتور: پشتم گرمه
- اپراتور رایتل: از سرعت واقعی لذت ببرید!
بهنظر شما چه کسی مسئولیت طراحی چیدن چند کلمه و ساختن یک جمله ی بیاد ماندنی و موثر را دارد؟
ما در استودیو توسعه برند فهار میتوانیم به شما بهترین شعار تبلیغاتی متناسب با کسب و کارتان را پیشنهاد دهیم.
مطالب مشابه
تیم تبلیغاتی حرفه ای و ایده آل
شاید تا به الان به فکر انتخاب یک تیم تبلیغاتی حرفهای نبوده باشید. اما دقیقا در عصری قرار داریم که
مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟
وردپرس را می توان یکی از رایج ترین سیستم های مدیریت محتوا دانست. این سیستم به زبانphp نوشته شده و
تقویم محتوایی، سروسامان به بازاریابی محتوایی
همه موفقیتها با نظم آغاز میشوند. اگر بهعنوان یک بازاریاب محتوا یا تولیدکننده محتوای یک وبسایت بدانید که برترین شرکتهای
طراحی بسته بندی عسل عسل یک مادهی مقوی و سرشار از انرژی است، تنها ماده غذایی که فاسد نمیشود. یکی