سمپلینگ چیست ؟ مزه مزه کردن محصول!

سمپلینگ؛ مزه مزه کردن محصول!

حتماً تا به حال برایتان پیش آمده که قبل از خرید کالا یا خدماتی خاص، بخواهید آن را تست کنید. بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌ها این موقعیت را در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال سمپلینگ نوشیدنی‌های برند سن‌ایچ یا سیم‌کارت رایگان همراه اول برای دانشجوها. پس Sampling بخشی از محصول است که میتواند معرف آن خدمت یا محصول باشد که در عین حال کمک میکند به برندینگ. در ادامه می‌خواهیم به انواع سمپلینگ و نحوه ارائه آن بپردازیم.

سمپلینگ چیست؟

 سمپلینگ قسمتی از محصول است که نوید اصل آن را می‌دهد. شامل تست کردن یا نمونه‌گیری، نمونه‌برداری، نمونه‌گزینی، چشیدن، ناخنک زنی و مزه کردن چیزی است. در دنیای بازاریابی و تبلیغات سمپلینگ نوعی روش تبلیغاتی جهت معرفی و شناساندن محصولات به مردم است.
یکی از روش‌های سمپلینگ این است که افراد آموزش دیده با در دست داشتن نمونه‌ای از محصول در مقابل عموم قرار می‌گیرند و از مردم می‌خواهند که در حین استفاده، به توضیحاتی در مورد مزایا و ویژگی‌های آن گوش دهند.

سمپلینگ چیست؟ تست نمونه محصول
سمپلینگ چیست؟

تفاوت سمپلینگ و پروموشن چیست؟

می‎بینیم که در اغلب موارد اصطلاح سمپلینگ همراه با پروموشن می‌آید، چرا که معمولاً با هم به کار گرفته می‌شوند. تفاوتی که میان سمپلینگ و پروموشن وجود دارد این است که sampling ارائه یک نمونه رایگان به افراد جهت تست و ترغیب به خرید است. اما در پروموشن، ترفندهایی به کار گرفته می‌شود که با منطق و ذهن مشتریان در ارتباط است و می‌تواند احساسات مخاطب را برای خرید درگیر کند.

فرق بین سمپلینگ و پروموشن چیست؟
تفاوت سمپلینگ و پروموشن

مثال شعارهای پروموشن

  1. یکی بخر دو تا ببر
  2. هدیه رایگان
  3. نمونه مجانی
  4. تخفیفات ویژه
  5. بن تخفیف
  6. قرعه‌کشی
  7. اجرای مسابقات و دریافت هدایای ویژه
  8. فروش خیرخواهانه و کمک به بخش آسیب‌دیده
  9. کارت هدیه
شعارهای پروموشن کمک میکند به فروش و برندینگ، یکی بخر دوتا ببر، کارت هدیه، کمک به ...
شعارهای پروموشن

چگونگی اجرای sampling

  1. اولین نکته در اجرای سمپلینگ، استفاده از نیروهای مسلط و آموزش دیده، دارای مهارت‌های ارتباطی قوی، فن بیان و ظاهر آراسته است.
  2. در وهله دوم، باید در نظر داشته باشید که نیروها باید کاملاً بریف شده باشند و در جریان هدف و لحن برند باشند. یعنی دقیقاً بدانند که در توضیحات خود باید از کجا شروع کنند، چطور ادامه دهند و چگونه و با چه هدفی به پایان برسانند.
  3. تسلط کامل نسبت به محصول و مزیت‌های رقابتی آن موجب ترغیب افرادی می‌شود که از یک منطقه عبور می‌کنند. وقتی فرد به سمت شما جلب شد تا سمپل را تست کند، باید با لحنی زیبا و دلنشین از مزیت های محصول صحبت کرد.
  4. پس از اینکه فرد محصول را تست کرد، باید نام و کیفیت محصول در حافظه مشتری برای طولانی مدت حک شود.
  5. برای برخی از محصولات که امکان تست نمونه آزمایشی را ندارند مثل لوازم دیجیتال و لوازم خانگی، فرد سمپلر با ارائه بروشور و کاتالوگ محصول اقدام به ترغیب مشتری می‌نماید که به آن پروموشن گفته می‌شود.

هدف از سمپلینگ چیست؟

سمپلینگ توجه و اعتماد مخاطبان را جلب می‌کند. واضح است که وقتی مخاطب بتواند یک محصول را مشاهده و تست کرده و طعم، مزه، عطر و بوی آن را استشمام کند، اعتماد بیشتری نسبت به خرید آن محصول پیدا می‌کند. قدرت انتخاب بالاتری پیدا می‌کند و می تواند با خیالی آسوده یک محصول را بخرد حتی اگر پای برند معروفی در میان نباشد.

انواع سمپلینگ کدامند؟

برای ارائه نمونه محصول یا سمپلینگ، دو روش وجود دارد که می‌توانید برای ارائه محصول خود استفاده کنید.

  • غیرمستقیم

هنگامی که فرد کالایی را از فروشگاه شما خریداری می‌کند، نمونه‌ی رایگان یک محصول را به او ارائه کنید. به عنوان مثال، اگر پودر لباسشویی می‌فروشید، می‌توانید یک بسته مواد شوینده مایع برای خریداران متصل کنید.

این نوع sampling موجب می‌شود علاوه بر خود شخص، گروه گسترده‌ای از افراد با برند شما مواجه شوند، چرا که فرد خریدار دارای یک خانواده است و همه می‌توانند آن سمپل آن را امتحان کنند.

یکی از ویژگی‌های منفی سمپلینگ غیرمستقیم این است که بازخورد فوری ندارد. و شما نمی‌توانید متوجه شوید که آیا از محصول شما راضی بوده‌اند یا نه. حتی اگر دستورالعمل‌هایی را برای چگونگی بهترین استفاده همزمان از محصولات ارائه دهید.

  • مستقیم

سمپلینگ مستقیم به دو دسته قابل تقسیم است: خشک و مرطوب. اگرچه هر دو هدف یکسانی دارند اما به شیوه‌ای متفاوت اجرا می‌شوند.

  • سمپلینگ خشک: همچون سمپلینگ غیرمستقیم، محصول را به خریداران پیشنهاد می‌دهید تا در خانه آزمایش کنند. البته، به این صورت که فروشنده کاملاً درمورد محصول توضیحات لازم را می‌دهد، سپس محصول را به او می‌فروشد. در این روش تعامل با مشتری وجود دارد.
  • سمپلینگ مستقیم خیس، تلاش بر آن است که با دادن توضیحات مرتبط با محصول، افراد را در همان وقت به مشتری و خریدار تبدیل کرد. به عنوان مثال اگر صاحب برند شکلات هستین، با داشتن یک غرفه در فروشگاه، مردم می‌توانند طعم و کیفیت شکلات را بچشند.
انواع سمپلینگ کدامند؟ مستقیم غیر مستقیم
انواع سمپلینگ

از سمپلینگ و پروموشن در کجا استفاده می‌شود؟

از سمپلینگ و پروموشن می‌توان برای بسیاری محصولات غذایی و نوشیدنی، داروهای گیاهی و مواد لبنی استفاده کرد. مانند آدامس، کیک و شیرینی، عسل، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و هر نوع کالای دیگری که قابل تست باشد. در صورتی که کالا قابل تست نباشد، امکان نمایش کاتالوگ و بروشور محصولات همراه با تصویر فراهم است.

کاربرد سمپلینگ در آرایشی
کاربرد سمپلینگ در لوازم آرایشی

فرد اجرا کننده سمپلینگ، چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

در سمپلینگ، فرد باید دارای فن بیان قوی، روابط عمومی عالی، ظاهری آراسته و زیبا، مسلط به اصول زبان بدن، منظم و متعهد به کار باشد. همچنین آشنایی با فنون مذاکره و روانشناسی تبلیغات و بازاریابی، توانایی صحبت تاثیرگذار را افزایش می‌دهد.

خصوصیادت افراد سمپل
فرد اجرا کننده sampling

مزایای بازاریابی سمپلینگ چیست؟

  1. ایجاد یک تصویر واقعی در ذهن مشتری و در نتیجه افزایش فروش
  2. چون مشتری می‌تواند محصول را از نزدیک لمس یا حس کند، ارزش و اعتبار محصول نزد مشتری بیشتر می‌شود.
  3. بازاریابی مناسب برای معرفی محصول و جذب مشتری
  4. به علت نشان دادن کیفیت، موجب جذب مجدد مشتریان از دست رفته می‌شود.
  5. امکان قدرت نمایی محصول در مقابل رقبا را فراهم می نماید.
  6. مشتری برای تست محصول ملزم به پرداخت هزینه‌ای نیست. اگر محصول قابل تست نباشد، در مورد آن محصول کاتالوگ یا توضیحات کامل ارائه می‌شود.
  7. تاثیر فوری جهت ترغیب مشتری برای خرید
  8. حضور فرد سمپلر و برقراری رابطه مطلوب و بدون واسطه امکان پاسخگویی سریع به سوالات مشتریان در همان زمان فراهم است.
مزایای بازاریابی سمپلینگ چیست؟ایجاد تصویر واقعی و حضور...
مزایای بازاریابی سمپلینگ چیست؟

نکات کلیدی در مورد بازاریابی سمپلینگ

وقتی می خواهید از بازاریابی سمپلینگ استفاده کنید  در انتخاب محصولات مدنظر خود ارزش های رقابتی را در نظر گرفته و از تیم سمپلر خود بخواهید که در معرفی محصولات بهترین و تاثیرگذارترین جملات را برگزینند طوری که مشتری واقعاً محصول و میزان رضایت بخشی آن را در آن واحد درک کند و در ذهن خود تداعی کرده و اقدام به خرید نماید. اگر سمپلرها با مشتریان ناراضی که قبلاً از محصول استفاده نموده‌اند و نارضایتی خود را اعلام می‌کنند مواجه شدند، می‌توانند با قدرت بیان قوی استفاده درست محصول را برای وی شرح دهند تا فرد بتواند نتیجه مدنظر را بدست آورد و نسبت به محصول دید مثبتی پیدا کند.

ملزومات اجرا را به درستی به انجام برسانید

سمپلینگ یک نوع بازاریابی است که اگر به درستی اجرا نشود گاهاً می تواند به برند صدمه زده و نام برند را زیر سوال ببرد. مثلاً گاهی ممکن است محصولی که برای مزه کردن و یا تست در اختیار مشتری قرار می‌دهید بسیار باکیفیت باشد اما  وسایل مصرفی دیگر مانند ظروف مورد استفاده بی‌کیفیت بوده و حس خوب را از مشتری بگیرد. برای مثال شما وقتی می‌خواهید محصولی مانند قهوه را تبلیغ کنید، شاید قهوه طعم بسیار لذت بخش و با کیفیتی داشته باشد اما اگر از لیوان های یکبار مصرف بی کیفیت که مواد آنها بو و طعم بدی دارند استفاده کنید، قطعاً طعم قهوه به طور کامل زیر سوال خواهد رفت و آن طور که می‌بایست نمی تواند مورد پسند مشتری واقع شود.

سمپلینگ کمک به چرخه فروش
سمپلینگ

استفاده از لباس‌های فرم برند شده و سمپلرهای حرفه‌ای

افراد سمپلر آموزش دیده می‌بایست دارای لباس‌های فرم متناسب با هویت بصری برند و رنگ سازمانی خود در مقابل مشتریان ظاهر شوند و سعی کنید در انتخاب این افراد حساسیت کافی را نشان دهید. زیرا این افراد نقش اصلی در جذب مشتری دارند پس باید تمام مهارت های لازم مانند فن بیان، زبان بدن، نوع صحبت، تن صدا، نحوه معرفی محصول و همه و همه را مدنظر قرار دهید تا بر ذهن مشتری تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید و گاهی استفاده از چند جمله کوتاه اما خلاقانه می‌تواند نتیجه باورنکردنی را همراه داشته باشد. در انتخاب افراد سمپلر سعی کنید از افراد مجرب استفاده کرده و برای آنها مزایا و پورسانت در نظر بگیرید و در این افراد انگیزه ایجاد کنید تا اینکه بخواهید  از افراد بی تجربه استفاده کنید زیرا در این مدل بازاریابی نقش فرد سمپلر در جذب مشتری و معرفی برند و افزایش فروش کاملاً حیاتی است.

نکات کلیدی در مورد بازاریابی سمپلینگ
لباس‌ فرم برند

امتیاز دهید

مطالب مشابه