نام تجاری؛ اولین گام محکم برای ورود به مارکت

نام تجاری؛ اولین گام محکم برای ورود به مارکت

اولین و مهم‌ترین نکته برای حضور در دنیای تجارت، انتخاب یک نام تجاری، مارک، برند (brand) یا نمانام مناسب است. این نام، معرف و تداعی‌کننده کالا و خدماتی است که کمپانی ارائه می‌دهد. نام تجاری می‌تواند برآمده از اجتماع، اصطلاحات، داستان برند، جغرافیا، گروه یا یک فرد خاص باشد. اما نکته حائز اهمیت این است نام تجاری باید در عین تمایز ساده و راحت در املا و تلفظ باشد تا به راحتی در ذهن مشتری حک شود، همچنین در زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف معانی نامناسبی نداشته باشد.

نگاهی بر تاریخچه نمانام

واژه برند یا نام تجاری به معنی سوزاندن و داغ کردن است. این عبارت توسط وایکینگ ها به فرهنگ لغت انگلیسی راه یافت و کم‌کم مرسوم شد. در گذشته مالکان به قصد قابل شناسایی بودن روی حیوانات خود علامت می‌گذاشتند، به این شیوه که بدن حیوان را به شکل یک علامت ویژه می‌سوزاندند.

در غرب نیز گاوچرانان و گله‌داران برای جلوگیری از سرقت، حیوانات خود را به وسیله داغ‌های مشخص، علامت گذاری می‌کردند. به همین خاطر این نشانه‌ها اولین شکل های دیداری نام تجاری محسوب می‌شوند.

نگاهی بر تاریخچه نام تجاری

نام تجاری چیست؟

نام تجاری، مارک، برند (brand) یا نمانام برای شناسایی کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و تمییز دادن آن‌ها از محصولات رقبا استفاده می‌شود. ایجاد یک نمانام، نشان دهنده سرمایه‌گذاری روی یک محصول است.

نام تجاری نوعی احراز هویت شرکت یا سازمان است، نشان دهنده ویژگی‌ها ‌و خصوصیات منحصربه‌فرد شرکت که مجزا از کمپانی و نام کالا است. نمانام متفاوت و پراهمیت‌تر از نام‌ و نشانه‌ یا اسلوگان و تگ‌لاین برند است، چرا که همین واژه است که در ذهن مخاطب ثبت می‌شود و هر برند را در جایگاه مقایسه قرار می‌دهد.

نام تجاری چیست؟

انواع نام تجاری

نام‌های تجاری به دو دسته بین‌المللی و جهانی تقسیم می‌شوند. نام تجاری جهانی، اصالت خود را همان گونه که هست به جهانیان می‌نمایاند و به همه جایگاهی مشابه ارائه می‌کند؛ همچون برند کوکاکولا که به همه شعبه‌ها در سراسر جهان، محصولات مشابه با کیفیت یکسان ارائه می‌دهد. در حالی که مارک تجاری بین‌المللی، منعطف است و به اقتضای فرهنگ و سلایق کشورهای مختلف، موقعیت تجاری خود را برای متناسب شدن با مخاطبان مختلف، بومی سازی می‌کند.

نکته دیگری که در انتخاب نام تجاری حائز اهمیت است، معنی یک واژه در زبان‌های گوناگون است. یعنی ممکن است نامی که برای برند تجاری خود انتخاب کرده‌اید، در زبان‌های دیگر دارای معانی خوبی نباشد و همین امر بر فروش در آن کشور تاثیر منفی بگذارد، چنانچه می‌بینیم برخی برندهای بزرگ به همین خاطر، نام برند خود را در یک کشور خاص تغییر داده‌اند.

انواع نام تجاری

ویژگی‌های مهم نام برند

برای انتخاب برند یا نام تجاری باید از اصولی پیروی کرد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • برند باید موجز و کوتاه باشد.

فروش محصولات یا ارائه خدمات باید طی یک فرآیند ساده توسط مخاطب اجرا شود. به خاطر آوردن نام تجاری اولین و مهم‌ترین بخش فروش است. بنابراین باید نامی را انتخاب کنید که مختصر و خوش آهنگ باشد و بتوان آن را به راحتی تلفظ کرد و به ذهن سپرد.

  • تلفظ آسان

برخی اوقات تلفظ سخت و ناخوانا بودن نام محصول موجب می‌شود که برند در همان مرحله جذب مخاطب، از دایره رقابت حذف شود.

  • آیا دامنه‌ها برای نام تجاری مد نظرتان باز هستند؟

توجه داشته باشید که پس از انتخاب اولیه نام تجاری، قابلیت رزرو نام دامنه وبسایت و آیدی شبکه‌های اجتماعی را مد نظر قرار دهید. در صورت رزرو بودن نام دامنه، باید به بازخرید آن از مالک اقدام کنید یا به نام مد نظر خود پسوند یا پیشوند بیفزایید.

  • هویت سازمانی

هنگام انتخاب نام تجاری، گوشه چشمی به توانایی نام برای اشاره به هویت سازمانی برند داشته باشید. نامی که برای برند انتخاب می‌کنید، به نحوی مرتبط با فیلد فعالیتی برند باشد تا با شنیدن نام آن، تصور درستی از برند به ذهن متبادر شود.

  • کیفیت رفیق همیشگی نام تجاری

خلاقیت در انتخاب واژه یا نام تجاری زمانی می‌تواند موجب تاثیرگذاری و حک شدن در ذهن مخاطب شود که با کیفیت باشد. در غیر این صورت هر چه قدر هم نامی خلاقانه انتخاب کنید، به سرعت از یادها خواهید رفت.

وقتی نام برند بر دل مخاطبان بنشیند و کیفیت هم قابل قبول باشد، قضیه کمی پیچیده می‌شود! مثلاً طبق آماری که به دست آمده، بسیاری از افراد طعم پپسی را ترجیح می‌دهند اما فروش کوکاکولا بیشتر است بنابراین کیفیت به تنهایی قادر به خلق نام تجاری شما نخواهد بود.

ویژگی‌های مهم نام تجاری

  • نام تجاری و هم خانوادگی

ممکن است پس از مدتی تولید محصول و ارائه خدمات، برای برند خود پیشرفت خاصی مشاهده نکنید. در این شرایط می‌توانید با نام برند خود یک خانواده تشکیل دهید یعنی؛ برای هر محصول جدید یک نام ویژه در کنار نام تجاری اصلی در نظر بگیرید و آن را روانه بازار کنید. این امر باعث می‌شود که این محصول نو به چشم بیاید و نام اصلی برند به مثابه یک چتر اعتماد عمل کند.

  • طراحی لوگو خیره کننده با استفاده از نام تجاری

همانطور که در مقاله اهمیت لوگو توضیح دادیم، نام تجاری باید قابلیت تبدیل شدن به یک لوگوی خیره‌کننده را داشته باشد یا به کمک یک اسم برای خلق نمانام بیاید. اگر آرم تجاری ساده و مینیمال باشد، به راحتی در ذهن تثبیت می‌شود.

  • رنگ شناسی

شناختن رنگ‌ها در مقوله تبلیغات و برندینگ دارای اهمیتی غیرقابل انکار است. با شناخت رنگ‌ها می‌توانید تاثیرگذاری نام تجاری را بیشتر کنید یا راحت‌تر با ذهن مخاطبان ارتباط برقرار کرده و در یادها بمانید. از رنگ‌ها می‌توان طوری استفاده کرد که گوی سبقت از رقبای اصلی گرفته شود. به طور مثال با استفاده از رنگ متضاد با رنگ لوگوی رقیب خود، حس مقایسه کردن را در مخاطبان بیدار می‌کنید.

  • تبلیغات نام تجاری

پس از اینکه برند پا به عرصه گذاشت، نوبت به کنار زدن رقبا می‌رسد. با توجه به نام تجاری، باید لوگو طراحی شود، تگ لاین و اسلوگان نوشته شود، سپس بر اساس استراتژی طراحی شده، با طراحی تصاویر تبلیغاتی ثابت و پویا مثل پوستر، موشن گرافیک، استاپ موشن و … رقیبان را کنار زد.

ویژگی‌های مهم نام تجاری

چرا ساخت نام تجاری اهمیت دارد؟

نام تجاری یعنی اعتبار و ایجاد حس اعتماد در مخاطب. ساخت نمانام از آن رو که موجب می‌شود برند، سهم ذهنی در میان مخاطبان پیدا کند و مسئولیت آنچه که به بازار عرضه می‌کند را بپذیرد، حائز اهمیت است. به عنوان مثال تا قبل از عرضه شدن تخم مرغ‌های تلاونگ به بازار، اگر مشتریان از تخم‌مرغ‌های خریداری شده ناراضی بودند، هیچ کارخانه، برند یا فردی را برای ابراز نارضایتی پیدا نمی‌کردند. یعنی شیوه فروش تخم مرغ مترادف بود با جمله «همینه که هست!» اما نام تجاری تلاونگ مشخص کرد که مشتری با چه کسی طرف است.

ویژگی‌های یک نمانام استاندارد

  • نام تجاری مناسب باید ساده و روان و دارای تلفظ راحت باشد تا به راحتی در ذهن مخاطب باقی بماند.
  • برند باید نشان دهنده نوع محصول و کیفیت آن باشد.
  • اسم تجاری باید به راحتی تبلیغ شود و تا جایی که امکان دارد، دائمی باشد.
  • نام تجاری باید اصیل و یونیک باشد و کپی از سایر برندهای داخلی یا خارجی نباشد.
  • برند باید قابل ثبت باشد و بتواند تحت حمایت حقوقی قرار بگیرد.
  • برند باید در یک نگاه قابل شناسایی باشد.
  • برند باید متمایز بودن شما از سایر رقبا را نشان دهد.

ویژگی‌های یک نام تجاری استاندارد

به عنوان سخن آخر

نام تجاری برند به افراد احساس خوشایند اعتماد می‌دهد، باعث می‌شود به عرصه‌ی رقابت وارد شود و رقبا را پشت سر جا گذارد. یک نام تجاری خوب می‌تواند برند نوظهور شما را به مخاطبان معرفی کند. اگر برای کسب‌وکار خود به دنبال یک نقطه شروع می‌گردید، یک نام تجاری جذاب و خاص برای برند خود بیابید.

مطالب مشابه