تایپوگرافی چهره زیبای برند شما
در این مقاله میخواهیم پیرامون مفهوم و اهمیت تایپوگرافی یا هنر حروف چینی، صحبت کنیم. در تایپوگرافی، تایپ و تصویر با یکدیگر همپوشانی پیدا میکند تا مفهومی متناسب با برند را به ذهن مخاطبان متبادر کند. در ادامه میخواهیم کمی موشکافانهتر به این موضوع بپردازیم.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
تاریخچه تایپوگرافی
اولین تلاشهای بشر برای رساندن منظور و بیان مفاهیم را میتوان بنیان تایپوگرافی محسوب کرد، اما به وجود آمدن آن به طور رسمی را متعلق به زمانی میدانند که انسان شروع به ضرب فلزها کرد و از آنها به عنوان واحد پول، برای دادوستدهای خود بهره برد.
با گذر زمان و گذشت قرنها تایپوگرافی به اشکال مختلف مورد استفاده آدمیان قرار گرفت و سرانجام در قرن بیستم به کمک کدهای کامپیوتری وارد زندگی روزمره بشر شد.
تایپوگرافی (Typography)، واژهای انگلیسی است و از کلمهی (Typos) که ریشهای یونانی دارد و به معنای شکل، گرافیا یا نوشتن (Graphia) است، تشکیل شده. اگر این دو واژه را در کنار هم قرار دهیم به شکلنویسی یا شکلنگاری تعبیر میشود.
تایپوگرافی چیست؟
تایپوگرافی هنر و تکنیک تایپکردن است، اگرچه در ظاهر با تایپ حروف و استفاده از کاراکترها مواجهایم، اما در واقعیت با چیزی فراتر از اینها روبرو میشویم. طراحی و چیدمان حروف، اندازه نقاط، طول خط، فاصله و نیمفاصلهها و رعایت هر آنچه که باعث انسجام یا گسستگی در نوشتار میشود و خودآگاه یا ناخوداگاه مخاطب را به خواندن ترغیب میکند، در تایپوگرافی حائز اهمیت است.
نقش تایپوگرافی در برند
تایپوگرافی خوب و مناسب با برند و محصول شما، یکی از پیشنیازهای مهم برای داشتن یک رابط کاربری استاندارد و مناسب است و نقش مهمی در تقویت نام تجاری، ایجاد علاقه و برجستهکردن آن دارد. انتخاب یک تایپوگرافی درست و هوشمندانه، هویت بصری و سازمانی قدرتمندی را به وجود میآورد.
از دلایل اصلی و پر اهمیت داشتن تایپوگرافی برای برند، میتوان به این موارد اشاره کرد:
- داشتن یک تایپوگرافی خلاق و حرفهای باعث شناختهشدن برند و محصول شما میشود.
- اگر در طراحی تایپوگرافی، دقتنظر لازم انجام شود و یک طراح حرفهای آن را طراحی کرده باشد، باعث شکل دادن به هویت برند و جانبخشی به آن خواهد شد.
- اگر در هر جایی، اعم از وبسایت، فروشگاه یا حتی تبلیغات شهری، فیستایپهای محصول شما به طور مداوم دیده شود، نام تجاری محصول یا کمپانی شما در ذهن مخاطب حک میشود.
- داشتن تایپوگرافی موجب میشود برای برند خود اعتبار کسب کنید. تایپوگرافی مناسب و مرتبط با برند و حوزه کسبوکارتان باعث میشود که مخاطب به برند شما اعتماد کند.
تغییرات نامحسوس با تأثیرات محسوس
با یک مثال ساده میتوان به اهمیت تایپوگرافی پی برد. فیسبوک در یک بازه زمانی خاص، یک فونت را به صورت آزمایشی تست کرد، تفاوت این فونت با فونت قبلی، خیلی نامحسوس بود و فقط به میزان کمی فونت نازکتر شده بود اما تاثیر بسیار محسوسی داشت و توجه خیلی از مخاطبین را به خودش جلب کرد. کمپانی اپل از Helvetica به San Francisco تغییر فونت داشت و این تغییر باعث شد که فونت اختصاصی اپل خواندنیتر و قابل تبدیل به اکثر صفحه نمایشها شود.
استیو جابز در تنها دورهای که شرکت کرد دوره تایپوگرافی بود که قطعأ نقش مهمی در موفقیت اپل داشت. به قول او اگر در دوره تایپوگرافی شرکت نمیکردم، مک هرگز نمیتوانست فونتهای متنوع با فاصلههای منظم داشته باشد.
قرار است چطور دیده شوید؟
در دنیایی که همه برای محصول و برند خود یا ارائه خدمات، یک وبسایت راهاندازی میکنند، قرار است چطور از دیگران متمایز شوید؟ با تولید محتوای مفید و خوب پرزنت کردن آن.
تایپوگرافی هم مثل تهیه عکس و فیلم و … یک بخش مهم از تولید محتوا به شمار میآید و یک فاکتور بسیار مهم در جذب مخاطب است. با تایپوگرافی، یک چهره زیبا و متناسب برای برند یا محصول خود ترسیم خواهید کرد.
نکاتی که در تایپوگرافی باید مدنظر داشته باشید:
- خوانا بودن متن، یک نکته بسیار مهم و در واقع مکمل زیبایی متن شما است. توجه داشته باشید که در لابهلای این کلمات خوانا و زیبا، برند خود را نیز معرفی کنید.
- دادن اطلاعات درست و انتقال اطلاعات به مخاطب برای برطرف کردن نیاز اوست. باید بدانید قرار است چه چیز را بیشتر به مخاطب معرفی کنید و از چه طریقی قرار است روی او تأثیر بگذارید. درست همینجاست که تایپوگرافی به کمک شما میآید مثل یک نیروی کارآمد و وظیفهشناس! شما با یک تایپوگرافی اصولی میتوانید به راحتی چشم مخاطب را به هدف خود هدایت کنید.
تایپوگرافی در همهجا وجود دارد؛ نگاهی به گوشی تلفن خود، بیلبوردها، استندها و تابلوهای در سطح شهر بیاندازید تا ببینید هنر تایپوگرافی چطور با استفاده از فونتها، تنظیم و هماهنگی آنها با هم از لحاظ سایز و چیدمان در کنار هم، پیام موردنظر را انتقال میدهند. در این هنر حتی تغییرات جزئی نیز به چشم میآیند و کوچکترین تغییر مهم است. با دیدن نمونه کارهای تایپوگرافی برند فهار، بهتر میتوانید اهمیت جزئیات در تایپوگرافی را دریابید.
مطالب مشابه
نمونه کارهای طراحی لیبل و بسته بندی بطری مشاهده همه نمونه کارها انواع مختلفی از نوشیدنی ها و محصولات مایع
مزایای طراحی لیبل حرفه ای قوطی رنگ و نکات مهم در طراحی
نمونه کارهای طراحی بسته بندی و لیبل رنگ مشاهده همه نمونه کارها رنگ ها یکی از خاص ترین محصولات صنعتی
طراحی بسته بندی پودر لباسشویی و ظرفشویی
نمونه کارهای طراحی لیبل و بسته بندی مشاهده همه نمونه کارها از آنجایی که امروزه محصولات مختلف زیادی با بسته
حضور در نمایشگاه های بین المللی
موفقیت بیشتر با حضور در نمایشگاه های بین المللی مدتها است که همه ما به عنوان مشتری از بازارچهها و