موشن گرافیک یا قاشق سحرآمیز!

موشن گرافیک یا قاشق سحرآمیز!

اگر می‌خواهید از رقبا پیشی بگیرید و رهبر مارکت باشید، باید با زبان موشن گرافیک (Motion graphics) سخن بگویید و درست زمانی که فرد با اشتیاق در حال دیدن ویدیو است، پنهانی تبلیغ کنید! موشن گرافیک همچون قاشق سحرآمیز، دنیای تبلیغات دیجیتال را آنقدر برایتان کوچک و ساده می‌کند که در بتوانید آن را در مشت خود بگیرید و بتازید. در ادامه می‌خواهیم به ویژگی‌های motion graphics، انواع و چگونگی ساخت آن اشاره کنیم.

موشن گرافیک چیست؟

در موشن گرافیک تصاویر به حرکت در می‌آیند، حتی بر فراز ابرها! می‌توان شخصیت‌های فرازمینی خلق کرد، به اشیاء جان بخشید و داستانی تخیلی روایت کرد.  به طور کلی هر کاری که نمی‌توان در دنیای عادی انجام داد را در motion graphics به اجرا درآورد. حرکت گرافیکی راهی برای برقراری ارتباط با بیننده و افزودن عمق به داستان است.

موشن گرافیک از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای تصاویری همچون وکتورها و تصاویر ساخته شده با برنامه‌های گرافیکی تشکیل می‌شود. john withney اولین کسی بود که کلمه موشن‌گرافیک را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مولتی مدیا کرد. از این ترکیب جذاب در ساخت انیمیشن، ‌تیزر تبلیغاتی، کلیپ‌های آموزشی و … استفاده می‌شود.

موشن گرافیک چیست؟

چرا موشن گرافیک در دنیای تبلیغات می‌تازد؟

امروزه موشن گرافیک و به طور کلی‌تر ویدیو مارکتینگ یکی از نشانه‌های پیشروی در مارکت تلقی می‌شود. چرا که به طرز عجیبی می‌تواند توجه مخاطب دنیای مدرن را به خود جلب کند. موشن‌گرافیک با خلاقیت بسیار، یک یا چند شخصیت را به دنیایی عجیب یا خیالی و فانتزی وارد می‌کند و باعث می‌شود مخاطب با قهرمان داستان و البته برند شما و هدف تبلیغاتی‌تان همذات پنداری کند؛ یعنی گاهی بخندد، گاهی یاد بگیرد، گاهی غمگین شود و در تمامی این مواقع، نام محصول و خدمات شما در ذهنش ثبت شود. موشن گرافیک نوعی از تبلیغات است که مخاطب را جادو می‌کند تا تبلیغات را با آغوش باز بپذیرد!

چرا موشن گرافیک در دنیای تبلیغات می‌تازد؟

 

موشن‌گرافیک در استودیو فهار

تولید موشن گرافیک در استودیو توسعه برند فهار بر اساس اصول و طی مراحل متعدد، متناسب با میزان بودجه ساخته می‌شود. در ادامه می‌خواهیم توضیح دهیم که روند جذاب ساخت موشن‌گرافیک در استودیو فهار چگونه طی می‌شود.

روند موشن‌گرافیک با یک ایده اصلی (concept-briefing) که با هم‌فکری کارفرما و اعضای اتاق فکر استودیو فهار به دست می‌آید، شروع می‌شود. در این ایده، هدف از ساخت موشن‌گرافیک، پیامی که قرار است به مخاطب منتقل شود و آنچه به تصویر درمی‌آید مشخص می‌گردد. سپس سبک ظاهری انتخاب می‌شود تا کار با برنامه مشخص‌تری جلو رود. یعنی می‌توان انتخاب کرد که طراحی گرافیک به صورت رئال و واقع‌گرایانه باشد یا به صورت کارتونی، دو بعدی یا سه بعدی. ترکیب رنگی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و این که طراحی دارای کاراکتر است یا صرفاً از تصاویر گرافیکی استفاده می‌شود.

در مرحله بعد، فیلم‌نامه توسط فیلم‌نامه نویس نوشته شده و در استوری بورد مشخص می‌شود که در هر قسمت از موشن گرافیک، قرار است چه چیزی نشان داده شود. سپس جان‌بخشی به فیلم‌نامه توسط طراحان گرافیک استودیو فهار آغاز می‌شود، صداگذاری انجام شده و در نهایت، قطعات در کنار هم قرار داده می‌شوند، حالا موشن گرافیک خلاقانه و جذاب شما آماده است، نوش جان!

انواع موشن‌گرافیک کدامند؟

ما از motion graphics برای تبلیغات، به منظور توضیح و به اشتراک گذاشتن اطلاعات استفاده می‌کنیم. بسیاری از الگوهای موشن در جهت کمک به انتقال پیام کاربرد دارند. برای ساخت موشن‌گرافیک احتیاجی به دوربین، نور و بازیگر نیست. می‌توان از کاراکترهای جذاب استفاده کرد و به وسیله تصاویر گرافیکی، رنگ و لعاب ویژه‌ای به آن بخشید. اگرچه موشن‌گرافیک دارای انواع متعددی است که در ادامه می‌خواهیم آن‌ها را معرفی کنیم.

ویدیو موشن

این دسته از موشن‌گرافیک‌‌، تلفیقی از فیلم‌برداری و گرافیک هستند. ویدیو موشن کمک می‌کند که علاوه بر افزایش جذابیت، اطلاعاتی که با فیلم‌برداری قابل ارائه نیست نیز به مخاطب منقل شود.

استاپ موشن

استاپ موشن شاخه‌ای از موشن گرافیک است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی می‌شود. در این شیوه، اشیا به‌صورت و جزئی حرکت داده می‌شوند و از هر حرکت عکاسی می‌شود. سپس تمامی فریم‌ها، پشت سر هم قرار می‌گیرند تا حس حرکت را القا کنند.

اینفوموشن

اینفوموشن ویدیویی است از خانواده موشن‌گرافیک‌ که در آن‌ از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا استفاده می‌شود. در واقع گرافیک و حرکت به گونه‌ای استفاده می‌شود که بتوان از تکنیک‌های اصلی اینفوگرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.

انیمیشن

انیمیشن،‌ ویدیویی است که در وهله اول دارای شخصیت پردازی مشخص است و در آن به کندوکاو لایه‌های زیرین شخصیت‌ها پرداخته می‌شود. در انیمیشن‌ها، خلاف آنچه در موشن ‌می‌بینیم، گرافیک‌‌ها کاراکترمحوراند.

پست با این شناسه یافت نشد.

 

انواع موشن‌گرافیک کدامند؟

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

  • طراحی

برای طراحی موشن گرافیک، اطلاعاتی مطابق با موضوع مورد نظر جمع آوری شده، یک فیلم‌نامه کوتاه نوشته، و بر اساس آن‌ تصاویر ثابتی نیز طراحی می‌شود، سپس این تصاویر برای درک بهتر بیننده به حالت متحرک و جذاب درمی‌آیند. برای نمونه اگر بخواهیم یک موشن گرافیک برای تبلیغ برند ماهی بسته‌بندی‌شده بسازیم، با توجه به اطلاعاتی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، تصاویر مورد نیاز طراحی می‌شود، سپس بر اساس قوانین متحرک سازی و فیلم‌نامه‌ای که داریم، پروژه موشن المان‌ها در متن ایجاد می‌شود. ساخت موشن گرافیک موجب می‌شود که بیننده بیشتر و بهتر تحت تاثیر پیام متن قرار بگیرد و تبلیغ برند مدنظر ما راحت‌تر القا شود.

اما انیمیشن یا پویانمایی، همچون یک فیلم سینمایی بر اساس فیلم‌نامه ساخته می‌شود و به تمامی عواملی که برای ساخت فیلم سینمایی حضور دارند از جمله کارگردان و بازیگر، نیاز است. فیلم‌نامه‌ای که محور اصلی آن قصه یا اتفاقی خاص است یا شخصیتی جذاب. ساخت فیلم صنعتی نیز می تواند در این دسته قرار بگیرد. انیمیشن‌ها یک آغاز و پایان مشخص دارند و دارای یک قهرمان یا همان کاراکتر محوری هستند که در روند انیمیشن دچار کشمکش و حل کردن مشکلات است. به طور کلی، فیلم‌نامه‌ای که در انیمیشن‌ها وجود دارد بسیار عمیق‌تر از حوزه موشن گرافیک است.

  • شخصیت

نکته دیگر اینکه در انیمیشن‌ها، وجود کاراکتر جزء عناصر جدایی ناپذیر است اما در موشن‌گرافیک اختیاری است. کاراکترها در انیمیشن دارای شناسنامه و هویت منحصر‌به‌فرد هستند. اما در موشن گرافیک، اگر شخصیتی هم وجود داشته باشد، سطحی است و تنها قصد آموزش مد نظر ما به مخاطب را دارد.

  • سفارش دهندگان

تفاوت دیگری که در انیمیشن و موشن گرافیک وجود دارد، نوع سفارش دهندگان پروژه‌های مختلف است. معمولاً سفارش‌دهنده موشن‌گرافی، هدف عمومی‌تری نسبت به سفارش‌دهنده انیمیشن دارد و برای امور تبلیغاتی، برندینگ و معرفی محصول اقدام به ساخت موشن‌گرافیک می‌کند. اما سفارش‌دهندگان انیمیشن از سینماگران هستند و اهداف تجاری متفاوتی دارند.

  • بستر اشتراک‌گذاری

فضای به اشتراک‌گذاری موشن‌گرافیک‌ با انیمیشن متفاوت است. به گونه‌ای که موشن‌گرافیک را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های پخش ویدیو و … منتشر کرد؛ اما پروژه‌ انیمیشن در فضا و مدیوم سینما نمایش داده می‌شود.

  • مدت زمان

مدت زمان موشن‌گرافیک و انیمیشن نیز متفاوت است. یک موشن‌گرافیک نهایتاً تا چندین دقیقه به طول می‌انجامد در صورتی‌که مدت زمان یک انیمیشن می‌تواند چندین ساعت هم باشد. حتی انیمیشن‌ها این قابلیت را دارندکه به صورت سریالی نمایش داده شوند.

 

تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن چیست؟

نمونه ای از استفاده از موشن گرافیک برای تبلیغات در برندهای بزرگ

ساخت موشن گرافیک را همیشه به عنوان یک روش تبلیغاتی که امتحانش را پس داده است در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید. چرا که هم جذاب است، هم قابل تطابق با معیارهای انواع بیزینس و البته پرمخاطب.

برند های مطرح بسیاری در دنیا برای تبلیغات از این روش بهره می‌برند. برای مثال می‌توانید موشن گرافی زیبای برند oreo را در زیر مشاهده کنید.

 

مطالب مشابه