مونوگرام؛ هارمونی حروف
مونوگرام یکی از انواع لوگو است که از یک یا چند حرف تشکیل میشود و برای ارائه هویت و رسالت یک شرکت، سازمان یا شخص به کار میرود. در ادامه میخواهیم به چیستی مونوگرام و نکات حائز اهمیت در طراحی آن بپردازیم. در مقاله اهمیت طراحی لوگو، تعریف لوگو و ویژگیهای آن را شرح دادیم. حال میخواهیم به طور اختصاصی به ویژگیهای طراحی مونوگرام بپردازیم.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
مونوگرام چیست؟ نشانهای جذاب
هر حرفی از انواع حروف موجود را میتوان به نمایندگی از سایرین مورد استفاده قرار داد. کاراکترهای دستکارینشده حروف نیز ممکن است با قرار دادن درون یک قاب خطی و بر روی یک شکل یا محصور در تزئینات تبدیل به یک مونوگرام شوند.
حرف اول یک شرکت میتواند راهحلی مناسب برای یک نشانه قراردادی یا لوگو باشد، زیرا از نظر اصالت بین حرف_نشانه و آنچه که مینمایاند، نوعی همراهی وجود دارد اما تضمینی وجود ندارد که منجر به طراحی یک لوگوی چشمگیر و موفق شود.
مزایای مونوگرام یا کلمات خلاقانه
- برخی از شرکتها دارای نامی طولانی هستند که گنجاندن آن در لوگو باعث افت تاثیرگذاری، جذابیت و افت کیفیت لوگو میشود؛ در این شرایط، مونوگرام به مثابه یک معجزه عمل میکند.
- مونوگرام میتواند یک علامت اختصاری منحصر به فرد به برند شما اهدا کند. در بسیاری اوقات، خلق یک علامت اختصاری جذاب موجب میشود که برند بهتر و راحتتر در اذهان بنشیند.
نکات مهم در طراحی مونوگرام
- از یک فونت متمایز استفاده کنید.
- با درنظر گرفتن شناسنامه بیزنس مد نظر، مونوگرام اختصاصی طراحی کنید.
- رنگها در طراحی لوگو نقش مهمی را ایفا میکنند، از قدرت آنها برای انتقال مفاهیم نهایت استفاده را ببرید.
شاخ و برگ دادن به طرح
برای بیان بهتر موضوع، افزودن چیزی مانند نمایش سرعت حرکت، شکل مارپیچ یا تزیین حروف، تاثیر بزرگی ایجاد میکند. اگر بخشی از مونوگرام تحت نفوذ یک عنصر تصویری، مثل گذاشتن سرپوشی از گل و گیاه تزیینی، ادامهی زائدهای در حرف، تقاطع با حاشیهای در مرز و افزودن یک کاراکتر نقشدار قرار بگیرد، تبدیل به یک کار تزیینی یا تصویرسازی میشود.
تقویت شکل حروف را میتوان با بیان تصویری از هویت آن اجرا کرد. این نوع تقویت هنگامی کارآمد است که با تفسیر نوگرایانه، شوخطبعی یا افزایش تنش تضادی مشخص در شکل آن در نظر گرفته شود. هنگام طراحی مونوگرام، در بین انتخاب انواع ساختارهایی که دارای عناصر بیربط هستند، سعی کنید حس یکدستی را در فضا القا کنید، چرا که زمینهای که کاملاً نامتعادل باشد به سمت نوعی عدم اطمینان گرایش پیدا میکند.
افزودنی های تصویری
برای تقویت بصری یا گیرایی موضوع مونوگرامی که طراحی میکنید، از یک نماد، تزیین یا تصویرسازی استفاده کنید. عناصر تصویری میتوانند در خود شکل و به برش آن افزوده شده یا در پشت کاراکترهای خطنگاری قرار گیرند. نوع عنصر افزودنی میتواند یک عکس، تصویرسازی، یا نماد گرافیکی، نمایش انتزاعی، شوخ یا جدی، ترسیمی سریع یا موردی، سبکی خاص و مکمل شکل حرف یا در تضاد با آن باشد.
قاب کردن محیط
میتوان حرفی را درون محیطی پرزرق و برق بگذارید تا مونوگرام شما با نیرویی محصور شده و در حال انفجار به تصویر درآید. قابها ممکن است برای حمایت از بیان موضوعی کاراکترهای خطنگاری بهکار برده شوند.
ایجاد بُعد در لوگو: دمیدن روح در لگو!
جلوههای بعددار مانند ترکیبهای رنگی و سبک حروف همواره همراه با تمایل روز و مد تغییر میکنند. هر آنچه که به نظر میرسد بیشترین رواج را در حال حاضر دارد و در القای تجسم از بُعد میتواند موثرترین روش باشد، را مورد توجه قرار دهید. میتوانید این کار را از راه Drop shadow به معنی سایه پخششده یا روی هم انباشتن عناصر نیمه شفاف انجام دهید.
شما هستید که باید انتخاب کنید که برای ایجاد بعد در طراحی منحصربهفرد خود، از bevel (تراش شیبدار) استفاده کنید یا Emboss (برجستهنمایی). هنگام ساختن یک آرم، از انتخاب نوع حروف، رنگ یا جلوههای ویژهای که در دید بیننده به زودی کهنه میشود، بپرهیزید.
بهترین روش برای شروع طراحی مونوگرام
عالیترین روش برای شروع تصویرسازی در حرف-نشانه، تهیهی لیستی از نام، فعل و صفتهایی است که با کار مشتری و نحوه اجرای آن توسط او به نوعی در ارتباط است. لیستها را باید از تولیدات شرکت و خدمات ارائه شده، نوع ایجاد همکنشی با مصرفکنندگان، جزئیات جالب درباره محیط کار، ساختمان اداری و موضوعات خوشیمن پر کرد. با الهام از این فکرهای بکر فوراً دست بهکار لیست کلمهها شوید تا شما را به سمت مونوگرامهای خوب از نظر زیباییشناسی و متمرکز بر موضوع تصویرسازی آنها هدایت کند.
هارمونی حروف در مونوگرام
همراهی بصری بین حروف میتواند با عملی کردن موارد زیر اجرا شود:
- قرار دادن شکلها بر روی هم
- ایجاد رابطه با لیگاتورها (سرکش یا مد) یا تزیینات و شاخ و برگ
- جفت کردن آنها به شکل ساختار ترکیبی فشرده
- محصور کردن در شکلهای متحدکننده (شکلهایی که میتوانند با عکس، طرحهای تزیینی یا رنگ یکدست پر شوند.)
هماهنگی اجزای مونوگرام
مونوگرامها برای نشان دادن تمایز، معمولاً با کاراکترهای مختلف به هم وصل میشوند. برخی از این جفت شدنها با وجود اختلافی که حروف با هم دارند، همچنان هماهنگی را حفظ میکنند. بقیه ترکیبها نیز بیانکننده فضای بصری و موضوعی تحریکآمیز از راه جدایی عمدی مجموعه هستند.
به طور مثال استفاده از یک کاراکتر زائدهدار سنگین با نوشتهای ظریف میتواند زیبایی و قدرت را بیان کند. همچنین قرار دادن از یک طرح امروزی و خلاق برای نشاندادن نگاه شرکت به آینده در کنار حرفی بزرگ، کلاسیک و زائدهدار که نشان دهنده گذشته افتخارآمیز فعالیت شرکت است، به خوبی هدف ما از نشان دادن تمایز حروف و هماهنگی اجزا را بیان میکند.
مروری بر مونوگرام
مونوگرام یکی از انواع لوگو است که معمولاً در مواقعی که نام برند خیلی طولانی است یا به اندازه کافی تاثیرگذار نیست، استفاده میشود. بسیاری از برندهای معروف مثل Gucci، CoCo Chanel، KFC و … از ترفند مونوگرام برای طراحی لوگو بهره گرفتهاند.
مطالب مشابه
طراحی لوگو ورزشی برای باشگاه و مجموعه های ورزشی
نمونه کارهای طراحی لوگو مشاهده همه نمونه کارها دیدگاه ها و نگرش های متنوعی برای هر یک از رشته های
فتومونتاژ ساخت تصویر واقعی از یک رویا
دنیای دیجیتال، به طور حتم و در اولین قدم به دنبال یک چیز است، ایدهای نو. حال اگر بتوانیم آن
فولدر چیست؟ چرا به فولدر نیاز دارید؟
نمونه کارهای طراحی فولدر و کاتالوگ مشاهده همه نمونه کارها یکی از راه هایی که میتوان اسناد و اوراق را
نمونه کارهای طراحی لیبل مشاهده همه نمونه کارها در عصر تکنولوژی و ارتباطات، بازاریابی و برندینگ شکل جدید به خود