رنگ-ها-برای-که-به-صدا-در-می-آیند؟

رنگ‌ها برای که به صدا در می آیند؟

در این مقاله کوتاه، سعی داریم راجع به تاثیر و نقش استثنایی رنگ‌ها بر بازاریابی و برندینگ صحبت کنیم.

 

تئوری-رنگها-زبان-مشترک-از-مصر-باستان-تا-کنون

تئوری رنگ‌ها: زبان مشترک از مصر باستان تا کنون

“رنگ‌ها زبان مادری ناخودآگاه هستند”! این جمله­ ی یونگ، نشان می ­دهد که رنگ‌ها با سکوتشان، داستان­ های زیادی را بازگو می­کنند! در واقع رنگ‌ها، یک زبان مشترک هستند. جالب است بدانید مصریان باستان تئوری رنگ‌ها را آغاز کردند: رنگ قرمز را نماد گردش خون، زرد برای پاکسازی بدن، آبی را برای تسکین درد و رنگ سیاه را برای زندگی و تولد دوباره می­ دانستند.

 

صورتی-یک-رنگ-کاملاً-مردانه-در-اوایل-قرن-بیستم!

صورتی یک رنگ کاملاً مردانه در اوایل قرن بیستم!

مفهوم رنگ‌ها ارتباط زیادی با جغرافیا، ریشه­ های فرهنگی، مدل ذهنی انسان­ ها و زمان دارد! برای مثال برای یک طرفدار دو آتیشه در ایران، رنگ آبی و قرمز هر دو نماد عشق و وفاداری هستند. یا به طور مثال در چین و کره، رنگ سفید، نشانه عزاداری است! شاید برای شما جالب باشد که بدانید رنگ صورتی در اوایل قرن بیستم، یک رنگ کاملاً مردانه و آبی، یک رنگ زنانه بود ولی در قرن بیست و یکم، کاملاً این قضیه وارونه شد. حتماً متیل اورانژ را در بعدازظهر خسته­ کننده آزمایشگاه­ های کلاس­ های علوم و شیمی به خاطر دارید که در محیط های بازی و اسیدی به رنگ‌های مختلفی ظاهر می­شد! آری رنگ‌ها همینقدر عجیب هستند و در خاطره­ ها می­ مانند. جالب است بدانید مردمان اصفهان، بیشترین اصطلاحات را برای نامگذاری رنگ‌ها دارند.

تاثیرات واکسن کرونا بر انتخاب رنگ سال

در حالی که شما این مقاله را مطالعه می­کنید کمپانی پنتون، رنگ زرد و خاکستری را به عنوان رنگ شاخص سال انتخاب کرده است! جالب است بدانید کمپانی پنتون را یک شیمیدان تأسیس کرده است و این به خوبی نشان می­دهد که یک طراح گرافیک باید شناخت زیادی از رنگ‌ها داشته باشد. حال تصور کنید که یک مرد ایرانی شرکت پنتون را تأسیس می­کرد…

امروزه پنتون علاوه بر کدگذاری رنگ‌ها، به عنوان رهبر مارکت، حتی توانسته است سلیقه بصری مخاطبان را در یک صنعت پرچالش مانند مُد و فشن تغییر دهد. پنتون با انتخاب رنگ هر سال، به نوعی به تاریخ­ نگاری زندگی انسان در طول زمان می­ پردازد. انتخاب رنگ خاکستری و زرد شاید یک جریان از سمت افسردگی به سمت نور باشد و شاید حتی ویروس کرونا در سال قبل، دلیل این انتخاب رنگ خاکستری بوده است! و اکنون کشف واکسن کرونا دلیلی برای انتخاب رنگ زرد باشد همانطوری که مصریان باستان، رنگ زرد را برای پاکسازی بدن می­ دانستند.

 

حقایق-جالب-در-مورد-رنگ-ها

حقایق جالب در مورد رنگ‌ها

چشم انسان حدوداً می­تواند حدود ۱۰ میلیون رنگ را تشخیص دهد این در حالی است که سیستم رنگی شرکت پنتون در حال حاضر، فقط  حدود ۲۷۰۰ رنگ را در برمی­گیرد و جالب­تر از آن اینکه بیشترین تعداد رنگ در مدادرنگی­ های کرایولا تنها ۱۲۰ عدد است. جای سوال است که چشم انسان نمی­ تواند برخی از  رنگ‌ها را ببیند! آری درست می­ خوانید چشم انسان قادر به تشخیص ترکیب رنگ آبی_زرد و سبز_قرمز نیست! طبق تحقیقات آبی پرطرفدارترین رنگ جهان و قهوه­ ای کم ­اقبالترین رنگ است!

رنگ‌ها حتی باعث فوبیا می­شوند کروموفوبیا نام فوبیایی است که برای ترس ازرنگ‌هاا وجود دارد و حتی باعث حالت تهوع و افزایش ضربان قلب می­شود! البته رنگ‌ها همیشه انقدر ترسناک نیستند و رنگ­ درمانی یکی از تکنیک­ های بهبود بیماران است.

 

مخاطبت-رو-تصور-کن-و-قورت-بده!

مخاطبت رو تصور کن و قورت بده!

آنجا که بازاریابان از رنگ‌های گرمی مانند قرمز، زرد و نارنجی برای افزایش میل و اشتها در برندهای غذایی، یا به طور مثال آنجا که طراحان لباس از رنگ‌های سیاه، بنفش و یاسی برای برانگیختن احساسات، یا حتی آنجا که مدیران خلاقیت برندهای حوزه فناوری، از رنگ‌های آبی و نارنجی برای ایجاد حس اعتماد و خوش­بینی استفاده می­کنند تاثیر رنگ‌ها و دلیل انتخاب رنگ‌ها مشخص می­شود، در واقع رنگ­ یک قدرت است که بر روح تأثیر می­گذارد.

 

رنگ-ها-و-نامگذاری-ها-از-زرد-میکادو-تا-آبی-سازمان-ملل!

رنگ‌ها و نامگذاری ها: از زرد میکادو تا آبی سازمان ملل!

رنگ‌ها بسیار رازآلود هستند و بعضا دلیل نامگذاری­ های عجیبی دارند: زرد میکادو به نام امپراتور ژاپن، آبی سازمان ملل و تریاکی (شبیه رنگ گل خشخاش)!

ممکن است طرح انتخابی شما برای برندتان یک طرح تک­ رنگ برای یک برند مینیمال باشد یا حتی انتخاب یک طرح آنالوگ و یا حتی استفاده از تکنیک­ های رنگ‌های مکمل و سه گانه! رنگ‌ها یک میانبر مستقیم به قلب مشتری شما یا حتی مشتری رقیبانتان است. آنجا که دیگر خود شما نمی­ توانید راجع به محصولات یا خدمات خود توضیح دهید رنگ‌ها به صدا در می­آیند!

 

رنگ-ها-راویان-خاموش-داستان-برندها

رنگ‌ها راویان خاموش داستان برندها

رنگ­ جایی است که مغز و جهان به هم می­پیوندند، جهانی بی­ رنگ را تصور کنید خواهید دید که زندگی بدون رنگ‌ها معنا ندارد.فرقی نمی­کند شما طراح برند پشمک حاج عبدالله یا فست­فود پاپاجونز هستید شما باید درک عمیقی از پرسونای مخاطبین هدف خود داشته باشید تا بتوانید رنگ‌ها را با کدهایشان صدا بزنید. همواره سعی کنید برای مردم طراحی کنید نه برندها! مردم مهمترین سرمایه یک برند هستند: به یاد داشته باشید لوگو و اقلام تبلیغاتی، تداعیات برند محسوب شده و نهایتاً یک برند موفق، یک حس خوب است! چرا که برندهای برتر، محصولات را نمی­ فروشند بلکه همراه محصولات خود یک تجربه خوب را می­ فروشند.

 

تلاش-مذبوحانه-یا-ایجاد-تمایز

تلاش مذبوحانه یا ایجاد تمایز: آدیداگز، دستمال کاغذی گوگل و مرغ سرخ شده اوباما

انتخاب تمام نام­ هایی که می­بینید سواستفاده از نام برندهای بزرگ برای جلب توجه بوده است. متأسفانه افراد عام همواره موفقیت برندها را دیده و مالکین برندها را می­شناسند این در حالیست که پشت صحنه هر برند، چندین طراح و بازاریاب ارشد هستند که سعی در ایجاد یک هویت بصری از طریق رنگ‌ها، فونت­ ها و فضاها هستند. در پایان به یاد داشته باشید که هویت بصری فقط یک اصطلاح عربی نیست! هویت بصری را جدی بگیرید.

  • رنگ‌ها را چگونه توصیف می کنید؟
  • نقش رنگ در برندسازی چیست؟
  • حدس میزنید پرطرفدارترین رنگ در ایران چه رنگی است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *