فتومونتاژ ساخت تصویر واقعی از یک رویا

طراحی فتومونتاژ برای بیلبورد و کمپین های  ATL

دنیای دیجیتال، به طور حتم و در اولین قدم به دنبال یک چیز است، ایده‌ای نو. حال اگر بتوانیم آن ایده را به خوبی بپرورانیم، یعنی توانسته‌ایم تعداد بسیاری از رقبا را کنار بزنیم. ادغام شدن طراحی گرافیک با تکنیک فتومونتاژ بر پروموت و برندینگ بیزینس‌های صنعتی تاثیر بسزایی دارد و نیز به عنوان بهترین زبان برای صادرات و کمپین‌های ATL محسوب می‌شود.

فتومونتاژ چیست؟

فتومونتاژ (photomontage)  یک واژه فرانسوی به معنای تکه‌چسبانی با عکس است و روشی برای متحول کردن دنیای تصویر است. فتومونتاژ شکلی از آفرینش تصویری است که عمری به قدمت تاریخ عکاسی دارد، از یک فضای پر فراز و نشیب رد شده و در نهایت به ماهیت امروزی رسیده است.

این تکنیک به دلیل انعطاف‌پذیری خاص خودش به عکاسی محدود نمی‌شود و در حوزه‌ گسترده‌ هنرهای تجسمی نیز قرار می‌گیرد. فتومونتاژ تکنیکی است که با زمانه و‌ تکنولوژی پیش رفته است و یک هنر مدرن نیز به شمار می‌آید. اگر این تکنیک با مهارت انجام شود، یعنی به طرز حرفه‌ای چند عکس با اهم ادغام ‌شوند نتیجه به گونه‌ای عادی جلوه خواهد کرد که گویی با یک دوربین‌ ثبت شده است.

گاهی از عکس‌‌های ترکیبی نیز عکاسی می‌شود تا به نتیجه‌ی یک‌دستی برسند و همچنین استفاده از تکنیک‌های متنوع در نرم‌افزارهای ویرایش عکس، در نهایت شما را به تکنیکی به‌ نام فتومونتاژ می‌رساند.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

 

فتومونتاژ
فتومونتاژ
فتومونتاژ
فتومونتاژ

 

نمونه کار فتومونتاژ تیم فهار

فتومونتاژ در تونل زمان

یکی از فتومونتاژهای معروف دنیا در اواسط دوران ویکتوریا به وجود آمد که بعدها نام آن را پرینت تلفیقی گذاشتند. این عکس توسط شخصی به‌نام گوستاو رجلندر که یکی از عکاسان حرفه‌ای آن زمان بود، در سال 1857 ساخته شد. در آن زمان از این تکنیک برای مقاصد سیاسی استفاده می‌کردند و بعد از آن سورئالیست‌ها برای خلق تصاویر خیالی این تکنیک را به‌کار بردند.

با شروع جنگ ‌جهانی‌ اول فتومونتاژ شناخته‌تر شد و در دسته هنرهای معروف قرار گرفت و هنرمندان زیادی با نشان دادن سربازهایی که در حال جدا شدن از خانواده‌های خود هستند تا به میدان جنگ بروند مخالفت خود را با جنگ نشان دادند و همینطور سربازان با کنار هم قراردادن تصاویر برای خانواده‌های خود کارت‌های یادگاری درست می‌کردند.

در این میان داداییست‌ها بیشترین استفاده را از این سبک برای اعتراض به جنگ و دیگر مشکلات سیاسی کردند. در طی قرن بیستم، فتومونتاژ نقش بسیار زیادی در هنر چه در بخش زیبایی و چه در بخش تجاری بر عهده داشت.

ترکیبب‌کردن چند برش از تصاویر و عکس‌های مختلف و کنار هم گذاشتن آنها، در سال ۱۸۳۰‌میلادی که مدت‌زمان کمی از اختراع و پیدایش هنر عکاسی می‌گذشت می‌توانست به‌دست یک طراح حرفه‌ای یا آماتور صورت بگیرد، اما در قرن گذشته با کنار‌هم قرار دادن تصاویر به‌صورت خلاقانه اهمیت این عکس‌های تکه‌تکه و یا همان فتومونتاژ را می‌توانیم متوجه شویم که رفته رفته موجب شد اولین نمایشگاه فتومونتاژ در سال 1931 در آلمان برگزار شود.

فتومونتاژ پپسی
فتومونتاژ پپسی

انواع فتومونتاژ کدامند؟

فتومونتاژ‌ها می‌توانند برگرفته از دیده‌ها و شنیده‌های ما در طی سالیان گذشته باشند که امروز با خلاقیت و دانش ما ادغام می‌شوند و تصویری پرمفهوم و دارای جذابیت بصری با هدف تبلیغاتی خاصی ارائه می‌دهند. اهداف طراحی فتومونتاژ می‌تواند متفاوت باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • فتومونتاژ پرتره

فتومونتاژ پرتره یا دبل‌اکسپوژر)  (Double Exposure ، ترکیب دو یا چند تصویر در یک عکس است اگرچه در گذشته ثبت این عکس‌ها ناشی از یک خطا بوده است؛ در دوربین‌های قدیمی که دیجیتال نبوده‌اند و تصاویر بر روی فیلم ذخیره می‌شده، اگر عکاس در حین تصویر برداری فراموش می کرد فیلم را عوض کند، تصویر عکس جدید روی عکس قبلی می افتاد و به صورت ناخودآگاه از تکنیک دابل اکسپوژر در عکاسی استفاده می‌شد.

  • فتومونتاژ تبلیغاتی

افزایش کالا و خدمات و ایجاد رقابتی تنگاتنگ موجب شده که روش‌های جدید مثل طراحی فتومونتاژ مورد توجه گیرد. فتومونتاژ امکان تجسم صحنه‌هایی که در دنیای واقعی امکان خلق آن‌ها میسر نیست را فراهم می‌آورد و دنیای تبلیغات را از بازاریابی محض خارج می‌کند و به آن رنگ و بوی ایده‌های نو و جذابیت بصری می‌دهد.

فتومونتاژ تبلیغاتی پپسی
فتومونتاژ تبلیغاتی پپسی
  • فتومونتاژ و هنر مفهومی

فتومونتاژ یا کلاژ می‌تواند به خودی خود، یک ایده خلاقانه با مفاهیم عمیق را در هنر انتزاعی به تصویر بکشد یا اینکه به عنوان یک پیش تولید برای خلق یک نقاشی، مجسمه یا هر اثر هنری دیگر شود.

فتومونتاژ بهترین زبان برای صادرات و  B2B

در دنیای امروز محصولات و خدمات مشابه زیادی وارد بازار می‌شوند ولی در نهایت آن محصولات و‌ خدماتی ماندگار خواهند شد و به بازدهی می‌رسند که تبلیغ و اطلاع‌رسانی منسجمی را با خود به همراه داشته باشد.

برخلاف گذشته که از تبلیغات فقط در روزنامه‌ها و یا رسانه‌های دیداری و شنیداری مطلع می‌شدیم، امروزه با گسترش فضای‌مجازی و رسانه‌های اجتماعی این امر راحت‌تر و بیشتر در دید عموم قرار می‌گیرند.

سوشال‌مدیا یا همان رسانه‌های اجتماعی یکی از مناسب‌ترین بسترهای در حال حاضر برای معرفی کالا، برند، کسب‌وکار خود و … است و همچنین فتومونتاژ را هم می‌توانیم در دسته‌ مناسب‌ترین تکنیک‌ها برای این فضا بدانیم.

در دنیای وسیع کسب‌وکارهای مختلف و تجارت امروزی، بازاریابی از نوع B2B یکی از راه‌های درست و در ‌واقع رمز یکه‌تاز بودن در جهان پیچیده‌ بازاریابی است. در بازاریابی B2B رسالت اصلی خلق و انتقال یک احساس تأثیرگذار برای برند است؛ یکی از تکنیک‌های نوین برای فتومونتاژ است که می‌توان احساس مخاطب را به هدف گره زد به‌ گونه‌ای که مخاطب به طور ناخواسته با آن همراه شود.

طراحی فتومونتاژ برای بیلبورد و کمپین های  ATL

از کمپین‌های ATL (Above The Line) برای تبلیغ در رسانه‌های عمومی و مخاطبان انبوه استفاده می‌شود زیرا هدفش تعداد مخاطبینی است که از پیام تبلیغاتی بازدید خواهند کرد و مسلماً میزان اثرگذاری و ماندگاری بسیار مهم است. در این کمپین‌ها قدرت انتقال پیام در لحظه بسیار حائز اهمیت است.

یکی از ویژگی‌های منفی بیلبوردها این است که برای تاثیرگذاری روی مخاطب وقت چندانی ندارند، اما در صورتی که با فتومونتاژهای اعجاب‌انگیز عجین شوند، انرژی عظیمی آزاد می‌گردد و بر همه تاثیر می‌گذارد چرا که تصویر در انتقال پیام قوی‌تر از متن است و یک زبان مشترک محسوب می‌شود.

از سوی دیگر وب و سوشال نیز، فضای بی‌نظیری برای تقویت و پشتیبانی کمپین‌های تبلیغاتی هستند. یکی از مزیت‌های این فضا قابل سنجش بودن بر اساس اقدامات و بازخورد مخاطب است و همچنین امکان آنالیز دقیق مخاطبان را به فعالان این صنعت می‌دهد.

فتومونتاژ در کسب‌وکارهای جدید

در دو دهه‌ اخیر، تکنیک فتومونتاژ با ظهور کامپیوتر در کنار عکاسی دیجیتال راه را برای خودش هموار کرده است. این تکنیک در ابزار‌های تبلیغاتی زیادی از جمله صفحات‌وب، موشن‌گرافیک، تیزر، تیتراژ، کلیپ‌ها، پوستر، جلد کتاب، بسته‌بندی، تابلوهای تبلیغاتی  و… کاربرد دارد.

در سرزمین وسیع تبلیغات ‌تجاری و کسب‌و‌کارهای متنوع، بسیاری از شرکت‌های برندسازی و طراحان گرافیک از این تکنیک فوق‌العاده که بستر بسیار مناسبی برای نشان‌دادن ایده‌ها و بصری کردن پیام‌ها و هدف‌های تبلیغاتی است استفاده می‌کنند. به‌شرط داشتن مهارت در اجرای تکنیک و خلاقیت در ایده‌پردازی، این تکنیک یک روش تاثیر گذار و کاربردی در دنیای تبلیغات حال‌حاضر است.

فتومونتاژ و سخن نهایی

کافی‌ست کمی دقت کنید تا بتوانید به‌صورت واضح ردپای فتومونتاژ را در فضای تبلیغات امروز ببینید و لذت ببرید، که چگونه صاحبان کسب‌وکار با هوشمندی می‌توانند از این تکنیک نو به‌عنوان یک ابزار قدرتمند و به‌روز و همچنین تأثیرگذار بهره ببرند.

فتومونتاژ
فتومونتاژ

فتومونتاژ

5/5-(1امتیاز)

مطالب مشابه