پروموشن، کلاغ خبرچین (راهنمای جامع)

پروموشن در بازاریابی

به زمانی فکر کنید که پروسه تولید محصول به اتمام رسیده، قیمت گذاری انجام شده و حالا می‌خواهیم محصول را بفروشیم. مردم از کجا باید بفهمند که شما چنین محصولی را تولید کرده‌اید؟ از کجا باید بفهمند که می‌توانند محصول شما را بخرند؟ کلاغ‌های خبرچین باید به آن‌ها خبر دهند؟ بله! این کلاغ‌های خبرچین از روش‌های متنوعی برای پخش کردن خبر استفاده می‌کنند که همان پروموشن کردن محصول به حساب می‌آید و در ادامه می‌خواهیم به انواع آن‌ها اشاره کنیم.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

پروموشن چیست؟

پروموشن همان ترفندهای استراتژیک بازاریابی برای آگاه کردن مشتریان از محصول، ترویج، ترغیب و ایجاد نیاز در مخاطبین است. به طور کلی، پروموشن بستری را برای هدایت مصرف‌کنندگان به سمت خرید محصول فراهم می‌کند. پروموشن دارای روش‌های گوناگون است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

روش‌های پروموشن کردن محصول کدامند؟

فروش شخصی

یکی از روش‌های ساده و سنتی برای ترویج محصول، فروش شخصی فرد به فرد فروشندگان با مشتریان یا افراد آشناست. این روش معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن روابط اجتماعی و دایره ارتباطات دارای اهمیت بسیاری است؛ اما مشکلی که در این نوع پروموشن دیده می‌شود این است که چون اینترنت دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کرده، شما هرچند نفر هم که بشناسید یا سعی کنید به طور مستقیم برای هر فرد محصول خود را پروموت کنید، از کسی که با استفاده از دنیای آنلاین، به سرعت خبر تولید محصولش در دهکده پخش می‌شود، عقب می‌مانید.

فروش شخصی و پروموشن در بازاریابی
فروش شخصی و پروموشن در بازاریابی

بازاریابی مستقیم

روش دیگری که برای پروموشن کردن محصول وجود دارد، بازاریابی مستقیم است. به این صورت که لیستی از افراد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به هر طریقی به محصول شما مرتبط می‌شوند و ممکن است از شما خرید کنند، تهیه می‌کنید و به سراغشان می‌روید. در این روش شما وقت خود را روی گروهی می‌گذارید که به صورت بالقوه مشتری شما هستند و فقط کافی است که آن‌ها را متقاعد کنید تا به مشتری بالفعل تبدیل شوند.

یکی دیگر از روش‌های مرسوم در بازاریابی مستقیم، باخبر کردن مشتری‌های فعلی خود با ارسال پیامک یا ایمیل است.

ترویج فروش یا Sales Promotion

این روش به عنوان یک انگیزه و عامل ترغیب‌کننده برای مشتری یا فروشنده محسوب می‌شود، به این صورت که هدایایی مثل کوپن تخفیف، تخفیف‌های مناسبتی، قرعه‌کشی، مسابقه یا پورسانت فروش به مشتری یا فروشنده داده می‌شود تا موجب ترویج فروش یا معرفی محصول به افراد دیگر شود.

تبلیغات دیجیتال

بازاریابی دیجیتال عمده‌ترین، جامع‌ترین و پربازده‌ترین روش پروموشن محصول محسوب می‌شود چرا که می‌توان تمامی روش‌هایی که قبل‌تر به آن‌ها اشاره شد را با سرعت و بازده بیشتری در دنیای دیجیتال انجام داد. این تبلیغات می‌تواند به شکل سنتی (تلویزیون، آگهی روزنامه، رپورتاژ آگهی در رسانه‌های عمومی) یا به شکل دیجیتال (تبلیغات در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی) باشد.

برای پروموشن در اینستاگرام می‌توان از سه روش اینفلوئنسر مارکتینگ، راه‌اندازی مسابقات و کمپین تبلیغاتی استفاده کرد هر کدام به برنامه‌ریزی و خلاقیت احتیاج دارند. می‎توان هم‌زمان با پروموشن سوشال، برای سایت هم از روش‌هایی مثل راه‌اندازی کمپین، ساخت بک‌لینک تبلیغاتی، گوگل ادز و رپورتاژ آگهی استفاده کرد.

تبلیغات دیجیتال در پروموشن
تبلیغات دیجیتال در پروموشن

یکی از روش‌هایی که در صورتی که بتوان آن را به اجرا درآورد دارای بازده بسیار بالایی است، راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی در قالب مسئولیت اجتماعی است، یعنی به نوعی بتوان بین اتفاقات جامعه و محصول مد نظر، ارتباط برقرار کرد.

هدف از پروموشن محصول چیست؟

  • مردم از وجود محصول شما باخبر می‌شوند.
  • افراد برند کالای شما را به عنوان یکی از انتخاب‌های خود مدنظر قرار می‌دهند.
  • در خودشان نسبت به محصول شما احساس نیاز می‌کنند.
  • و در نهایت، با تبلیغات درستی که توسط شما انجام می‌شود، قانع می‌شوند که محصولتان را بخرند.

بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

گوریلا مارکتینگ، بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی، یک روش تبلیغاتی نامتعارف است که به انرژی بالا و قوه تخیل متکی است. در این روش از غافل‌گیر کردن مشتری همراه با چاشنی طنز استفاده می‌شود که همین امر علت فراموش نشدن نام محصول یا کمپانی است. بازاریابی چریکی در مقایسه با شیوه های سنتی تبلیغات و بازاریابی،  تاثیرگذاری به شدت بیشتری روی مشتریان دارد. به همین دلیل اکثر کمپین‌های بازاریابی با هدف درگیر کردن مشتریان و حاشیه‌ساز شدن برند و بر سر زبان‌ها افتادن، برای پروموشن محصول خود از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند.

گوریلا مارکتینگ جالب لوازم خانگی میه له
گوریلا مارکتینگ جالب لوازم خانگی میه له

کوکاکولا یکی از برندهایی است که در حوزه بازاریابی چریکی بسیار موفق عمل کرده است. در ژانویه ۲۰۱۰، کوکاکولا یک «ماشین شادی» ایجاد کرد. این دستگاه همچون یک دستگاه فروش کوکاکولا طراحی شده بود اما با هدیه دادن ساندویچ، پیتزا، نوشابه و دسته گل به صورت رایگان، به سورپرایز کردن افراد می‌پرداخت. ویدیوی این نوع تبلیغات به سرعت، انتشار ویروسی پیدا کرد تا اینکه اکنون بیش از چهار و نیم میلیون بیننده در  YouTube دارد.

پروموشن با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های پروموشن محصول است.  با استفاده از ایمیل مارکتینگ، مستقیما از طریق ارسال ایمیل اطلاعاتی در خصوص محصولات، کالا و خدمات، تخفیف‌ها و … را در اختیارشان قرار داده می‌شود.

ایمیل مارکتینگ در پروموشن
ایمیل مارکتینگ در پروموشن

در ایمیل مارکتینگ، اطلاعات مورد نظر با شیوه‌ای جذاب به آدرس ایمیل مخاطبان ارسال می‌شود.

پروموشن در ایونت (رونمایی از محصول در نمایشگاه یا روش‌هایی مثل سمپلینگ)

ایونت‌های مختلف یکی از راه‌های تاثیرگذار برای پروموت کردن محصول هستند که می‌توانند به شیوه‌های زیر برگزار شوند. در انواع ایونت‌ها، صاحبان کسب‌وکار در تلاش هستند که بخشی از ضیافت را به پروموشن، یعنی سمپلینگ یا رونمایی از محصول جدید اختصاص دهند.

  • کنفرانس

کنفرانس می‌تواند برای شرکت‌های B2B یا B2C برگزار شود، در این کنفرانس‌ها در کنار مجموعه‌ای از سخنرانی‌های موثر یا کارگاه‌های آموزشی می‌توان پروموشن محصول را به نحوی پرانرژی و پربازده برگزار کرد.

  • سمینار

در سمینارها، مخاطبان افرادی هستند که با مباحث و مفاهیم آموزشی سمینار آشنایی عمیق دارند، بنابراین می‌توان از آن‌ها در مقابل پروموشن محصول، نتیجه‌ی خوبی دریافت کرد.

  • جشن‌ها و ضیافت‌های رسمی

برگزاری جشن‌ها و ضیافت‌های رسمی با اهداف مختلف برگزار می‌شوند و پروموشن محصول یکی از عمده‌ترین اهداف این ایونت‌ها است.

چگونه در اینستاگرام پروموشن کنیم؟

صاحبان کسب‌وکار می‌توانند یک صفحه اینستاگرام اختصاصی به صورت بیزینس پروفایل (Business) برای سایت داشته باشند و برای تبلیغات خود از قابلیت پروموشن یا پروموت اینستاگرام استفاده کنند و سرویس یا خدمات خود را در قالب یک پست شبیه تبلیغ (پروموشن) به کاربران اینستاگرام معرفی کنند.

پروموشن در اینستاگرام
پروموشن در اینستاگرام

به طور مثال می‌توان یک پست را به همراه آدرس وبسایت خود منتشر کرد تا کاربران از طریق آن بتوانند وارد سایت شوند. پروموت در اینستاگرام به معنای انتشار یک پست تبلیغاتی با استفاده از قابلیتی است که اینستاگرام ارائه می‌کند و پروموشن اینستاگرام به پستی گفته می‌شود که به صورت تبلیغاتی ارسال شده باشد.

نحوه پروموشن در سایت

تبلیغات CPM & PPC

در پروموشن بر اساس تبلیغات CPM هزینه‌ تبلیغات بر تعداد بازدید‌های صورت گرفته از آگهی تبلیغاتی بر مبنای هر ۱۰۰۰ نفر محاسبه می‌شود. در پروموشن از طریق پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click) که در آن مخاطبان تبلیغات به وبسایت یا رسانه تبلیغ دهنده هدایت می‌شوند و هزینه آن بر اساس تعداد کلیک‌ها پرداخت می‌شود.

درج خبر راه‌اندازی سایت از طریق رپورتاژ

در پروموشن از طریق رپورتاژ، با توجه به بودجه‌ای که به آن اختصاص داده می‌شود، اطلاعیه‌ای است که با هدف اطلاع‌رسانی اتفاقات مرتبط با کسب‌وکار در سایت انتشار پیدا می‌کند.

مقالات

نوشتن و بارگذاری مقالات منحصربفرد و کاربردی موجب می‌شود که جایگاه سایت در رتبه‌بندی گوگل بهبود پیدا کند و نرخ تعاملات مخاطبان با سایت بالا برود.

سایت‌های YouTube و آپارات

پروموشن با استفاده از بارگذاری ویدئوهای باکیفیت در این سایت‌ها موجب می‌شود برند شما در معرض دید کاربران قرار بگیرد. کانال‌های یوتیوب و آپارات می‌توانند باعث درگیرکردن کاربران و پروموت شدن سایت شما شوند.

یوتیوب
یوتیوب

پروموشن روپو چیست؟

روپو  (ROPO)یک روش پروموشن محصول است که بر مبنای تحقیق آنلاین، خرید آفلاین پیش می‌رود. این روش معمولاً برای بیزنس‌های بزرگ که نوع و مقدار سفارش کالا دارای هزینه‌ای بالا است، استفاده می‌شود. مخاطبان به وب سایت شرکت‌های مورد علاقه خود می‌روند، ویژگی محصول را می‌خوانند، آن را تحلیل می‎کنند و نظرات مشتریان دیگر را می‌خوانند. هنگامی که از جزئیات مربوط به آن محصول آگاه شدند، به فروشگاه می روند و خرید خود را طبق یک فرآیند فیزیکی انجام می‌دهند.

چرا بهتر است پروموشن محصول را برون سپاری کنیم؟

پروموشن کردن باید توسط فردی انجام شود که از platform یا اصول بازاریابی آگاهی داشته باشد و بتواند سیاست‌های مختلفی را در روش‌های دیجیتال یا سنتی به کار بندد. همچنین بتواند از متداول‌ترین روش‌های پروموشن نظیر ساخت تیزر تبلیغاتی و نمایش آن در رسانه‌های تصویری، تبلیغات از طریق رادیو یا پادکست‌های اینترنتی، کمپین‌های تبلیغاتی یا تبلیغاتی کلیکی گوگل استفاده کند.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که پروموشن کردن محصول، دارای بازار رقابتی بالایی است. بنابراین اگر می‌خواهید در این راه موفق باشید، باید کمی ریسک‌پذیر و خلاقانه جلو بروید.

ویکیپدیا انگلیسی پروموشن را به این شکل معرفی کرده است.

مطالب مشابه