برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟

برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟

هزینه کردن، امری بدیهی برای شروع یک کسب و کار جدید است. شما نمی ‌توانید بدون هزینه کردن، منتظر دیدن شدن باشید چه برسد به پیشی گرفتن از رقبا که هزینه ‌های سنگین پرداخت می ‌کنند. احتمالاً شما هم این ضرب و المثل را شنیده ‌اید که هرکه با مش بیش، برفش بیشتر؛ اما وجود پول و سرمایه زیاد هم نمی ‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. شما باید بدانید که پولتان را در چه مسیری و برای چه چیز هایی خرج می‌ کنید. هزینه اضافه، می‌ تواند ستون‌ های فعالیت شما را سست کند. نا امید نشوید، چرا که هنوز ابتدای کار هستید.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

ممکن است هزینه‌ های زیادی صرف کنید و نتیجه ‌ای نبینید. این شکست‌ ها پایه ‌های شما را محکم خواهند کرد؛ اما اگر یک مدیریت درست داشته باشید، می ‌توانید تعداد این شکست ‌ها را به حداقل برسانید و از آن ‌ها به ‌عنوان پله‌ هایی زیر پایتان برای موفقیت استفاده کنید؛ اما مهم ‌ترین سؤالی که پیش از هر چیزی مطرح می‌ شود، این است که برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟ پاسخ این سؤال یک فرمول یا مقدار مشخص نیست! اینکه شما چقدر هزینه نیاز دارید، به عوامل متعددی اول از همه نوع کسب و کار شما بستگی خواهد داشت. پس این انتظار را از ذهنتان دور کنید که با رقم مشخصی مواجه شوید و این رقم هم تا آخر مسیر کم و زیاد نشود.

هزینه‌های مورد نیاز برای شروع کسب و کار

برای آنکه بتوانید به پاسخ سؤالتان یعنی همان برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟ برسید، باید هزینه‌ های مورد نیاز جهت آغاز فعا لیتتان را به صورت حدودی محاسبه کنید. شما باید طبق طرح کسب‌ وکارتان دو نوع هزینه را محاسبه نمایید که عبارت ‌اند از:

1- هزینه راه ‌اندازی

2- هزینه سرمایه ‌ای

اما این دو نوع دسته بندی، به چه هزینه‌ هایی دلالت می ‌کنند؟ عجله نکنید، همه این ‌ها را به شما توضیح خواهیم داد.

هزینه‌های مورد نیاز برای شروع کسب و کار

منظور از هزینه راه ‌اندازی چیست؟

شما برای شروع کسب ‌وکارتان به چه مجوزهایی نیاز دارید؟ چقدر باید تحقیق کنید و در بازار باشید؟ به طبق برای تمامی این مجوزها و تحقیقات باید هزینه صرف کنید. تمامی این هزینه ‌ها، در دسته بندی هزینه راه‌اندازی قرار دارند.

منظور از هزینه سرمایه‌ای چیست؟

شما در ابتدای کار، نیاز به یک سری تجهیزات و لوازم برای محیط کار خواهید داشت. این لوازم می ‌توانند از دستگاه ‌های تخصصی گرفته تا میز و صندلی و… باشند. این ابزار همان کالاهای سرمایه‌ای شما هستند که هزینه خرید آن‌ ها، در دسته هزینه سرمایه ‌ای قرار دارد.

نحوه محاسبه هزینه شروع یک کسب و کار

همان ‌طور که پیش ‌تر هم گفتیم، فرمول مشخصی برای محاسبه هزینه شروع یک کسب و کار وجود ندارد که بتوانید با جایگذاری اعداد و ارقام به یک مبلغ ثابت برسید. شما باید با در نظر داشتن کسب و کار خودتان در دنیای تجارت، این هزینه ‌ها را به صورت حدودی مشخص نمایید. کسب و کار شما یا به صورت آنلاین، سنتی و یا خدماتی خواهد بود. در هرحال تفاوتی ندارد چه نوعی باشد، چرا که بدون سرمایه نمی ‌توان آن را استارت زد؛ اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که می ‌توانید این هزینه ‌ها را به حداقل برسانید. در ادامه برخی از هزینه ‌های مورد نیاز کسب و کار های پرطرفدار را بررسی کردیم تا بتوانید متناسب با آن به پاسخ این سؤال که برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟ متناسب با نوع فعالیت‌ تان برسید.

هزینه ساخت وب سایت و پیچ اینستاگرام و…

حضور در دنیای مجازی را دست کم نگیرید. چه شما یک فعالیت سنتی داشته باشید چه آنلاین به کسب و کار بپردازید، برای آنکه مؤثر واقع شوید و خودتان را به مخاطبان هدف معرفی کنید، به حضور در دنیای اینترنت نیاز دارید. رایج ‌ترین آن ‌ها، استفاده از یک وب سایت و پیج است. شاید بتوانید پیج تان را از ابتدا خودتان بسازید و روی آن کار کنید تا فالورهای بسیاری داشته باشید، اما برای وب سایت نمی ‌توانید به تنهایی دست به کار شوید و باید این کار را به دست کاردان بسپارید که بدون هزینه نخواهد بود.

لوازم و تجهیزات

وجود تجهیزات مورد نیاز، جزء الزامات کسب و کار شما خواهند بود. حالا اگر می ‌خواهید یک رستوران راه بیندازید، باید به سراغ ظرف و ظروف و تجهیزات آشپزخانه و میز و صندلی بروید. اگر می‌ خواهید یک تولیدی راه‌اندازی کنید، باید چرخ خیاطی و سایر دستگاه ‌ها را نیز تهیه نمایید. این جزء هزینه ‌های پایه است و تا زمانی که نتوانسته ‌اید سرمایه لازم برای خرید آن‌ ها را تأمین کنید، بهتر است برای شروع کسب و کار دست نگه ‌دارید.

برندسازی فرشته نجات شما

شما در همان روزهای اول آغاز فعالیتتان، باید به فکر یک برند و لوگو و طراحی لیبل باشید. مخاطبان هدف باید شما را بشناسند. اینکه که هستید و چه مشکلی از مخاطب را برطرف خواهید کرد؟ همه این‌ها باید در ذهن مشتریان شما روشن شوند. برند سازی هم هزینه ‌های مخصوص خود را دارد که باید به فکر آن باشید.

هزینه حمل و نقل

این هزینه ممکن است برای همه کسب و کار ها نیاز نباشد؛ اما اگر یک محصول فیزیکی تولید می‌ کنید، یا محیط کار شما دور از شهر بوده و پرسنل باید مسیر زیادی طی کنند و مشکلات دیگری به وجود می ‌آیند، باید به فکر این هزینه‌ ها باشید. هزینه انبار کردن محصول، خرید و… هم می ‌توانند در دسته هزینه حمل و نقل قرار بگیرند.

بازاریابی

مشتریان منتظر نمانده ‌اند که شما از راه برسید و نیازشان را به کمک شما حل کنند. در نبود شما نیاز آن­ ها چگونه برطرف می ‌شد؟ در زمان حضور شما هم همین خواهد بود، مگر اینکه بتوانید خودتان را در چشم مشتری بزرگ جلوه دهید و توجه و اعتماد او را جلب نمایید. این کار به واسطه کیفیت کار شما و البته بازاریابی امکان پذیر خواهد بود. به هیچ عنوان قدرت بازاریابی را دست کم نگیرید.

حقوق پرسنل

استخدام نیروی کار برای شما هزینه‌ هایی به همراه خواهد داشت. باید به فکر بیمه، حقوق آخر برج و… باشید. اگر کارتان آن‌قدر سودآور است که بتوانید آخر برج حقوق آن‌ ها را بدهید دیگر دغدغه ‌ای نخواهید داشت. در غیر این صورت باید حقوق و دستمزد آن‌ ها را تا دو ماه جلوتر به صورت پس‌انداز شده داشته باشید. پرسنل شما اعتبار مجموعه ‌تان خواهند بود و برای آنکه انتظار کار منظم و دقیق داشته باشید، باید خودتان هم دقیق و منظم باشید.

چگونه هزینه‌های شروع کسب و کار را مدیریت کنیم؟

تنها رسیدن به پاسخ سؤال برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟ کافی نیست. شما باید بتوانید این هزینه ‌ها را هم مدیریت کنید. شما باید هزینه ‌های مختلف را شناسایی کنید و برای آن‌ ها برنامه ریزی درستی داشته باشید. برای این که راحت ‌تر این کار را انجام دهید، در ادامه لیستی از آن ‌ها را برای شما مشخص کرده ‌ایم.

1- هزینه ‌های یک بار: منظور از آن خرج کردن برای مواردی است که تنها یک بار در شروع کار انجام می ‌شوند و تا مدت ‌ها دیگر نیاز به هزینه مجدد نخواهند داشت. برای مثال: دریافت مجوز، خرید تجهیزات و… جزء این دسته از هزینه ‌ها هستند.

2- هزینه ‌های جاری: این هزینه ­ها به صورت روتین در هر ماه وجود دارند. از بین آن‌ ها می ‌توان به پرداخت قبض آب و برق و… که در بودجه کلی هم لحاظ می‌ شوند، اشاره کرد.

3- هزینه ‌های ضروری: بعد از آغاز کسب و کار، ممکن است هزینه ‌های دیگری همچون مالیات، خرید نرم افزار جدید و… هم وجود داشته باشند که چاره ‌ای جز پرداخت و خرید آن نخواهید داشت. پرداخت حقوق پرسنل و همچنین پرداخت بدهی ‌ها، در این دسته از هزینه ‌ها قرار دارند.

4- هزینه‌ های اختیاری: این هزینه‌ ها به اختیار خود شما انجام می ‌شوند. شما می‌ توانید دفتر کار خود را تجهیز کنید یا طراحی مدرنی به آن ببخشید یا طراحی پوستر انجام دهید و بسیاری از کار های دیگر هم به این منظور وجود دارند که بیشتر بستگی به سود کار شما خواهند داشت. قطعاً هرچه سود بیشتری نصیبتان شود، می ‌توانید بیشتر به ظاهر و کیفیت کارتان بپردازید.

5- هزینه‌ های ثابت: یک سری هزینه ‌ها همچون اجاره دفتر، جزء هزینه‌های ثابت هستند که هر ماه باید پرداخت شوند.

وجود نقدینگی در حساب شما بعد از آغاز کسب و کار، به این معنی نیست که می‌ توانید تمامی آن را خرج کنید و به کار های شخصی بپردازید. شما باید به صورت حرفه ‌ای به فکر همه چیز باشید. هزینه ‌های خود را مدیریت کنید تا بتوانید به‌عنوان یک حرفه‌ای در حوزه فعالیتتان بدرخشید.

چگونه هزینه‌های شروع کسب و کار را مدیریت کنیم؟

پیشنهاد ما

ممکن است با وجود مطالب ذکر شده، هنوز هم کمی سردرگمی برایتان وجود داشته باشد. به همین دلیل برخی پیشنهاد‌ ها را برایتان آورده ‌ایم تا شاید به کمک آن ‌ها، جرقه ‌هایی در ذهنتان ایجاد شود. برای آنکه بتوانید در هزینه ‌های خود صرفه ‌جویی کنید و تا حد امکان، آن‌ ها را به حداقل برسانید، می‌ توانید از ایده و پیشنهاد ‌ها زیر استفاده کنید:

  • اگر برایتان مقدور است و با توجه به فعالیتی که انجام می ‌دهید، از نیرو های دور کار کمک بگیرید. دستمزد نیرو های دور کار بسیار کمتر از نیرو حضوری بوده و هزینه اضافه بیمه و…، هم نخواهد داشت.
  • کارتان را آنلاین پیش ببرید. اگر یک محصول فیزیکی تولید نمی‌ کنید، می ‌توانید فعالیتتان را در خانه و به صورت آنلاین پیش ببرید تا کمی در فراز و نشیب مسیر پیشرفت تجربه کسب کنید و سپس به فکر اجاره کردن دفتر و… باشید.
  • تخفیفات را از دست ندهید. برای طراحی لوگو، سایت و… صبر کنید تا تخفیف بخورند. در این صورت می ‌توانید با کم‌ترین هزینه صاحب یک وب سایت فروشگاهی یا هر چیز دیگر که می‌ خواهید شوید.
  • قرار نیست در همان ابتدا کار به سراغ تجهیزات و لوازم گران‌قیمت بروید. سعی کنید متناسب با بودجه ‌ای که برای خرید در نظر گرفته ‌اید، انتخاب کنید. برای میز و صندلی و… می‌توانید به سراغ سمساری‌ ها بروید تا با حداقل هزینه بهترین ‌ها را برای خودتان تهیه کرده و نیازتان را رفع کنید.

داشتن یک مشاوره که تجربه لازم را داشته باشد، می‌ تواند بر مدیریت هزینه ‌ها، کیفیت کار و پیشرفت شما بسیار مؤثر واقع شود. مشاورین و کارشناسان حرفه‌ ای و با تجربه ما در مجموعه فهار، آماده خدمت رسانی به شما دوستان عزیز می ‌باشند. ما به شما کمک می ‌کنیم تا کسب ‌وکارتان را با حداقل هزینه ‌ها راه بیندازید و بیشتری سود را کسب نمایید. به ما اعتماد کنید. اعتماد مشتریان و رضایت آن‌ها اعتبار ما است.

جمع بندی

برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟ شما باید این سؤال را هم از خود بپرسید که چگونه این هزینه ‌ها را کنترل کرده و به حداقل برسانیم؟ زمانی که بتوانید به پاسخ این دو سؤال برسید، به‌جرئت می ‌توان گفت از رقیبان خود سبقت خواهید گرفت و آینده درخشان در انتظار شما خواهد بود. بهتر است این هزینه‌ها را روی کاغذ یاد داشت کنید و سپس تا حد امکان آن‌ها را حذف کرده و با موارد ضروری جایگزین نمایید. این کار مانع از خرج ‌های اضافه شده و به شما کمک می ‌کند فقط ضرورات را تهیه کنید و ولخرجی نداشته باشید. بهتر است برای کسب‌ وکارتان هم یک حساب جدا باز کنید تا با مخارج شخصی خودتان اشتباه نشود.

4.7/5-(3امتیاز)

مطالب مشابه