برندبوک ایجاد هماهنگی سازمانی

طراحی برند بوک موسسه برکت

یکی از چالش‌هایی که همه صاحبان کسب‌وکار با آن مواجه‌اند، برگزاری جلسات بریف برای کارمندان است که به تازگی به مجموعه می‌پیوندند. بنابراین باید مرجعی وجود داشته باشد که افراد با مراجعه به آن بتوانند اطلاعات مرتبط با شرکت را به دست آورند. برند بوک موجب هماهنگی بین تیم‌های مختلف تبلیغاتی و رعایت هویت بصری یک برند در طول چندین سال می‌شود. برندبوک به تبلیغات سازمانی کمک می‌کند.

برندبوک چیست؟

برند‌بوک به مجموعه قواعدی‌ گفته می‌شود که ساز‌و‌کار عملکرد برند، مؤلفه‌های اصلی و اهداف اصلی‌ را توضیح می‌دهد. برند‌بوک‌ها بر همه تعاملات و پویش‌های بازاریابی و کلیه محصولات یا خدمات تأثیر‌گذار‌ند. برند‌بوک‌ها مانند راهبرد‌های استراتژیک عمل می‌کنند و تمام وجوه برند شما را پوشش می‌دهند.

در برندبوک، اطلاعات کامل درباره بیزنس، ذکر نکات تصویری و دستورالعمل‌های ارتباط با مشتری ذکر می‌شوند. به طور کلی این عناصر دارای دو دسته بصری و غیربصری‌اند.

 

اگر شما هم در فکر طراحی برند بوک سازمانی خود هستید، می توانید روی ما حساب کنید! همکاران ما آماده ارائه مشاوره به شما در این زمینه هستند. کافیست با ما تماس بگیرید.

 

عناصر غیربصری برندبوک کدامند؟

داستان و فلسفه برند، شخصیت برند، لحن برند، هدف سازمانی، چشم‌انداز سازمان در آینده، نگاه کلی به تاریخچه شخصیت و اهداف بلندمدت و ماموریت برند، ارزش‌های سازمانی، مخاطبان و بازار هدف، بررسی رقبا، جایگاه‌یابی برند، همچنین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت جزو عناصر غیربصری هستند که در برندبوک قید می‌شوند.

 

طراحی برند بوک موسسه برکت توسط استودیو توسعه برند فهار

 

عناصر بصری برندبوک کدامند؟

  • نکات مرتبط با رنگ: ذکر پالت رنگ، نام و کد رنگ مورد استفاده در لوگو، پالت رنگ پشتیبان، تغییرات رنگ و هر رنگی که مجاز است به جای رنگ اصلی استفاده شود، باید در برندبوک آورده شود.
  • موارد مرتبط با برند: معرفی تگ لاین و اسلوگان، مخفف نام برند، فهرستی از فونت‌های مناسب و مرتبط با برند و قابل استفاده در سرفصل‌ها و متن بدنه
  • نحوه چیدمان اجزای هویت بصری برند (لوگو، نام برند و …) روی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی.
  • قوانین مرتبط با تولید محتوا: تمامی اجزاء محتوا باید با هم دارای هماهنگی باشند، به همین خاطر در برند بوک، مواردی مثل استانداردهای محتوای متنی، بصری، صوتی یا استفاده از جملات پیچیده، ساده و کوتاه
  • در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌گیرد، تا یکپارچگی و انسجام در شاکله سازمانی به وجود آید. به بیان دیگر قوانینی که در برند بوک پیرامون محتوا بیان می‌شوند، موجب می‌گردد برند یک لحن و ساختار پیدا کند.
  • تایپوگرافی یا فونت‌های استاندارد شرکتی برای سرفصل‌ها و متون بدنه
  • در برندبوک، افراد در رابطه با جایگاه واقعی سازمان بریف شده و رقبا به تمامی کارکنان شناسانده می‌شوند.
  • ساختار صفحات باید در برندبوک ذکر شوند. این ساختار شامل بایدها و نبایدهای طراحی صفحات وبسایت و صفحات اجتماعی یا حتی بروشور و کاتالوگ است.
  • تصاویر و متن‌تصویر‌ها (اینفوگرافیک‌ها) : در برندبوک، منابعی که طراحان می‌توانند از آن‌ها برای دانلود عکس استفاده کنند، همچین تم و میزانسن کلی تصاویر و ترجیحات برند مدنظر برای طراحی ذکر می‌شود.
  • ویژگی‌های تبلیغات در فضای باز مانند استند و بیلبورد
  • اشاره به محصولاتی که زیرمجموعه ست اداری مثل کارت ویزیت، سربرگ، پاکت نامه، یادداشت، لیبل cd، پاکت cd، فولدر، کارت پرسنلی، فاکتور می‌شوند و استانداردهای طراحی آن‌ها.
  • ویژگی‌های مرتبط با عکاسی که شامل سبک عکاسی و دستورالعمل‌های تصویری می‌شود.
  • ذکر لباس پرسنل ( لباس، کفش، کلاه، دستکش و… ) و قوانین مختص به آن.
  • دستورالعمل طراحی بروشور و کاتالوگ
  • ساختار و جنس بسته بندی‌
  • ساختار تابلوهای شعبه اصلی برند و نمایندگی‌ها
  • توضیحاتی درباره معماری داخلی برند
  • ساختار برگزاری همایش‌ها، سمینارها و…
  • استاندارد طراحی پرچم‌ها
  • استندها و بنرهای تبلیغاتی و نمایشگاهی
  • ساختار و مدیوم تبلیغات ویدیویی
  • ساختار عکس‌ها در متریال‌های تبلیغاتی
  • ساختار زیرنویس تلویزیونی
  • دستورالعمل‌های ارتباطی
  • خط‌مشی‌های روابط عمومی (PR)
  • نوع پاسخ دادن به مشتری و بازار هدف سازمان
  • دستور زبان، اختصارات، اعداد، حروف بزرگ، زمان‌ها و عناوین
  • مشخص کردن سبک برند که می‌تواند فنی یا غیرفنی، رسمی یا عامیانه باشد.
  • مشخص کردن لحن برند که می‌تواند منطقی، احساسی، جدی یا طنزآمیز باشد.
  • ایمیل سازمانی و لحن آن که دارای ساختار و امضایی خاص است.
  • نحوه حضور سازمان در رسانه های اجتماعی.

 

طراحی برند بوک موسسه برکت توسط استودیو توسعه برند فهار
برند بوک

 

خط قرمزهای سازمان در برندبوک

در این بخش، برندبوک مشخص می‌کند که چه کارهایی را می‌توانید با بخش‌های مختلفی مثل، لوگو، نام برند، طراحی و تولید محتوا و… انجام دهید و چه کارهایی بنابر تصمیمات و سیاست‌های کاری شرکت، بهتر است انجام نشود.

در برندبوک می‌توان دکور فروشگاه‌های برند، طراحی ماشین‌های پخش، طراحی غرفه‌های نمایشگاه، سوابق حضور در مطبوعات، شبکات اجتماعی، سایت، بسته‌بندی محصول، اوراق اداری و هر چیزی که دارای قابلیت چاپ در فضای آفلاین و قابلیت انتشار در فضای مجازی دارد  را مطرح کرد.

 

چرا داشتن برندبوک یا شناسنامه برند حائز اهمیت است؟

  • یک سازمان تشکیل یافته دارای بخش‌های متعدد و نیروهای انسانی زیادی در حوزه‌های متفاوت است که هر کدام شرح وظایف و بایدها و نبایدهای خاص خود را دارند. حال اگر با خروج هر نیرو و جایگزین کردن یک نیروی انسانی دیگر به جای او یا گسترش شرکت و تعداد کارکنان، بخواهید تمامی قوانین‌های مربوط به شرکت و پروژه‌ها را به تک تک آن‌ها توضیح دهید، نه تنها وقت زیادی از شما و سایر همکاران گرفته می‌شود، بلکه ممکن است بریف شدن شخص تازه وارد، ماه‌ها طول بکشد. در اینجا برندبوک نقشی کلیدی پیدا می‌کند. تمامی اطلاعاتی که هر نیرو، در هر جایگاه شغلی باید از آن اطلاع داشته باشد را در اختیار او قرار می‌دهد، بدون آنکه نیاز به یک شخص دوم برای انتقال مفاهیم باشد. برندبوک به انتقال اطلاعات و پیشبرد کار، سرعت و کیفیت می‌بخشد.
  • ممکن است به صورت فریلنسر با مشتریان متعدد و به صورت همزمان کار کنید. از آنجا که هر شرکت یا سازمانی مدیوم و هنجارهای خاص خود را دارد، با مراجعه به برندبوک هر کدام از شرکت‌ها می‌توانید از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری کنید. در این صورت لازم نیست انبوهی از فایل‌های قدیمی را برای یافتن رنگ یا فونتی خاص بگردید.

 

نکات مهم در طراحی برند بوک یا کتابچه برند

  • ابتدا مخاطب اصلی برند را معرفی کنید تا نیروهای انسانی از همان ابتدا بدانند با چه قشری مواجه هستند.
  • به صورت ساده، موجز و رسا توضیح دهید.
  • برندبوک علاوه بر انتقال اطلاعات باید دارای خلاقیت و جذابیت بصری نیز باشد.
  • پس از خواندن برندبوک نباید ابهامی در ذهن خواننده باقی گذاشته شود.

 

نمونه برند بوک استار باکس
استار باکس

 

مزایای برند بوک چیست؟

 

  • از اتلاف هزینه جلوگیری می‌شود

نحوه کار طراحان گرافیک، نویسندگان محتوا، تصویرسازها و سایر نیروهای انسانی که می‌خواهند در جهت برندینگ و بازاریابی شرکت شما فعالیت کنند، وابسته به اطلاعاتی است که شما از شرکت خود به آن‌ها می‌دهید. ممکن است اگر با توجه به شناخت مختصر خود نسبت به برند شما بخواهند پوستر، بنر یا یک طرح گرافیکی را طراحی کنند، مفهوم مد نظرشان با اهداف سازمانی شما به کلی متفاوت باشد و شما را از منظر زمانی و مالی متضرر کند.

  • موجب سازمان یافتگی برند می‌شود

ایجاد نظم، هماهنگی و سازگاری از دیگر فواید برندبوک است. یعنی علاوه بر این که منابع انسانی درون سازمانی به یک چهارچوب فکری در رابطه با برند شما می‌رسند، مشتری‌ها و سازمان‌هایی که قرار است با شما همکاری کنند نیز از هویت بصری و سلیقه حاکم بر برند آگاه می‌شوند.

 

 

 

برند بوک موسسه برکت

 

هزینه ساخت و طراحی برندبوک

طراحی برندبوک به بازاریاب‌های دیجیتال و مدیر مارکتینگ، کپی رایتر، استراتژیست، طراح ارشد گرافیک احتیاج دارد. هزینه ساخت با در نظر گرفتن نیروهای متخصص و پروسه تحقیقاتی مرتبط به برند مشخص می‌شود.

سخن آخر درباره برندبوک

همانطور که گفتیم، برندبوک به مثابه یک شناسنامه جامع و کامل برای برند عمل می‌کند. کارکنان و مشتریان را از سردرگمی بیرون می‌آورد و هویت برند را در ذهن آن‌ها شکل می‌دهد. دفترچه برند به سازمان نظم می‌بخشد و موجب می‌شود که با یک تورق ساده بتوان ساختار کلی یک بیزنس را دریافت.

مطالب مشابه