عکاسی مدلینگ زبان صنعت مد و فشن
عکاسی مدلینگ ژانری از عکاسی صنعتی است که به طور کلی در صنعت مد و فشن مورد استفاده قرار میگیرد. زبانی که می کوشد تا «زیبایی» را به بیان تصویری درآورد. لباس، اکسسوری و هرآنچه به مد اختصاص دارد، به واسطه مدلها با ژانر از پیش تعیین شدهای توسط طراح یا عکاس، جلوی دوربین میروند. عکاسی از مدلها اغلب برای تبلیغات یا مجلههای مد Vogue) ، Vanity Fair ،Elle ) انجام میشود.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
مروری بر تاریخچه عکاسی مدلینگ
نخستین عکس پرتره گرفته شده تصویر رابرت کارنلیس، متعلق به ۱۸۳۹ میلادی (۱۷۵ سال پیش) است، این عکس توسط خود رابرت کارنلیس گرفته شده است. از طرفی نخستین عکس مد شناخته شده در جهان به تاریخ 1850 میلادی در دادگاه ناپلئون سوم برمیگردد. تا اوایل قرن 20 این شاخه از عکاسی به عنوان یک هنر عمومی در بین مردم ناشناخته بود تا اینکه نخستین نشانههای این هنر همراه با گسترش مد در میان عموم مردم دیده شد. Condé Nast با استخدام بارون آدولف مایرد در سال 1913 پرتره هایی از مدلها، هنرمندان و اشراف بر روی مجله Vogue قرار داد که آغازی برای عکاسی مدلینگ بودند.
عکاسی مدلینگ عنصر حیاتی صنعت مد و فشن
عکاسی مدلینگ یکی از شاخههای عکاسی تبلیغاتی است که برای برندها مثل یک معجون انرژیزا عمل میکند. طراحان مد و فشن اولین مشاغلی هستند که برای معرفی محصولات خود نیازمند استفاده از مدل در عکسهای تبلیغاتیاند و عکاس سعی میکند در راستای برآورده کردن اهداف کارفرما، پیام یا حسی را منتقل کند یا داستانی را به بیان تصویری روایت کند. چرا که عکاسی مدلینگ تبلیغاتی یکی از راههای برند سازی برای تولیدکنندگان مد و فشن است.
چشمم دید و دلم خواست!
این همان تکاپویی است که مخاطب به واسطه دیدن عکس مدلینگ از یک برند، جذب میشود و همین امر موجب میگردد که یک محصول یا برند به فروش خوبی برسد.
در واقع مدلهای زنده (سوژههای انسانی) هویت بیشتری به عکسها میدهند و مخاطب، بنا بر «همزادپنداری» با مدل، بیشتر تحت تاثیر برند قرار گرفته و به خرید ترغیب میشود! برای مثل در عکاسی تبلیغاتی از پوشاک تاثیر مدل و سوژه های انسانی به خوبی حس می شود. همزادپنداری با مدل و واقعی انگاشتن محصول، به جلب اعتماد مخاطب میانجامد و باعث میشود لذت استفاده از محصول را تجربه کند.
مزایای عکاسی مدلینگ یا زیبایی بیبدیل
- عکاسی مدلینگ بسته به نوع محصول مورد ارائه و استراتژی تبلیغ، همه اقشار از جمله زنان، مردان و از طرفی کودکان، سالمندان، معلولین و… را در بر میگیرد.
- احساسات مخاطب را تحریک میکند و موجب برانگیخته کردن نیازش میشود.
- مخاطب درک صحیحی از سایز و ابعاد واقعی محصول پیدا میکند.
- محصول مد به مخاطبان معرفی میشود.
- پیام تبلیغاتی با استفاده از زبان بدن انتقال مییابد.
- نحوه استفاده از محصول توسط مدل نمایش داده میشود.
عکس مدلینگ در کدام مدیوم ها مورد استفاده قرار می گیرد؟
- وبسایتها و اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی مد و فشن.
- تبلیغات شهری؛ بیلبوردها، تابلوها.
- روزنامهها، کاتالوگها و مجلات مد مانند Vogue ، Vanity Fair ،Elle و… .
- نمایش در بازار کار.
تجهیزات و خلاقیت عصای دست در عکاسی مدلینگ
عکاس به واسطه ایجاد ارتباط صحیح میان محصول و مدل در جهت خلق عکسهای تبلیغاتی منحصربهفرد و خلاقانه گام برمیدارد. در عکاسی مدلینگ علاوه بر خلاقیت (نحوه ترکیب بندی، چیدمان و نوع ژست و …) و مهارت، استفاده از تجهیزات خوب (فلاشهای استودیویی نورپردازی، رفلکتور، دوربین DSLR، لنز زوم210-70 و …) کمک میکند تا استراتژی تبلیغ و محتوای خوب برای معرفی هر چه ملموستر از یک محصول یا برند به تصویر کشیده شود. به عنوان مثال در تصویر برداری هوایی ، وجود هلی شات می تواند خیلی تاثیر گذار باشد.
پله پله تا رسیدن به یک عکس مدلینگ حرفهای
-
انتخاب مدل
انتخاب مدل با توجه به کالا یا برندی که سوژه تبلیغات شما است انجام میگیرد. مدل تبلیغاتی میتواند انسان، حیوان یا شیء باشد. به عنوان مثال برای عکاسی مدلینگ مانتو، سایز، قد، رنگ مو، وزن و میمیک صورت مدل مد نظر است. حتی سوابق مدل و سبک زندگی شخصی او میتواند بر انتخاب تاثیر گذارد.
-
تهیه استوری برد
استوری بورد به عکاس و کارفرما کمک میکند که به یک زبان مشترک در به تصویر کشیدن هدف تبلیغاتی مدنظر خود برسند و پیامی را منتقل یا داستانی را روایت کنند. هدف از داشتن استوریبورد این است که ترتیب و توالی کانسپت و ایدهها به صورت مکتوب مشخص شود تا بتوان در زمان اجرا به عنوان نقشه راهنما از آن استفاده کرد.
-
انتخاب لوکیشن و میزانسن صحنه
بعضی عکسهای تبلیغاتی به سبب محتوا و لحن برند و نیز صلاحدید عکاس، نیازمند دکورسازی در فضای بسته هستند و برخی دیگر بهتر است که در لوکیشن باز عکسبرداری شوند. با توجه به آرکتایپ برند، لوکیشن انتخابی میتواند مکانی باستانی، جزیرهای متروکه، یک غار نمکی یا حتی یک هتل، مال یا قصر باشد. انتخاب لوکیشن و محل عکسبرداری یا فیلم برداری در عکاسی تبلیغاتی از پتروشیمی و کارخانه بسیار موضوع مهم تری است.
-
ترکیب بندی عکس مدلینگ تبلیغات
ترکیب بندی و کادربندی (Photography Composition Rules) ؛ مفهوم کمپوزیسیون در عکاسی مدلینگ تبلیغاتی، چینش و دکوراسیون وسایل داخل قاب است. ترکیببندی باید به گونهای باشد که نگاه بیننده را به سمت هدف تصویر سوق دهد.
-
ژست و پوزیشن مدل
فرم بدن و صورت انسانها به تنهایی حاوی پیامهای بسیاری است و تاثیر زیادی در انتقال افکار و حالات درونی آنها به اطرافیان دارد، اما پوزینگهای متفاوت و مرتبط با هدف کمپین عکاسی میتواند به جذابیت عکس بیفزاید. به طور مثال برای یک برند ورزشی، پوزینگهای انواع ورزش رزمی میتواند جلوهای ناب به عکس ببخشد یا برای عکاسی از یک ابزار مرتبط با هنر نقاشی، حرفه واقعی مدل تحت عنوان یک نقاش، بسیار تاثیرگذار عمل میکند.
-
گریم در عکاسی مدلینگ تبلیغاتی
گریم که توسط گریمر یا میکاپ آرتیست انجام میشود، وظیفه فرم دهی موهای مدل و البته آرایش مورد نیاز چهره را به عهده دارد. سطح میکاپ و نوع آرایش مدل نسبت به ایده و ارتباط با سوژه در هر سفارش متفاوت است. میتوان با توجه به سوژه، نوع عکاسی، لوکیشن و سایر ویژگیهای عکس، از میکاپهای فانتزی و اغراقشده یا ساده و مینیمال استفاده کرد.
-
نورپردازی در عکاسی مدلینگ تبلیغاتی
در اکثر موارد عکسهای تبلیغاتی مدلینگ با استفاده از فلاشهای استودیویی نورپردازی میشوند. گاهی نیز نوع کالا یا برند ایجاب میکند که عکس در فضای بیرونی و با استفاده از نور طبیعی و بازتاب دهندههای نور (رفلکتور) عکاسی شود. تکنیک نورپردازی بر کیفیت، مفهوم و جذابیت عکس تاثیر میگذارد. وقتی پای ساخت فیلم صنعتی در میان باشد این تاثیر گذاری بیشتر نیز خواهد بود.
فوت کوزهگری عکاسی تبلیغاتی
- سعی کنید با توجه به سلیقه مشتری ایدهپردازی کنید.
- بتوانید در شرایط نوری مختلف، با توجه به نوع سوژه و نوع نورپردازی مناسب، عکاسی کنید.
- با مدل ارتباط برقرار کنید تا هر دو بتوانید بهترین حالت خود را در خلق اثر بروز دهید.
- داشتن دانش عکاسی برای بهره بردن از زوایا و ترکیبات خلاق و متفاوت لازم است.
- لوکیشهای بکر و ناب متناسب با سوژه عکاسی تهیه کنید.
مروری بر عکاسی مدلینگ
در آخر باید بگوییم عکاسی مدلینگ در جهت «خلق زیبایی بیشتر» به عنوان ارزشی افزوده برای مدل، برند کالای مورد نظر و مد گام برمیدارد؛ لباسها و مدلها با حضور در مکانهای خاص یا در کنار لوازم جانبی، آنطور که شایسته است به چشم میآیند، بنابراین میتوان گفت نابودی صنعت مدلینگ، بدون عکاسی امری حتمی است. برای داشتن خروجی کار حرفه ای تر و پر بیننده تر سعی کنید از ابزار دیگر نیز در کنار عکاسی استفاده نمایید. ابزاری مثل استاپ موشن و لوگو موشن می توانند کیفیت کار شما را بالا تر ببرند.
مطالب مشابه
در این مقاله کوتاه، سعی داریم به تعریف بازاریابی b2b استراتژی، فرآیند، مزایا، چالشها و … بپردازیم. b2b چیست؟
عکاسی تبلیغاتی از غذا + ایده های عکاسی خلاقانه
نمونه کارهای عکاسی تبلیغاتی مشاهده همه نمونه کارها تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده که با دیدن یک
نکاتی که در سفارش تیزر تبلیغاتی ساختمانی باید بدانید
نمونه کارهای تیزر تبلیغاتی مشاهده همه نمونه کارها تیزر ساختمان سازی، ویدیوهای کوتاه و جذابی هستند که می توانید از
ساخت تبلیغات محیطی تا توسعه برند!
شاید اولین بار است که نام تبلیغات محیطی را می شنوید، در صورتی که اگر به شما بگوییم روزانه چندین