عکاسی صنعتی یا شاه‌قطعه پازل تجارت!

عکاسی صنعتی یا صنعت در نگاه دوربین

اگر تجارت و بازاریابی را یک پازل هزار تکه در نظر بگیریم، با جایگذاری شاه‌قطعه که همان عکاسی صنعتی است کار برای کامل کردن پروسه حرفه‌ای تجارت آسان می‌شود. به طور کلی عکاس صنعتی جلوه‌های چشم‌گیر محصول را به افراد می‌شناساند و مخاطب را ترغیب می‌کند تا از کالاها یا خدمات استفاده کند

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

عکاسی صنعتی یا صنعت در نگاه دوربین

عکاسی تجاری (Commercial Photography) که در زبان فارسی به آن عکاسی صنعتی گفته می‌شود، به نوعی عکاسی گفته می‌شود که دارای اهداف تجاری و صنعتی است و وظیفه‌ی نمایش هر چه دقیق‌تر و بهتر محصولات یا خدمات و فروش و ارائه آن‌ها را دارد. در این نوع عکاسی، جنبه هنری را زیاد مد نظر قرار نمی‌دهند و بیشتر به جلوه‌های بصری و تأثیرگذاری محصولات توجه می‌کنند.

  • نمای داخلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر

    عکاسی صنعتی، تلفیق هنر و تجارت

    امروزه تقریباً در هر جایی مثل مجلات، روزنامه‌ها، وب‌سایت‌ها، تبلیغات تلویزیونی و دیجیتالی، بیلبوردها و … عکس‌هایی از محصولات متفاوت می‌بینیم که برخی به شدت تاثیرگذارند؛ از عکس یک محصول خوراکی مثل ماهی گرفته تا یک محصول دکوراتیو مثل یک جعبه یا سینی چوبی! و یا حتی ساخت فیلم صنعتی از کسب و کار های مختلف. همه و همه می‌توانند در یک عکس صنعتی چنان اغوا کننده باشند که ترجیح دهیم حتی به جای استفاده از فلان برند معروف، همین عکسی که جلو چشممان قرار دارد را بخریم! این یعنی جادوی عکاسی صنعتی که باعث می‌شود مقاوت مخاطب در برابر تبلیغات به یک آن از بین برود و مسحور عکسی خوش رنگ و لعاب شود.

    • عکاسی صنعتی معماری و نمای داخلی

      عکاسی از فضای داخلی یا خارجی یک نما به منظور نشان دادن جلوه‌های بصری معماری و معماری داخلی و معمولاً از اماکنی که تاریخی، گردشگری یا دارای معماری خاصی هستند که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد گرفته می‌شود. در این نوع عکاسی از تکنیک‎های نورپردازی و عکاسی زیبایی یک نما یا فضای داخلی بهره گرفته می‌شود. از عکاسی صنعتی معماری می‌توان برای نشان دادن معماری خاص و فضای داخلی دلنشین یک رستوران یا تبلیغ آپارتمان‎ برای وب‎سایت‎های مشاوره املاک، استفاده کرد.

      استفاده دیگری که از عکاسی صنعتی معماری می‌شود برای نشان دادن شرکت و محل کار است. با استفاده از این تصاویر در ساخت ساخت کلیپ معرفی شرکت می توانید ارتباط بهتری با مشتریان برقرار نمایید. باید فضای درونی ساختمان، امکانات متفاوت، پاکیزگی و انضباط محیط داخلی، محیط کارگاه تولید و انبارها را در عکس‌ها نشان دهید. عکس صنعتی معماری روش کار شما، انواع تجهیزاتی که در کارخانه، کارگاه، یا شرکت دارید را نشان می‌دهد، حتی می‌تواند گستردگی میزان تولید و توانمندی توزیع تولیدات یک کارخانه را بنمایاند. عکاسی از داخل ساختمان مورد فعالیت، حس رضایت را در مخاطب به وجود می‌آورد چرا که او درمی‌یابد محصولی که می‌خرد در کجا و به چه شکل تولید می‌شود یا قرار است با چه کمپانی قرارداد همکاری ببندد.

      عکاسی صنعتی ماشین و عشاق ماشین‌ها!

      عکاسی صنعتی حوزه ماشین، در شرکت‎های ماشین‎سازی و بنگاه‌های اقتصادی ماشین استفاده می‌شود تا از یک برند جدید یا ماشین‎های فعلی یک شرکت را عکس گرفته شود و به وسیله آن‌ها بتوان به مشتری درباره جزییات و مزایا و شکل ظاهری و فنی ماشین آگاهی داد یا به عنوان یک عنصر مهم در صنعت مد و فشن از آن بهره برد. با توجه به اشتیاق شدیدی که طرفداران برندهای مختلف ماشین در سراسر دنیا دارند، تماشای عکس صنعتی ماشین‌های مختلف نوعی سرگرمی نیز برای عاشقان دنیای ماشین محسوب می‌شود حتی در مجله‌هایی خاص، فقط عکس صنعتی از ماشین‌های برندهای گوناگون چاپ می‌شود.

      عکاسی صنعتی از کارخانه ها و  ماشین آلات صنعتی

      هنگام عکاسی صنعتی از کارخانه‌ها و ماشین‌آلات ممکن است عواملی مثل محدودیت فضا به دلیل معماری کارخانه‌ها، دمای بسیار بالا یا پایین، نبودن نور مناسب، رفلکس قطعات مختلف هنگام عکاسی از یک دستگاه و سایر مشکلات، انجام پروژه عکاسی را برای شما دشوار کند. در نظر داشته باشید که گاهی به دلیل سیاست‌های سازمانی، باید توجه کرد که تکنولوژی ساخت برخی دستگاه‌ها نباید لو برود.

    چند نمونه از عکاسی صنعتی از ماشین آلات کارخانه‌ها

     

     

     

     

    عکاسی صنعتی حوزه غذایی و جهان شکموها

    عکاس صنعتی در حوزه غذا، یکی از شاخه‌های پرکاربرد و پراهمیت در عکاسی صنعتی است. چرا که مردم غذای خود را بر اساس سه اصل طعم، ظاهر و نیز متنوع بودن آن انتخاب می‌کنند. شکل و بوی غذا دو عامل القا کننده گرسنگی است، گرچه نمی‌توان در تبلیغات چاپی و دیجیتال از بوی غذا استفاده کرد اما در عوض ظاهر غذا چنان در عکاسی صنعتی قابل مانور است که تقریباً گسترده‌ترین حوزه عکاسی صنعتی محسوب می‌شود. گرفتن عکسی با کیفیت و خلاقانه و خوش‌رنگ از یک غذای جذاب، می‌تواند با روح و روان آدم بازی کند، مخصوصاً اگر با لنز ماکرو گرفته شود! پس بدیهی است که کلید موفقیت و جذب مشتری رستوران‌ها، کارخانه‌های مواد غذایی، عکاسی صنعتی غذا است.

    • عکاسی صنعتی محصول، تئاتر جذاب کالا

      عکاسی صنعتی، دروغ نمی‌گوید! مخاطب این صداقت را احساس می‌کند و تبلیغات شما را در انتخاب خود مد نظر قرار می‌دهد. اگر مدیر شرکت تولید کالا هستید، عکس صنعتی از محصولات برای شرکت شما، به‌منزله رنگ برای کشیدن یک تابلو نقاشی است! یک تصویر عالی می‌تواند کیفیت محصول، نوع بسته‌بندی و نام برند شما را معرفی کند.

      عکاسی صنعتی از جواهرات و دنیای مُد

      رسالت جواهرات اعطای زیبایی است، پس بدیهی است که راه فروش در صنعت جواهرات، چنان‌که در برند تیفانی و بولگاری شاهد هستیم، نشان دادن زیبایی منحصربه‌فرد آن است. عکاسی تبلیغاتی از جواهرات همان وسیله برای نشان دادن محصولات خود به مخاطبین است. نشان دادن زرق و برق و سنگ‌های قیمتی رنگارنگ که دارای جذابیت ذاتی‌اند و همین موجب می‌شود افراد به طور ناخودآگاه و بدون نیاز به ترفند تبلیغاتی خاص، به زیبایی وصف نشدنی یک گردنبند، گوشواره، حلقه و … توجه کنند. پس از آنکه ظاهر جواهر چشمشان را گرفت، کار تمام است و گویی معجزه‌ی عکاسی صنعتی رخ داده است!

      پرتره تجاری یا نمایاندن اتمسفر شرکت

      اصلاً پرتره تجاری چیست؟ پرتره تجاری یعنی عکس‌هایی که موجب می‌شود مخاطب از اتمسفر شرکت شما، نیروهای مشغول به کار و سطح حرفه‌ای بودن مجموعه‌تان به یک دیدگاه کلی برسد، با هویت برندتان آشنا شود و در نهایت تصمیم بگیرد که می‌خواهد با شما همکاری کند یا نه. در پرتره یا چهره‌نگاری تجاری خود باید باشکوه و حرفه‌ای به نظر برسید و به مشتریان حس اعتماد القا کنید. عکاسی صنعتی در شاخه پرتره تجاری به طور دقیق نشان می‌دهد که مجموعه شما چه نوع فعالیت‌هایی انجام می‌دهد، در کجا و چگونه انجام می‌دهد و از چه تجهیزات، تخصص و توانمندی بهره می‌برد. از پرتره تجاری خود باید در رسانه‌های مختلف استفاده کنید تا بتوانید چهره برندتان را به مشتریان و رقیبان بشناسانید.

      عکاسی صنعتی در حین کار، جذابیت سازمانی!

      عکاسی های صنعتی حین کار، به صورت نامحسوس نحوه عملکرد، نظم و تجهیزات و سطح حرفه‌ای بودن شرکت یا کارخانه را به مشتری نشان می‌دهد. عکاسی در محل کار مثل تصویر برداری هوایی از پتروشیمی با هلی شات باعث به وجود آمدن حس اعتماد مخاطب به کسب‌وکار شما می‌شود و او را برای استفاده از محصولات یا خدمات شما آسوده خاطر می‌کند. از طرفی به حس کنجکاوی مخاطب در رابطه با نحوه عملکرد شما، پاسخ می‌دهد. عکاسی صنعتی در محل کار، تداخلی در روند کار ایجاد نمی‌کند، بدون ایجاد مزاحمت برای پرسنل، عکس‌ها با چنان کیفیت و جذابیتی به دست می‌آیند، گویی در استودیو عکاسی گرفته شده‌اند. نشان دادن عکس‌های تیمی و عکس از منابع انسانی، مثل عکس‌هایی که از نیروهای انسانی کارخانه آسان‌پک گرفته شده است، به اعتبار کمپانی می‌افزاید و درجه تخصص و حرفه‌ای بودن برند را مشخص می‌کند.

    • چرا عکاسی صنعتی جزء جدایی ناپذیر تجارت است؟

      چون تجارت آنلاین یعنی تصویر! و تصویر خوب با عکاسی صنعتی به دست می‌آید. وقتی یک تصویر با کیفیت از محصول یا خدمات خود ارائه دهید، نه تنها کیفیت بالای آن را نشان می‌دهید بلکه حرفه‌ای بودن خود را اثبات می‌کنید. می‌توانید به چشم بیایید، شناخته شوید و بهتر بفروشید.

      در عکاسی صنعتی، همه چیز به طور دقیق و برنامه‌ریزی‌شده دست به دست هم می‌دهد تا عکس نهایی کاملاً به اصل محصول شباهت داشته باشد، در حدی که بتوان از روی عکس گرفته شده، محصول را قضاوت کرد. گرچه عکاسی صنعتی همیشه خالی از خلاقیت و بدون احساس نیست، منعطف است و با توجه به خواسته‌ی کارفرما، می‌تواند از خلاقیت هنری و گرافیکی هم بهره ببرد.

    عکاسی تبلیغاتی-استودیو فهار
    نمونه عکاسی تبلیغاتی
    • تفاوت عکاسی صنعتی با عکاسی تبلیغاتی چیست؟

      عکاسی تبلیغاتی یکی از انواع عکاسی های صنعتی است و هدف آن همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، تاثیرگذاری بر اندیشه و احساسات مخاطب و ترغیب او برای خرید است. عکاسی تبلیغاتی علیرغم اینکه می‌تواند از خلاقیت بهره ببرد، باید با کالای واقعی مشابهت داشته باشد. عکس تبلیغاتی می‌تواند در مجله، بروشور و روزنامه چاپ شود یا در شبکات اجتماعی و وبسایت‌ها، به صورت دیجیتال به نمایش درآید.

      عکاسی صنعتی استودیو فهار
      نمونه کارهای عکاسی صنعتی

    • مروری بر عکاسی صنعتی

      عکاسی صنعتی یعنی تجهیزات صنعتی را طوری بنمایانیم که علاوه بر نشان دادن جزئیات به طور واضح، بتواند خلق جذابیت هم داشته باشد. عکاسی تجاری یا صنعتی می‌تواند کیفیت فعالیت سازمانی، میزان حرفه‌ای بودن، ظرفیت تولید، مکانیزه بودن، پروسه و بهداشت تولید، همچنین برخورداری از تجهیزاتی خاص را نشان دهد. این نوع عکس‌برداری باید توسط عکاسی حرفه‌ای انجام شود تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

امتیاز دهید

مطالب مشابه