عکاسی و فیلم برداری هوایی از پتروشیمی ها، کارخانجات و صنایع با هلی شات توسط استودیو توسعه برند فهار

عکاسی و فیلم برداری هوایی از پتروشیمی ها، کارخانجات و صنایع

عکاسی با هلی شات چیست؟

عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در سال‌های نه چندان دور، تنها امکان عکاسی از تصاویر هوایی از طریق هواپیما یا بالون وجود داشت، اما با ظهور پهپادهای مقرون‌به‌صرفه، اکنون این توانایی را داریم که به آسمان برویم و مناظر را از زاویه دید چشم پرندگان خود را ثبت کنیم. این یک قدم بزرگ در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی خواهد بود.

عکاسی و فیلم برداری هوایی از پتروشیمی ها، کارخانجات و صنایع
یک تصویر بردار در حال تست عکاسی با هلی شات به همراه لباس های ایمنی

هواپیماهای بدون سرنشین یا هلی شات یا پهبادها فقط یک اسباب بازی نیستند، آنها اسباب کار عکاسی و تصویربرداری هوایی هستند که به شما امکان می دهند از منظری کاملاً متفاوت عکاسی کرد. این دوربین ها ابزاری ارزشمند برای عکاسی به شمار می آیند.

علیرغم این آزادی جدید برای پرواز یک پهپاد – البته مطابق با مقررات هواپیماهای بدون سرنشین – صرفاً فرستادن آنها به آسمان نتایج شگفت انگیزی به همراه نخواهد داشت. مانند هر شاخه عکاسی، چندین فاکتور وجود دارد که می شود هنگام عکاسی با پهپاد از آنها به نفع خود استفاده کرد. ما سعی کرده ایم تا دراین مطلب روش های تصویربرداری حرفه ای با هلی شات را به صورت کامل معرفی کده ایم. با استودیو توسعه برند فهار تصاویر خیره کننده و تاثیرگذار داشته باشید.

عکاسی هوایی از پتروشیمی
عکس هوایی از یک صنایع پتروشیمی

عکاسی هوایی با فرمت RAW

از هر عکاسی بپرسید که بهترین فرمت تصویری چیست، فرمت RAW را برمیگزیند. مطمئناً، فایل‌های JPG فضای کمتری را در کارت حافظه اشغال می‌کنند، اما این به این دلیل است که فایل‌های JPG فشرده می‌شوند، به این معنی که برخی از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط حسگر دوربین را از دست می‌دهند. در ساخت فیلم صنعتی توجه به این موضوعات بسیار مهم خواهند بود.
وقتی زمان پردازش عکس‌های هلی شات شما فرا می‌رسد، برای آسان‌تر کردن پردازش باید تمام داده‌های ممکن را داشته باشیم. این دقیقاً همان کاری است که RAW انجام می دهد.
علاوه بر این، از آنجایی که پهپادها دارای دوربین‌هایی با وضوح پایین‌تر هستند (DJI Mavic Air یک دوربین 12 مگاپیکسلی دارد)، باید تا حد امکان جزئیاتی را که می‌گیرد حفظ کرد.
بنابراین، هنگامی که پهپاد خود را باز و شروع به تنظیم آن می‌کنیم، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهیم این است که آن را برای عکاسی با فرمت RAW تنظیم کنیم.
برای پردازش بهتر تصاویر، فایل‌های RAW انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری دارند. گرفتن تصاویر هوایی در فرمت RAW به ما اطلاعاتی را می دهد که می توانیم هنگام پردازش تصاویر با آنها کار کنیم.

عکاسی صنعتی از کارخانه
عکاسی صنعتی هوایی از خط تولید و ماشین آلات یک کارخانه

عکاسی RAW این امکان می دهد تا داده ها و دامنه بیشتری نسبت به تصاویر JPEG ثبت کنیم، بنابراین می توان با تمام داده های گرفته شده توسط حسگر دوربین پهپاد کار کرد. بر خلاف فایل‌های RAW ، که تصاویر فشرده‌نشده هستند، فایل‌های JPEG فشرده می‌شوند که منجر به از دست رفتن اطلاعات از تصاویر می‌شود. استفاده از تصاویر و فیلم های باکیفیت در تیزر تبلیغاتی کوتاه بسیار بااهمیت است.

تحقیق و ارزیابی از مکان عکس برداری

بخشی از لذت عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین، ثبت مناظری است که به سادگی از سطح زمین قابل مشاهده نیستند. با این حال، این بدان معنا نیست که تا زمانی که به آسمان نرویم، نمی‌توانیم سوژه خود را ببینیم. پرواز تصادفی هلی شات برای یافتن سوژه مناسب مطمئناً در مواقعی کارساز است، اما در این فرآیند باتری‌ها خالی می شوند و زمانی که به دنبال آن ترکیب هستیم، زمان پرواز محدود می‌شود.

عکاسی صنعتی هوایی از یک کارخانه
عکاسی صنعتی هوایی از یک کارخانه

به جای اینکه فقط در یک مکان قرار بگیریم و امیدوار باشیم که عکس های جالبی ثبت کنیم، ما از قبل برای شناسایی سوژه ها و ترکیب بندی های بالقوه برنامه ریزی می کنیم. Google Maps یک منبع عالی است که می‌توان از آن برای شناسایی و تحقیق در مورد مکان‌های بالقوه عکاسی از بالا استفاده کرد. به طور مشابه، Google Earth نیز یک ابزار برنامه ریزی فوق العاده مفید است زیرا می شود ایده خوبی از مکان مورد نظر گرفت.

زمان عکاسی از کارخانه یا پتروشیمی مورد نظر

نورپردازی در عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین به همان اندازه مهم است که در هر نوع عکاسی دیگری اهمیت دارد. این موضوع در عکاسی صنعتی از پتروشیمی بیشتر خود را نشان می دهد. نور شدید خورشید در طول روز می‌تواند مشکلاتی مانند منحرف کردن بازتاب‌ها از ساختمان‌ها یا آب ایجاد کند. بنابراین باید از عکاسی در جهت نور خورشید خودداری کرد.

عکاسی هوایی با هلی شات
یک هلی شات در حال عکس و فیلم برداری هوایی

عکاسی در اوایل صبح یا عصر، زمانی که نور ملایم‌تری دارد، بهترین زمان برای عکاسی با پهپاد است. نور خورشید ملایم، سایه‌های شدیدی بر ساختمان‌ها، درختان و مردم می‌افکند که تنها از منظر هوایی قابل درک است. ما ازانعطاف‌پذیری پهپادتان استفاده می کنیم و با استفاده از این سایه‌ها، سعی میکنیم خلاقیت ایجاد کنیم! ما همیشه سعی میکنیم تا چند عکس از بالا به پایین داشته باشیم تا برداشت های منحصر به فرد از اشیا ثبت شوند.

استفاده از قانون یک سوم در عکاسی با هلی شات

هنگام پرواز با پهپاد ، ما این فرصت را داریم که از سوژه خود تقریباً از هر موقعیتی عکس بگیریم. ترکیب بندی عکس بسیار مهم است. قانون یک سوم یک راهنمای ترکیب بندی آزمایش شده برای عکاسی زمینی است و می توان آن را در عکاسی با هواپیماهای بدون سرنشین به کار برد. اکثر مدل‌های پهپاد دارای شبکه بندی یا خطوط راهنما هستند که می‌توان آن را از طریق تنظیمات برنامه پهپاد فعال کرد.

عکاسی هوایی با هلیکوپتر
عکاسی هوایی با هلیکوپتر که قبلا رواج بیشتری داشت و هنوز متداول است.

با شبکه 3*3 بر روی کنترلر یا نمایشگر دوربین، می توان از یکی از چهار گوشه مستطیل مرکزی به عنوان راهنمای موقعیت یابی برای مکان یابی سوژه خود در کادر استفاده کنیم. ترکیب بندی های خارج از مرکز چشم نوازتر هستند و اجازه می دهند تا تصویر را با عناصر دیگر یا رنگ ها متعادل کنیم. اگر تصویر ما شامل یک افق است، آن را روی شبکه قرار می دهیم تا آسمان یک سوم بالای کادر و منظره دو سوم پایین را پر کند.

ترکیب عمومی در تصویربرداری هوایی

خطوط اصلی: گنجاندن یک خط پیشرو چشم بیننده را به تصویر جلب می کند و به ایجاد یک تصویر بصری جالب با عمق کمک می کند، مانند رودخانه یا ردیف درختان.

تغییر ارتفاع: برای داشتن یک تصویر خوب، نیازی به پرواز مستقیم تا ارتفاع 400 فوتی نیست. ما همیشه سعی می کنیم سوژه خود را از ارتفاعات مختلف عکاسی کنیم تا ببینیم چگونه بر روی تصویر تأثیر می گذارد. برخی از بهترین تصاویر پهپاد از ارتفاعات پایین تر گرفته شده اند.
یکی از تکنیک هایی که ما از آن استفاده می کنیم این است که هلی شات را در فاصله 10 فوتی، 20 فوتی، 30 فوتی و غیره نگه می داریم و در حین حرکت عکس می گیریم. سپس نتایج را با هم مقایسه کرده تا می بینیم کدام ارتفاع و نقطه دید به بهترین وجه به ما در ثبت سوژه کمک می کند.
الگوها و تقارن: الگوهای تکراری و تقارن در منظره می تواند تصاویر بسیار جالبی ایجاد کند. گنجاندن این عناصر در تصاویر از بالا به پایین اغلب یک اثر جالب توجه ایجاد می کند.

عکاسی هوایی از کارخانه
عکس هوایی از یک مجموعه صنعتی

پایین نگه داشتن ایزو دوربین هلی شات هنگام عکاسی هوایی

دوربین‌های پهپاد در مقایسه با دوربین‌های DSLR و بدون آینه سنسورهای نسبتاً کوچکی دارند. این بدان معناست که عکاسی با ایزو بالاتر از صد، حتی در حسگرهای مدرن پهپاد های مصرفی، نویز و دانه های ناخواسته ای را به تصاویر ما وارد می کند. باید ISO به صورت دستی روی صد تنظیم شود. حتی ممکن است لازم باشد سرعت شاتر و دیافراگم را تغییر کنند تا نور دهی به درستی انجام شود. در نهایت تصاویر به دست آمده تمیزتر و واضح تر خواهند بود.

تصاویر پی در پی برای کاهش نویز

تصاویر پی در پی تکنیکی است که اغلب توسط عکاسان نجومی برای کاهش نویز تصادفی در یک تصویر و افزایش جزئیات استفاده می شود. عکاسی با ایزوی صد شروعی عالی برای افزایش کیفیت کلی است، اما با گرفتن چندین عکس از یک صحنه و چیدن آنها در نرم افزارهای ویرایش مانند فتوشاپ، کیفیت تصویر را به سطح بالاتری می برد. پهپاد باید طوری تنظیم شود که در حالت انفجاری عکس بگیرد. برای مثال در پهپادهای DJI، می شود 3، 5 یا 7 فریم را انتخاب کرد. عکاسی با 5 یا 7 فریم در حالت پشت سر هم ایده آل است. تصویر انباشته شده به طور قابل توجهی تمیزتر خواهد شد و هنگام چاپ تصویر به ما امکان چاپ تصویری بزرگتر را می دهد.

عکس هوایی از پتروشیمی
عکسی از یک مجموعه پالایشگاهی

حالت براکتینگ نوردهی خودکار (AEB)

یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های پهپادهای مدرن این است که عکس‌ها را به صورت خودکار براکت می‌کنند تا دامنه دینامیکی تصویر افزایش یابد. اگر قرار است از صحنه‌ای با کنتراست بالا، مانند غروب خورشید عکاسی شود، ممکن است که یک نوردهی به سادگی نتواند طیف وسیعی از نور را بگیرد. وقتی حالت AEB فعال باشد، پهپاد معمولا بین 3 تا 5 عکس در نوردهی های مختلف می گیرد. در فرآیندی شبیه به انباشته شدن چندین تصویر، این نوردهی‌های جداگانه را می‌توان در برنامه‌هایی مانند لایت روم یا فتوشاپ ادغام کرد تا تصویر نهایی با محدوده دینامیکی بالا یا HDRتولید شود. همچنین، می شود از حالت AEB برای گرفتن نوردهی‌های مختلف از سوژه خود استفاده کرد و سپس بهترین تصویر را برای پردازش انتخاب کرد.

حالت HDR در عکاسی هوایی

این احتمال وجود دارد که وقتی پهپاد به پرواز در می‌آید، در نقطه‌ای با شرایط نوری چالش برانگیز مواجه شویم. در درجه اول، غلبه بر صحنه هایی با دامنه دینامیکی زیاد (محدوده مقادیر از روشن به تاریک) برای هر دوربینی دشوار است. اینجاست که HDR معنا پیدا میکند.
عکس‌های HDR در واقع ترکیبی از چندین عکس مختلف هستند که هر کدام با استفاده از تنظیمات نوردهی متفاوت به روش سریع یا انفجاری گرفته شده‌اند.
بنابراین، پهپاد یک عکس برای هایلایتها، عکسی برای رنگ های میانی و عکسی دیگر برای سایه ها ثبت میکند. سپس، همه این تصاویر در یک عکس ترکیب می شوند که در سراسر محدوده مقادیر نور به خوبی نوردهی می شود.

عکاسی و فیلم برداری هوایی از پتروشیمی ها، کارخانجات و صنایع

پهپادهایی مانند DJI Mavic Air دارای الگوریتم‌های HDR بسیار پیشرفته‌ای هستند که کمک می‌کنند تا تنظیمات نوردهی کامل مطابق با نور موجود انجام شود. به این معنا که برای دریافت تصویری با نوردهی خوب نیازی به تنظیمات زیادی نیست، پهپاد این کار را هوشمندانه انجام می دهد!

استفاده از فیلتر هنگام تصویر برداری هوایی از پتروشیمی

سعی ما بیشتر سرمایه گذاری بر روی مجموعه ای از فیلترهای چگالی خنثی (ND) و پلاریزه با کیفیت خوب، مانند فیلترهای PolarPro یا Tiffen، است تا نوری که به سنسور می رسد کنترل شود. فیلترهای تراکم خنثی امکان کنترل نوردهی را می دهند و در شرایط مناسب، امکان عکاسی با نوردهی طولانی را با جلوه های خیره کننده فراهم می کنند.
یک پلاریزه دایره ای شاید مفیدترین فیلتر می باشد. استفاده از یکی از این موارد باعث کاهش تابش نور از سطوح بازتابنده مانند شیشه و آب، اشباع رنگ‌ها و افزایش کنتراست یک صحنه می‌شود تا تصویر پویاتر شود.

اهمیت لنز هلی شات

به طور معمول، پهپادها دارای لنزهای زاویه باز هستند که آنها را برای عکاسی از منظره از آسمان عالی می کند. به عنوان مثال، DJI Mavic Air دارای یک لنز 24 میلی متری f/2.8 است که برای ثبت نماهای وسیع از منظره زیر ایده آل است.
از آنجایی که لنزهای واید میدان دید وسیع تری دارند، به این معنی است که می توانید در یک تصویر مقدار بیشتری از منظره را ثبت کنید و این مورد نسبت به لنزهای تله ارجحیت دارد.

هلی شات DJI Mavic Air
هلی شات DJI Mavic Air

هنگام ایجاد عکس‌هایی با زاویه دید عریض، داشتن یک سوژه قوی که توجه بینندگان را به خود جلب می‌کند مهم است، در غیر این صورت ممکن است عکس کمی خالی به نظر برسد یا بینندگان ممکن است در مورد اینکه قرار است به کجا نگاه کنند گیج شوند.

تنظیمات هلی شات

هلی شات ها به ما این امکان را می‌دهند که هنگام عکاسی در حالت دستی، انواع تنظیمات دوربین را تغییر دهیم. از آنجایی که مقادیر ISO بالاتر با افزایش نویز دیجیتال در عکس‌ها مرتبط است، پایین نگه داشتن ISO (یعنی 100 یا 200) کمک می‌کند عکس‌هایی با ظاهر تمیزتر داشته باشیم. نکته دیگری که باید در نظر گرفت، سرعت شاتری است که استفاده می شود.

اقلام همراه هلی شات DJI Mavic Air
اقلام همراه هلی شات DJI Mavic Air

بسیاری از پهپادها دارای طیف گسترده ای از سرعت شاتر هستند (یعنی 8 ثانیه تا 1/8000 ثانیه در DJI Mavic Air) که این امکان را می دهند تا ظاهر عکس ها را کاملاً تغییر کنند.
به طور طبیعی، هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، motion blur بیشتر ظاهر می شود، که برای ایجاد مناظر رویایی از ابرها یا آب کاربرد دارد. از سوی دیگر، برای ثابت کردن حرکت (و به حداقل رساندن لرزش دوربین)، انتخاب سرعت شاتر سریع‌تر توصیه می‌شود.

برخی از عکاسان فکر می کنند که خرید بزرگترین و گران ترین پهپاد کلید تسلط بر عکاسی با هلی شات است. اما در واقعیت اینطور نیست. استفاده از تکنیک های عکاسی هوایی اولین حرف را در تصویر برداری می زند. حال میخواهیم کمی درباره پهبادها و ویژگی ها و کاربرد هایشان صحبت کنیم.

مشخصات DJI Mavic Air بسیار چشمگیر است. 8 گیگابایت حافظه داخلی برای همه عکس‌هایی که گرفته می شود وجود دارد. همچنین دوربین پهپاد قادر است ویدیوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند تا با تمام تصاویر ثابتی که گرفته می شود همراه شود.

کنترلر هلی شات DJI Mavic Air
کنترلر هلی شات DJI Mavic Air

در واقع، دوربین Mavic Air با سرعت 100 مگابایت در ثانیه ضبط می‌کند که نسبت به Mavic Pro ، نرخ بیت بالاتری دارد. گیمبال سه محوره نیز یک ویژگی فوق‌العاده است، زیرا به تثبیت دوربین برای عکس‌ها و فیلم‌های تمیزتر، واضح‌تر کمک می‌کند.
Mavic Air می‌تواند با سرعت 42.5 مایل در ساعت در آسمان حرکت کند، دارای ویژگی بازگشت به خانه با یک لمس است و زمان پرواز 21 دقیقه‌ای دارد.
همچنین مانور و کنترل آن آسان است. در واقع، Mavic Air چیزی به نام ActiveTrack دارد که می‌تواند تا 16 سوژه قابل انتخاب را به طور همزمان حس کند، بنابراین شما می‌توانید سوژه ای را که می‌خواهید در هنگام پرواز ردیابی کنید، انتخاب کنید.

اگر برای تصویربرداری هوایی از کارخانه و پتروشیمی ها نیاز به استفاده از هلی شات دارید می توانید از این لینک عوامل موثر در تعرفه ها و قیمت های تصویربرداری هوایی با هلی شات را مشاهده نمایید.

مطالب مشابه