ساخت تبلیغات محیطی تا توسعه برند!

شاید اولین بار است که نام تبلیغات محیطی را می شنوید، در صورتی که اگر به شما بگوییم روزانه چندین نوع از تبلیغات محیطی را به هنگام عبور و مرور و تردد در شهر می بینید، شگفت زده خواهید شد. تبلیغات محیطی یکی از موثرترین روش ها برای جذب مخاطب و فروش بالاتر محصول یا خدمات، می باشد. البته روش های مختلف تبلیغات محیطی به دلیل همین ویژگی جذابی که دارد، روز به روز مدرن تر می شود. در این مقاله قصد داریم با انواع تبلیغات محیطی و روش ساخت تبلیغات محیطی، آشنا شویم.

تبلیغات محیطی چیست؟

به هر نوشته، لوگو یا تصویری که با استفاده از ابزارهای خاصی در هر نقطه ای از‌ شهر نصب شود و در برابر دید عموم افراد قرار گیرد، تبلیغات محیطی گفته می شود. اگر به تازگی کسب و کار جدیدی راه اندازی کرده باشید و برای جذب مشتری نیاز به دیده شدن داشته باشید؛ حتما به اهمیت وجود تبلیغات محیطی، پی می برید. تبلیغات محیطی یکی از بهترین روش های نمایش کالا و خدمات شما به دیگران است.

البته شیوه انجام این نوع تبلیغ هم در میزان جذب مشتری، اثرگذار است. هرچقدر این تبلیغات برای معرفی جذاب‌تر باشد و از خلاقیت بیشتری برای طراحی آن استفاده شده باشد؛ به همان میزان مشتریان بیشتری را می تواند جذب کند.

دلیل اصلی اینکه چرا به این نوع تبلیغات پسوند محیطی داده اند این است که این گونه تبلیغات خارج از نقطه نهایی خرید مشتری، انجام می شود. معمولاً مشتری تبلیغ شما را در جایی به جز فروشگاه، دفتر کار و یا مغازه شما خواهد دید و در صورت نیاز با احتمال بیشتری به شما، مراجعه خواهد کرد.

تبلیغات محیطی
تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه ها و سایر مراکز از عناصر اصلی تبلیغات محیطی هستند.

در صورتی که تبلیغات محیطی انجام شده خلاقانه و تاثیرگذار باشد؛ حس کنجکاوی مشتری را تحریک می کند به طوری که تمایل دارد حداقل برای یک بار هم که شده به دنبال استفاده از محصول مورد نظر برود. حال اگر پس از اولین خرید رضایت کافی برای مشتری ایجاد شود؛ با احتمال زیادی به مشتری دائمی، تبدیل می شود. با همین روند پس از انجام تبلیغات محیطی شاهد افزایش مشتریان خود، خواهید بود.

این موضوع که مشتری قبل از اینکه به مرکز خرید مراجعه کند؛ نام محصول یا خدمت مورد نظر را در ذهن داشته باشد، بسیار اهمیت دارد. مشتری امروزی به راحتی اعتماد نمی کند و بهتر است قبل از اینکه با محصول جدید شما روبرو شود؛ نام یا برند شما را دیده باشد. در این صورت با اعتماد بیشتری نسبت به خرید محصول، اقدام می کند.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

انواع تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

بیلبورد:

بیلبوردها یکی از جذاب‌ترین نوع تبلیغات محیطی به شمار می روند که حتی برندهای تجاری بزرگ هم با وجود شناخته شده بودن؛ باز هم به این تابلوهای بزرگ شهری برای تبلیغات، علاقه نشان می دهند. دو نکته اصلی در استفاده از بیلبورد یکی مکان و دیگری طرح مورد نظر برای نمایش است. بیلبوردها معمولاً در مکان های مناسبی که تردد افراد زیاد است، نصب می شود.

نقش بیلبورد در تبلیغات محیطی
نقش بیلبورد در تبلیغات محیطی

همچنین بهتر است طرح های استفاده شده برای بیلبوردها خلاقانه و حاوی پیامی برای مخاطب باشد و از همه مهم تر اینکه این پیام باید به گونه ای باشد که در چند ثانیه بتواند به مخاطب، منتقل شود؛ زیرا عموم افراد با اتومبیل از کنار بیلبوردها رد می شوند و از این نظر با محدودیت زمانی، مواجه هستند. مزیتی که استفاده از بیلبوردها دارند این است که اولا در مقایسه با دیگر روش های تبلیغات؛ با صرف هزینه کمتر می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و ثانیا به سرعت قابل دستیابی است.

حمل و نقل:

از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس شهری هم می توان به عنوان ابزاری در زمینه تبلیغات محیطی، استفاده کرد. علاوه بر اتوبوس؛ از دیگر وسایل نقلیه مثل تاکسی، مترو، اتوبوس، قطار مسافربری، قطارهای سریع و سیر و کشتی هم می توان برای این کار، استفاده کرد چرا که این وسایل نقلیه روزانه در معرض دید افراد بسیار زیادی قرار دارند.

پوستر:

پوسترها از قدیمی ترین و محبوب ترین روش های تبلیغاتی به شمار می روند که در سایز و ابعاد بسیار بزرگ و در مکان های خاصی، در معرض نمایش قرار می گیرند. پوسترها معمولاً در مراکز خرید و مناطق تجاری که هر روزه افراد زیادی در آن جا تردد دارند، نصب می شوند. نمایشگرهای دیجیتالی نوعی از پوسترهای دیواری به سبک مدرن هستند که امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی، بسیار پرطرفدار هستند.

نمایشگاه قطعات خودرو اهواز 2022
نمونه پوستر طراحی شده برای نمایشگاه خودرو اهواز توسط استودیو توسعه برند فهار

مبلمان شهری:

مبلمان شهری علامت هایی هستند که بیشتر در نزدیکی آژانس های تبلیغاتی، مدارس، داروخانه ها، مراکز خرید و… قرار دارند. از آنجایی که روزانه عابران زیادی در این مکان ها رفت و آمد دارند؛ گزینه خوبی برای تبلیغات محیطی، محسوب می شوند.

تابلوهای تبلیغاتی:

اگر برای معرفی کسب و کار خود به دنبال یک راه ارزان و موثر در زمینه تبلیغات محیطی هستید؛ بهتر است در اسرع وقت یک تابلو تبلیغاتی، سفارش دهید. از تابلوها می توان در مراکز خرید و سایر مکان های پر رفت و آمد مثل ایستگاه اتوبوس یا مترو، استفاده کرد. تابلوسازی ها معمولاً برای تهیه تابلو از نورپردازی های خاصی استفاده می کنند که در نهایت باعث جذاب‌تر شدن تابلو و جذب نگاه مخاطبان می شود.

تابلو لایت باکس، تابلو فلکسی و تابلو استند از انواع تابلوهای تبلیغاتی هستند که در زمینه جذب مشتری می توان روی آن ها، حساب کرد. استفاده از تابلوی تبلیغاتی نسبت به دیگر شیوه های تبلیغات؛ دائمی بوده و از روش های مقرون به صرفه در زمینه تبلیغات محیطی است.

استفاده از تبلیغات محیطی تنها محدود به موارد ذکر شده نمی باشد. استفاده از پروژکتور برای ساختمان ها، رسانه های ساحلی، رسانه های داخل پمپ بنزین، بیلبوردهای متحرک، نمایشگرهای تبلیغاتی درون هتل‌ ها، داروخانه ‌ها و… از دیگر روش های اجرای تبلیغات محیطی می باشد.

چطور یک تبلیغات محیطی پربازده بسازیم؟

تبلیغات محیطی مزایای زیادی دارد. مهم ترین مزیت آن در معرض دید بودن است. این گونه تبلیغات بارها و بارها، دیده می شود و همین موضوع از مهم ترین عوامل در جهت افزایش فروش کالا و خدمات است. هرچقدر بیشتر شناخته شوید، فروش بالاتری خواهید داشت. حال این سوال مطرح می شود که چطور می توانیم یک تبلیغات محیطی پربازده داشته باشیم؟ به این منظور می بایست موارد زیر را در نظر داشته باشید:

جامعه هدف را تعیین کنید:

خوشبختانه تبلیغات محیطی می تواند قابلیت انعطاف پذیری مکانی بالایی داشته باشد. منظورمان این است که تبلیغ در هر مکانی، می تواند انجام شود. به این صورت که ابتدا جامعه هدف تعیین شده و سپس تبلیغات در مکانی مناسب، نصب می گردد. به طور مثال اگر تبلیغات در ارتباط با کودکان است؛ می ‌توان آن را در مسیرهای منتهی به پارک ها و یا شهربازی ها، نصب کرد. به این ترتیب احتمال اینکه والدین کودکان با دیدن چنین تبلیغی به مشتریان شما تبدیل شوند، زیاد است؛ بنابراین اولین قدم برای ساخت یک تبلیغ محیطی پربازده؛ مشخص کردن جامعه هدف است.

انتخاب درست جامعه هدف در تبلیغات محیطی ضروری است
انتخاب درست جامعه هدف در تبلیغات محیطی ضروری است

خلاقیت داشته باشید:

تبلیغی اثرگذار است که به اندازه کافی خلاقانه و جذاب باشد. به طور کلی تبلیغات یک رسانه بصری محسوب می شود که رسالت آن انتقال، پیام به مخاطب است. حال اگر این پیام را بتوان به شیوه ای مثل داستان یا عکس به مخاطب منتقل کرد؛ قطعا اثرگذارتر خواهد بود. استفاده از جملات یا تصاویر طنز می تواند ایده خوبی باشد. اگر قرار است از تصویری برای این کار استفاده شود؛ مطمئن شوید تصویر می‌ تواند در کمتر از ۵ ثانیه تأثیر خود را بگذارد.

خلاقیت در تبلیغات محیطی می تواند برگ برنده شما باشد!
خلاقیت در تبلیغات محیطی می تواند برگ برنده شما باشد!

فونت و رنگ مناسبی انتخاب کنید:

تبلیغات محیطی مخصوصا در مکان هایی که افراد بیشتر درون اتومبیل آن را مشاهده می کنند؛ باید به گونه ای باشد که از فاصله نسبتا دور به راحتی دیده شود و نوشته ای اگر وجود دارد؛ از این فاصله به راحتی خوانده شود. بهتر است از فونت درشتی برای نوشته ها استفاده شود و تصاویر حدالامکان در سایز بزرگی چاپ شده باشند. همچنین از رنگ های خیره کننده و متضاد استفاده کنید تا نگاه ها را به سمت خود، جذب کند.

از اضافه گویی بپرهیزید:

هرچقدر جملات کوتاه تر باشند؛ اثرگذارتر هستند. افراد به هنگام عبور و مرور فرصت زیادی برای توقف و خواندن جملات را ندارند، بنابراین توصیه می شود نهایتا با استفاده از شش کلمه، منظور خود را به مخاطب، منتقل کنید. به طور کلی پیام شما باید کوتاه، جذاب و خوانا باشد.

ابزارهای ساخت تبلیغات محیطی خلاقانه

همانطور که ذکر کردیم تبلیغات محیطی انواع مختلفی دارد که در واقع همان ابزارهای ساخت تبلیغات محیطی، محسوب می شوند. معمولاً با توجه به جامعه هدف و مخاطبان خاصی که قرار است این تبلیغ را مشاهده کنند؛ ابزار مناسبی برای آن، در نظر گرفته می شود. ابزارهای ساخت تبلیغات محیطی شامل بیلبوردهای تبلیغاتی، استندهای تبلیغاتی، لمپوست بنر، استرابوردهای تبلیغاتی، تلویزیون های بزرگ شهری، تبلیغات روی بدنه وسایل حمل و نقل شهری، تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده، دیوارنویسی، استیکرهای سه بعدی و… می شود.

در این مقاله با اهمیت استفاده از تبلیغات محیطی و اثرگذاری زیاد آن به منظور جذب مخاطبان، آشنا شدید. اگر یک کسب و کار جدیدی راه‌ اندازی کرده اید و نیاز به دیده شدن دارید؛ بهتر است از یکی از ابزارهای ساخت تبلیغات محیطی استفاده کنید و شاهد تاثیرات مثبت آن، باشید.

مطالب مشابه