عکاسی تبلیغاتی از ساعت و نکاتی که باید بدانید!

عکاسی تبلیغاتی از ساعت
عکاسی تبلیغاتی از ساعت
عکاسی تبلیغاتی از ساعت

در عکاسی تبلیغاتی از ساعت، علاوه بر داشتن مهارت بالا در سبک های مختلف بصری، باید درک کاملی از علایق وسلیقه خریداران ساعت داشت. یک عکس تبلیغاتی حرفه ای می تواند عامل موفقیت در کمپین فروش باشد. مثلا یک عکس چشم نواز در اینستاگرام باعث فروش بیشتر این محصول شود.

هنر عکاسی تبلیغاتی از ساعت مچی به عنوان یکی از چالش برانگیزترین جنبه های عکاسی از طبیعت بی جان شناخته می شود. شاید حتی سخت تر از عکاسی تبلیغاتی از جواهرات! بین اندازه نسبتا کوچک ساعت، کریستال های یاقوت کبود و اکریلیک بازتابنده، عناصر براق روی صفحه ساعت، بند های چرم یا نایلونی مات و غیره، انبوهی از سطوح با خواص و واکنش های متفاوت به نور و دوربین وجود دارد.

در عکاسی تبلیغاتی از ساعت هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. اگر تصویری را ایجاد کنید که دوستش دارید، پس کار شما تکمیل شده است. اگر انعکاس روی سطح یا قاب را مناسب می بینید، حتماً آنها را در تصویر خود بگنجانید و اگر می بینید که برای شما مناسب نیستند، پس از شر آنها را حذف کنید! وقتی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، کسی شما را مواخذه نخواهد کرد. مهمتر از همه این است که از عکس های خود لذت ببرید!

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

سه رویکرد اساسی برای یک عکاسی تبلیغاتی از ساعت وجود دارد:

1) “عکس کاتالوگ ساعت” که ساعت را با وضوح و جزئیات عالی نشان می دهد.

2) «مدل» که ساعت را در یک صحنه‌، با پس‌زمینه ای حرفه ای نشان می‌دهد.

3) “عکس از مچ دست ” با ساعتی که روی آن بسته می شود.

اگر عاشق ساعت مچی یا ساعت‌سازی هستید، احتمالاً به خاطر انبوهی از تصاویر شگفت‌انگیز که در گوشه و کنار اینستاگرام و یا دیگر رسانه‌های اجتماعی را فراگرفته است، مشتاق به عکاسی تبلیغاتی از ساعت شده اید.

در این مقاله نکات مهمی در ارتباط با عکاسی تبلیغاتی از ساعت مچی شرح داده شده است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

عکاسی تبلیغاتی از ساعت و نقشی که دوربین ایفا می کند

عکاسی تبلیغاتی از ساعت می تواند چالش برانگیز باشد، در عین حال یکی ازشاخه هایی است که می توانید تقریباً از هر دوربینی برای انجام کار استفاده کنید. حتی آموزش های آنلاینی وجود دارد که به شما یاد می دهد چگونه با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت خود عکس های ساعت عالی بگیرید!

البته، یک دوربین با لنز قابل تعویض، مانند یک دوربین DSLR یا بدون آینه، یا یک دوربین کامپکت و عکاسی با کنترل‌های دستی، می‌تواند برای جلسات عکاسی فنی مفید باشد، واقعاً برای این سبک از عکاسی به دوربین خاصی نیاز ندارید. اما این موضوع در عکاسی تبلیغاتی از پوشاک مهم تر خواهد بود و نیاز به ابزار مثل دوربین با کیفیت تری خواهد داشت.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

لنز، مهم‌ترین فاکتوری که باید در نظر داشته باشید!

این یک فرض منصفانه است که فکر کنیم برای عکاسی از ساعت به یک لنز ماکرو نیاز دارید (یا می خواهید). به هیچ وجه مورد نیاز نیست. بسیاری از لنزها به اندازه کافی فوکوس میکنند تا بتوانند عکس خوبی از ساعت ثبت کنند. اگر لنز شما این کار را نمی کند، ممکن است بتوانید به سادگی چند اکستنشن تیوب به لنز اضافه کنید تا برای عکسی که می خواهید بتوانید به سوژه نزدیک شوید. اکستنشن تیوب ها لوله های غیر اپتیکالی هستند که بین لنز و دوربین قرار می گیرند و امکان فوکوس نزدیک تری را فراهم می کنند. آنها روشی بسیار ارزان برای افزایش بزرگنمایی عکاسی از نمای نزدیک و حفظ کیفیت لنز شما هستند.

اگر می‌خواهید جزئیات بسیار کوچک یا دقیقی از صفحه ساعت، بند، پیچ تنشیم یا وسایل مکانیکی که از طریق کریستال پشتی مشاهده می‌شوند، به دست آورید، ممکن است به یک لنز ماکرو نیاز باشد.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

سه پایه و تاثیر آن در کیفیت عکاسی تبلیغاتی ازساعت

برای جلوگیری از لرزش دوربین همیشه از سه پایه استفاده کنید. هر چه به سوژه ای که می خواهید عکاسی کنید نزدیک تر باشید، این لرزش بیشتر نمایان می شود. هر حرکت حداقلی برای وضوح عکس شما فاجعه آمیز است. از آنجایی که همه سه‌پایه‌ها به یک اندازه محکم نیستند، گاهی اوقات حتی بالا رفتن آینه دوربین می‌تواند باعث لرزش زیادی شود که گرفتن عکس واضح تقریبا غیرممکن است.

در این مورد، توصیه می شود از “عملکرد mup” (قفل آینه) دوربین استفاده کنید. با روشن شدن این عملکرد، ابتدا آینه به سمت بالا برمی‌گردد و دوربین پس از مدتی تأخیر (یا با فشار بعدی دکمه) عکس می‌گیرد و از لرزش آینه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، مطمئن شوید که همه دکمه‌ها، دستگیره‌ها و گیره‌ها محکم هستند و ترجیحاً با کنترل از راه دور یا تایمر داخلی عکس بگیرید. اگر ستون وسط سه پایه شما قلاب دارد، برای پایداری بیشتر مقداری شن از ستون آویزان کنید تا سنگین تر شود.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

 لوازمی که در پس زمینه عکس تبلیغاتی استفاده می شوند

قبل از اینکه عکاسی شروع کنید، باید یک یا چند لوازم جانبی را برای ایجاد یک تصویر کلی در نظر بگیرید. عکاسی تبلیغاتی از ساعت به اندازه تصویربرداری هوایی به ابزار های زیاد و خاصی احتیاج نخواهتد داشت. بسته به نوع ساعت و نتیجه ای که می خواهید به آن دست پیدا کنید، این لوازم تقریباً هر چیزی می تواند باشند. چیزی مانند نمک دریا یا دانه های قهوه از آشپزخانه بردارید. مواد اولیه قدیمی و کمی فرسوده یا خام نیز به عنوان پس زمینه و  یا سطح، عالی هستند.

به یک میز چوبی یا یک تکه سنگ فکر کنید. سعی کنید برای عکاسی از ساعت غواصی، تجهیزات غواصی قرض بگیرید. انتخاب پس زمینه تنها یک محدودیت دارد و آن خلاقیت خودتان است. گاهی اوقات شما فقط می خواهید آن را تمیز و ساده نگه دارید و یک پس زمینه مینیمالیستی انتخاب کنید. در این حالت سعی کنید از سایر عناصر و یا سایه اشیاء در تصویر جلوگیری کنید.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

تمیز بودن ساعت در تصویر

سعی کنید درست قبل از شروع عکاسی ساعت را کاملاً تمیز کنید. از یک پارچه خشک بدون پرز یا پارچه میکروفیبر استفاده کنید. لبه‌های ریز و نقاطی که دسترسی به آن ها سخت است را میتوان به راحتی با گلوله های پنبه‌ای و کمی استون یا مالیدن الکل روی آن تمیز کرد. دقت کنید که از آن روی بند چرمی استفاده نکنید. چرم ممکن است در اثر تماس با این مایعات تغییر رنگ داده یا آسیب ببیند.

فضای باریک بین قاب و بند را می توان به راحتی با قلم مو تمیز کرد. تجربه ثابت کرده است که تقریباً غیرممکن است که یک ساعت 100٪ تمیز و عاری از گرد و غبار باشد، مهم نیست چقدر سعی می کنید آن را تمیز کنید. گرد و غبار باقیمانده و یا کثیفی هایی که هنوز قابل مشاهده است، همیشه می تواند به صورت دیجیتالی حذف شود. اگرچه ساعت را به درستی تمیز نکنید، در پست پروداکشن وقت بسیار زیادی را صرف خواهید کرد. پیشگیری بهتر از درمان است.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

عقربه ها ی ساعت در عکس

بسیاری از عکاسان مبتدی ساعت، به تنظیم زمان روی ساعت فکر نمی کنند. اگر می‌خواهید شبیه یک عکاس حرفه‌ای به نظر برسید، زمان را روی ۱۰:۱۰ تنظیم کنید. این موقعیت عقربه ها تعادل خوبی به سطح ساعت می دهد و معمولاً آنها را از نشان سازنده ساعت و سایر متن ها دور نگه می دارد. همچنین انگار ساعت با عقربه هایش در ساعت 10:10 به شما لبخند می زند!

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

معمولا در هر عکس تجاری از یک “ساعت” می بینید که عقربه های ساعت تقریباً 10 دقیقه و 10 دقیقه هستند و عقربه ثانیه شمار در مثبت یا منفی 33 ثانیه است. این باعث می شود صفحه ساعت از نظر بصری متقارن شود و فاصله بین عقربه ها به یک سوم تقسیم شود. اگر ساعت شما دارای حرکت است، می توانید زمانی که عقربه ثانیه شمار در جای درست قرار گرفت، پیچ تنظیم را بیرون بیاورد و ساعت را متوقف کنید و عقربه های ساعت و دقیقه را تنظیم کنید.

بعداً می توان پیچ را با استفاده از یک برنامه ویرایش عکس به جای خود برگردانید. بدون چنین نرم افزاری باید زمان را چند دقیقه زودتر تنظیم می کنید. سپس منتظر بمانید و عکس را در زمان مناسب ثبت کنید. به خاطر داشته باشید برای جلوگیری از حرکت، از سرعت شاتر پایین استفاده نمی کنیم. در ساعت‌های کرونوگراف، عقربه‌های اضافی اغلب به سمت بالا یا در جهتی هستند که صفحه را به بهترین نحو نمایان می‌کند.  این یک قانون نیست و بسیاری از ساعت سازان موقعیت عقربه مخصوص خود را برای عکس دارند.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

ترکیب تمام این موارد در یک تصویر

اکنون زمان ترکیب ساعت و لوازم جانبی در یک قاب است. برای ایجاد یک قاب خوب و چیدمان جذاب، مهم است که به استفاده از لوازم جانبی و نحوه قرارگیری ساعت در داخل یا روی آنها دقت کنید. این واقعاً یک موضوع مهم است. گاهی اوقات ترکیب شما بلافاصله درست می شود، بیشتر اوقات حداقل نیم ساعت طول می کشد. همانند موقعیت عقربه ها، در اینجا نیز چند دستورالعمل دارید. اگر بند ساعت بسته باشد بهتر است چرا که اینگونه به نظر می رسد در اطراف مچ بسته شده است.

این کار نحوه پوشیدن واقعی ساعت را شبیه سازی می کند. یک بند چرمی کم و بیش به طور طبیعی در این موقعیت قرار می گیرد. یک دستبند فلزی معمولاً به کمک بیشتری نیاز دارد، به خصوص اگر با قطعات کوچک ساخته شده باشد.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

ایزو

دوربین خود را روی مقدار ISO پایین تنظیم کنید. دوربین‌های فعلی تنظیمات ISO خوب و بالایی دارند. این کار راحت به نظر می رسد، اما برای وضوح تصاویر، این یک فاجعه است. اینجاست که سه پایه به کمک ما می آید. اگر بتوانید حرکت را متوقف کنید، سرعت شاتر مشکلی ایجاد نمیکند زیرا در حال عکاسی از یک تنظیمات ثابت هستید. دیافراگم را با توجه به عمق میدانی که می خواهید ایجاد کنید انتخاب کنید.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

عکاسی تبلیغاتی نیاز به نور طبیعی دارد

از اکثر ساعت ها میتوان به راحتی در نور روز عکاسی کرد. هوای ابری نیز برای این کار مناسب است. در یک موقعیت بیرونی ، اگر موانع زیادی در اطراف وجود نداشته باشد، ساعت به طور یکنواخت روشن می شود. در داخل خانه داستان دیگری وجود دارد. یک نکته ساده اما بسیار مفید این است که نور را با استفاده از یک جسم سبک منعکس کنید. سادگی کلید اصلی است: از یک شی سفید استفاده کنید.

برای انجام این کار، به معنای واقعی کلمه از آنچه در دسترس است استفاده می کنیم، مانند یک پاکت نامه، یک جعبه خالی یا یک صفحه آلومینیومی. ساعت را روی میز نزدیک پنجره قرار دهید، بازتابنده یا همان جسم سفید را در سمت سایه دار ساعت قرار دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. کاری که شما اساسا انجام می دهید ایجاد یک منبع نور دوم است. با حرکت دادن بازتابنده، می توانید قدرت نور پرکننده را تعیین کنید. تقریباً انگار دارید با نور طراحی می کنید. برعکس این حالت نیز کاربرد دارد، شما همچنین می توانید با استفاده از اشیاء تیره، نور را حذف کنید و سایه ایجاد کنید.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

نور مصنوعی

قدم بعدی استفاده از نور مصنوعی برای عکاسی از ساعت است. بسته به تعداد چراغ یا چراغ قوه ای که در اختیار دارید، می توانید آن را به همان اندازه که می خواهید پیچیده کنید. با این حال، استفاده از نور نرم مهم است. به یک یا چند فلاش استودیویی با سافت باکس یا چادر با لامپ یا فلاش فکر کنید. همچنین میتوانید از مواد بازتابنده یا جاذب نور اضافی برای اضافه کردن یا حذف نور نیز استفاده کنید. برای جلوگیری از انعکاس ناخواسته در شیشه ساعت، باید موقعیتی را که برای منابع نور خود استفاده می کنید ارزیابی کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید موقعیت نور ها را آزمایش کنید.

عکاسی تبلیغاتی از ساعت

ماکرو و نمای نزدیک از ساعت در عکس

هنگام ایجاد عکس‌های ماکرو از ساعت‌ها، می‌توانید از دستورالعمل‌های مشابه برای ایجاد یک عکس جذاب استفاده کنید. اما اکنون مهم‌تر این است که به آنچه می‌خواهید در قاب داشته باشید خوب نگاه کنید. اگر جزییات خاصی در کناره عکس فقط برای قسنمتی از تصویر مناسب است، سعی کنیدیا آن را به طور کامل از تصویر خارج کنید یا کاری کنید بیشتر در عکس قابل مشاهده باشد. همیشه مطمئن شوید که مهمترین جزئیاتی که می خواهید ثبت کنید کاملاً قابل مشاهده باشند. برای اینکه بتوانید از برشی از آن عکس استفاده کنید، نباید قاب را خیلی کوچک کنید. از آنجایی که در عکاسی ماکرو گاهی اوقات خیلی به جسم نزدیک می شوید، خواهید دید که نور کمتری در دسترس است. بنابراین از یک منبع نور اضافی و یا یک یا چند بازتابنده برای هدایت نور موجود به محل مورد نظر استفاده کنید.

مطالب مشابه