بیزینس پلن چیست؟راهنمای جامع [2022]

بیزینس پلن چیست؟

بیزینس پلن به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را تعیین کنید و به آن‌ها دست یابید. همچنین یک ابزار مدیریتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا نتایج را تجزیه و تحلیل کنید، تصمیمات استراتژیک بگیرید و نحوه عملکرد و پیشرفت خود را نشان دهید. به طور خلاصه، اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب ‌و ‌کار هستید یا قصد دارید کسب‌ و‌ کار خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهید، نوشتن یک بیزینس پلن می‌تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد.

نوشتن یک طرح تجاری ممکن است یک چالش بزرگ به نظر برسد، اما اگر تا انتهای مقاله همراه ما باشید در می‌یابید که اصلا این طور نیست. شما کسب‌ و‌ کار خود را می‌شناسید و در آن تخصص دارید. به همین خاطر، نگارش طرح تجاری و بعد استفاده از برنامه‌هایتان برای رشد، آن گونه که می اندیشید چالش برانگیز نخواهد بود.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

بیزینس پلن

بیزنس پلن تان را با نگارش یک طرح ساده شروع کنید

نیازی نیست که با یک بیزینس پلن کامل و مفصل، شروع کنید. در واقع، شروع به کار با یک طرح ساده و یک صفحه‌ای بسیار آسان‌تر است. پس از آن یک طرح تجاری طولانی‌تر و دقیق‌تر خواهید نوشت، پس ابتدا نگارش طرح کسب و کار را به ساده‌ترین حالت ممکن شروع کنید.

اکثر مواقع به تهیه یک طرح کسب و کار پیچیده نیاز نیست. در ادامه توضیح داده شده است که چگونه می‌توانید به سرعت و به آسانی یک طرح تجاری بنویسید که شما را به نتایج مورد نظرتان برساند. شما نیازی به داشتن مدرک حسابداری یا کسب ‌و کار نخواهید داشت.

اجزای یک بیزینس پلن
اجزای یک بیزینس پلن

بیزینس پلن ها از چه بخش‌هایی تشکیل شده‌اند؟

آیا می‌خواهید برای کسب درآمد بیشتر و پولسازی یا برای توسعه کسب ‌و کار خود یک بیزینس پلن بنویسید یا اینکه تمایل دارید بدانید آیا ایده‌هایتان عملی می‌شوند یا خیر؛ در هر صورت هر طرح کسب و کار باید 6 بخش ضروری را پوشش دهد.

 خلاصه‌ای از کار

خلاصه یک نمای کلی از کسب ‌و‌ کار و برنامه‌های شما است که اولویت دارد و در حالت ایده‌آل یک تا دو صفحه است.

فرصت

در بخش فرصت به این سوالات پاسخ داده می‌شود: چگونه مشکل (یا “نیاز”) بازار خود را حل و برطرف خواهید کرد؟ بازار هدف و رقیب شما کیست؟

اجرا

در بخش اجرا بیزینس پلن شما باید به این سوالات پاسخ دهید: چگونه می‌خواهید از فرصت خود استفاده کرده و آن را به یک کسب و کار تبدیل کنید؟ این بخش برنامه بازاریابی و فروش، عملیات و مراحل و معیارهای موفقیت شما را پوشش می‌دهد.

خلاصه‌ای از شرکت و مدیریت

سرمایه‌گذاران علاوه بر ایده‌های عالی به دنبال تیم های بزرگ و خوب نیز هستند. در بخش شرکت و مدیریت تیم فعلی خود و افرادی را که باید استخدام کنید، توصیف نمایید. همچنین اگر از قبل تجربه کاری دارید، یک نمای کلی از ساختار قانونی، مکان و سابقه خود را ارائه دهید.

بریفینگ یا ارائه بیزینس پلن به سرمایه گذاران، مهم ترین قسمت یک بیزینس پلن است.
بریفینگ یا ارائه بیزینس پلن به سرمایه گذاران، مهم ترین قسمت یک بیزینس پلن است.

 برنامه مالی

بیزینس پلن شما بدون پیش‌بینی مالی کامل نخواهد بود. بهتر است با پیش‌بینی فروش، صورت جریان وجوه نقد، صورت سود و زیان (همچنین سود و زیان) و ترازنامه خود شروع کنید.

پیوست یا ضمیمه

اگر برای تصاویر محصول یا اطلاعات بیشتر به فضای بیشتری نیاز دارید، از پیوست استفاده کنید.

چرا کسب و کار ها به بیزینس پلن نیاز دارند؟

یک طرح کسب و کار خوب شما را در هر مرحله‌ای از راه‌اندازی و مدیریت کسب ‌و کارتان راهنمایی خواهد کرد. شما از این طرح به عنوان نقشه راه خود برای ایجاد، مدیریت و توسعه کسب ‌و‌ کار جدید خود استفاده می‌کنید. این کار روشی مناسب برای اندیشیدن به عناصر کلیدی کسب ‌و‌ کار شما است.

طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا درآمد کسب کنید یا شرکای جدید برای کسب و کار خود بیابید. طرح کسب ‌و ‌کار ابزاری است که شما برای متقاعد‌کردن مردم از آن استفاده می‌کنید.

موفقیت در کسب و کار و اهمیت بیزینس پلنی که می‌نویسید

همواره به یاد داشته باشید موفقیت در کسب و کار شامل برنامه‌ریزی مراحل، تعیین اولویت‌ها و منابع و مدیریت پول است. نوشتن بیزینس پلن در مورد ایجاد پایه و اساس برای کسب ‌و‌ کار شما است. شما آینده را پیش بینی نمی‌کنید، بلکه بر اساس استراتژی اصلی کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کنید که به رشد شما کمک خواهد کرد. طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را تعیین کنید و به آن‌ها دست یابید. همچنین یک ابزار مدیریتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا نتایج را تجزیه و تحلیل کنید، تصمیمات استراتژیک بگیرید و نحوه عملکرد و پیشرفت خود را نشان دهید.

موفقیت در بیزینس پلن

طرح کسب و کار اولین قدم اساسی است. زیرا شما شروع به بررسی مشاغل خود می کنید. همانطور که اطلاع دارید بسیاری از مشاغل در مراحل اولیه شکست می خورند. با نگاه صادقانه و منطقی به بازار و امکانات کسب و کار خود، شانس بیشتری برای پیش بینی هر زاویه‌ای خواهید داشت و موفقیت خود و سرمایه گذاریتان را بهتر تضمین می‌کنید.

ویژگی بیزینس پلن خوب

هر کسب‌ و کار، بدون استثناء، نیاز به یک طرح تجاری دقیق دارد. بدون داشتن برنامه؛ امیدی به کسب موفقیت نیست یا آن را به حداقل می‌رساند. اما چه مواردی باعث ایجاد یک طرح کسب و کار خوب می‌شود؟ در اینجا سه مورد از ​​ویژگی‌هایی که همه طرح‌های تجاری خوب از آن برخوردار هستند عنوان شده است.

واقع‌بینانه است

 با یک بیزینس پلن واقع بینانه، می‌توانید نقاط ضعف و فرصت‌های احتمالی را تشخیص داده و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید.

واضح و قابل‌ اندازه‌گیری است

هر طرح تجاری باید وظایف، موعدها، پیش‌بینی‌ها، بودجه و برنامه‌ای برای اندازه‌گیری عملکرد هدف در بربگیرد.

به انجام رساندن کار یا هدفی را در پی دارد

اگر حتی بهترین برنامه‌ها دنبال و اجرا نشوند، هیچ نتیجه‌ای نخواهند داشت. برنامه‌ریزی به این معنی است که پیش‌بینی کنید چه خواهد شد و در جهت پاسخگویی به بهترین روش اقدام کنید. برنامه را به طور منظم مرور کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح نمایید تا بیشترین سود را برای کسب و کار داشته باشد.

چه کسانی به بیزینس پلن نیاز دارند؟

افرادی که کسب ‌و‌ کاری را اداره می‌کنند

طرح تجاری برای یک کسب ‌و ‌کار مانند نقشه و قطب نما است. با بیزینس پلن؛ اهداف و اولویت‌ها را تعیین می‌کنید و بودجه را تأمین خواهید کرد.

افرادی که درخواست وام تجاری می‌دهند

اکثر بانک‌ها به آن احتیاج دارند. آن‌ها انتظار دارند این برنامه شامل خلاصه‌ای از کسب ‌و‌ کار شما و برخی از نکات کلیدی و قابل پیش‌بینی باشد.

افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند

 سرمایه‌گذاران به بیزینس پلن نیاز دارند. آن‌ها روی مردم‌، ایده‌، سوابق‌، بازار‌، فناوری و سایر عوامل سرمایه‌گذاری می‌کنند.

افرادی که با شرکای خود کار می‌کنند

طرح کسب‌ و ‌کار توافقاتی را بین شرکا در مورد آنچه قرار است رخ دهد، تعریف می‌کند.

برای ارتباط با تیم مدیریتی، به بیزینس پلن نیاز دارید

 چگونه می‌توانید بفهمید که کسب و کارتان در چه حالی است و کجا قرار دارد بدون اینکه بدانید از کجا شروع کرده‌اید و قصد دارید به کجا بروید؟ چگونه مردم می‌توانند به برنامه‌ای متعهد شوند که نمی‌توانند آن را ببینند؟ به یاد داشته باشید، برای فروش یک کسب و کار، یا تعیین ارزش کسب و کار برای مالیات یا اهداف دیگر به طرح تجاری نیاز است.

متأسفانه‌، بسیاری از افرادی که به برنامه نیاز دارند در حقیقت از اینکه به آن احتیاج دارند، بی اطلاع هستند. آن‌ها گرفتار افسانه‌هایی در رابطه با برنامه‌ریزی تجاری می‌شوند و به اهمیت این موضوع پی نمی‌برند و از اینکه آن‌ها فقط برای راه‌اندازی، وام یا سرمایه‌گذاری نیستند، بی اطلاع هستند.

برنامه خود را با زبانی بنویسید که مخاطبان آن را درک کنند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما در حال توسعه یک فرآیند علمی پیچیده است، اما سرمایه گذاران شما دانشمند و بسیار متخصص نیستند، از نگارش اصطلاحات یا کلمات اختصاری که آن‌ها با آن آشنایی ندارند، خودداری کنید.

شما همچنین میتوانید تعریف بیزینس پلن را در ویکی پدیا از اینجا بخوانید.

سخن پایانی

یک بیزینس پلن خوب شما را در هر مرحله‌ای از راه‌اندازی و مدیریت کسب ‌و کارتان راهنمایی خواهد کرد. شما از این طرح به عنوان نقشه راه خود برای ایجاد، مدیریت و توسعه کسب ‌و ‌کار جدید استفاده می‌کنید. این کار روشی مناسب برای اندیشیدن به عناصر کلیدی کسب‌ و ‌کار شما خواهد بود.

طرح تجاری شما باید ابزاری باشد که برای اداره و توسعه کسب‌ و‌ کار خود از آن استفاده می‌کنید. باید بدانید که می‌خواهید از کسب ‌و‌ کار خود چه چیزی را به دست آورید. آیا می‌خواهید یک شغل دوم را به یک کسب و کار تمام وقت تبدیل کنید؟ یا سعی می‌کنید تیم خود را گسترش دهید و مکان دیگری را راه‌اندازی کنید؟ دانستن آنچه در تلاش برای انجام آن هستید و پرسیدن سوالاتی از این قبیل از خودتان؛ می‌تواند به شما کمک‎ کند تا برنامه کسب ‌و‎کارتان را برای رسیدن به این اهداف توسعه دهید. از همراهی شما صمیمانه ممنونیم.

مطالب مشابه