انواع کاغذ چاپ را بشناسید؟ بهترین کاغذ چاپ

انواع کاغذ چاپ را بشناسید؟ بهترین کاغذ چاپ

انواع کاغذ چاپ را بشناسید ؟ چه در حال چاپ کارت ویزیت برای کارمندان خود باشید، چه بروشورهایی برای یک نمایشگاه تجاری در آینده، یا یک آگهی تبلیغاتی برای یک کمپین به شکل پست مستقیم، کاغذ چاپی که استفاده می کنید به شکل ظریفی نشان دهنده کسب و کار شما در سایر نقاط جهان است.

انواع مختلف کاغذ می توانند شکل های مختلفی از تبلیغات را به مشتریان شما منتقل کنند. با نوع کاغذ مناسب، می‌توانید اسناد کسب و کار خود را به شکل حرفه‌ای‌تر یا پیشرفته‌تر با کاغذ چاپ استاندارد جلوه دهید. اما چگونه می دانید که کدام نوع کاغذ برای پروژه شما “مناسب” است؟ در اینجا چند مورد از رایج ترین انواع کاغذی که در بازاریابی چاپ پیدا خواهید کرد، آورده شده است.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

آشنایی با انواع کاغذ برای چاپ

آشنایی با انواع کاغذ برای چاپ

قبل از اینکه اندازه و وزن پروژه خود را انتخاب کنید، بهترین کاغذ را برای کار پیدا کنید. رایج ترین انواع عبارتند از:

  1. کاغذ مقوا
  2. کاغذ فوم برد
  3. کاغذ مات
  4. کاغذ براق
  5. کاغذ سیلک
  6. کاغذ باند
  7. کاغذ Card Stock
  8. کاغذ Repro
  9. کاغذ روکش دار
  10. کاغذ Tissue
  11. کاغذ روزنامه
  12. کاغذ هنرهای زیبا

کاغذ مقوا:

کاغذ مقوا

مقوا از خمیر چوب سفید نشده ساخته شده و از دو لایه بیرونی صاف و یک لایه داخلی موجدار تشکیل شده است. یک انتخاب سنگین برای کارهایی است که در آن دوام بیشتر از ظاهر اهمیت دارد. مقوا محصولی است که با کاغذ ساخته می شود، اگرچه این امر به دلیل ضخامت آن همیشه مشهود نیست. از خمیر چوب خام و سفید نشده ساخته شده است که باعث می شود رنگ قهوه ای اصلی خود را حفظ کند. معمولاً با مواد بازیافتی ساخته می شود. مقوا از سه لایه کاغذ، دو لایه بیرونی صاف و یک لایه داخلی راه راه تشکیل شده است که دومی استحکام مشخصی را برای آن فراهم می کند. از نظر خواص مکانیکی، لایه موجدار باعث استحکام مواد می شود، اگرچه از طرف دیگر برای چاپ مناسب نیست، زیرا بسته به فشار وارد شده به آن ممکن است خرد شود.

یک زیرگروه داخل مقواها کاغذ کرافت است که از یک لایه کاغذ درست شده است. برای بسته بندی نازک تر استفاده می شود، زیرا حمل آن آسان است و همچنین با محصول خاصی که قرار است بسته بندی شود سازگار است.

کاغذ فوم برد:

کاغذ فوم برد

 

فوم برد یا هسته فوم دارای یک هسته پلی استایرن است که بین دو تکه کاغذ قرار گرفته است. فوم برد یک انتخاب محبوب برای حرفه ای های تجاری است زیرا یک کاغذ چاپگر ارزان، سبک و محکم است – مناسب برای ارائه.

کاغذ مات :

کاغذ مات

کاغذ مات یکی از محبوب ترین انواع کاغذ برای بازاریابی چاپی است، زیرا استفاده از آن آسان و بسیار متنوع است (البته ارزان است). کاغذ مات با روکش سفید ظریفی پوشانده شده است که به افزایش کنتراست (در نتیجه تصاویر واضح‌تر) کمک می‌کند، جوهر را سریع‌تر خشک می‌کند (سرعت فرآیند چاپ را افزایش می‌دهد).

شما می توانید از کاغذ مات برای هر کار چاپی، از جزوات شرکت گرفته تا رزومه خود استفاده کنید. با این حال، تطبیق پذیری کاغذ نیز می تواند یک نقطه ضعف باشد – از آنجایی که کاغذ مات بسیار رایج است در برابر سایر انواع کاغذ چاپ دارای کیفیت متوسط تری است.

زمان استفاده از آن

اگر نیاز دارید که یک جزوه، پوستر یا بروشور را به سرعت چاپ کنید -و اگر سند مورد نظر دارای متنی سنگین است – کاغذ مات یک راه عالی برای تکمیل پروژه شما است. با این حال، این نوع کاغذ در نهایت برای بازاریابی چاپی ظریف تر که از تصاویر رنگی استفاده نمی کنند، بهترین است.

کاغذ براق

کاغذ براق

در حالی که کاغذ مات ممکن است محبوب ترین نوع کاغذ برای یک سند چاپی سریع و مقرون به صرفه باشد، کاغذ براق محبوب ترین گزینه برای چاپ با کیفیت بالا است. در واقع، به احتمال زیاد شما این نوع کاغذ را همیشه دیده اید. یک انتخاب رایج برای جزوات، و عکس های چاپ شده است.

کاغذ براق از یک سطح براق (از این رو نام آن) تشکیل شده است و تا حد امکان جوهر را جذب می کند. این نوع کاغذ منجر به داشتن اسناد رنگی پر جنب و جوش و غنی می شود که وضوح بیشتری نسبت به مواد چاپ شده بر روی انواع کاغذ دیگر دارند. این نوع کاغذ می تواند طرح های شما را واقعاً “عالی” کند و کار شما را از رقبای خود متمایز کند.

زمان استفاده از آن

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کاغذ براق برای طراحان گرافیک انتخاب محبوبی است که جزوات، چاپ های عکاسی و مواد مشابه را ایجاد می کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که کاغذ براق همیشه انتخاب مناسبی برای این کار نیست. بهتر است کاغذ براق را برای پروژه هایی که دارای رنگ های زیاد یا تصاویر واضح و با وضوح بالا هستند رزرو کنید.

کاغذ سیلک

کاغذ سیلک

فرض کنید چیزی بین براق و مات می خواهید. کاغذ براق صاف را دوست دارید، اما نمی‌خواهید همه آن درخشش از متن شما منحرف شود. شما همچنین حس نرم کاغذ مات را دوست دارید، اما چیزی می خواهید که کمی مجلل تر به نظر برسد. برای پیدا کردن این نوع کاغذ چاپ چه کار میکنید؟ اگر یک طراح گرافیک هستید که قطعا با کاغذ چاپ سیلک آشنایی دارید.

کاغذ سیلک از چسباندن الیاف ابریشم با پنبه و سایر مواد کاغذ سازی ساخته می شود. این فرآیند منجر به ساخت یک کاغذ لوکس می شود که در لمس نرم و براق است، اما به اندازه کاغذ براق معمولی نیز براق نیست.

زمان استفاده از آن

کاغذ سیلک یک انتخاب عالی برای هر پروژه ای است که به کمی زرق و برق اضافی نیاز دارد. چاپگرها معمولاً از کاغذ سیلک برای اسنادی مانند مجلات یا پوسترها استفاده می کنند، اما همچنین جزوات زیبا، نمونه کارها یا سایر مواد بازاریابی گران قیمت را نیز می توان با این کاغذ تولید کرد.

کاغذ باند

کاغذ باند

 

کاغذ اوراق قرضه نام خود را از اوراق قرضه دولتی گرفته است، زیرا این کاغذ بادوام بهترین انتخاب برای چاپ آنها بود. این نوع کاغذ از خمیر کهنه – نوعی کاغذ ساخته شده از پارچه کتان به جای چوب – ساخته می شود که منجر به تولید یک محصول نهایی بسیار ضخیم و مقاوم می شود.

دوام کاغذ اوراق قرضه یا باند آن را به گزینه ای محبوب برای اسناد رسمی شرکت مانند گزارش ها و سربرگ های شرکت تبدیل می کند. اما این تنها مزیت استفاده از کاغذ اوراق قرضه در تجارت شما نیست! این کاغذ همچنین به خوبی روی جوهر نگه می‌دارد، به این معنی که تصاویر دقیق (مانند لوگوها) هنگام چاپ روی کاغذ چسبناک واضح به نظر می‌رسند.

زمان استفاده از آن

کاغذ اوراق قرضه بیشتر در گزارش ها، قراردادها و پاکت نامه ها استفاده می شود. با این حال، به ویژه برای کارت‌های ویزیت، بروشورها و هر پروژه دیگری که شما را ملزم به متمایز شدن می کند، مفید است. حتی می توانید رزومه خود را بر روی کاغذ اوراق قرضه چاپ کنید تا به کارفرمایان آینده نگر این نوع کاغذ را به خوبی معرفی کنید.

کاغذ Card Stock

کاغذ Card Stock

اگر تا به حال دفترچه ای درست کرده اید، احتمالاً با استوک کارت کار کرده اید. این نوع کاغذ بسیار ضخیم‌تر از هر یک از کاغذهایی است که در اینجا فهرست کرده‌ایم – که آن را فوق‌العاده محکم و بادوام می‌کند.

در حالی که استوک کارت معمولاً برای دنیای هنر و صنایع دستی محفوظ است، اسناد تجاری خاصی وجود دارد که می توانند از این نوع کاغذ قوی بهره مند شوند. اگر قرار است سند شما زیاد ارسال شود – مانند یک کارت ویزیت یا یک دفترچه در یک نمایشگاه تجاری – بهتر است از این نوع کاغذ چاپ قوی استفاده کنید.

زمان استفاده از آن

همانطور که اشاره کردیم، کارت ویزیت یک کاربرد عالی برای استوک کارت است. کاغذ ضخیم پاره نمی شود یا فرسوده نمی شود حتی اگر کارت شما از همکار به همکار دیگر منتقل شود! این نوع کاغد برای کارت پستال یا جزوات نیز کاربرد زیادی دارد.

کاغذ Repro

repo paper

کاغذ افست یا چاپ نیز نامیده می شود. یکی از رایج ترین کاغذهای موجود در بازار است و در مقادیر زیاد تولید می شود. به طور کلی، این ورق ها با مقدار کمی سلولز و مقدار زیادی پرکننده ساخته می شوند که چاپ را تسهیل می کند، رایج ترین وزن آنها بین 70 تا 90 متغیر است، اگرچه می تواند تا 100 گرم باشد. تولیدکنندگان به دنبال بیشترین درجه سفیدی ممکن برای این ماده هستند که عمدتاً با کمک پرکننده ها به دست می آید. از طرف دیگر، از آنجایی که برای کاربردهایی استفاده می شود که نیازی به کار زیادی ندارند، فقط به اندازه باید ضخیم باشند که از چاپگر عبور کند یا تا شود.

تکامل در ساخت این ماده باعث شده است که کارخانه‌های خمیر کاغذ برای کاهش هزینه‌ها در کارخانه‌های کاغذ ادغام شوند و کل فرآیند در همان کارخانه انجام شود. کاغذ به طور معمول در عرض 9 تا 10 متر با سرعت 2000 متر در دقیقه تولید می شود.

کاغذ روکش دار

کاغذ روکش دار

کاغذ پوشش داده شده با الیاف کوتاه‌تر از الیاف بلند تولید می‌شود و پرکننده با استفاده از یک عامل اتصال که ممکن است مصنوعی یا طبیعی باشد (معمولاً کربنات کلسیم) به فیبر متصل می‌شود. یک لایه پوشش داده شده روی سلولز اعمال می شود که نتایج چاپ و وضوح بهتری را به همراه دارد. این به این دلیل است که جوهر روی سطح باقی می ماند و در نتیجه نتیجه پس از چاپ براق تر و رنگارنگ تر است.

رایج ترین گزینه کاغذ روکش سفید است، زیرا اگر روکش ترک بخورد، رنگ پس زمینه مشخص نمی شود (البته تفاوت رنگ در پوشش های رنگی محسوس خواهد بود). روکش مات یا نیمه مات وجود دارد که شامل استفاده از جوهر سطحی نیز می شود، اگرچه در این مورد جوهر پارای براقی کمی است.

از نظر استحکام، مقدار بالای الیاف و فیبر کوتاه آن را خیلی محکم نشان نمی دهد، برخلاف اینکه دارای کیفیت چاپ بالایی است. مسیرهای تولید معمولاً بین 7 تا 8 متر عرض در دستگاه با سرعت 1000 متر در دقیقه دارند.

کاغذ Tissue

کاغذ Tissue

این ماده بسیار جاذب و نرم است. مقاومت آن در برابر آب به نوع فرعی مورد نظر بستگی دارد: کاغذی که برای تولید دستمال یا دستمال کاغذی استفاده می شود باید در برابر مایعات مقاومت کند تا هنگام استفاده از تجزیه آنها جلوگیری کند، این نوع کاغذ معمولا با الیاف بکر تولید می شوند.

دستمال کاغذی رنگی با فرآیند رنگرزی انبوه ساخته می شود. پس از خروج کاغذ از دستگاه، چاپ ها و نقش برجسته ها به صورت آفلاین اعمال می شوند. این کاغذ معمولاً به صورت رول هایی با عرض 4 متر ساخته می شود که متعاقباً با حداکثر سرعت 2000 متر در دقیقه سفارش برش داده می شود.

کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه همانطور که از نامش پیداست برای چاپ روزنامه استفاده می شود. چرخه زندگی آن به دلایل واضح معمولاً یک روز کوتاه است. به همین دلیل، کیفیت مواد لازم نیست بالا باشد و کاغذ با خمیر مکانیکی حاوی باقیمانده تولید می شود، زیرا کاغذ نیازی به سفید بودن ندارد. به ندرت رنگی می شود، اگرچه، در صورتیکه رنگی باشد، رنگ آن به وسیله رنگرزی انبوه اعمال می شود.

به دلیل کیفیت پایین، روکش‌های جوهر نامطمئن هستند (مثلاً در چاپ عکس‌های با رزولوشن پایین یا در جوهر که دارای روکش کسل‌کننده‌ای است، این امر قابل توجه است). خواص مکانیکی کاغذ نیز عملاً وجود ندارد و در حد مورد نیاز برای خواننده این نوع کاغذ استفاده می شود تا بتواند صفحات روزنامه را بدون پاره کردن آنها ورق بزند.

کاغذ هنرهای زیبا

کاغذ هنرهای زیبا

کاغذ هنری زیبا بسته به تکنیک هنری باید ویژگی های فنی و عملکردی متفاوتی داشته باشد. این ماده به‌عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر برای بوم‌ها ابداع شد: در واقع، برخی از این کاغذها دارای ویژگی‌های عالی هستند و می‌توانند تقریباً یک قرن بدون زرد شدن مقاومت کنند. در واقع، بین سال‌های 1920 و 1930، گوارو کاساس دست خود را به تولید کاغذهای ویژه برای آثار پیکاسو، میرو، دالی و گارسیا لورکا معطوف کرد.

در حال حاضر نیز انواع کاغذ هنری وجود دارد که چاپ های متفاوتی روی آنها انجام می شود.

طراحی بسته بندی محصول

در طراحی بسته بندی می توان از انواع کاغذهایی که در بالا اشاره شد استفاده کرد و یا از کاغذهایی مانند گلاسه و … نیز بهره برد.

5/5-(3امتیاز)

مطالب مشابه