بسته‌ بندی صادراتی خشت اول صادرات

بسته‌ بندی صادراتی

بسته‌ بندی صادراتی، پروموشنی تعیین‌کننده و محرکی کارآمد برای خریدهای ناگهانی یا impulsive است؛ اما کافی است این محرک تعیین‌کننده، به‌درستی عمل نکند تا حتی مشتریان واقعی نیز از خرید دلسرد شوند. صادرات، وظیفه‌ای دوچندان بر دوش بسته‌ بندی می‌گذارد؛ چرا که با حفظ کارکرد سنتی، لازم است قیمت نهایی به‌صرفه بوده و ایمنی و سلامت محصول نیز حفظ شود.

بسته‌ بندی صادراتی ابزار بازاریابی

بسته‌ بندی، ابزار هویت‌بخشی به کالا است و محصول در ذهن مشتریان با بسته‌ بندی خاص آن است که قیمت و ارزش می‌یابد. در مارکتینگ میکس، از بسته‌ بندی به‌عنوان p پنجم یاد می‌شود که ارتباط تنگاتنگی با محصول دارد؛ چرا که نحوه ارائه محصول را تکمیل کرده و یا حتی بهبود می‌بخشد. طراحی بسته‌ بندی محصول را نوعی استراتژی یکپارچه بازاریابی برای جلوه‌دادن محصول برای جلب‌توجه مشتریان نیز به شمار می‌آورند که قاطعانه در کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات مؤثر است.

بسته‌ بندی جواهرات
طراحی جعبه و بسته‌ بندی جواهرات
بسته بندی شکلات
بسته بندی شکلات
بسته بندی شکلات صادراتی
بسته بندی شکلات صادراتی

طبق تحقیقات بیش از ۷۰ درصد تصمیمات خرید، درست کنار قفسه محصول گرفته می‌شود و قضاوت مصرف‌کنندگان از یک محصول پیش از خرید، بر اساس بسته‌ بندی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال افراد در هنگام خرید زعفران، محصولی را انتخاب می نمایند که بسته بندی شیک تر و مناسب تری دارند. پس اهمیت طراحی بسته بندی زعفران اینجا شخص می شود.  عواملی نظیر رنگ (به‌تنهایی ۱ درصد تاثیر در تصمیم به خرید)، اندازه، طرح و محتوا، در کنار نوآوری در ارائه (با عنوان تصویر خرید که ده درصد در تصمیم به خرید مؤثر است) در انواع بسته‌ بندی صادراتی (چوبی، پلاستیکی یا فلزی و کاغذی) با ایجاد ساختار جذاب و فریبنده، بخشی از رویه بازاریابی محصول هستند.

بسته‌ بندی ایده‌آل ضمن رعایت موارد فوق، می‌تواند هوشیارانه و مستقیم موجب کمک به تحقیقات بازاریابی شود. هنگام ارائه محصولات مختلف با درنظرگرفتن بسته‌ بندی صادراتی متفاوت می‌توان به این حقیقت پی برد که برای گروه مخاطبان واقعی محصول کدام فاکتور ظاهر، قیمت تمام شده یا کارایی بسته‌ بندی، متقاعدکننده مشتری در هنگام خرید است.

با چنین دلایلی، بسته‌ بندی را در بازاریابی قوی‌ترین ابزار مؤثر بر تصمیم خرید مشتریان یا تحریک آنها برای خریدهای impulsive می‌دانند.

بسته بندی عسل برای صادرات
بسته بندی عسل
بسته بندی عسل
بسته بندی عسل
بسته بندی عسل صادراتی
بسته بندی عسل صادراتی

بسته بندی زیبا

بسته بندی لوکس
بسته بندی لوکس
بسته بندی لوکس
بسته بندی لوکس
نمونه طراحی جعبه زعفران
نمونه کار طراحی جعبه زعفران
نمونه طراحی جعبه زعفران
نمونه کار طراحی جعبه زعفران
نمونه طراحی جعبه زعفران
نمونه کار طراحی جعبه زعفران
نمونه طراحی جعبه زعفران
نمونه کار طراحی جعبه زعفران

نقش بسته‌ بندی در حیات کالای صادراتی

بسته‌ بندی صادراتی در اذهان برخی از فعالان صنعت به‌مثابه بسته‌ بندی شیک و پرزرق و برقی است که حاشیه سود را دگرگون می‌کند. در صنعت اما، اولین شرط صادراتی بودن بسته‌ بندی، وجود مقاومت لازم در بسته بندی است؛ بنابراین در سراسر فرایند پس از تولید که شامل حمل‌ونقل، انبار و سپس فروش محصول است، نقش بسته‌ بندی پسته صادراتی در حیات کالا پررنگ و مشخص است. دیگر کارکردهای بسته‌ بندی صادراتی شامل موارد ذیل هستند:

  • داشتن طراحی مناسب، کاربرد محصول را در هنگام استفاده یا انبارش ساده می‌سازد.
  • حفاظت از تمام نقاط مثبت کالا (به‌خصوص در صنعت محصولات غذایی، شامل طعم، رنگ و عطر محصول) در طول فرایند حمل‌ونقل.
بسته بندی غذای حیوانات،گربه
بسته بندی غذای حیوانات
بسته بندی عطر و ادکلن شیشه ای
بسته بندی شیشه ای
بسته بندی لوکس صادراتی
بسته بندی لوکس صادراتی

مزایای بسته‌ بندی در صادرات

صادرات با خود رونق تولید و افزایش بودجه در تحقیق و توسعه می‌آورد و بسته‌ بندی صادراتی به‌زعم بسیاری از فعالان صنعت اولین چک پوینت برای افزایش صادرات است. بسته‌ بندی صادراتی مزایای جانبی دیگری برای واحد تولیدی و یا حتی کل صنعت دارد:

  • طبق تحقیقات، اعمال تغییرات بهینه در بسته بندی صادراتی با افزایش ارزش افزوده تا ۲۵ درصد همراه است.
  • در بسیاری از صنایع، بسته‌ بندی صادراتی به‌سادگی باعث حذف دلالان می‌شود چرا که وزن و گرید کیفیت محصول از ابتدا مشخص شده و نوع خاص بسته‌ بندی احتمال تقلب در نام و برند را بسیار ضعیف می‌کند.
  • بسته‌ بندی صادراتی باعث جلوگیری از فساد مواد خوراکی می‌شود. فساد مواد خوراکی بدون بسته‌ بندی یا با بسته‌ بندی نامناسب حتی با گرید صادراتی یکی از اصلی‌ترین دلایل بازگشت محصولات صادراتی از مرزها است.
  • رعایت استانداردها در بسته بندی صادراتی خود می‌تواند تعیین‌کننده حجم صادرات کشور باشد به حدی که برخی میزان موفقیت در حجم صادرات را بدون توجه به کوچک و بزرگ یا موفق بودن صنعت، به موفقیت دربسته بندی و یافتن کانال‌های درست توزیع ارتباط داده‌اند.
بسته بندی لوکس صادراتی
بسته بندی لوکس

شرکت‌های بسته‌بندی صادراتی باید به ویژگی‌های خاصی برای رقابت در بازار جهانی توجه کنند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • استفاده از مواد بسته‌بندی با کیفیت بالا: شرکت‌های بسته‌بندی صادراتی باید از مواد بسته‌بندی با کیفیت بالا استفاده کنند تا در برابر شرایط سخت حمل و نقل و تحویل کالا در مقصد، مقاومت کافی داشته باشند.
  • تنوع در طرح و اندازه بسته‌بندی: شرکت‌های بسته‌بندی صادراتی باید توجه داشته باشند که در بازار جهانی، مشتریان با تنوع بالایی در سلیقه و نیازهای خود روبرو هستند، بنابراین باید بسته‌بندی‌های مختلفی با طرح و اندازه‌های متنوع ارائه دهند.
  • ارائه خدمات بسته‌بندی شخصی‌سازی شده: شرکت های بسته بندی صادراتی باید بتوانند به نیازهای خاص مشتریان خود پاسخ دهند و بسته‌بندی‌های شخصی‌سازی شده را ارائه کنند.
  • رعایت استانداردهای بین‌المللی: شرکت‌های بسته‌بندی صادراتی باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند تا بسته‌بندی‌های خود را با کیفیت و اعتبار بالا به مقصد ارسال کنند.
  • ارائه خدمات پس از فروش: شرکت‌های بسته‌بندی صادراتی باید پس از ارسال کالا، خدمات پشتیبانی و پس از فروش مناسب را ارائه دهند تا مشتریان آن‌ها را به عنوان یک شرکت قابل اعتماد و با کیفیت بالا در نظر بگیرند.

عوامل تعیین‌کننده در بسته بندی صادراتی

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بسته‌ بندی صادراتی، ساختار ظاهری و شمایل و حجم بسته‌ها برای قرارگیری در کانتینرها و وسایل نقلیه است. اهمیت این مسئله به‌خاطر هزینه‌های حمل‌ونقل است که گاهی تا چند درصد از قیمت محصول صادراتی را در برمی‌گیرد. بسته‌ بندی‌های درستی که می‌توانند تمام فضای داخلی کانتینر را بدون وجود گپ در هنگام بارگیری، پر کنند و از نظر فنی مضاربی از پالت‌های مرسوم (مثلاً EUR) باشند از این نظر ارجحیت دارند. علاوه‌برآن در هنگام طراحی بسته‌ بندی صادراتی عوامل ذیل نیز مهم تلقی می‌شوند:

  • مسافت و حمل ونقل: مسافتی که کالای بسته‌ بندی‌شده برای رسیدن به دست مصرف‌کننده طی می‌کند. این مسئله بر متریال بسته‌ بندی، تکنولوژی مورد استفاده در بسته بندی و قیمت نهایی مؤثر است.
  • قدرت خرید مشتریان: عواملی نظیر گروه مصرف‌کنندگان، نوع و اهمیت کالا، وضعیت اقتصادی کشور مقصد از جمله فاکتورهایی هستند که با تأثیر بر قدرت خرید مشتریان، جزئیات خوبی از ضروریات در طراحی بسته‌ بندی صادراتی و تعیین متریال و قیمت آن به دست می‌دهند.
  • فرهنگ گروه و کشور مصرف‌کننده: عوامل مختلفی بر سلایق فرهنگی و اولویت‌های هر جامعه‌ای تأثیر می‌گذارند؛ درحالی‌که در جوامع اروپایی اهمیت به حفظ محیط‌زیست و استفاده از متریال با قابلیت بازگشت به طبیعت الزامی و بسیار تعیین‌کننده در تصمیم به خرید مشتریان است، صادرات همان کالا برای کشوری در شرق دور باید با ملاحظات بیشتری در ظاهر کالا و ایجاد جذابیت ظاهری صورت بگیرد.
  • سلامت محصول و ایمنی مصرف کالا در هنگام بسته‌ بندی تا انتقال به مصرف‌کننده تضمین شده باشد و حمل‌ونقل کالا به‌وسیله بسته‌بندی به‌سادگی صورت گیرد.
  • درنظرگرفتن علائم ایمنی مناسب و جزئیات آگاهی‌بخش بازرگانی و بهداشتی تولید محصول، مواد اولیه و هرآنچه که به‌صورت استاندارد در کشور مقصد رواج دارد.
بسته‌ بندی صادراتی زیبا
بسته‌ بندی لوکس
طبقه‌بندی محصولات برای بسته‌ بندی صادراتی
بسته‌ بندی صادراتی
بسته بندی قهوه
بسته بندی قهوه

طبقه‌بندی محصولات برای بسته‌ بندی صادراتی

در هنگام بسته‌ بندی صادراتی، طبقه‌بندی محصولات بخش مهمی از کل فرایند است. طبقه‌بندی محصولات به چهار دسته عمده شیمیایی، فنی، صنایع غذایی و بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی (دارویی) تا حد زیادی سیاست‌های بسته‌ بندی را تعیین می‌کند. پس از طبقه‌بندی محصولات، روش‌های بسته‌بندی بر اساس عواملی نظیر محافظت و ایمنی، روش‌های حمل باتوجه‌ به مسافت و هزینه تمام شده (به‌صورت هوایی، دریایی و ریلی یا به‌صورت ترانزیت با کامیون) و باتوجه‌به قوانین بین‌المللی، انتخاب می‌شوند.

 بسته‌ بندی محصولات صادراتی
بسته‌ بندی محصولات صادراتی
طبقه‌بندی محصولات برای بسته‌ بندی صادراتی
بسته‌ بندی محصولات صادراتی
بسته بندی مواد شوینده صادراتی
بسته بندی مواد شوینده
بسته بندی مواد بهداشتی

استانداردها در بسته بندی صادراتی

رعایت اصول استاندارد در طراحی بسته بندی فست فود نه‌تنها از بسیاری از مشکلات ابتدایی در بسته بندی جلوگیری می‌کند، بلکه کسب آنها می‌تواند رویه صادرات و پذیرش محصول توسط مصرف‌کننده را ساده سازد. حفظ ایمنی کالا در برابر عوامل محیطی و گاهی طبیعی نظیر فشار، حرارت، اکسیژن محیط و ضربات به‌وسیله رعایت استانداردهای رایج به‌عنوان‌مثال وجود کارتن مادر، هدف عمده وضع استانداردها و دستورالعمل‌ها در بسته بندی است.

ایزو یکی از استانداردهای شناخته شده در زمینه بسته‌ بندی است و TC122 دستورالعملی ویژه در خصوص بسته‌ بندی به شمار می‌رود که الزامات و آزمایش‌ها ویژه بسته‌ بندی (تحت عنوان SC3) و الزامات زیست‌محیطی (تحت عنوان SC4) در آن پیش‌بینی‌شده‌اند. انواع آزمایش‌های دارویی، برچسب‌گذاری محصول، تمیزکردن و نگهداری بسته‌ بندی مواد غذایی و حتی نحوه استفاده از خط بریل بر برخی بسته‌ بندی‌ها در این بخش از استاندارد ایزو پیش‌بینی‌شده است.

از دیگر الزامات و استانداردهایی که می‌توان هنگام بسته‌ بندی صادراتی از آنها بهره برد، استانداردهای مربوط به انجمن مواد و آزمون آمریکا (ASTM)و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل بی‌خطر (ISTA) است.

خلاقیت در بسته بندی صادراتی

شکستن قوانین رایج و ایجاد خلاقیت در بسته بندی به‌وسیله طرح‌ها و راه‌حل‌های خلاقانه، رشد و موفقیت محصول را تسریع می‌کند. بسته‌بندی‌های مورد استفاده برای Walkman سونی در آب که در یک نگاه واترپروف بودن محصول را تداعی می‌کرد یا کفش‌های air نایک که در یک محفظه پلاستیکی که با فشار هوا پر شده بود، با بیان اهداف بازاریابی و شعار محصول در یک نگاه، موفقیت فروش محصول را تضمین کردند.

یک خلاقیت ساده در طراحی بسته بندی میوه خشک صادراتی می‌تواند علاوه بر جلب نظر مشتری بالقوه، راه‌حل‌های پایدار و مقرون‌به‌صرفه‌تری را برای افزایش طول عمر بسته ارائه دهد و در هنگام حمل نقل و هنگام انبارش بسیار مفید واقع شود. روش‌های خلاقانه د بسته بندی میوه‌ها و سبزی‌ها با طول عمر کوتاه، از طریق استفاده از تکنولوژی‌های جدید یا متریال مناسب مهم‌ترین فاکتور در ایجاد امکان صادرات این نوع محصولات است.

 بسته بندی زیبا و لوکس
بسته بندی زیبا و لوکس
 بسته بندی زیبا و لوکس
بسته بندی زیبا و لوکس

جمع‌بندی

بسته‌ بندی صادراتی یا به بیان دیگر “بسته‌ بندی حمل‌ونقل” ضمن آنکه ابزاری در بازاریابی برای اقناع مشتری به خرید است، بدون آسیب رسیدن کالا به کشور خریدار و قرارگرفتن در دستان مصرف‌کننده نهایی را بیمه می‌کند. از قیمت طراحی بسته بندی ترسی نداشته باشید چرا که یک سرمایه گذاری بر روی برند و محصول خودتان است. حداقل ضرورت برای دستیابی به چنین هدفی آگاهی از روش‌های روز دنیا در بسته بندی، رعایت استانداردهای بسته‌ بندی و درنظرگرفتن خلاقیت است.

4.6/5-(5امتیاز)

مطالب مشابه