اهمیت طراحی کاراکتر بسته بندی در توسعه برند

طراحی کاراکتر بسته بندی

کاراکتر‌ها یا شخصیت‌ها از همان روزهای اولیه تبلیغات وجود داشتند. تولیدکنندگان امروزی با طراحی کاراکتر بسته بندی به دنبال متمایز کردن محصولات خود در بازار هستند. برندهای شناخته شده ایرانی مانند بیسکوییت مادر که کاراکتر مادر را نشان می‌دهد که نوزادش را به بغل گرفته یا برندهای خارجی مانند استارباکس با کاراکتر پری دریایی که روی بسته بندی محصولات نقش بسته است، توانسته‌اند هویت منحصر به فردی از برند خود را نمایش بگذارند.

طراحی شخصیت برای بسته بندی کالاها بسیار حساس و پراهمیت است، زیرا مردم یا عاشق یک کاراکتر می‌شوند یا از آن متنفر خواهند بود. در این مقاله از «استودیو فهار» در مورد اهمیت طراحی کاراکتر محصول صحبت می‌کنیم.

طراحی کاراکتر بسته بندی چیست؟

کاراکتر شخصیتی است که به برند شما جان می‌بخشد. درواقع، به کاراکتر به عنوان نماینده شرکت خود فکر کنید. این شخصیت می‌تواند هر چیزی باشد، از یک حیوان گرفته یا انسان یا حتی یک موجود کاملاً خیالی! هدف از طراحی کاراکتر محصول انتقال ارزش‌های برند است.

تاریخچه استفاده از کاراکتر تبلیغاتی به روزهای اولیه زندگی بشر باز می‌گردد. انسان‌ها برای تعیین قلمرو یا اعتقادات خود از نمادها یا کاراکترهای حیوانات و گیاهان استفاده می‌کردند. در تاریخ تمدن نیز بسیاری از امپراطوری‌ها از کاراکترها برای نشان دادن هویت خود بهره می‌برند. امپراطوری هخامنشی از نماد عقاب در درفش کاویانی استفاده می‌کرد. در دنیای امروز که انواع و اقسام کالاها تولید می‌شوند، طراحی کاراکتر اهمیت بیشتری پیدا کرده است. جای تعجب نیست که طراحی شخصیت در بسته بندی محصول، هدایا، لوگوی برندها و سایر موارد به وفور استفاده می‌شود. کسب و کارها در اکثر صنایع به دنبال یک کاراکتر خاص برای بند خود هستند. درحقیقت، طراحی کاراکتر بسته بندی می‌تواند‌ در برداشت اولیه مشتریان موثر باشد و آن را به یاد ماندنی کند. هدف این است کاراکتر با هویت برند همخوانی داشته باشد و بتواند احساسات مخاطبان را تحت تاثیر قرار دارد. مزایای طراحی کاراکتر بسته بندی

مزایای طراحی کاراکتر بسته بندی

داشتن یک کاراکتر به عنوان بخشی از فرآیند برندسازی فقط به معنای جذابیت ظاهری بسته بندی کالاها نیست، بلکه هدف بزرگ‌تری را پشت پرده دارد. اگر طراح بتواند کاراکتری را مطابق با ارزش‌های برند و نوع محصولات (غذایی یا بهداشتی) ایجاد کند، مخاطبان هدف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طراحی کاراکتر از این منظر اهمیت دارد که اگر حتی به یک عنصر کوچک در شخصیت توجه نشود، محصول و به طور کلی برند شکست می‌خورد.

برای مثال، اگر کاراکتری برای کودکان ترسیم خواهد شد که در آن چهره انسان یا حیوان با ظاهری اخمو طراحی شود! بدون شک کودکان از آن دوری می‌کنند؛ بنابراین توجه به جزئیات از جمله حالات چهره، رنگ و سبک کلی طرح در ایجاد کاراکتر بسته بندی اهمیت بالایی دارد. در ادامه به فواید طراحی کاراکتر بسته بندی اشاره می‌کنیم تا به اهداف اصلی طراحی شخصیت بسته بندی پی ببرید:

ایجاد ارتباط با مشتری

طبق مطالعه‌ای که توسط استودیوی خلاق تکنیکالر در 22 سپتامبر 2021 انجام شد، کاراکترها یا شخصیت‌های برند می‌توانند ارتباط عاطفی با مشتریان را تا 41 درصد افزایش دهند. درحقیقت، یک کاراکتر به برند شما شخصیت جدید می‌افزاید و آن را «انسانی‌تر» جلوه می‌دهد. ایجاد پیوند عاطفی با کاراکتر بسیار ساده‌تر از هر نوع ارتباط دیگری است. به کاراکتر بیسکوییت مادر فکر کنید.

آیا خود لوگو (فونت فارسی مادر در داخل یک نوار قرمز) همان واکنش قدرتمندی را ایجاد می‌کند که کاراکتر انجام می‌دهد؟ همه ما با دیدن مادری که نوزادش را در بغل گرفته است به سرعت یاد بیسکوییت مادر می‌افتیم. وقتی به شخصیت برند خود اجازه می‌دهید جلوتر از هر عنصر دیگری از برندتان حرکت کند با کاربر ارتباط قوی‌تری ایجاد می‌کنید.

جلب اعتماد به برند

به لطف وراثت ژنتیکی از اجدادمان، مغز انسان به راحتی می‌تواند تصاویر را بیشتر از متن درک کند. به همین دلیل طراحی کاراکتر بسته بندی می‌تواند‌ یکی از قدرتمندترین و به یاد ماندنی‌ترین تصاویر باشد. کاراکترها به برندها کمک می‌کنند تا محصولات خود را متمایز و قابل تشخیص نشان دهند.

به این معنا که وقتی مشتریان در فروشگاه‌ها قدم می‌زنند تا محصولات خود را خریداری کنید، یک کاراکتر جذاب نظر آنها را به خود جلب می‌کند. به کاراکتر پاستیل شیبا فکر کنید که یک شخصیت انسانی سبز رنگ با بینی بزرگ است. این کاراکتر می‌تواند‌ خود را در میان چند برند دیگر ایرانی متمایز کند. همچنین به دلیل شخصیت فانتزی در جلب توجه کودکان موفق عمل می‌کند. طراحی کاراکتر تبلیغاتی نماینده برند

همانطور که اشاره کردیم، اگر شناسایی یک محصول آسان‌تر باشد، به خاطر سپردن آن نیز راحت‌تر خواهد بود. خاطره انگیز بودن یک کاراکتر در طراحی بسته بندی جعبه می‌تواند‌ صدای برند را به گوش همگان برساند. صدای برند به روشی اشاره دارد که در آن مشتریان و مخاطبان با دیدن عناصر برند به یاد آن می‌افتند.

طراحی کاراکتر بسته بندی می‌تواند‌ در خط مقدم صدای برند باشد. مشتریانی که کاراکتر برند شما را می‌بینند، بدون شک کیفیت محصولات و ویژگی‌های دیگر آنها را به یاد می‌آورند. کاراکترها برای انتقال اطلاعات به مشتریان در مورد محصول به عنوان راحت‌ترین روش شناخته می‌شوند. مشتریان به راحتی می‌توانند بفهمند که محصول جدی است یا سرگرم کننده، پرجنب و جوش است یا آرام!

جلب توجه مخاطبین

یک بخش کامل در مغز ما فقط به تشخیص چهره اختصاص داده شده است. به همین دلیل، هر زمان که عکس شخصی در یک وبسایت یا مجله منتشر شود، فورا توجه ما را به خود جلب می‌کند. اگر آن شخص به محصولی نگاه می‌کند، طبیعتاً نگاه او را دنبال می‌کنیم. شما می‌توانید با قرار دادن کاراکتر در مکان‌های استراتژیک از این غریزه به نفع خود استفاده کنید تا هر زمان که به آن نیاز داشتید توجه کاربر را هدایت کنید.

محصولاتی که در ویترین فروشگاه‌های مواد غذایی هستند، تنها در صورتی می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند که از نظر ظاهری متمایز از بقیه باشند. بسیاری از تولیدکنندگان کالاهای مصرفی از کاراکتر محصول استفاده نمی‌کنند، بنابراین اکنون بهترین زمان برای طراحی کاراکتر بسته بندی است.

مراحل طراحی کاراکتر بسته بندی

مراحل طراحی کاراکتر بسته بندی

هر کسب و کاری با توجه نوع صنعت و مخاطبان هدف با دیگری متفاوت است. در این شرایط اولین کار برای طراحی شخصیت بسته بندی و طراحی لیبل تحقیقات بازار است. تحقیقات بازار شامل تجزیه و تحلیل رقبا، وضعیت بازار از نظر تقاضا و ارزیابی برند خواهد زمانی که بخش تحقیق و ایده پردازی انجام شد، بخش بعدی قرار دادن ایده روی کاغذ است.

طراحی کاراکتر تبلیغاتی باید با اصول، ارزش‌ها، چشم انداز و ماموریت کسب و کار همسو باشد. سپس چند طرح اولیه روی کاغذ یا از طریق نرم افزارهای کامپیوتر ترسیم می‌شوند.

بسته به طرح‌های انجام شده، ویرایش‌ها و اصلاحات مورد نیاز مختلفی انجام خواهند شد. زمانی که طرح به دست مدیران ارشد یا مدیران هنری می‌رسد، اصلاحات در ابتدا در داخل شرکت ایجاد می‌شوند.

سپس طرح‌ها به مشتری نشان داده می‌شوند و سپس او با تغییرات خاصی که می‌تواند در مورد حالات چهره (شاد یا هیجان زده)، حرکات، زبان بدن، حالت‌ها و موارد دیگر اعمال کند، طرح اصلی را انتخاب می‌کند. با اضافه کردن احساسات، ژست‌ها و اقدامات مطابق با پیشنهادات مشتریان و طراحان، کاراکتر جان می‌گیرد و فرآیند طراحی کاراکتر بسته بندی به مرحله نهایی می رسد.

کدام صنایع می‌توانند از طراحی کاراکتر بسته بندی سود ببرند؟

طراحی شخصیت بسته بندی می‌تواند با تقویت هویت برند، ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی برای مصرف کننده و تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید، برای صنایع مختلف مفید باشد. در ادامه محصولات و کالاهایی که می‌توانند از مزایای طراحی شخصیت بسته بندی سود ببرند، اشاره می‌کنیم:

  • خوردنی و آشامیدنی
  • صنعت اسباب بازی
  • محصولات مراقبت شخصی
  • محصولات آرایشی
  • محصولات حیوان خانگی
  • لوازم مدرسه و کتاب
  • قطعات خودرو
  • سرگرمی و رسانه
  • محصولات خانگی و نظافتی
    کلام آخر

با ایجاد یک محصول خاص برای مردم می‌توانیم‌ حداکثر تلاش خود را انجام دهیم تا حد ممکن کالاها را انسان محور کنیم. یکی از راه‌های حمایت از ارتباط موثر بین کاربران و محصولات طراحی کاراکتر بسته بندی است. با این کار می‌توان هویت برند را توسعه داد و آن را در نزد مخاطبان هدف متمایز کرد. کاراکتری که بتواند در عین جذاب بودن، مطابق با اهداف و ارزش‌های برند باشد، جای خود را در دل کاربران باز می‌کند. برای انجام خدمات مربوط به طراحی کارتن مادر، طراحی کاراکتر، طراحی لوگو و سایر خدمات طراحی با مشاوران ما در استودیو فهار تماس بگیرید.

امتیاز دهید

مطالب مشابه