کاربرد ها و اصول طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی که نمی دانید؟

طراحی فتومونتاژ طبلیغاتی
نمونه کارهای طراحی فتومونتاژ

فتومونتاژ یک تکنیک هنری محبوب با سابقه طولانی است که شامل چسباندن عکس‌های مختلف در یک تصویر واحد است. این سبک طراحی گرافیک خلاقانه حداقل از اوایل قرن بیستم یک ابزار ارتباطی قوی در زمینه هنرهای تجسمی بود. طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی از آن زمان در بین هنرمندانی که با طیف وسیعی از سبک‌ها و تصاویر کار می‌کردند، محبوبیت خود را حفظ کرد.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

با توجه به روشی که فتومونتاژ می‌تواند تصاویر از پیش موجود را به هم بزند و آن را زیر و رو کند، از قرن گذشته ابزاری محبوب برای تبلیغات بوده است. در این مقاله از «استودیو فهار» در مورد طراحی عکس فتومونتاژ صحبت می‌کنیم.

طراحی فتومونتاژ چیست؟

فتومونتاژ (Photomontage) تکنیکی برای ترکیب تکه‌های عکس با هدف ایجاد یک تصویر جدید است. همانند طراحی پوستر تبلیغاتی علاوه بر ارتباط فیزیکی که تک تک عکس‌ها با هم دارند، اثر نهایی طوری است که تصاویر به صورت جداگانه توجه را جلب نمی‌کنند و به عنوان یک تصویر واحد دیده می‌شوند. طراحی عکس فتومونتاژ تابع سبک‌های مختلف از دادائیسم، رئالیسم، سوررئالیسم و سایر موارد هستند. این هنر مدرن در اصل چسباندن عکس‌های فیزیکی مختلف به یکدیگر است، اما امروزه از طریق نرم افزار ویرایش عکس مانند فتوشاپ می‌توان‌ طراحی فتومونتاژ را انجام داد.

طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی

تاریخچه طراحی فتومونتاژ

برخی از اولین نمونه‌های فتومونتاژ در دهه 1850 میلادی پدیدار شدند. «ایپولیت بایار» عکاس فرانسوی، سوژه‌هایی متضادی که در یک پس زمینه‌های مختلف قرار داشتند را با هم برای ایجاد یک تصویر خاص ترکیب می‌کرد. در همین حال، «اسکار گوستاو رجلندر»، عکاس سوئدی تکنیکی را آزمایش کرد که او آن را چاپ ترکیبی (Combination Printing) نامید که شامل ادغام چندین تصویر عکاسی در یک اثر هنری واحد بود. یکی دیگر از پیشگامان اولیه در فتومونتاژ، «هنری پیچ رابینسون» بود که چاپ‌های کامپوزیت معروفی را با کیفیتی بالا تولید کرد. دیگر فتومونتاژهای جدید در اوایل جنگ جهانی اول شامل بازی با موتیف‌های بازیگوشی مانند ادغام مردم و حیوانات یا گفتن داستان‌های احساسی در زمان ظهور جنگ بود.

هنرمندان مختلف دادائیسم در اوایل قرن بیستم با فتومونتاژ به عنوان ابزاری برای طنز سیاسی و اجتماعی شروع کردند. از رهبران فتومونتاژ دادائیسم می‌توان به «جورج گروس»، «جان‌ هارتفیلد» و «‌هانا هوچ» اشاره کرد. طراحی فتومونتاژ به دادائیست‌ها این فرصت را داد تا تصاویری که مظهر پوچی بودند را با تصاویر تبلیغاتی گزیده‌هایی از روزنامه‌ها، مجلات و عکس‌ها ادغام کنند. سپس هنر فتومونتاژ با گسترش بیشتر در جهان توانست در حوزه‌های مختلف به ویژه تبلیغات به یک سبک طراحی خاص و بدیل تبدیل شود.

طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی

طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی

طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی شامل ترکیب ماهرانه چندین تصویر، گرافیک و عناصر متنی برای ایجاد تبلیغات بصری چشمگیر و متقاعد کننده است. این سبک طراحی مثل طراحی بیلبورد تبلیغاتی به طور مؤثر پیامی را منتقل کرده یا یک محصول یا خدمات را تبلیغ می‌کند. طراحان فتومونتاژ با ترکیب تکنیک‌های عکاسی، تصویرسازی دیجیتال، تایپوگرافی و چیدمان می‌توانند طرح‌هایی ایجاد کنند که توجه بینندگان را جلب کند و منجر به برانگیختن احساسات آنها می‌شوند.

خواه در رسانه‌های چاپی، پلتفرم‌های دیجیتال یا نمایشگرهای فضای باز استفاده شود، فتومونتاژهای تبلیغاتی از قدرت تصویرسازی و خلاقیت برای درگیر کردن مخاطبان، ایجاد آگاهی از برند و هدایت مصرف کننده به انتخاب محصول بهره می‌برد. از ویترین‌های شیک و پیچیده محصولات گرفته تا روایت‌های عجیب و غریب و تخیلی، امکانات برای طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی بی‌پایان است و تنها با تخیل و نبوغ طراح به مظهر ظهور می‌رسد.

انواع کاربردهای فتومونتاژ در تبلیغات

انواع کاربردهای فتومونتاژ در تبلیغات

همانطور که عکاسی تبلیغاتی نقشی بسیار مهم در بازاریابی ایفا می کند، فتومونتاژ نقش مهمی در تبلیغات دارد و به بازاریابان اجازه می‌دهد تا تصاویر بصری چشمگیر ایجاد کنند که پیام برند را به طور مؤثر به مخاطبان هدف خود منتقل می‌کند. طراحان از تکنیک‌های طراحی فتومونتاژ برای ترکیب یکپارچه تصاویر محصول در فضای داخلی (منزل، شرکت، باشگاه و غیره) یا فضاهای بیرونی (پارک، ساحل، خیابان و غیره) استفاده می‌کنند.

این موضوع به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تجسم کنند که محصول چه تاثیری در زندگی آنها دارد. به عنوان مثال، یک شرکت تولید نوشیدنی انرژی‌زا علاوه بر طراحی بسته بندی ممکن است از فتومونتاژ برای قرار دادن محصول خود در یک عکس با پس زمینه ورزشی استفاده کند.

نوع دیگری از کاربرد فتومونتاژ در تبلیغات، دستکاری تصاویر برای انتقال مفاهیم تخیلی یا خارق العاده است. طراحان از این طریق می‌توانند صحنه‌های سورئال یا عجیبی خلق کنند که توجه بینندگان را به خود جلب کرده و تخیل آنها را برانگیزاند. این رویکرد به ویژه برای ترویج محصولات یا خدماتی که نوآورانه یا غیر متعارف هستند مؤثر است.

به عنوان مثال، در تبلیغات محصولات حوزه فناوری مانند گوشی همراه یا هدست می‌توان از مناظر آینده‌نگر استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای خاص فتومونتاژ می‌تواند‌ مناسبت‌ها باشد. برای مثال، تولیدکنندگان خرما می‌توانند در ماه رمضان از طراحی فتومونتاژ با حال و هوای این ماه مبارک برای خلق تصاویر خاص استفاده کنند. به طور کلی، کاربردهای فتومونتاژ در تبلیغات به نوع محصول و اهداف برند بستگی دارد.

اصول طراحی عکس فتومونتاژ

اصول طراحی عکس فتومونتاژ

طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی برای کسب و کارها بر چندین اصل برای انتقال موثر پیام برند، برانگیختن احساسات و جلب توجه مخاطب هدف تکیه دارد. این اصول عبارتند از:
  • فتومونتاژ باید پیام برند را به طور واضح و مختصر انتقال دهد. از درهم ریختگی و عناصر غیر ضروری که باعث حواس پرتی می‌شود باید خودداری کرد.
  • فتومونتاژ باید با هویت بصری برند از جمله رنگ، فونت و سایر ارزش‌های برند همخوانی داشته باشد. فتومونتاژ باید شخصیت برند را منعکس کند.
  • عناصر درون فتومونتاژ باید به گونه‌ای مرتب شوند که چشم بیننده را هدایت کنند. بهتر است بر عناصر کلیدی مانند سلسله مراتب و نقاط کانونی توجه شود.
  • فتومونتاژ باید واکنشی احساسی ایجاد کند تا با مخاطب هدف طنین انداز شود. ایجاد احساس شادی، هیجان، اعتماد یا اقدام برای کاری ضروری است.
  • فتومونتاژ باید با ارزش‌ها، محصولات یا خدمات برند مطابقت داشته باشد و علایق و نیازهای مخاطب را در بر بگیرد تا باعث اعتبار و اعتمادسازی شود.
  • بهتر است از تکنیک‌های بصری و رویکردهای داستان سرایی استفاده شود تا فتومونتاژ کاری جدید، غیرمنتظره یا به یاد ماندنی باشد.
  نحوه طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی

نحوه طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی

راه‌های زیادی برای ایجاد یک فتومونتاژ وجود دارد. هر روش به نوع هدف، صنعت، ایده و ابزارها بستگی خواهد داشت که طراح بسته به نیازهای موجود به سراغ تحقیقات بازار می‌رود. تحقیقات شامل بررسی کسب و کار و ارزیابی مخاطبان هدف است. سپس طراح فرآیند، طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی را شروع می‌کند. در این بین طراح به تصمیم گیری در مورد ترکیب بندی تصاویر می‌رسد. این موضوع شامل تصمیم گیری در مورد قرار دادن عناصر مختلف و نحوه تعامل آنها با یکدیگر است. این بخش مهمترین مرحله محسوب می‌شود، زیرا هدف نهایی را مشخص می‌کند.

طراح اندازه عکس‌ها را تغییر داده و برش می‌دهد تا با ترکیب مورد نظر مطابقت داشته باشد. طراح این کار را با استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس شروع می‌کند. در این مرحله استفاده از فونت و عناصر گرافیکی از جمله رنگ بسته به ارزیابی‌های اولیه انجام می‌شود. در مرحله آخر طرح نهایی انجام می‌شود و براساس اینکه در کدام پلتفرم‌ها منتشر خواهد شد در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.

نکات مهم در طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی

نکات مهم در طراحی فتومونتاژ تبلیغاتی

در ادامه به نکات مهم در فتومونتاژ تبلیغاتی اشاره می‌کنیم:
  1. اول از همه تصاویری که برای فتومونتاژ استفاده می‌شود باید اورجینال بوده و کیفیت بالایی داشته باشند.
  2. برش دادن تصاویر و استفاده درست در ترکیب بندی صفحه برای رساندن مفهوم و پیام اهمیت بالایی دارد.
  3. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، استفاده از نوع مناسب نرم افزار برای طراحی فتومونتاژ است.
  4. استفاده درست از کنتراست، رنگ، سایه و پرسپکتیو اهمیت زیادی دارد تا فتومونتاژ به اثری جذاب تبدیل شود.
  5. نباید از عناصر مختلف با جلوه‌های بصری پیچیده استفاده کرد، زیرا هدف درک مفهوم در اوج سادگی است.
   

سفارش طراحی فتومونتاژ از استودیو فهار

با افزودن تصاویر مختلف در یک پس زمینه می‌تواند‌ فتومونتاژ درست کرد؛ اما انجام این کار به عنوان یک فعالیت شخصی قابل انجام است، اما وقتی وارد حوزه هنری و تبلیغات می‌شویم، طراحی فتومونتاژ کاری تخصصی محسوب می‌شود. هنر فتومونتاژ که در گذشته رویکردی اعتراضی به وضع موجود بود، اکنون به راهی برای تبلیغات محصولات و خدمات کسب و کارها تبدیل شده است. دیگر خبری از تصاویر سیاه و سفید و دلخراش نیست، بلکه حالا تصاویر رنگی با خلاقیت ذهنی در هم آمیخته شده‌اند. برای سفارش طراحی فتومونتاژ از خدمات متخصصان و طراحان ما در استودیو فهار بهره مند شوید.

4.4/5-(5امتیاز)

مطالب مشابه

وکتور چیست ؟

وکتور چیست ؟

گرافیک وکتورها بی شک بهترین انتخاب برای طراحی وب‌سایت و تهیه محتوای با کیفیت و ارائه تصاویر در دیجیتال مارکتینگ

ادامه مطلب »