وکتور چیست ؟

وکتور چیست ؟

گرافیک وکتورها بی شک بهترین انتخاب برای طراحی وب‌سایت و تهیه محتوای با کیفیت و ارائه تصاویر در دیجیتال مارکتینگ هستند. وکتور برای تبلیغات، بازاریابی و تصاویر مرتبط با برندینگ، طراحی اپلیکیشن‌های تلفن همراه و هرآنچه که به‌صورت دیجیتالی ارائه می‌شود انتخاب اول است

تصویر ساده‌ترین پیام‌رسان

تصویر ساده‌ترین پیام‌رسان

برتری تصاویر در بیان داستان برند و ارائه ادراکات ویژه موردنظر کسب‌وکار به مخاطب، مسئله‌ای پذیرفته شده است. مغز انسان تصاویر را ۶۰۰۰۰ بار سریع‌تر پردازش می‌کند و گاهی توصیف آنچه در تصویر است، به هزاران لغت نیاز دارد. با استفاده از تصاویر مخاطب سرگرم شده و به‌موازات آن پردازش تصاویر راحت‌تر و سریع‌تر روی می‌دهد؛ بنابراین زمان طولانی‌تری نیز می‌تواند در معرض این پیام قرار بگیرد. انتقال مفاهیم به‌صورت تصاویر ثابت و متحرک نیازمند سطح خاصی از معلومات و حتی میزان مشخص از توجه مخاطب نیست و انتقال پیام‌ برای همه افراد و در بیشتر حالات روحی میسر است، کافیست چند ثانیه به پیام و مفهوم موردنظر توجه کنند، تا همه چیز به‌صورت ناخودآگاه صورت گیرد.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

معنی وکتور چیست؟

معنی وکتور چیست

در طراحی‌های دیجیتالی، vector به‌عنوان یک تازه‌وارد حلال بسیاری از مشکلات است. وکتورهای گرافیکی حاصل ترجمه تصاویر به‌وسیله الگوریتم ریاضی و با استفاده از منحنی‌ها و خطوط به مجموعه‌ای از نقاط هستند. اعمال تغییرات در سایز تصاویر به کمک وکتورهای گرافیکی بدون افزایش حجم فایل یا کاهش کیفیت، بسیار ساده است و این نقطه قوت تصاویر وکتور است. وکتورها از نظر فنی ۲ بعدی هستند، اما به‌وسیله لایه‌بندی و استفاده از بافت می‌توان تصاویر سه بعدی نیز خلق کرد. فرمت رایج وکتور SVG است و کاملاً مستقل از رزولوشن است، اما فرمت‌هایی نظیر cmg ، eps ،Odg و xml نیز در نرم‌افزارهای گرافیکی قابل‌اجرا و ویرایش هستند.

در مقابل vector گرافیک رستر قرار دارد که در این گرافیک ساختار کلی تصاویر شامل پیکسل‌های مربعی است. در نتیجه تصاویر رستر ظاهری شطرنجی داشته و با بزرگ شدن تصاویر تعداد پیکسل‌ها بیشتر شده و ضمن کاهش کیفیت گرافیکی، حجم فایل نیز افزایش می‌یابد.

تاریخچه vector

تاریخچه وکتور

وکتورها در ابتدا برای مقاصد نظامی و کنترل ترافیک هوایی خلق شدند. ورود آنها به دنیای طراحی گرافیک در ۱۹۶۳ و توسط ایوان ساترلند صورت گرفت. به‌عنوان پیش‌گام در طراحی گرافیک رایانه‌ای، او از این تکنیک برای استفاده در نرم‌افزار طراحی خود به نام  Sketchpad استفاده کرد. فراگیری گرافیک برداری را می‌توان همزمان با تحولات نوین در عرصه تبلیغات و ظهور دیجیتال مارکتینگ بدانیم.

استفاده از تصاویر وکتور در مارکتینگ

استفاده از تصاویر وکتور در مارکتینگ

جذابیت‌های بصری اولین چک پوینت در کارایی و جذب مشتریان در دیجیتال مارکتینگ است. جذب مشتریان از طریق وب‌سایت، سوشال یا عناصر هویت بصری برند، ارتباط مستقیمی با زیبایی‌شناسی دارد. در کنار مسائل ذکر شده، ایجاد تمایز با رقبا به کمک عناصر بصری و یکنواخت ماندن، نیازمند رعایت استانداردهای گرافیکی است. برای اجرای استانداردهای گرافیک و اجتناب از مشکلاتی مثل عدم تطبیق تصاویر در مرورگرهای مختلف توسط مشتریان مثل صفحات نمایش موبایل یا لپ‌تاپ با وضوح مختلف، استفاده از تصاویر وکتور کارگشاست.

  • در برندینگ : به کمک تصاویر vector آیکون‌ها، لوگوها، فونت‌ها و تایپوگرافی از وضوح قابل قبولی در تمام صفحات نمایش برخوردار هستند و خوانایی تصاویر افزایش می‌یابد.
  • در UX  و UI و در دیجیتال مارکتینگ: تصاویر وکتور با افزایش تطبیق پذیری و وضوح تصویر، تجربه کاربر را بهبود می دهند. وب‌سایت‌ها نیز به‌عنوان ویترین و دریچه دیجیتال شرکت‌ها به روی مخاطبان، به عناصر وکتور برای طراحی نیاز دارند.
  • وبلاگ‌نویسی: تصاویر رسته به دلیل حجم بالا، سرعت بارگیری صفحه را بسیار کند می‌کنند، بنابراین وبلاگ‌نویسان نیز مشتریان دیگری برای تصاویر با کیفیت و فشرده برداری هستند.
  • در سوشال‌مدیا
    مؤثر بودن کیفیت تصاویر در بیان آنچه باعث انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، مسئله جدیدی نیست. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز در کنار تجهیزات باکیفیت برای تصویربرداری، به گرافیک وکتور برای نشان‌دادن نمادها، لوگوها و خوانایی بیشتر نیازمندند.
  • در تجارت الکترونیک
    برای نام‌های بزرگ هیچ‌چیز بدتر از نمایش ضعیف برند، تصاویر و ناخوانایی نیست. وکتورها با کیفیتی منحصربه‌فرد از این آزمایش نیز سربلند خارج می‌شوند.

مزایای استفاده از وکتور

 

مزایای استفاده از وکتور

برخی دلیل برتری استفاده از وکتورها در مقابل تصاویر رستر را به حفظ همگونی تصاویر مختلف وکتور و شخصیتی که این مسئله به کسب‌وکار می‌بخشد، می‌دانند. استفاده از vector ضمن این مزیت، در عمل نیز بسیار سودمند است

  • تبدیلات هندسی مثل تجانس، دوران، بازتاب و ترانزیشن در تصاویر برداری به‌راحتی صورت می‌گیرد.
  • حفظ کیفیت تصاویر وکتور و قابلیت ذخیره‌سازی بهتر آنها باعث برتری تصاویر وکتور نسبت به تمام تصاویر رستر به‌غیراز هنگام ویرایش عکس می‌شود. در ویرایش عکس‌ها به دلیل نمایش جزئیات بهتر رنگی و استفاده از رنج نامحدود رنگ‌ها تصاویر رستر ارجحیت دارند؛ البته در این حالت تعداد پیکسل‌ها نیز زیاد می‌شود و حجم فایل نیز افزایش می یابد.
  • فایل‌های رستر قابل تبدیل به فایل vector نیستند، اما هر فایل وکتورها را می‌توان به فایل‌های رستر کانورت کرد.
  • گرافیک برداری امکان بروز خلاقیت را بیشتر می‌کند، چراکه آزادی بیشتر در خلق تصاویر و عدم نیاز به توجه در انطباق کیفیت برای ارائه در پلتفرم‌های مختلف، گرافیست را جسورتر می‌کند. مهم نیست یک کارت ویزیت کوچک طراحی می‌شود یا بنر بزرگ شرکت برای نمایشگاه افتتاحیه محصول پرچمدار برند؛ ضمن حفظ سطح کیفیت، آزادی عمل وجود دارد.
  • تعداد ویرایش‌ها نیز کیفیت تصاویر وکتور را تغییر نمی‌دهد؛ درحالی‌که تعدد ویرایش،‌کیفیت تصاویر رستر را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نرم‌افزارهای مناسب برای vector آرت

نرم‌افزارهای مناسب برای vector آرت

نرم‌افزارهای مختلفی برای خلق تصاویر وکتور وجود دارد. ایلوستریتور، محبوب‌ترین نرم‌افزار وکتور آرت است و پس از آن :

  • CorelDraw
  • Quark
  • Sketch
  • Affinity Designer
  • Inkscape

انتخاب‌های بعدی هستند.

روش‌های غیرمنتظره استفاده از گرافیک برداری

روش‌های غیرمنتظره استفاده از گرافیک برداری

گرافیک برداری بسیار فراتر از طراحی با چند شکل و رنگ ساده است. مقیاس‌پذیری گرافیک برداری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا کاربری‌های جالبی را در خدمت به مشاغل خود بیابند.

  • vector بودن به معنی سادگی طرح‌ها یا غیرواقعی بودن آنها نیست، استفاده از تصاویر سه‌بعدی، طراحان را به خلق تصاویر زنده و واقع‌گرایانه بودن نزدیک می‌کند.
  • برای برندهای قدیمی‌تر یا آنهایی که کمتر ترند هستند، استفاده از نمادهای وکتور و انیمیشن‌های وکتور راه نجات از چنین لیبلی است. می‌توان در عین حفظ حس کلاسیک برند، متعلق بودن به زمان حاضر را با استفاده از تصاویر وکتور به نمایش کشید.
  • خلق تصاویر انیمیشن با کنتراست بالا در کنار سادگی، به انتقال احساسات و بیان مفاهیم کمک می‌کند و در پرسپکتیو سه‌بعدی، سایه‌ها واقعی‌تر به نظر می‌رسند.
  • خلق تصاویر سورئال به‌وسیله وکتورها بسیار ساده و به شدت جذاب است. چنین تصاویری به کاربران حسی از یونیک بودن برند را انتقال می‌دهد.
  • برخی تکنیک‌های مورد استفاده در تصاویر وکتور مثل استفاده از رنگ‌های نئون یا اورلب تصاویر، احساسی از دهه‌های مختلف را به مخاطب می‌دهد که می‌تواند برای اجرا در کمپین‌ها و مفاهیم خاص بسیار سودمند باشد.

کاربردهای مختلف تصاویر وکتور

کاربردهای مختلف تصاویر وکتور

کاربردهای تصاویر vector در ارائه دیجیتالی تصاویر به‌اندازه خلاقیت طراحان گرافیک، تقریباً نامحدود است.

  •     کمپین‌های تبلیغاتی
  •     انیمیشن‌سازی
  •     طراحی بسته‌ بندی محصولات
  •     اقلام برند مثل لوگوهای انتزاعی یا لوگوتایپ و نمادها
  •     فونت‌ها
  •     اینفوگرافی‌ها
  •     طراحی لندینگ‌پیج
  •     جهت طراحی اپلیکیشن و وب‌سایت
  •     در صنعت چاپ برای طراحی تصاویر روی لباس، ظروف و …
  •     جلد مجلات

مطلب پیشنهادی : برای مشاهده نمونه کارهای مرتبط با وکتور میتوانید لیست نمونه کارهای ما را مشاهده بفرمایید :مشاهده نمونه کارها

جمع‌بندی

می‌توان گفت انجام هر نوع طراحی گرافیکی برای انتشار در وب، بدون استفاده از عناصر برداری غیرممکن است. کمک به انتشار باکیفیت‌تر عناصر مرتبط با هویت برند، در کنار استفاده ساده‌تر تصاویر vector و تغییر پذیری بی‌دردسر، گرافیک وکتور را همچنان محبوب و کاربردی نگاه‌داشته است.

5/5-(2امتیاز)

مطالب مشابه