طراحی فتومونتاژ و پوستر خلاقانه
استراتژی فروش خود را در قلب پوسترهای خلاقانه یا همان فتومونتاژها جای دهید و خدمات خود را خلاقانه تر تبلیغ کنید. ارزش یک رسانه یا محتوا همواره بر اساس قدرت انتقال و ماندگاری پیام سنجیده می شود فتومونتاژ می تواند یک پیام تبلیغاتی را در کمتر از سه ثانیه انتقال دهد در واقع فتومونتاژ نظریه “تنها صداست که می ماند” را رد می کند و در قلب مشتریان شما می نشیند. به یاد داشته باشید که با یک فتومونتاژ حرفه ای می توان از ساخت یک ویدیو منصرف شد. بهترین روش برای جلب توجه مخاطب و ماندگار شدن در حافظهی او در کنار طراحی پوستر استفاده از یک فتومونتاژ خلاقانه است. چراکه در بین انواع مختلف محتوا مانند متن، ویدیو، اینفوگرافی و… بالاترین نرخ اینگیجمنت متعلق به تصویر است. از تصاویر میتوان در شبکه های اجتماعی، بیلبوردها، ایمیل مارکتینگ و البته وبسایت بهره برد. اصطلاح فتومونتاژ به معنای ترکیب دو یا چند تصویر با هدف ایجاد معنای جدید از طریق تعامل آنها است.
فتومونتاژ و تبلیغات
فتومونتاژ از اواخر دهه 1920 به بعد توسط صنعت تبلیغات به کار گرفته شد. آلفرد گشیدت، عکاس آمریکایی که در دهه های 1960 و 1970 در زمینه تبلیغات و هنرهای تجاری فعالیت میکرد، از پیشگامان استفاده از تکنیک فتومونتاژ برای ایجاد پوسترها و کارت پستال های طنز بود. در طول قرن های 19 و 20، ایجاد فتومونتاژ یک فرایند فیزیکی بود و شامل فرایندها و تکنیکهای بسیار پیچیده تری بود. اما امروزه با استفاده از نرم افزار هایی مانند Adobe Photoshop ، Paint Shop Pro ، Corel Photopaint ، Pixelmator ، Paint.NET یا GIMP دنیای فتومونتاژ بسیار گسترده تر شده است و تنها مرز آن را میتوان خلاقیت انسان تعریف کرد. فوتومونتاژ نوعی چسبانه کاری یا کلاژ (Collage) است که در آن عکس های مختلف در یک ترکیب واحد جمع میشوند. تصاویر ممکن است از نظر فیزیکی یا دیجیتالی ترکیب شده باشند همچنین ممکن است حاوی متن یا اشکال انتزاعی باشد. به طور کلی فرایند مونتاژ یک جز اساسی در تقریبا همهی انواع تبلیغات است.
روش های مختلف فتومونتاژ در تبلیغات
فوتومونتاژ میتواند پیام مورد نظر برند را در یک تصویر واحد و جذاب به شکلی به مخاطب ارائه کند که توجه مخاطب جلب شود و سپس به فکر فرو رود. هر قدر طرح خلاقانهتر و گیراتر باشد باعث ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب شده و در نهایت میتواند فروش آن محصول و یا خدمات را افزایش دهد. به طور معمول، فتومونتاژ در تبلیغات به 3 روش انجام میشود:
- اتصال یک محصول با یک تصویر برای نشان دادن کاربرد محصول به شکلی که در ذهن مخاطب تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال یک بطری عطر همراه با یک صحنه عاشقانه و یا یک یوزپلنگ با باتری ماشین
- مقایسه یا تضاد یک تصویر با تصویر دیگر برای جلب توجه مخاطب از طریق مقایسه آنها. به عنوان مثال استفاده از تصویر کاکتوس برای تبلیغ یک ریش تراش
- ترکیب قسمت های مختلف از اشیا گوناگون و ساختن یک تصویر واحد. مثلا ترکیب تیوب شامپو با محصولات طبیعی برای القای حس ارگانیک بودن محصول
تاریخچه شکلگیری تکنیک Photomontage
فتومونتاژ اوایل قرن بیستم و از دل مکتب هنری دادائیسم متولد شد. در ابتدا این تکنیک به صورت فیزیکی و چسبانهکاری تصاویر مختلف صورت میگرفت. سال های پس از آن طراحان گرافیک از فتومونتاژ به عنوان یک هنر کاربردی در تبلیغات و همچنین برای اهداف سیاسی بهره بردند. هنرمندی روسی به نام Varvara Stepanova فتومونتاژ را در سال 1928 به عنوان “مجموعه عناصر رسا از عکس های منفرد” تعریف کرد.
تفاوت فتومنیپیولیشن و فتومونتاژ چیست؟
دستکاری عکس (Photograph manipulation) به تغییرات ایجاد شده در تصویر اشاره دارد. غالباً، هدف از دستکاری عکس ایجاد یک تصویر واقعی دیگر است. یعنی در فتومونتاژ حداقل دو عکس وجود دارد ولی در فتومنیپسولیشن ممکن است تنها از یک تصویر استفاده شود. از این تکنیک میتوان در جهات تحریف واقعیت استفاده کرد. به این سبب این امر موجب نگرانیهای سیاسی و اخلاقی بیشماری به ویژه در روزنامه نگاری شده است.