طراحی بسته بندی صنعتی

طراحی بسته بندی صنعتی

به آخرین محصول فروشگاهی که خریده اید فکر کنید. چه محصولی با چه طراحی بسته بندی صنعتی بود؟ چه چیزی باعث شد تا آن محصول را بخرید؟ اکنون که دارید به آن محصول مورد نظرتان فکر می کنید بی شک یکی از مواردی که به خاطرتان می آید طراحی بسته بندی محصول است. می توان گفت طراحی بسته بندی یکی از مهمترین ارکان در تولید محصولات صنعتی است و اولین چیزی است که مشتری از یک محصول می بیند.

در طراحی بسته بندی محصول باید به موار مختلفی توجه کرد. از جمله این موارد می توان به استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت، نوع بسته بندی، زیبایی آن، داشتن لیبل مناسب و … اشاره کرد. توجه به طرح خوب و با کیفیت علاوه بر اینکه محصول را از سایر محصولات مشابه متمایز می سازد باعث ترغیب مشتری به خرید شده و در نتیجه فروش محصول را چند برابر می سازد.

استودیو فهار با بیش از 17 سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی گرافیک ارائه دهنده انواع خدمات طراحی بسته بندی، طراحی لیبل، طراحی لوگو، کاتالوگ، ست اداری و … می باشد. همچنین با طراحی بیش از 600 پروژه موفق در کارنامه خود از رزومه درخشانی در این زمینه برخوردار می باشد. استودیو فهار دارای تیمی مجرب، با سلیقه و خلاق است. چنانچه قصد طراحی بسته بندی صنعتی را دارید این استودیو می تواند انتخاب ایده آلی برایتان باشد.

طراحی بسته بندی صنعتی ابزار

اهمیت و تاثیر طراحی بسته بندی انواع محصولات صنعتی در برند سازی

طراحی بسته بندی صنعتی فرصتی عالی برای بهتر دیده شدن محصولات برند شماست. در واقع همانند ویترینی عمل می کند که محصول شما را تبلیغ می نماید. هرچه طراحی زیباتر و جذاب تر باشد می تواند محصولات شما را در بین محصولات سایر رقبا چشمگیرتر بسازد و در نتیجه منجر به افزایش فروش محصولات برندتان خواهد شد.

استفاده از الگوهای مشابه برای محصولات یک برند یک ثبات بصری ایجاد می کند. به طوری که بیننده حتی با یکبار دیدن محصولات جدیدتان متوجه خواهد شد که این محصول متعلق به چه برندی است. طراحی لیبل شیر اگه به صورت خلاقانه و شیک باشد، بیشتر در ذهن مخاطب باقی می ماند. این موضوع برای شرکت های تولیدی اهمیت زیادی دارد. زیرا طراحی بسته بندی صنعتی می تواند در نگاه اول روی مخاطب چنان تاثیر بگذارد که مجاب به خرید شود.

در واقع، بین تصمیم خرید مشتری و محصول شما حکم یک بازاریاب را خواهد داشت. با یک طراحی خوب می توان از طریق حس بینایی پیام هایی را که مایلید به مشتریان بگویید را منتقل کرد. گاهی اوقات تاثیر یک طراحی خوب چند برابر بیشتر از هزاران کلمه تعریف و تمجید روی مشتریان اثر می گذارد. به عنوان مثال استفاده و یا عدم استفاده از لیبل متالایز نتایج را بسیار متفاوت تر می سازد.

به همان اندازه که یک طراحی خوب می تواند فروش محصولات را افزایش دهد یک طراحی بی کیفیت نیز می تواند اثرات مخربی روی ذهن مشتری برجای بگذارد. در این حالت، هزینه ای که برای تولید محصول یا بسته بندی آن پرداخت کرده اید بیهوده خواهد بود. البته لازم به ذکر است که اگر می خواهید از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کنید کار را باید به کاردان بسپارید. یک طراح گرافیک حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا پله های ترقی را سریع تر طی کنید.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

انواع طراحی بسته بندی صنعتی

همانطور که کمی قبل گفته شد بسته بندی صنعتی با تسهیل فرایند حمل و نقل کالاهای صنعتی ( اعم از مواد غذایی، قطعات خودرو، ابزارآلات و …) و اطمینان از حفظ سلامت آنها تا زمان رسیدن به دست مشتریان است. در برخی بسته بندی محصولات مثل بسته بندی تخم مرغ این موضوع اهمیت بیشتری دارد. به دلیل متنوع بودن کالاهای صنعتی، طراحی بسته بندی نیز انواع مختلفی دارد که نحوه طراحی آن به نوع کالا بستگی دارد. از جمله متداول ترین طراحی بسته بندی صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی بسته بندی پلاستیکی

رایج ترین ماده ای که برای بسته بندی کالاهای صنعتی به کار می رود پلاستیک است. از دلایل محبوبیت این ماده می توان به انعطاف پذیری، شفافیت و سبک وزن بودن آن اشاره کرد. بعلاوه به دلیل انعطاف پذیری به هر شکل و هر اندازه ای می توان آن را تولید کرد. بنابراین یکی از محبوب ترین انواع بسته بندی، بسته بندی پلاستیکی است.

طراحی بسته بندی صنعتی پلاستیکی

طراحی بسته بندی شیشه ای

شیشه محبوب ترین نوع بسته بندی برای مایعات و نوشیدنی ها می باشد. به همین دلیل اکثر کارخانه جات تولیدی نوشیدنی و آبمیوه از طراحی بسته بندی شیشه ای برای محصولات خود استفاده می کنند. این ماده به دلیل غیر سمی بودن برای نگهداری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای طراحی بسته بندی شیشه ای، حفظ کیفیت و طعم مواد غذایی و قابلیت بازیافت آن می باشد. با این حال هزینه تولید آن بالا می باشد و تنها برای بسته بندی محصولات به صورت انبوه توجیه اقتصادی دارد.

طراحی بسته بندی صنعتی شیشه ای

طراحی بسته بندی آلومینیومی

این نوع طراحی بسته بندی صنعتی همانند مدل شیشه ای در صنایع غذایی به کار می رود. ظروف آلومینیومی مخصوص نگهداری از مواد غذایی نیمه آماده و آماده است. از جمله مزایای این نوع پوشش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ طعم و بو مواد غذایی
  • جلوگیری از اکسیداسیون
  • مقاومت بالا در برابر فساد شیمیایی
  • مانع از رسیدن نور، رطوبت، اکسیژن و میکروب و مواد آلوده کننده به غذاها می شود
  • مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما دارد
  • این پوشش محافظ بسیار سبک می باشد و به راحتی قابل حمل می باشد
  • از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است.

طراحی بسته بندی صنعتی آلومینیومی

بسته بندی کارتنی و جعبه ای

یکی دیگر از انواع طراحی بسته بندی صنعتی، طراحی بسته بندی جعبه و کارتنی ( لمینتی، هارد باکس، فلکسو، جعبه مقوایی) است. این جعبه ها در مدل ها و طرح های مختلفی طراحی می شوند که مدل آنها ارتباط مستقیمی با نوع کالا خواهد داشت. از متداول ترین کالاهای صنعتی که در بسته های کارتنی و جعبه ای نگهداری می شوند می توان به شیرینی و شکلات، قهوه، اسباب بازی، کالاهای الکترونیکی، کفش و … اشاره کرد.

طراحی بسته بندی صنعتی جعبه ای

طراحی بسته بندی چوبی

چوب از قدیمی ترین و کلاسیک ترین مدل در طراحی بسته بندی صنعتی است. این نوع بسته بندی ظاهری بسیار شیک دارد. با این حل نسبت به سایر مدل های بسته بندی گران قیمت تر می باشد. از جعبه های چوبی در طراحی بسته بندی جواهرات، محصولات چرمی، زعفران، خشکبار و طراحی بسته بندی ساعت استفاده می شود. این نوع بسته بندی در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشد. با این حال نسبت به خراش یا خوردگی توسط حشرات حساس می باشد.

طراحی بسته بندی صنعتی چوبی

نکات مهم در طراحی بسته بندی صنعتی

در طراحی بسته بندی صنعتی لازم است به یک سری نکات توجه داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  •  شناخت مشتری

پیش از اینکه طراحی را شروع کنید ابتدا باید بدانید که گروه هدف شما چه کسانی هستند. مشتری شما کسی است که با یک نگاه قصد دارد محصول شما را خریداری نماید. پس باید بدانید قصد دارید چه افرادی را با طراحی خود تحت تاثیر قرار دهید. زیرا نه تنها تصمیم گیرنده نهایی برای خرید محصول شماست بلکه می تواند محصول شما را به دیگران نیز معرفی نماید. بنابراین برای اینکه بتوانید این دسته افراد را تحت تاثیر قرار دهید ابتدا باید مشتری خود را بشناسید.

  •  انتخاب پکیج مناسب

طراحی بسته بندی صنعتی انواع مختلفی دارد که هر کدام برای محصولات خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر نوع پکیجی که انتخاب می کنید اشتباه باشد ممکن است دیگر نتوانید اشتباه خود را جبران کنید و از طرفی اعتبار برندتان نیز خدشه دار شود.

  •  سادگی

پکیج محصول باید در کنار زیبایی تا حد امکان ساده و مینیمال باشد. به طوری که تمام گروه های سنی ( از کودک تا بزرگسال) بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. بعلاوه، طراحی باید به گونه ای باشد که بتوان محصول را به راحت ترین حالت ممکن برای مشتریان ارسال کرد. به عبارتی هنگام حمل و نقل و جابجایی جاگیر نبوده و کوچک، جمع و جور و سبک باشد.

  •  چاپ با کیفیت

هر چقدر که در پکیج محصولات صنعتی خود از طراحی بسته بندی خلاقانه طراحی کنید اگر از کیفیت چاپ خوبی برخوردار نباشد میزان فروش محصولتان به شدت کاهش می یابد. مردم به همان اندازه که محصول با کیفیت را سایر محصولات ترجیح می دهند انتظار دارند که کیفیت چاپ نیز عالی باشد. اطمینان حاصل کنید که برای طراحی بسته بندی صنعتی از چاپگری با کیفیت بالا استفاده می کنید.

  •   برندسازی

اگر قصد فروش چند محصول مرتبط با یکدیگر را دارید همواره سعی کنید که طراحی پکیج آنها به یکدیگر شباهت داشته باشد. این بدان معنا نیست که بسته بندی آنها یک شکل و همرنگ باشند. بلکه هدف استفاده از الگوهای مشابه برای یک خط تولید است که باعث برندسازی محصولات شما خواهد شد. در نتیجه مشتریان در نگاه اول متوجه خواهند شد که تمام آن محصولات متعلق به برند شما هستند.

  •   صداقت

تصور کنید که به یک فروشگاه مراجعه کرده و طراحی بسته بندی شکلات با روکش گاناش یا همان سس شکلاتی آنقدر برایتان جذاب می شود که دوست دارید زودتر آنرا خریداری نمایید. چون شما عاشق کیک های شکلاتی با روکش گاناش و کاکائو هستید. اما وقتی بسته را باز می کنید با یک کیک ساده وانیلی بدون هیچ روکش شکلاتی روبرو می شوید!

یا مثلا روی بسته بندی آبمیوه تصویر هلو کشیده شده اما وقتی که آن را نوش جان می کنید طعم موز است. زمانی که برای محصولتان چنین اتفاقی رخ دهد قطعا مشتری دیگر به محصولات برند شما اعتماد نخواهد کرد. چون این کار فریب مشتری می باشد. به همین دلیل خیلی مهم است که هنگام طراحی بسته بندی اغراق نکنید و تنها ویژگی های واقعی محصول را نمایش دهید.

چاپ و اجرای طراحی لیبل به همراه سفارش سازی

طراحی لیبل یکی از تخصص های ماست. تیم ما با سال ها تجربه در این زمینه و اتمام بیش از 600 پروژه طراحی لیبل و طراحی گرافیک می تواند به شما در برندسازی و افزایش فروش محصولات برندتان کمک کند. ما می توانیم هر طرح خلاقانه ای را برایتان محقق سازیم. برای انجام این کار کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید و توضیحاتی در رابطه با برند و محصولات خود برایمان ارسال کنید.

طراحی بسته بندی صنعتی

قیمت طراحی بسته بندی صنعتی

هزینه طراحی بسته بندی صنعتی به مبلغی گفته می شود که باید برای طراحی و چاپ بسته بندی پرداخت شود. این قیمت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد مثل نوع ماده سازنده، ابعاد، ضخامت، نوع محصول، تعداد آنها، نوع چاپ. به همین دلیل قیمت هر نوع طراحی با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

از بین فاکتورهایی که به آنها اشاره شد جنس بسته بندی مهمترین عاملی است که روی قیمت طراحی اثر می گذارد. جنس پکیج محصولات می تواند از نوع شیشه ای، فولادی، آلومینیومی، کارتنی، چوبی و … باشد. از آنجایی که قیمت هر کدام از این اجناس نسبت به یکدیگر متفاوت می باشد در نتیجه قیمت طراحی بسته بندی صنعتی نیز متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر برای هر نوع محصولی تنها می توان از جنس خاصی استفاده کرد. بنابراین از روی نوع محصول نیز می توان تعیین کرد که چقدر باید هزینه بپردازید.

در این زمینه، استودیو فهار طراحی لیبل و پکیج محصولات را با قیمتی ارزان تر از سایر رقبا ارائه می دهد. چنانچه قصد طراحی پکیج محصولات خود را دارید می توانید برای استعلام قیمت با کارشناسان استودیو فهار تماس حاصل فرمایید.

نمونه طراحی بسته بندی صنعتی

در ادامه جهت ایده گرفتن شما و آشنایی بیشتر با انواع طراحی بسته بندی صنعتی چند نموده از این طراحی ها ارائه شده است. البته طراحی جعبه محصولات تنها به این چند مورد محدود نمی شود.

یک طراحی بسته بندی صنعتی خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

امروزه از فاکتورهای زیادی برای طراحی بسته بندی محصولات استفاده می شود. از جمله خصوصیاتی که یک طراحی بسته بندی خوب باید داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مواد اولیه قابل بازیافت استفاده شود
  • طرح تا حد امکان ساده باشد و از شلوغ کاری بپرهیزید
  • بسته بندی محصول باید به گونه ای باشد که در یک نگاه مخاطب را به خود جذب کند
  • طرح باید مرتبط با محصول باشد
  • ایمنی و حفاظت از محصول به ویژه در زمان حمل و نقل
  • رعایت نکات ایمنی در طراحی بسته بندی محصول
  • استفاده از مواد سازنده با کیفیت اما ارزان قیمت جهت کاهش بهای فروش محصول
  • طراحی بسته بندی باید خلاقانه و یونیک باشد. به عبارتی، کپی برداری از طرح برندهای دیگر نباشد
  • کلی اطلاعات لازم برای مشتری به صورت کوتاه و مفید روی بسته بندی محصول درج شود
  • استفاده از فونت و سایز فونت مناسب
  • رنگ بسته بندی باید با محصول و هویت بصری برند سازنده مطابقت داشته باشد
  • تداعی کننده فرهنگ و ارزش های کشور سازنده باشد
  • نوع جنس مصرفی برای بسته بندی از نظر سلامت و بهداشت مورد تایید باشد
4.3/5-(13امتیاز)

مطالب مشابه