بسته بندی پلاستیکی باید چگونه باشد؟

بسته بندی پلاستیکی

بسته بندی دنیای پلاستیکی

بسته‌بندی‌های پلاستیکی دارای مدل‌های متنوع از نظر نوع جنس و حالت هستند که برای طیف وسیعی از نیازها ارائه می‌شوند. انواع پلاستیک با توجه به نوع محصول، شرایط نگهداری، اصول استفاده و سایر موارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلاستیک‌ها طیف گسترده‌ای از دنیای بسته‌بندی را در بر می‌گیرند و قابل بازیافت هستند. می‌توانند سخت و سفت، انعطاف‌پذیر، روشن، سفید، رنگی، شفاف، کدر و در اندازه‌ها و اشکال مختلف تولید شوند. پلاستیک با حرارت و گرما و یا در اثر فشار دادن شکل می‌گیرد.

طراحی بسته بندی پلاستیکی روغن موتور هایتک
طراحی بسته بندی پلاستیکی روغن موتور هایتک توسط استودیو توسعه برند فهار

انواع بسته‌بندی پلاستیکی

  • بسته بندی پلاستیکی پلی پروپیلن

این نوع بسته بندی برای بطری، کاغذ بسته‌بندی و بسته‌بندی محصولات رطوبت‌دار استفاده می‌شود.

  • بسته بندی پلاستیکی پلی استایرن

کریستال‌های پلی استایرن برای بسته‌بندی جواهرات، سی‌دی، قوطی‌های قرص و محصولات لبنی استفاده می‌شود. پلی‌استایرن در ساخت لیوان‌های یکبار مصرف و ظروف غذایی تاشو (همبرگر) و بسته‌بندی تخم‌مرغ به‌کار می‌رود.

  • بسته‌بنری پلاستیکی پلی‌اتیلن (با چگالی کم)

برای بسته‌بندی ظروف، لباس یا غذا استفاده می‌شود. پلی اتیلن (با چگالی بالا)، برای شیر، شوینده‌های لباس، مواد بهداشتی شخصی، بطری لوازم آرایشی بهداشتی و مواد شوینده به‌کار می‌رود.

  • پلی‌اتیلن (با چگالی بالا)

برای شیر، شوینده‌های لباس، غذا، مواد بهداشتی شخصی، بطری‌های لوازم آرایشی‌بهداشتی و مواد شوینده به کار می‌رود.

  • بسته‌بندی پلاستیکی پلی‌اتیلن ترفتالات

برای شیشه‌های شفاف مثل شیشه‌های آب معدنی، نوشابه گازدار، مواد غذایی، خردل، کره بادام‌زمینی، روغن خوراکی، شربت، مواد غذایی و محصولات پزشکی به‌کار می‌رود.

طراحی بطری شامپو هاسلین
طراحی بطری شامپو هاسلین توسط استودیو توسعه برند فهار

مزیت بسته‌بندی پلاستیکی چیست؟

  • مواد پلاستیکی در فرآیند تولید فرصت را برای ایجاد اشکال نوآورانه پدید می‌آورد. بطری و سازه‌های دیگر می‌توانند شامل برچسب، رنگ، جلوه‌های ویژه، منبت، روش‌های چاپ و زدن مهر برجسته روی آن‌ها باشد.
  • ساختارهای پلاستیکی مانند بطری‌ها و قوطی‌ها مادامی که در دست گرفته می‌شوند، شکل و فرم خود را حفظ می‌کنند.
  • سهولت در استفاده تیوب‌های پلاستیکی که به راحتی با وارونه کردن در آن‌ها باز می‌شوند.

انواع بسته‌بندی پلاستیکی

  • بسته‌بندی پلاستیکی پت (PET)

پت یا (Polyethylene terephthalate) یکی از انواع بسته‌بندی پلاستیکی است که با توجه به عملیات حرارتی، در دو شکل آمورف (شفاف) و نیمه بلور (مات و سفید) تولید می‌شود. مهم‌ترین مزیت استفاده از این نوع بسته‌بندی، قابل بازیافت بودن آن است. با توجه به ضخامت این بسته‌بندی پلاستیکی، ممکن است نیمه سفت یا سخت باشد. بسیار سبک و در عین حال سخت و مقاوم است، از آن به عنوان مانعی برای گاز و رطوبت استفاده و معمولاً با آلومینیوم پوشانده می‌شود. بطری‌های PET ظروفی غیرقابل نفوذ هستند به همین خاطر برای نوشیدنی‌های گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندازه‌های مختلف آب آشامیدنی، نوشیدنی‌های گازدار، آب‌میوه و بطری‌های روغن نباتی، شیشه‌های روغن بادام زمینی، روکش سینی مایکروویو، کاسه‌های سالاد از پلاستیک PET ساخته شده‌اند. وقتی پت با ذرات الیاف یا شیشه ترکیب می‌شود، نوع آن سخت‌تر و با دوام‌تری به دست می‌آید.

  • بسته‌بندی پلاستیکی پی‌وی‌سی (PVC)

بسته‌بندی پلاستیک پی‌وی‌سی یا (Poly vinyl Chloride) دارای دو نوع سخت و الاستیک است. بطری‌های روغن نباتی و شامپو، ظروف مواد شوینده مایع سفیدکننده و شفاف، بطری‌های روغن موتور مایع، چرم مصنوعی، ظرف‌های گوشت تازه، بطری‌های کچاپ، اسباب‌بازی های محکم، عایق الکتریکی، لوله‌ها و مواد پنجره همه از PVC  ساخته شده است.

طراحی بسته بندی پلاستیکی گوشت ویلو
طراحی بسته بندی پلاستیکی گوشت ویلو توسط استودیو توسعه برند فهار
  • بسته‌بندی پلاستیکی پی‌پی (PP)

بسته‌بندی پلاستیکی پی‌پی یا (Polypropylene) در برابر مواد شیمیایی و گرما بسیار مقاوم است. این نوع بسته‌بندی دارای استحکام و شفافیت متوسط است. لوله‌های مارگارین، بطری‌های سس گوجه‌فرنگی، چیپس و بسته‌های بیسکویت، سینی‌های مایکروویو، بطری‌های دارویی، ظروف ماست، ظروف یکبار مصرف، صندلی‌ها، چمدان‌ها، فرش‌ها، طناب و برخی از ظروف و درب‌ها با استفاده از پلاستیک پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. پلاستیک پی‌پی، کمترین تراکم را در بین پلاستیک‌های مورد استفاده در بسته‌بندی دارد.

  • بسته‌بندی پلاستیکی پی‌اس (PS)

بسته‌بندی پلاستیکی پی‌اس یا(Polystyrene)   چند وجهی و چند منظوره، بسیار سخت، شکننده و روشن است. از بسته‌بندی پی‌اس برای بسته‌بندی محافظ، ظروف یکبار مصرف، بسته‌بندی فست‌فود، بسته‌بندی قهوه، ظروف ماست، ظروف ضبط صدا و فیلم، چنگال و چاقو، فنجان آب، درب و قایق‌های کوچک از پلاستیک پلی‌استایرن استفاده می شود.

  • پلی‌اتیلن (PP) در بسته‌بندی

متداول‌ترین نوع بسته‌بندی پلاستیکی، پلی‌اتیلن(Polyethylene)  است و برای بطری‌های سفیدکننده، مواد شوینده و شامپو، بطری‌های روغن موتور، کیسه‌های زباله و همچنین برای بطری‌های مواد صنعتی و سطل‌های زباله از بسته‌بندی پلی‌اتیلن استفاده می‌شود.

طراحی بسته بندی پلاستیکی روغن موتور هایتک

  • بسته‌بندی پلاستیکی (HDPE)

بسته بندی پلاستیکی(High Density Poly Ethylene) ماده‌ای بسیار با دوام و کم هزینه است، مقاومت بالا و شکل‌دهی آسان دارد، اما چون رنگ آن به طور طبیعی شیری است، نمی توان برای محصولاتی که شفافیت حائز اهمیت است، استفاده کرد.

لوله‌های پلاستیکی، کیسه‌های زباله، کاسه‌ها، جداکننده‌های کابل، سطل‌ها، کیسه‌های حمل نازک و ظروف شیر، آب، آب میوه (غیر گازدار)، مواد شوینده مایع، روغن موتور، مواد سفید کننده، شامپو، عطر و ظروف لوسیون از HDPE  ساخته می‌شوند.

  • بسته‌بندی پلاستیکی (LDPE)

بسته‌بندی پلاستیکی (LDPE) یا (Low Density Poly Ethylene) ماده‌ای نیمه شفاف یا رنگی است و دارای خاصیت الاستیک، برش آسان و بدون چروک. پلاستیک‌های LDPE به دلیل صاف بودن، کشش و نسبتاً شفاف بودن بیشتر در مواد اولیه فیلم و در صورت عدم افزودن رنگدانه، سفید شیری هستند که در ساخت کیسه‌ها و روکش‌ها، کیسه‌های نان و ساندویچ، کیسه‌های مختلف غذا، جعبه مواد غذایی، کیسه‌های فریزر و درب‌های الاستیک استفاده می‌شود.

  • بسته‌بندی پلاستیکی (PC)

پردازش، پوشش و شکل‌دهی حرارتی (قالبزنی) بسته‌بندی پلی‌کربنات یا  (Poly Carbonate)آسان است. این نوع بسته‌بندی پلاستیکی ‌در بخش تولید مدرن از کاربرد گسترده‌ای برخوردار است. پلی کربنات ماده‌ای بسیار بادوام است و در تولید شیشه ضدگلوله استفاده می‌شود. بسیار شفاف است و از نفوذپذیری نور بهتری نسبت به اکثر انواع شیشه برخوردار است. بطری‌های بزرگ آب مورد استفاده در آب‌سردکن‌ها و بطری‌های مخصوص کودک از مواد پلی‌کربنات ساخته می‌شوند و بهترین خاصیت آن دوام در مقابل ضربه است.

  • بسته‌بندی پلاستیکی برجسته

نوع دیگری از بسته‌بندی پلاستیکی سفت و سخت برجسته‌ (تاولی) است. این بسته‌بندی اجازه می‎‌دهد که از روبرو محصول را در یک پوشش شفاف ببینیم و اغلب در قسمت عقب بسته‌بندی یک تکه مقوا گذاشته شده، و کناره‌های پوشش شفاف روی مقوا تا می‌خورند و دو طرف محصول کاملاً قابل مشاهده هستند. گرافیک می‌تواند روی پوشش شفاف نیز کار شود. به طور معمول این نوع بسته‌بندی که در قسمت ‌بالای آن یک سوراخ دارد، در خرده‌فروشی‌ها قابل مشاهده است.

اسباب‌بازی، لوازم آرایشی، محصولات شخصی، باتری، سخت‌افزار، پیچ و دیگر آیتم‌های کوچک نمونه‌های خوبی در این مدل بسته‌بندی هستند. در گذشته به دلیل سهولت باز کردن این بسته‌بندی، خطر دزدی آن محصول وجود داشت، ولی طرح‌های جدید این مدل بسته‌بندی حفاظت بهتر و بیشتری را دارد.

مروری بر بسته‌بندی پلاستیکی

همانطور که گفتیم، ساختار بسته‌بندی پلاستیکی برای محصولاتی از جمله شیر، بطری‌های نوشابه، ماکارونی، ظروف سازگار با ماکروویو، برنج، لوسیون بدن، داروهای سرماخوردگی، مواد پاک‌کننده و ظروف صابون بسیار سازگار است. نوع بسته‌بندی پلاستیکی با توجه به نوع محصول، ماندگاری و عدم واکنش آن انتخاب می‌شود.

اگر در مرحله پیش تولید هستید، وجود یک کارشناس ارشد چاپ و بسته‌بندی به عنوان مشاور در تیم فروش شما می‌تواند در راستای بهینه‌سازی هزینه‌های تولید و ورود قدرتمند به مارکت به شما کمک کند.

مطالب مشابه