ریدیزاین سایت؛ تولد دوباره ملکه‌ی دیجیتال

ریدیزاین وب سایت؛ تولد دوباره ملکه ی دیجیتال

مطمئن باشید که بازطراحی یا ریدیزاین سایت در حل مسئله شما تاثیرگذار خواهد بود. عموماً صاحبان سایت‌های فروشگاهی، سایت‌های خبری و شرکتی به باز طراحی سایت روی می‌آورند. چرا که می‌خواهند از این طریق مشکل فروش کمتر، نرخ تبدیل کم، عدم ماندگاری کاربر در سایت، زیاد بودن نرخ پرش و دیگر مشکلات احتمالی را حل کنند. اما صبر کنید ما به شما خواهیم گفت که معنای ریدیزاین سایت چیست و چه تفاوتی با تجدید سایت دارد. بعلاوه با هم مسائلی که با بازطراحی سایت حل خواهند شد را مرور خواهیم کرد. و در نهایت نیز به شما مهم‌ترین نکات از جمله مشخص کردن KPI، مشخص کردن نوع صفحات و کاربران و … را ارائه خواهیم داد. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

ریدیزاین سایت چیست؟

ریدیزاین سایت به زبان ساده، باز طراحی یا طراحی مجدد سایت است. اما هیچگاه به سادگی این تعریف نمی‌توان سراغ آن رفت. آیا در پروسه‌ی بازاریابی، فروش، برندینگ یا جذب کاربر به سایت خود دچار مشکل شده‌اید؟ درک می‌کنیم، شما می‌خواهید سهم بازار وب را بدست بیاورید و ریدیزاین یک راه‌حل منطقی و اقتصادی است. اما از آنجایی که تاثیر ریدیزاین در عین مثبت بودن، می‌تواند در جهت معکوس نیز باشد، داشتن اطلاعات کافی در این زمینه الزامی است.

ریدیزاین سایت چیست؟

چه زمانی به باز طراحی سایت نیاز دارید؟

بازطراحی سایت یک راه‌حل برای چند مشکل است. یعنی شما در مواقع مختلف می‌توانید به طراحی مجدد سایت روی بیاورید. شاید بتوان گفت که اولین مسئله، احیای تجربه کاربری و بهبود رابطه برقرار کردن کاربران با سایت است.

از آنجایی که اولین برخورد کاربر و سایت شما، طراحی گرافیکی صفحه اول سایت است، طراحی UI و UX آن از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. اما این تنها یکی از مسائلی است که می‌توان با باز طراحی سایت آن را بهبود بخشید. شما به عنوان صاحبان کسب و کار یا دارندگان سایت، در هر کدام از موقعیت‌های زیر که قرار گرفتید می‌توانید روی ریدیزاین وب‌سایت خود حساب کنید.

تاثیر ریدیزاین و برندینگ

برندسازی و بازسازی برند دو ایستگاه همیشگی برای تمامی کسب و کارها هستند. اگر از همان ابتدا پروسه‌ی برندینگ را به طور کامل و اصولی انجام نداده باشید، طول نخواهد کشید که به ریبرندینگ نیازمند خواهید شد. این مسئله بیشتر گریبان‌گیر کسب و کارهای کوچک و نوپا خواهد شد.

کسب و کارهایی که بدون آگاهی و شناخت دقیق بازار هدف و رقبای خود، کارشان را شروع کرده‌اند اما اکنون نرخ بازگشت سرمایه اندک و جا ماندن از اهداف و استراتژی‌ها عایدشان شده است. اما جلوی ضرر را از هرجایی که بگیرید منفعت است، مگرنه؟ بازطراحی سایت یکی از گزینه‌های شما در پروسه برندسازی است.

ریدیزاین سایت و حل ریسپانسیو بودن سایت

بیشتر از نصف کاربران اینترنت و موتورهای جستجو، از طریق دستگاه موبایل وارد موتورهای جستجو می‌شوند. معلوم است که گوگل هیچگاه از این دسته از کاربران خود غافل نخواهد ماند. برای همین الگوریتم MOBILE FIRST INDEX را بروزرسانی کرد.

بر طبق این الگوریتم، رتبه سایت‌های واکنش‌گرا یا ریسپانسیو که با انواع دیوایس‌ها سازگار هستند، بیشتر خواهد بود. پس اگر سایت شما قدیمی شده است یا ریسپانسیو نیست، تعداد زیادی از کاربران خود را از دسته داده‌اید و رنک پایین‌تری را نیز کسب کرده‌اید. منتظر چه هستید؟ ریدیزاین سایت می‌تواند در حل این معضل به شما کمک کند.

ریدیزاین سایت و حل ریسپانسیو بودن سایت

طراحی تجربه کاربری

تجربه کاربری به احساس راحتی و برقراری رابطه موثر میان کاربر و سایت شما گفته می‌شود. خودتان را جای کاربر بگذارید و وارد سایت خود شوید. آیا به بخش‌های مختلف، دسترسی آسان دارید؟ در همان صفحه اول، چقدر می‌توانید با محصولات و خدمات سایت ارتباط بگیرید؟ این مسئله خیلی مهم است.

چرا که یک تجربه کاربری یا رابط کاربری بد، نرخ تبدیل سایت شما را بسیار پایین خواهد آورد. یعنی نسبت کسانی که از شما خرید می‌کنند نسبت به کسانی که وارد سایت می‌شوند، خیلی کم خواهد بود و این اتفاقی نیست که دارندگان سایت به دنبال آن باشند. ریدیزاین سایت می‌تواند در بهبود UX و UI تاثیر زیادی داشته باشد.

طراحی تجربه کاربری
طراحی صفحه ی 404 سایت نامزی فود توسط استودیو فهار

ریدیزاین سایت و بروزرسانی سایت‌های قدیمی

همه ما می‌دانیم که گوگل به طور مرتب در حال بروزرسانی الگوریتم‌ها و افزونه‌ها و ابزارهای خودش است. گاها در مسیر پیشبرد یک سایت، شما نیز بسته به نوع تاثیری که این آپدیت‌ها در کسب و کار شما می‌گذارند، مجبور به باز طراحی سایت خود خواهید بود. نکته مهم این است که شما با هر بروزرسانی که اعلام شود، نیاز به باز طراحی ندارید.

اگر سایت شما مشکل خاصی ندارد و از نظر سئو و برآوردن نیازهای کسب و کار، پاسخگو است، کار خود را ادامه دهید. فعلا نیازی به ریدیزاین سایت ندارید. این حرف که هر سایت طول عمر 2 تا 3 سال دارد را ما قبول نداریم. شاید یک سایت که با اصول صحیح طراحی و پیاده‌سازی شده است، بعد از 5 سال نیاز به طراحی مجدد سایت داشته باشد، شاید هم این اتفاق در 6 ماه اول یک سایت رخ دهد.

اصلاح کد‌نویسی سایت

مگر کدهای نوشته شده برای سایت هم قدیمی می‌شوند؟ در جواب این سوال باید گفت که احتمال دارد، کدنویسی که امروز برای بخش‎‌های مختلف سایت نوشته است در طی‌ سال‌های آینده قدیمی شوند. برای همین است که برنامه‌نویسان و طراحان سایت، بعد از تحویل سایت به مشتری، امکان دارد بعدها کدنویسی خود را بروزرسانی کنند و از کدها و ساختارهای جایگزین استفاده کنند. این خود به‌معنای باز طراحی وب‌سایت است.

اصلاح کد‌نویسی سایت در ریدیزاین

ریدیزاین و طراحی ظاهر وب‌سایت

باز طراحی ظاهر سایت نیز بخشی از ریدیزاین خواهد بود. همین الان نیز مشهورترین برندهای دنیا، در ظاهر گرافیکی سایت، لوگو و رنگ سازمانی خود به‌روزرسانی انجام می‌دهند. طراحی صفحات داینامیک برای سایت‌های قدیمی، ساده کردن دسترسی‌ها، راحتی بیشتر کاربر در صفحه اول سایت، زیباتر کردن ظاهر سایت از جمله اهداف تغییر ظاهر سایت است. شما تنها زمانی باید دست به این کار بزنید که از نظر فنی و آماری، تاثیر منفی ظاهر سایت بر عملکرد کلی و تجربه کاربری ثابت شده باشد.

اضافه کردن خدمات جدید به سایت

تصور کنید که شما یک وب‌سایت آموزشی ساخته‌اید و بعد از مدتی تصمیم به اضافه کردن بخش فروشگاه برای خرید پکیچ‌های آموزشی دارید. در اینجا دیگر نیازی نیست که یک سایت جدید را از اول طراحی کرد. با باز طراحی یا طراحی مجدد وب‌سایت می‌توان دسته‌بندی و قابلیت‌های جدید را به وب‌سایت اضافه کرد. اضافه کردن دسترسی‌های جدید، خدمات جدید، صفحات جدید و ساختارهای جدید در ریدیزاین سایت امکان‌پذیر است.

ریدیزاین و طراحی ظاهر وب‌سایت

تفاوت میان ریدیزاین سایت و تجدید سایت

گاها به اشتباه طراحی مجدد سایت (website redesign) و تجدید سایت (website refresh) یکی گرفته می‌شوند. در حالی که میان این دو تفاوت‌هایی وجود دارد. در ریدیزاین، شما در شکل ظاهری سایت، ساختارها و کدها، تغییرات متوسط تا زیادی را اعمال خواهید کرد.

از جمله اینکه معماری اطلاعات در سایت، آپدیت می‌شوند، کدهای جدید جای کدهای قدیم را می‌گیرند، خدمات جدید به سایت اضافه می‌شود یا تجربه کاربری سایت دوباره طراحی می‌شود. اما در تجدید سایت، شاهد تغییرات جزئی در ظاهر و ساختار سایت هستیم. بعنوان مثال تغییر در پالت رنگی، تعداد دسته‌بندی‌ها یا اضافه کردن ترفندهای کوچک ux جزو تجدید سایت محسوب می‌شوند.

نکات مهم ریدیزاین وب‌سایت

ما مشکلاتی که ریدیزاین وب‌سایت می‌تواند در حل کردن آنها، موثر واقع شود را بیان کردیم. اما از کجا بدانیم که سایت ما کدام مشکل را دارد؟ در این راستا می‌توانید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و وب‌مسترها کمک بگیرید. قبل از اینکه هر اقدامی در خصوص ریدیزاین انجام دهید، باید به چند نکته بسیار مهم دقت داشته باشید. ما در اینجا تعدادی از نکات مهم را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

  • انواع صفحات سایت و درجه اهمیت آنها را بشناسید

قطعا تمام صفحات یک وب‌سایت از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. حالا کار مهمی که باید شما انجام دهید این است که صفحات با اهمیتِ زیاد خود را شناسایی کنید. در حالت کلی 4 دسته صفحه در سایت شما وجود دارند که در دسته‌بندی آنها، نرخ تبدیل و ترافیک ورودی ملاک است:

  1. صفحاتی که نرخ تبدیل بالا و ترافیک بالا دارند: این خیلی خوب است، افراد زیادی به این صفحات وارد می‌شوند، تعداد زیادی از آنها نیز از خدمات یا محصولات شما خرید می‌کنند. این تمام چیزی است که شما به دنبالش هستید، غیر از این است؟ پس کاملا مواظب این صفحات باشید و در پروسه ریدیزاین سایت، نهایت دقت را در این دسته از صفحات به خرج دهید.
  2. صفحاتی که نرخ تبدیل بالا و ترافیک پایین دارند: اگرچه افراد کمی وارد این صفحات می‌شوند اما به دلیل نرخ تبدیل بالا، این صفحات نیز دارای اهمیت هستند، پس مانند دسته قبل، احتیاط به خرج دهید.
  3. صفحاتی که نرخ تبدیل پایین و ترافیک بالا دارند: این صفحات به خوبی نمی‌توانند کاربران را به انتهای قیف فروش برسانند و البته که شما قدرت مانور بیشتری در بازطراحی این صفحات دارید.
  4. صفحاتی که نرخ تبدیل پایین و ترافیک پایین دارند: کم‌اهمیت‌ترین صفحات سایت شما از نظر حساسیت همین صفحات هستند. به طور کامل می‌توانید استراتژی‌های طراحی مجدد سایت را در این صفحات به کار ببرید.
نکات مهم ریدیزاین وب‌سایت
نمونه گیف طراحی شده برای سایت آسان پک توسط استودیو فهار
  • انواع کاربران و قصد و نیت آنها را بشناسید

گفته می‌شود که افراد در حالت کلی به چهار منظور وارد یک ‌سایت می‌شود:

  • want to know: به دنبال یادگیری هستند.
  • want to go: به دنبال رفتن هستند.
  • want to do: به دنبال انجام دادن هستند.
  • want to buy: به دنبال خریدن هستند.

با شناسایی کاربران خود و اهدافی که بیشتر در سایت شما دنبال می‌کنند، می‌توانید ریدیزاین سایت را در جهت بهبود و تقویت ارتباط به کار ببرید.

  • قلاب‌ها و موانع سایت خود را شناسایی کنید

قلاب‌ها همان عواملی است که کاربر را در سایت شما نگه می‌دارد و به‌عبارتی او را به مشتری بالقوه تبدیل می‌کند و موانع، عواملی هستند که او را از ادامه دادن در سایت شما منصرف می‌کند. با استفاده از ابزارهای نظرسنجی و هیت‌مپ‌های سایت، می‌توانید این عوامل را شناسایی کنید و در طراحی مجدد آنها را حل کنید.

  • کل تیم را در جریان ریدیزاین سایت قرار دهید

عوامل مختلف تیم از جمله تیم سئو و دولوپرها، تیم طراح، تیم تولید محتوا، تیم فروشندگان، تیم بازاریابان و … باید از تغییرات سایت به طور کامل باخبر باشند چرا که این تغییرات تمام ابعاد یک کسب و کار را شامل می‌شود.

نکات مهم ریدیزاین وب‌سایت
ریدیزاین وبسایت آسان پک توسط استودیو فهار

کارهایی که بعد ریدیزاین باید انجام دهید

شما قبل از شروع ریدیزاین سایت، مشکلات سایت را شناسایی کرده بودید، حال که باز طراحی انجام شده است باید KPI (Key Performance Indicator) یا همان شاخص‌های کلیدی عملکرد را بررسی کنید. اینکه آیا بازطراحی سایت به شما در بهبود شرایط کمک کرده است. پس کار شما با انجام ریدیزاین تمام نمی‌شود. معیارهای کمی و کیفی را بررسی کنید. آیا نرخ تبدیل صفحات شما بیشتر شده است؟ آیا درآمد و نرخ بازگشت سرمایه شما افزایش داشته است؟ چه تغییری در مقدار متوسط سفارش ایجاد شده است؟ آیا رتبه سایت شما کمتر شده است؟ آیا تجربه کاربری بهبود یافته است؟ پس شما به  KPI‌های از پیش تعیین شده نیاز خواهید داشت.

هزینه ریدیزاین سایت

توصیه ما این است که کار باز طراحی سایت خود را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. چرا که آنها به طور دقیق می‌دانند که چه کارهایی باید برای بازطراحی سایت انجام داد. برای برآورد هزینه‌های بازطراحی نیز چند فاکتور مهم دخیل هستند:

  • INSOURCE یا OUTSOURCE بودن پروسه
  • هزینه‌های طراحی مجدد گرافیکی
  • حجم امکاناتی که به سایت خود می‌خواهید اضافه کنید
  • هزینه هاست جدید (اگر هاست قبلی، ظرفیت و سرعت مناسب برای بستر جدید را نداشته باشد)
  • زمانی که برای بازطراحی صرف شده است.
  • نرم‌افزارهایی که در سایت قبلی وجود داشته‌اند
  • نیاز به کدنویسی اصلاحات جدید
  • انتقال داده‌های سایت قبلی به سایت جدید
  • ایجاد محتوای جدید

خدمات ریدیزاین استودیو فهار

حضور یک برند با هویت بصری و طراحی گرافیک اختصاصی با هدف سئو

  • طراحی پیکتوگرام
  • طراحی UI جدید بر اساس هویت بصری
  • استفاده از جدیدترین تکنیک‌های طراحی گرافیک
  • بهبود سئوی سایت از طریق بازتعریف استراتژی محتوا
  • استفاده از محتوای ویدئویی  و انیمیشن برای ایجاد گیمیفیکشن
  • مدیریت و پشتیبانی تخصصی
  • بهبود سرعت سایت
خدمات ریدیزاین استودیو فهار
طراحی پری لودر اختصاصی برای سایت آسان پک در استودیو فهار
طراحی پریلودر اختصاصی نامزی فود در استودیو فهار

مطالب مشابه