تجربه‌ کاربری یک کلیک‌ سرنوشت‌ساز

تفاوت UI با UX

تجربه‌ی کاربری یک کلیک‌ سرنوشت‌ساز

تجربه کاربری User Experince که به زبان ساده‌تر، به آن UX می‌گویند یک مفهوم پیچیده و وسیع متشکل از مباحث متنوع است. برخی از این مباحث با همدیگر نقاط مشترکی دارند و برخی دیگر مکمل هم هستند. برای طراحی یک مسئول یا سرویس، درک اصول تجربه کاربری و طراحی آن لازم است.

تجربه کاربری چیست؟

UX احساسی است که هنگام استفاده از یک محصول در کاربر یا مصرف‌کننده ایجاد می‌شود. تجربه‌ی کلی که کاربر در استفاده از یک محصول، وبسایت و یا یک اپلیکیشن به‌دست می‌آورد UX است.

تجربه کاربری چیست؟
تجربه کاربری

این تجربه می‌تواند مثبت، منفی، خنثی یا هیجان‌انگیز باشد و به‌وجود آوردن این حس در کاربر به میزان انرژی و زمانی که دیزاینرهای یک پروداکت و شرکت صرف طراحی تجربه کاربری کرده باشند، دارد.

در واقع UX یک فرآیند در جهت ایجاد رابطه بین یک شرکت و محصولاتش با کاربر یا مشتری آن محصول است. بدیهی‌ست به هر میزانی که روی این ایجاد ارتباط و بهبود آن کار شود در نهایت کاربرهای راضی و خشنودتری را خواهد داشت.

وقتی شنیده می‌شود یک محصول، پروداکت و یا وبسایت UX بهتری دارند‌، در واقع به این مفهوم است که از کار کردن با آن لذت بیشتری می‌برید و طبیعتأ افرادی مسئول طراحی این مهم هستند و باعث به‌وجود آمدن این احساس رضایت در شما.

با جسارت و نگاه عمیق‌تری می‌توان اینگونه گفت که در واقع همه‌ی پروداکت‌ها و محصولاتی که  ما، روزانه با آن سر و کار داریم حاوی یک تجربه کاربری هستند که شخص یا تیمی بر روی این موضوع کار کرده‌اند. اگر یک محصول در ما حس خوبی را ایجاد نمی‌کند، به قطع می‌توان گفت تیم موردنظر ضعیف کار کرده‌اند و UX خوبی ندارد.

طراحان تجربه کاربری چه می‌کنند؟

طراحان تجربه کاربری در پروداکت‌های دیجیتالی یا همان وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و … معمولأ یک مسیر را برای کاربرها در نظر می‌گیرند که کاربر با طی کردن آن مسیر به اهدافش برسد، اهدافی که احتمالأ همان بیزینس برای کاربر تعریف کرده است و تمام سعی و تلاش در UX این است که، طی کردن این مسیر را برای کاربر لذت‌بخش و به‌یاد ماندنی کند.

هدف تجربه کاربری

در UX تمام تمرکز بر روی مسیری که یوزر یا کاربر در آن قرار دارد.

یعنی از زمانی که شما نام یک محصول را می‌شنوید تا زمانی که آن محصول را می‌خرید، اگر محصول مورد نظر اپلیکیشن باشد آن را نصب می‌کنید، از دقیقه‌ی اول که اپلیکیشن را باز می‌کنید تجربه کاربری از همانجا رقم می‌خورد تا زمانی که آن را ببندید یا آن محصول را کنار بگذارید همچنان با شما همراه است.

هدف تجربه کاربری
هدف تجربه کاربری

تفاوت UI با UX

در UI به قبل یا بعد موضوع پرداخته نمی‌شود، فقط زمانی که با آن اپلیکیشن کار می‌کنید و یا در یک وبسایت حضور دارید شامل همان قسمت گرافیکی و دیزاین محصول می‌شود، همانطور که در مقاله‌ی UI  مطالعه کردید.

در واقع آنچه را که مشاهده می‌کنید و‌زمانی که اپلیکیشن و یا وبسایت را می‌بندید دیگر UI در کار نیست. به‌صورت کلی UI بخشی از Ux می‌باشد و مکمل آن، برای رسیدن به اهدافی که برای کاربر تعریف می‌شود.

اما UX حس رضاتمندی و یا بالعکس آن از تجربه‌ای که با محصول مورد نظر داشتید، می‌باشد. از اولین دقیقه‌ای که به سراغ آن رفتید تا آخرین لحظه‌ای که با آن کار می‌کنید و برنامه را می‌بندید. در واقع پروسه‌ای که طی آن قرار است، رضایت کاربر جلب شود.

چطور می‌شود یک UX خوب داشت؟
ux ساده و شیک

چطور می‌شود یک UX خوب داشت؟

یکی از روش‌ها، ارتقا دادن کاربرد پذیری یا ارتقای دسترسی، زیبا و جذاب کردن پروداکت و خیلی اتفاقات دیگر در جهت اینکه رضایت کاربرها را بالا ببریم و تعامل را برایشان لذت‌بخش‌تر کنید. اگر نگاهی به اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ بیاندازید متوجه می‌شوید که تقریبأ هر کسی می‌تواند با آن‌ها کار کند، اما بعضی محصولات هستند که واقعأ نیاز به یک راهنمای جامع برای استفاده از آن‌ها دارید.

همین‌جا می‌توان گفت که تجربه کاربری قلب یک محصول است، که با رضایت کاربر تپش دارد و در صورت نارضایتی این قلب خوب کار نمی‌کند و کم‌کم از کار می‌افتد! طبیعتأ همه می‌توانند با کمی تلاش با هر وبسایت یا اپلیکیشنی کار کنند، اما اینکه چقدر به آنها رنج یا لذت می‌دهد شرط است. پس تجربه کاربری بیانگر میزان سختی یا آسانی تعاملی‌ست که کاربر با محصول ایجاد می‌کند.

کاربردی بودن

اگر کاربران با یک محصول به‌روشی مفید و موثر به هدف خود برسند، بنابراین آن محصول کاربردی است.

به‌عنوان مثال یک بازی کامپیوتری را تصور کنید که در آن گیمر باید با سه دسته بازی کند، قطعأ این نمی‌تواند یک محصول کاربردی باشد.

اگر محصولی کاربردپذیری نداشته باشد، شاید بتواند موفق شود اما این یک موفقیت مقطعی است و دوامی نخواهد داشت.

قابل اعتماد بودن

در هر نوع کسب‌وکاری رقیبانی وجود دارند، که می‌توانند از شما پیشی بگیرند.

مردم به‌دنبال خرید یک محصول قابل اعتماد هستند و اگر  این حس را برایشان مهیا نکنید با یک کلیک ساده شما را ترک خواهند کرد، آن‌ها می‌مانند در صورتی که یک دلیل خوب برای ماندن داشته باشند.

طراح تجربه کاربری چه وظایفی دارد؟

به‌طور کلی باید قادر به انجام این وظایف باشد:

  • بررسی و کنترل رفتار کاربر در زمان‌ها و شرایط مختلف
  • بررسی و انتخاب محتوای مناسب برای استفاده وبسایت، اپلیکیشن و …
  • تمرکز و بررسی اطلاعاتی که یک کاربر وارد سایت می‌کند
  • بررسی و تحلیل بخش مارکتینگ
  • یک طراح UX باید به‌گونه‌ای با همه‌ی اعضای تیم ارتباط و تعامل برقرار کند.
طراح تجربه کاربری چه وظایفی دارد؟
طراحی تجربه کاربری

بخشی از نکات مهم در تجربه کاربری یک سایت

  1.  سرعت سایت را افزایش دهید.
  2. صفحه‌ی یک سایت باید سبک طراحی شود، در واقع بهتر است در کمتر از سه ثانیه سایت برای کاربر به نمایش دربیاید.
  3. اگر زمان طولانی شود، کاربر سراغ سایت دیگری می‌رود با زدن ساده‌ی دکمه‌ی برگشت!
    این موضوع به معنای افزایش نرخ پرش سایت شما می‌باشد.
  4. طراحی سایت ریسپانسیو باشد.
    امروزه بیشتر افراد با گوشی موبایل، تبلت و یا حتی تلویزیون هوشمند وب‌گردی می‌کنند، واضح است که قالب سایت شما باید بتواند با تمام این دستگاه‌ها و هر سایز صفحه نمایش هماهنگ باشد و این قابلیت را داشته باشد تا کاربر بتواند به‌راحتی صفحات سایت شما را مشاهده کند.
  5. منوی سایت اصولی طراحی شود.
    منو باید طوری باشد که کاربر به راحتی بتواند به بخش موردنظر خود هدایت شود.
  6. معمولأ صفحات اصلی سایت در منوی اصلی و قسمت بالای سایت قرار دارند و باقی صفحات به منوهای ثانویه و ستون‌های کناری منتقل می‌شوند.
  7. قابلیت اسکرول داشته باشد.
    سایت باید حتما قابلیت اسکرول به پایین داشته باشد و این نکته را در نظر بگیرید که در موبایل و تبلت نباید اسکرول به چپ و راست داشته باشد.
نکات مهم در تجربه کاربری
ux

از دیگر نکات مهم UX  یک سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسیر مشخصی در سایت داشته باشید
  •  بخش‌های اضافی را حذف کنید
  • از سالم بودن لینک‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • متن لینک مشخص باشد.
  • لینک در صفحه‌ی جدید باز شود.
  • فرم‌های مختصر تهیه کنید.
  • به کاربران تاییدیه بدهید.
  • اطلاعات تماس را در دسترس بگذارید.

ux

استیو جابز

دیزاین چیزی که در ظاهر نشان می‌دهد نیست، بلکه دیزاین در رابطه با این است که محصولات چگونه کار می‌کنند و چطور می‌توانند افراد را به اهدافشان برسانند و به چه شکل می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

ما در استودیو برند فهار به شما کمک خواهیم کرد،  تا آنطور که شایسته است در این مسیر به رشد کسب‌وکار خود برسید و از طریق یک تجربه کاربری موفق به اهدافی بیزینسی خود نزدیک شوید.

5/5-(1امتیاز)

مطالب مشابه