محتوای سبز چیست؟
سبز محتوایی برای تمام فصول
تازه ماندن و سبز بودن، جادویی است که نهتنها محتوا بلکه بسیاری از مفاهیم دیگر را ارزشمند میسازد؛ چرا که سبز بودن با خود احساسی از اعمال روش درست و ماندگاری میآورد. بشر بیش از همیشه به دنبال زمین سبز، ترکیبات شیمیایی سبز، محلولهای صنعتی سبز و اکنون محتوای سبز است. در دیجیتال مارکتینگ محتوای سبز را بهصورت ترافیک با رشد مثبت و همیشگی به سمت صفحات مختلف و بسایت تعریف میکنند و این مقاله به بیان زوایای چنین محتوایی میپردازد.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
محتوای سبز چیست؟
محتوای سبز یا Evergreen content به تولید محتوا بهنحویکه هیچ محدوده زمانی آن را دستخوش زوال نکند یا اینکه در گستره زمانی نسبتاً وسیعی مفید باشد، اشاره دارد. به دیگر سخن محتوای سبز مستقل از زمان، فصل و اوضاع روز است و در نقطه مقابل محتوای ترند قرار میگیرد. با این دستهبندی اولین محتوایی که طبق این تعریف سبز نیست، اخبار روز است. مسلم است که تولید و نشر خبر روز مفید و ضروری است، اما ماندگار و در طول زمان ارزشمند نیست. هدف تولید محتوای سبز ارجاع کاربران در هر محدوده زمانی به وب سایت است، وظیفهای که انتشار خبر نرخ ارز در ابتدای تابستان سال x انجام نمیدهد.
تسخیر زمان و بازاریابی همیشگی با محتوای سبز
مستقل از زمان بودن شاید فرمولهای “محبوب” فیزیک را بهخاطر بیاورد اما محتوای سبز، عنوان جذابی در بازاریابی است که بخش مهمی از انرژی استراتژیهای محتوا به سمت تولید آن متمایل است. درخشش محتوای همیشه سبز، دستخوش زمان نمیشود و جلای خود برای فراخوانی مشتریان به سمت وب سایت را همواره حفظ میکند. علت این مسئله آن است که محتوای سبز همیشه در جایی به کسی مربوط است و خوشبختانه همیشه کسی در جستجوی آن خواهد بود.
از افسانه کلمات تا حقیقت کاربردی در دستهبندی محتوا
مانند بسیاری از مفاهیم پرطرفدار در بازاریابی، سبز بودن محتوا تنها یک مفهوم و افسانه نیست؛ بلکه خدمات آن به دیجیتال مارکتینگ باعث شده تا بتوان در دنیای واقعیت و ارقام از آن بهرهمند شد. محتوای همیشه سبز چهار کارکرد عمده دارد:
- مرتبط بودن: محتوای سبز عمدتاً بهخاطر موضوعاتی که در برمیگیرد، به گروهی از افراد مرتبط میشود. همیشه افرادی هستند که در جستجوی سؤالاتی با آغاز “چگونه” هستند.
- ایجاد لید: مرتبط بودن، آغاز آگاهیبخشی مشتریان است و آگاهیبخشی منجر به حرکت لیدها به سمت قیف فروش میشود.
- اشتراکگذاری: محتواهای سبز با دربرگرفتن گستره وسیعی از علاقهمندان، تمایل زیادی برای اشتراکگذاری در آنها ایجاد میکند و همیشه امکان وایرالشدنش وجود دارد.
- رشد ترافیک: ماهیت محتوای همیشه سبز و موضوعات آن، به رشد ترافیک سایت کمک میکند.
آیا سبز بودن مزیت همیشگی در بازاریابی محتواست؟
تولید محتوای سبز در واقع رویکردی در برنامهریزی تولید محتوا برای درازمدت است. برای نگهداری حیات دیجیتالی در کوتاهمدت، تولید محتوای ترند و ایدههای مرسوم آن نیز کاملاً ارزشمند و با اهمیت هستند. به نظر میرسد برای حفظ تعادل و رسیدن به نقطه بهینه، داشتن تقویم محتوایی و استفاده از محتواهایی که هر دو کارکرد را داشته باشند، بهترین راهحل باشد. آموزشهای سریالی در میان انواع تولید محتوا، مطالبی هستند که در عین اینکه ایدههای بهروز را پوشش میدهند، در درازمدت به محتوای سبز نیز مبدل شوند.
موضوع سبز یا محتوای سبز مسئله این است
موضوعات متعددی وجود دارند که سعی در تولید آنها میتواند به تولید محتوای سبز بیانجامد؛ بنابراین یافتن یک داستان همیشه سبز اولین گام است. گام بعدی، نحوه و ساختاری است که برای پرورش داستان استفاده میشود. بهترین قالبها برای تولید محتوای سبز لیست ذیل هستند:
- چکلیستها: صرفنظر از موضوع، از آنجا که ارائه مطالب به شکل چکلیست؛ معمولاً بهصورت یکباره قابلیت بهخاطر سپاری ندارد، میتواند باعث مراجعه چندباره مشتریان به سایت شود.
- دستورالعملها: در کنار موفقیتها و پیشرفت صنایع و موضوعات علمی، سؤالات برای تازهواردین هر حوزهای همواره یکسان است؛ بنابراین تولید دستورالعمل و روش انجام امور که عمدتاً برای مخاطبان غیرحرفهای تهیه میشود،تا مدتها میتواند سبز بماند. حتی ایجاد بخشی به نام how to یا چگونه … در وبلاگ میتواند مزرعهای برای محتوای همیشه سبز وب سایت باشد. برای مخاطبان همواره جذاب است تا روشهای انجام امور به روشهای 20/80 را که حاصل تجربه سایرین است را با مطالعه یک مقاله یا تماشای یک ویدئو چنددقیقهای فرابگیرند.
- مطالعات موردی: انتشار کیس استادی برای اغلب افرادی که در میانه یادگیری مهارتی یا عمق زدن در فراگیری دانشی هستند؛ دارای اهمیت است. مطالعات موردی میتواند بهسادگی انتشار تجربه فردی در مورد “تغییر توضیحات متاتگ برای افزایش نرخ کلیک” باشد. انتشار این موارد ضمن ایجاد صمیمیت با کاربر برای توده وسیعی از افراد با مشکلات مشابه قابلاستفاده است.
- ریویو محصولات: انتشار این مطالب ضمن آنکه نشانگر دانش صاحبان وب سایت از محصولات موجود در بازار یا محصولات تولیدی خود است، کاربران را باکیفیت محصول و ویژگیهای آن درگیر نگاه میدارد. افزودن دیدگاه مشتریان به این بخش نیز روش مفیدی است که، بر قابلاعتماد بودن مطالب اضافه میکند.
- تاریخچه: تولید محتوای متنی و تصویری در مورد تاریخچه موضوعاتی که حتی بهتازگی ترند روز شدهاند، در کوتاهمدت برای مخاطبان جالب است. در بلندمدت و در ارتباط با سبز بودن محتوا، تاریخچهها برای آنکه مخاطبان را در جریان چگونگی رسیدن به نقطه خاصی از یک محصول یا مفهومی قرار میدهد، مهم هستند. مثالی عالی از ایدههای همیشه سبز، انتشار تاریخچه کمیک تغییر اقلیم است که توسط XKCD منتشر شد. در این کمیک ضمن پیگیری دمای کره زمین در طول زمان، به مصادف شدن آنها با تحولات مهم بشریت اشاره شده است.
- مصاحبهها: مصاحبه با فردی موفق و نگاهی به پشتصحنه زندگی فردی او برای اغلب افراد جذاب است. بطور کلی اگر به چنین افرادی دسترسی وجود دارد از رازهای موفقیت آنها و ساخت یک معمای انسانی برای مخاطبان نباید گذشت. در چنین مصاحبههایی، شبیهسازی مکالمه بیشترین تمایل به خوانده شدن در مخاطبان را ایجاد میکند.
5 مورد از محتواهای همیشه سبز
چرا محتوای سبز موردتوجه است؟
با اینکه رتبه گرفتن در کلمات خریدوفروش هر محصولی در موتورهای جستجو بسیار وسوسهکننده است و ایجاد چنین صفحاتی در وبلاگ از هر موضوعی جذابتر به نظر میآید، اما تولید محتوای سبز بذری است که امروز کاشته میشود و بعد از ایندکس شدن نتایج آن و فعال ماندن آن برای سالها ارزش فنی تولید میکند.
- احتمال لینک دادن به محتوای سبز توسط سایر سایتها افزایش مییابد.
- صفحات حاوی محتوای سبز ضمن آنکه پاسخگوی کاربران در نتیجه سرچ است، باعث میشود تا مطالب سایت توسط گوگل ارزشمند تشخیصدادهشده و رنک بهتری به آن اختصاص داده شود و احتمال حضور در صفحه اول گوگل بدون کمترین ترفند سئو بهواسطه تولید محتوای سبز وجود دارد.
- محتوای سبز نرخ پرش سایت را کاهش میدهد.
- استفاده درست از دکمه کال تو اکشن در محتوای سبز مؤثر، نرخ تبدیل را افزایش میدهد.
- با انتشار محتوای سبز، مدتزمان حضور کاربران در سایت افزایش مییابد.
- همیشه احتمال یافته شدن محتوای سبز توسط کاربران و مخاطبان جدید وجود خواهد داشت.
سبز بودن محتوا را از کجا آغاز میشود؟
تصمیم دوراندیشانه برای تولید محتوای سبز و نتایج آن، صرفنظر کردن از تولید آن را دشوار میکند. برای شروع لازم است تا بخشی از تقویم محتوایی را به برنامه برای تولید محتوای سبز اختصاص یابد. سپس موضوع مناسب با توجه حداکثری به سلیقه مشتریان و با موضوعات مناسب انتخاب شوند. برای یک تولیدکننده لباسهای ورزشی مردانه ممکن است اختصاص باکسی به اعلام نتایج بازیهای ورزشی، سبز باشد و برای تولیدکننده دیگری که مشتریان هدف آن خانمها هستند؛ دستورالعمل نگهداری گلها، یا روشهای جدید تناسباندام همواره سبز باشد.
توجه به کلمات کلیدی مناسب در تولید محتوای سبز مانند انتشار هر محتوای دیگری که به انگیزه بالا آمدن در گوگل صورت میگیرد اهمیت دارد. در کنار آن لازم است، آموزشها و راهنماییها تا حد ممکن برای مخاطبان عمیق و کارشناسانه باشد تا کاربر جوابی که در جستجوی آن است را بیابد و کمتر به نتیجه سرچ اولیه گوگل بازگردد.
در تولید محتوای سبز انتشار وقایع روز و تاریخهای خاص اهمیتی ندارد اما این مسئله داشتن نظم در انتشار محتوا را بیاهمیت نمیکند. لازم است محتوا؛ در هر دستهبندی که قرار میگیرد منظم و بهروز منتشر شود تا مخاطبان سریالی خود را از دست ندهد.
درصورتیکه تولید محتوای سبز به بیان اطلاعات در خصوص بیماری، حوزههای تکنولوژی و یا آموزش هنر و صنعت اختصاص دارد، در فاصلههای زمانی مشخص بهروز شده و حتی دوبارهنویسی شود. ضمن آنکه محتوای قدیمی با شکل ظاهری جدید نیز میتواند روشی فوقالعاده برای دمیدن روح در پستهای وبلاگی با عملکرد ضعیف باشد. به این روش بدون استفاده از همان میزان منابع ذهنی و زمانی که برای تولید محتوای کاملاً جدید نیاز است، میتوان به تولید محتوا پرداخت.
جمعبندی
سبزشدن نیازمند توجه است. برای حفظ حیات محتوای سبز لازم است تا این محتوا پس از تولید مدفون نشود. ضروری است محتوای همیشه سبز با جدیدترین اطلاعات بهروز شود تا خوانندگان از بهروز بودن آن اطمینان حاصل کنند. انتشار محتوای سبز، نگاه بلندمدت به بازاریابی محتوایی را نشان میدهد اما ضرورتاً به معنی عدم توجه به تغییروتحول در دنیا هم نیست.
مطالب مشابه
تجربه کاربری یک کلیک سرنوشتساز
تجربهی کاربری یک کلیک سرنوشتساز تجربه کاربری User Experince که به زبان سادهتر، به آن UX میگویند یک مفهوم پیچیده
لینک بیلدینگ و روش هایی که در 2022 به آن نیاز خواهید داشت.
لینک بیلدینگ یا در واقع همان لینک سازی از مهم ترین فعالیت های سئو می باشد. همان طور که می
مزایای طراحی سایت با وردپرس چیست؟
وردپرس را می توان یکی از رایج ترین سیستم های مدیریت محتوا دانست. این سیستم به زبانphp نوشته شده و
بازاریابی ویروسی، جادوی کسب و کار!
برای فردی که زندگی در 2020 را تجربه کرده است مفهومی سادهتر از “ویروس”و”همهگیری” برای فهم و توضیح وجود ندارد.