با UGC اتفاقات فوقالعادهای میافتد اگر به کاربران گوش کنید
در بازاریابی با هسته اصلی محتوا، محتوایی که توسط کاربران تولید شود، بسیار مورد توجه است. در این مقاله به اهمیت فراوان محتوای یو جی سی و استفاده از سوشال مدیا برای یو جی سی پرداخته شده است. به کسبوکارهایی اشاره شده است که به UGC به شکلی متفاوت نگاه کرده اند و اقدامات اصلی بازاریابی خود را به عهده مشتریان گذاشتهاند.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
به هر میزان که بخواهید میتوانید از محصولات و خدمات خود تعریف کنید، اما باورپذیری در ذهن مشتریان داستان دیگری است. سالهاست قوانین بیان داستان برند، هویت برند و آنچه یک کسبوکار واقعاً هست، با گسترش شبکههای اجتماعی، توسط اینترنت و محتوای آن تعیین میشود. میتوانید به تولید محتوای برنددار یا Branded content دلخوش باشید، اما ممکن است با چند خط محتوای تولید شده توسط کاربر به گوشه رینگ بیافتید. در این هیاهو مرور درسهای کلاسیک مدیریت کورسوی امیدی است که هدف از کسبوکار را خلق مشتریانی میداند که مشتریان دیگری خلق میکنند.
محتوای تولید شده توسط کاربر کمک به بازاریابی کمهزینه
ugc محتوایی است که بصورت داوطلبانه توسط کاربران و مشتریان بهصورت عکس، توییت، کامنت و فیلم برای آگاهسازی سایر مشتریان تولید و منتشر میشود. “محتوای تولید شده توسط کاربر” برای هر دو گروه صاحبان کسبوکار و مشتریان اهمیت بسیاری دارد. طبق تحقیقات 95درصد از خریداران قبل از خرید در حال خواندن نظرات سایر مصرفکنندگان بصورت آنلاین هستند و صاحبان کسبوکار از این محتوا، بهعنوان بازاریابی کمهزینه یاد میکنند.
برای بسیاری از مشتریان، نظرات سایر کاربران حاوی تجربه عملی از محصول، همان ضمانتی است که برای خرید به آن نیاز دارند و برای برخی دیگر روشنکننده زوایایی است که ذهن آنها متوجه اش نبوده است.
اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر
بی شک اگر به اهمیت بازاریابی محتوایی بهعنوان رویکردی نوین در گرامیداشت مشتری و افزایش آگاهی مصرف کننده، نگاه کنیم، محتوای تولید شده توسط کاربر مهر تأیید نهایی بر کیفیت و قابل استفاده بودن محصولات است.
- اعتماد به برند ارزشمندترین محصول UGC است. اعتماد به محصولات و نهایتاً ایجاد یک برند محبوب را در کنار سابقه تاریخی طولانی بیاعتمادی به بازاریابی سنتی و فهم عمومی از بازاریابی قرار دهید، تا متوجه درخشش این تکه الماس شوید. از دید مشتریان احتمالی یک مصرف کننده نهایی، کارشناس محصول و موثقترین فرد برای توصیه به خرید است. توصیههای مصرفکنندگان، اثباتی از تأیید اجتماعی محصول و کاهش احتمال اشتباه در خرید است.
- UGC به ایجاد جامعه مخاطبین نیز کمک میکند. جامعه مخاطبین با عواطف نزدیک نسبت به برند، بصورت خودجوش و کمهزینه، جریان روانی از بازاریابی را برای برند ایجاد میکنند. نگاهی به استراتژیهای بازاریابی اپل نیز نشان میدهد، بیشتر از توجه به کیفیت یا کاهش هزینههای محصول، اپل به دنبال صمیمیت با کاربران است و چه تاکتیکی بهتر از آنکه حس تعلق به برند و جامعه آن را در کاربران با انتشار محتوای تولید شده توسط خودشان ترویج کنیم؟ استراتژی هوشمندانه اپل به مشتریان میفهماند که برند اپل شبیه آنهاست و آنها را درک میکند و هریک از مشتریان جزئی از کامیونیتی با شکوه اپل هستند.
- بررسی UGC توسط برندها، شناخت بسیار مطلوبی از گروه مخاطبان و اطلاعات دموگرافیک و نکاتی که از نظر کاربران باعث تمایز محصول برند با سایر محصولات شده، میدهد.
UGC در برندهای بزرگ دنیا
سالهاست برندهایی نظیر GoPro کمپین های بازاریابی خود را بر اساس یو جی سی بستهاند و بخش قابلتوجهی از هزینههای بازاریابی آنها صرف وایرال سازی تصاویری که توسط کاربران از محصولات و قابلیت استفاده آنها در زندگی روزمره گرفته شده، میشود. تیم بازاریابی GoPro بهترین و جالبترین فیلمهای گرفته شده با دوربینهای خود را در وب جستجو میکنند و کافیست همان تصاویر را سایر مشتریان احتمالی نیز ببیند، بازاریابی آغاز شده است …
مشتریان نیز از این استراتژی بازاریابی که در نهایت برای آنها خلق شده است بهخوبی بهره میبرند؛ در حال حاضر آمازون تنها سایتی برای خرید کالا نیست، بلکه بخش نظرات آن مجوزی برای تأیید بسیاری از محصولات است. سوشالمدیایی نظیر Yelp تنها برای امتیازدهی به کسبوکارها و نوشتن ریویو توسط کاربران تأسیس شده است. G2 نیز پلتفرمی برای به اشتراک گذاشتن ریویو در مورد نرمافزارها است و ملاکی مؤثر برای تصمیم به خرید نرمافزار در امریکا محسوب میشود. G2 با تلفیق اطلاعات حرفهای سرمایهگذاران، متخصصان و نهایتاً خریداران، بهصورت اهرمی قابلاتکا برای تصمیمگیری نیم میلیون نفر در هنگام خرید نرمافزار در امریکا عمل میکند.
ugc در قالب کمپین
کمپینهای متعدد و خلاقانهای برای خلق UGC میتواند طراحی شوند؛ از هشتگ گذاری تا انتشار عکس با محصولات برند. چند سال پیش استارباکس، کمپینی برای انتشار تصاویر لیوان قهوه استارباکس با یک Doodle خلاقانه توسط کاربران به راه انداخت، خلاقانهترین دودلهایی که توسط کاربران انتخاب میشدند، بر روی یک نسخه محدود از لیوانهای استارباکس چاپ میشد. این کمپین 4000 محتوا برای استارباکس تولید کرد.
آیا ugc کافیست؟
میزان بهرهای که از محتوای تولید شده توسط کاربر در هر کسبوکاری برده میشود بستگی به مدل کسبوکار و اینکه مشتریان در کدام بخش از استراتژیهای کسبوکار دیده شدهاند، دارد. گاهی لازم است برای آنکه فضایی در تولید محتوا خالی نمانده و بهعنوان کسبوکار، همچنان نفوذناپذیر باشید از تولید تخصصی محتوا یا PCC (Professionally-created content) در کنار UGC استفاده کنید. به این روش نازیباییها و غیرحرفهای بودن محتوای تولید شده توسط کاربر، پوشش خوبی پیدا میکند. میتوان PCC را بهعنوان استراتژی اولیه قرارداد و سپس از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کرد.
سایت چگونه UGCمیشود؟
سایت ماندگارترین بخش در تولید UGC است و بسیار عاقلانه است که بخشی از نظرات و علاقه کاربران به سمت سایت و درج در آن هدایت شود. نمایش خلاقانه بخش نظرات در وبلاگ و سایت، پیشبینی بخشی برای آپلود فیلمها و تصاویر کاربران، تشکیل انجمن در سایت و امتیازدهی به درج نظرات بصورت مستقیم غیرمستقیم همگی بخشهای معمول در UGC کردن سایت هستند.
یکی از بخشهای مهم در سایت برای UGC شدن، ایجاد صفحه FAQ است. بیش از 70 درصد کاربران تمایل دارند برای خرید محصول موردنظر خود، پیش از آنکه با شرکت تماس بگیرند، پاسخ سؤالات خود را با جستجو در سایت بیابند؛ بنابراین با طراحی صفحه FAQ میتوان از طراحی سنتی سؤالات فراتر رفته و با ایجاد نظرسنجی به درگیری کاربر با سایت نیز کمک کرد.
سوشال چگونه باعث UGC میشود؟
سوشال مدیا در تولید UGC بیرقیب است، 99 درصد UGC به سوشال مدیا بازمیگردد. در چند دقیقه میتوان داستان برند را به صادقانهترین شکل ممکن در سوشال منتشر کرد و سایر خریداران را تحت تأثیر قرارداد. لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و..هریک به فراخور گروه مخاطبان و نوع محصولات میتواند پلتفرمی برای انتشار UGC باشد. هشتگ گذاری در شبکههای اجتماعی از محبوبترینها مثلاً اینستاگرام شروع میشود و با ری پست و ری توییت نظرات مشتریان جادویی اتفاق میافتد.
انتخاب هشتگ با تلفیق موضوعات ترند نظیر برابری جنسیتی، پذیرش فردی، احترام به محیطزیست در کنار خدمات برند به این موضوعات صورت میگیرد. باتوجهبه مخاطبین هدف جوایز انتشار تصاویر یا نظرات میتواند بطور مستقیم به کاربران یا سازمانهای خیریه اهدا شود. به طور مثال برند لباس زنانه Aerie با برپایی کمپین از طریق هشتگ #AerieReal به موضوع انتشار تصاویر ویرایش شده با لباس شنا واکنش نشان داد و از کاربران خواست تا تصاویری بدون ویرایش از خود با این لباسها را ارسال کنند. برای هر عکس منتشر شده با این هشتگ یک دلار به انجمن ملی اختلالات غذایی توسط Aerie اهدا شد.
UGC در خدمت B2B ، کسلکنندهترین شعارتان نیز شنیده میشود
در نظر بسیاری از متخصصان درحالیکه کاربرد UGC در کسبوکارهای B2C و ترویج محصولاتی مثل موبایل، پوشاک و… ثابت شده است، اما بهکارگیری آن در
B2B چندان روشن نیست. در ادامه چند سالی است که یو جی سی در B2B نیز برای ایجاد جامعه مخاطبین، ترغیب به مشارکت، بیان هویت برند و بیان شعار کسب و کار، مورداستفاده قرار میگیرد. مهم نیست کسبوکار شما تا چه میزان مخاطب مستقیم نداشته باشد، کسلکنندهترین برندها برای مخاطب عام نیز از UGC برای “بر سرزبان ماندن” بهره بردهاند. بطور مثال Salesforce در سایتی به نام Exchange Idea انتقال ایدهها از مخاطبین به مدیران خود را پیشبینی کرده است، با این اقدام ضمن جمعآوری آرا از پیشنهادها و ایدههای افراد، جامعه مخاطبینی برای salesforce ساخته شده است.
HubSpot نیز برای نمایش کارایی نرمافزار اتوماسیون بازاریابی خود به انتشار ویدئو زندگی واقعی مصرفکنندگان این نرمافزارها پرداخته است.
ایده دیگری که کسبوکارهای B2B برای خلق UGC و استفاده از مزایای آن میتوانند در نظر بگیرند، به تشویق کارمندان به اشتراکگذاری تصاویر و فیلمها در شبکههای اجتماعی برای نمایش محیط پویای کاری و نشاندادن هویت برند، بازمیگردد. IBM وAdobe از شبکههای اجتماعی و خلاقیت کارمندان خود برای در صدر توجه بودن استفاده میکنند.
نظر شما چیست؟
آیا در کسبوکار شما مشتریان به تولید محتوا برای شما میپردازند؟ کدام سازوکار برای تشویق آنها به تولید محتوا بهتر است، تشویق و قدردانی یا افزایش کیفیت و بهبود تجربه مشتری؟
جمعبندی
صادقانه باید گفت که هیچ نیرو و کمپین بازاریابی قویتر از اراده جمعی مشتریانش عمل نمیکند و اگر با آنها بهتر از انتظاراتشان رفتار شود میتوان به تبلیغات مؤثر آنها امید بست. درحالیکه اکثر مشاغل توانایی مدیریت دقیق انتظارات مشتریان خود را ندارند، ارائه احساس ارزش فراتر از انتظارات مشتریان وجه تمایز محبوبترین برندهای بازار خواهد بود. کافیست به نظرات آنها گوش داده شود و قدرشناس زمانی که برای تولید محتوا بهصورت کامنت، امتیازدهی و تهیه تصاویر گذاشته میشود، بود.
مطالب مشابه
آیا میدانید انتخاب اشتباه شعار تبلیغاتی چه تاثیری بر روی کسب و کارتان میگذارد؟آیا میدانید اسلوگان چیست؟ تگ لاین چیست؟
تبلیغات نمایشی: تمام آنچه که باید بدانید!
تبلیغاتی که در رادیو و تلویزیون به سمع و بصر مخاطبین میرسد، با توجه به هزینههای گزافی که در قبال
همه موفقیتها با نظم آغاز میشوند. اگر بهعنوان یک بازاریاب محتوا یا تولیدکننده محتوای یک وبسایت بدانید که برترین شرکتهای
ریدیزاین سایت؛ تولد دوباره ملکهی دیجیتال
مطمئن باشید که بازطراحی یا ریدیزاین سایت در حل مسئله شما تاثیرگذار خواهد بود. عموماً صاحبان سایتهای فروشگاهی، سایتهای خبری
2 پاسخ
دقیقا محتوا باید همراستا با نیاز مشتری باشه یا نیازی رو براش ایجاد کنه . خیلی خوب توضیح دادین.
مخصوصا محتوایی که شامل نظرات بقیه است خیلی کمک می کنه به انتخاب خدماتی که قرار بگیریم
خواهش میکنم شما لطف دارین. بله اگر در حوزه تولید محتوا برای کسب و کارتون سوالی دارید می تونید با ما تماس بگیرید تا همکاران ما شما رو راهنمایی کنن.