تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی چیست؟

همه موفقیت‌ها با نظم آغاز می‌شوند. اگر به‌عنوان یک بازاریاب محتوا یا تولیدکننده محتوای یک وب‌سایت بدانید که برترین شرکت‌های تبلیغاتی دنیا، اهداف خود را برطبق یک برنامه روزمره دنبال می‌کنند و سنگ بنای معرفی و ماندگاری بزرگ‌ترین کسب‌وکارها با همین تقویم در ابتدا ساده چیده می‌شوند، قطعاً شما نیز به جمع اجراکنندگان تقویم محتوایی افزوده می‌شوید. این مقاله سعی می‌کند تا جزئیات خوبی از تقویم محتوایی و مزایای استفاده از آن در اجرای برنامه‌های تبلیغاتی بر مبنای بازاریابی محتوایی را در اختیار خواننده قرار دهد:

• تقویم محتوایی چیست؟
• چرا تقویم محتوا داشته باشیم؟
• خدمات تقویم محتوا به گسترش کسب‌وکار
• بودجه‌بندی تقویم محتوایی
• چه کسانی به تقویم محتوایی نیاز دارند؟
• گام‌های مؤثر در نوشتن تقویم محتوایی داشته باشم
• یک تقویم محتوایی حاوی چه اطلاعاتی است؟
• جمع بندی

 

تفکر “ازدست‌ندادن هیچ فرصتی” باعث شده برنامه‌های تبلیغاتی بر مبنای بازاریابی محتوایی، به استفاده از تقویم محتوایی یا Content Calendar روی آورند. تصور کنید در میان ‌ برنامه‌های تبلیغاتی‌تان به‌عنوان یک تولیدکننده اکسسوری چرم، فراموش‌کردن هر مناسبت کوچک و بزرگی جهت برنامه‌ریزی، برپایی کمپین، ارسال کد تخفیف در زمان مناسب و… تا چه حد بازاریابی محصولات شما در شبکه‌های اجتماعی را مختل می‌کند؟ چقدر از رقبای قوی‌تر فاصله‌تان زیاد می‌شود؟ ضرر مالی مستقیم این سهل‌انگاری، اولین مشکلی است که به آن بر می‌خوردید. اتفاقات بعدی، مثلاً افزایش بازدیدهای مناسبتی از وب‌سایت رقیب که به‌صورت ارگانیک بهبود رتبه سایت یا افزایش میزان تبادلات با مخاطب را در پی دارد، را چگونه جبران می‌کنید؟

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی عبارت است از چکیده برنامه زمانی و نقش اعضا در رسیدن به اهداف بازاریابی محتوا که حاوی جزئیات اجرایی است. یک تقویم محتوا می‌تواند حاصل تمام جلسات استراتژیست‌های سئو و برنامه‌ریزان بازاریابی سازمان باشد یا اینکه به‌سادگی برنامه انتشار محتواها در وب‌سایت شخصی شما را مشخص کند.
تقویم محتوا در مقایسه با تقویم سردبیری یا Editorial calendar که استراتژی‌های یکساله را مشخص می‌کند، جزئیات عملیاتی شدن محتوا را در اختیار اعضا قرار می‌دهد.

چرا داشتن تقویم محتوایی ضروری است؟
چرا داشتن تقویم محتوایی ضروری است؟

چرا باید تقویم محتوایی داشته باشیم؟

داشتن نقشه راه از ابتدای حرکت و یا حتی پیش از آن از هدررفتن بسیاری منابع جلوگیری می‌کند. لازم به تأکید نیست که برخی مسیرها با داشتن نقشه راه، نیازی به طی شدن ندارند و با عمل به این نقشه راه، نه گم می‌شویم و نه متحمل هزینه مالی و زمانی زیادی می‌شویم؛ بنابراین اگر به دلیل عدم تجربه یا نداشتن صبر و حوصله کافی، وسوسه شدید که از تقویم محتوایی بگذرید و مسیر خود را بدون پلن برنامه‌ریزی طی کنید، دوباره فکر کنید.تفاوت ارائه ده‌ها مقاله که هرگز دیده نمی‌شوند و پست‌های اینستاگرامی که هرگز بالا نمی‌آیند با مقالاتی که دست‌به‌دست می‌چرخند، بارها به اشتراک گذاشته می‌شوند و یا پست‌هایی که زحمت تهیه‌کنندگان آن را به هدر نمی‌دهند گاهی به باریکی یک تقویم محتوایی است.

خدمات تقویم محتوا به گسترش کسب‌وکار

زمان‌بندی تنها یک بخش از تقویم محتواست. استفاده از تقویم محتوا در اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی می‌تواند ضمن دقت در زمان‌بندی، نظارت بر روند بازاریابی را نیز تسریع کند؛ بنابراین می‌توانید به‌خوبی از آن برای ممیزی وضعیت داده و ستاده بخش تبلیغات کسب‌وکار خود، هرچقدر هم که اندک باشد، استفاده کنید. علاوه‌برآن:
• با داشتن تقویم محتوایی، موضوع یا رخدادی را از دست نمی‌دهید.
• بر اساس قانون پارکینسون، با داشتن پلن کتبی برنامه‌ریزی، کارها در زمان درست خود به پایان می‌رسند، چراکه انرژی ما ناخودآگاه برای انجام آنها متمرکز شده است.
• تمرکز بر اتفاق‌هایی که آگاهانه پیش رو داریم، افزایش می‌یابد و زمان بیشتری برای تفکر و جذب منابع و نشانه‌ها خواهیم داشت؛ بنابراین محتوایی که با این سبک تهیه شده است، عمیق‌تر و مؤثرتر خواهد بود.
• برداشت بهتر از موقعیت کنونی و هوشیاری بیشتر، باعث می‌شود توقعات منطقی از اهداف بازاریابی محتوا داشته باشیم.
• همکاری اعضای تیم برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی‌شده، افزایش چشمگیری خواهد داشت.

تقویم محتوایی در شبکه های اجتماعی
تقویم محتوایی در شبکه های اجتماعی

بودجه‌بندی تقویم محتوایی

کسب نتیجه دلخواه در برنامه‌های تبلیغاتی نیازمند پارامترهای ریز و درشتی است، اما بی‌اغراق یکی از مهم‌ترین‌ها داشتن تقویم محتوایی است. برای استفاده از تقویم محتوایی لازم است بودجه‌بندی، ترکیب و ترتیب مشخصی را در نظر بگیرید و با افزایش تجربیات به این ترکیب‌ها اضافه کنید.

برنامه‌ریزی ترکیب محتوا:

منظور از ترکیب در تقویم محتوایی این است که به‌عنوان‌مثال کدام پکیج محتوایی (متنی، ویدئو، گرافیکی یا صوتی) با کدام کلمات کلیدی و موضوعی و برای دنبال‌کردن چه هدفی ارائه شود. مثلاً در پیج اینستاگرام تعداد لایوها در هفته اول هر ماه به چه تعداد، در کدام بازه زمانی و به چه هدفی ارائه شوند. موشن‌گرافیک یا استاپ‌موشن جذاب و مرتبط با هدفی که در لایو اشاره شده، در کدام پلتفرم‌ها برای جلب‌توجه گروه مخاطبان تصویری، منتشر شود. سپس تصمیم بگیرید برای ماندگاری در گوگل، به‌صورت موازی در بخش وبلاگ سایت هر موضوع موردنظر مخاطب، در چند بخش، در طول یک ماه منتشر شود.

برنامه‌ریزی ترتیب محتوا:

برای آنکه تقویم محتوایی کارآمدتر شود، گاهی لازم است ترتیب انتشار محتواها نیز مشخص شود. به‌عنوان‌مثال یک محتوای تبلیغاتی به دنبال محتوای آموزشی منتشر شود و پس از آن محتوایی به‌منظور افزایش نرخ درگیری مخاطب با صفحه موردنظر در وب‌سایت در نظر گرفته شود.

تقویم محتوایی

چه کسانی به تقویم محتوایی نیاز دارند؟

تقویم محتوایی برای تمام افرادی که با انتشار محتوا مرتبط هستند، یک نقشه راه است چراکه شانس و گمانه‌زنی در تولید و انتشار محتوا برای همه، مانند تیراندازی با چشمان بسته است:
• برای مدیران محتوا: داشتن تقویم محتوایی به معنی برنامه روزانه در خصوص حجم و موضوعاتی است که برای تولید محتوا نیاز به اقدام دارند.
• برای اعضای تیم بازاریابی تقویم محتوایی، خط‌ مشی جهت رسیدن به اهداف است.
• برای نویسندگان و گرافیست‌های تولیدکننده محتوا؛ اهمیت تولید هر محتوا به لحاظ محدوده زمانی و توالی محتوا و تعیین چهارچوب‌ها با استفاده از تقویم محتوایی مشخص می‌شود.
• برای مدیران سایت و محتواگذاران در وب‌سایت برای ایجاد نظم در دریافت و استفاده از محتواهای تولید شده، تقویم محتوایی اهمیت دارد.

 

یک تقویم محتوایی علاوه بر متن میتواند شامل پادکست و ویدیو نیز باشد
یک تقویم محتوایی علاوه بر متن میتواند شامل پادکست و ویدیو نیز باشد

حال که ضرورت تقویم محتوایی مشخص شد، لازم است تکنیک‌های درستی را برای چینش آن به کار ببریم:
• اهداف دقیق بازاریابی مشخص کنید. با هر نقشی که وارد فرایند تولید محتوا شده‌اید، مشخصاً یکی از اهداف بازاریابی را دنبال می‌کنید. ممکن است در پی گسترش نام برند، ارتباط بیشتر با مخاطبان و افزایش اینگیجمنت باشید یا اینکه دقیقاً افزایش فروش در یک دوره زمانی خاص و یا وفاداری مشتریان را دنبال می‌کنید. در گام نخست لازم است؛ مهم‌ترین این اهداف را در نظر بگیرید و در صورت امکان برای آن نرخ کمی مشخص کنید به‌عنوان‌مثال رشد 5 درصدی فروش در بازه زمانی 6 ماهه.
• پرسونای مخاطب را بشناسید. قطعاً می‌دانید که ما به دنبال تمام کاربران اینترنت نیستیم، فقط افرادی مخاطب ما محسوب می‌شوند که نرخ بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهند. چه کسانی باید از شما خرید کنند؟ چه کسانی باید از آموزش‌های وب‌سایت شما استفاده کنند؟ آنها در کدام شبکه اجتماعی فعال هستند؟
• جذاب‌ترین ایده‌ها برای مخاطبان شما چیست؟ محتواهای متنی، صوتی و حتی ویدئویی با عناوین و کلماتی جستجو می‌شوند که از نظر مشتریان جذاب‌ترین بوده و بخشی از نیاز آنها را پاسخ دهد. این ایده‌ها را با استفاده از سرچ کلمات کلیدی شناسایی کنید.
• تعیین موعد تولید، زمان انتشار: تاریخ تولید و انتشار دو بخش پیش‌فرض در تقویم محتوایی هستند. هرچقدر کار شما رنگ و بوی حرفه‌ای‌تر به خود بگیرد لازم است زمان‌های بررسی، تأیید اعضای مختلف تیم، زمان تطبیق محتواهای متنی و تصویری نیز در تقویم لحاظ شوند.

تقویم محتوایی در بازاریابی آنلاین بسیار مهم است.
تقویم محتوایی در بازاریابی آنلاین بسیار مهم است.

یک تقویم محتوایی حاوی چه اطلاعاتی است؟

پاسخ به این سؤال بیشتر به نوع کسب‌وکار و دامنه فعالیت‌های برند شما دارد؛ اما تقویم‌های محتوایی اغلب شامل بخش‌های ذیل هستند:
عنوان: نوع دسته که بر اساس اهداف و موضوع محتوا مشخص می‌شود.
زمان‌بندی: چقدر زمان دارید و هر عضو در دوره‌های زمانی مشخص چه تعداد تسک انجام می‌دهد.
فرمت محتوا: محتوای صوتی، تصویری، متنی، ویدئویی.
نویسندگان و طراحان: چه کسانی قرار است محتوا را بنویسند یا طراحی کنند.
شبکه‌های توزیع: محتوا در کدام پلتفرم، کدام شبکه اجتماعی منتشر می‌شود.
مخاطبین: مشخص‌شدن پرسونای مخاطب و موقعیت آنها در قیف بازاریابی برای نویسندگان و طراحان.

ابزارهای ایجاد تقویم محتوا و مدیریت محتوا

برای ایجاد تقویم محتوایی به غیر سه ابزار رایج و ساده ذیل می‌توانید از نمونه‌های آماده بلاک hubspot که به‌وسیله هر سه پشتیبانی می‌شود، استفاده کنید:
– تقویم گوگل Google calendar
– گوگل شیت Google sheets
– مایکروسافت اکسل Microsoft excel
این ابزارها در ضمن سادگی و امکان اشتراک‌گذاری، قابلیت ویرایش نیز دارند.
اشتراک‌گذاری فعالیت‌های صورت‌گرفته و مدیریت محتوا با استفاده از دو ابزار Trello و Asana به‌سادگی صورت می‌گیرد. در ترلو کافی است کارتی را به ایجاد هر محتوا اختصاص دهید، اعضای مرتبط با آن فعالیت را در کارت مشخص کنید و در ستون‌های درخواست، در حال انجام، کنترل کیفیت و انجام شده، روند کار را پیگیری کنید. آسانا نیز امکانات خوبی برای ایجاد تسک، معرفی افراد و ایجاد سلسله‌مراتب کاری دارد. آسانا و ترلو هر دو امکان پیوست فایل‌ها، گفتگوی اعضا و مشخص‌کردن اهمیت هر تسک هستند.
آیا شما تاکنون از تقویم محتوایی استفاده کرده‌اید؟ چه مشکلی باعث شد آن را ادامه ندهید؟ اگر هنوز به تقویم محتوایی متعهد هستید، نقطه قوت آن را در چه می‌بینید؟

جمع بندی

بیش از دانستن ضرورت استفاده از تقویم محتوایی و تأثیر آن در رشد و دیده‌شدن کسب‌وکار، تعهد به استفاده از آن است که موجب تمایز و در نهایت موفقیت بر پایه به‌کارگیری نظم می‌شود. درهرحال بدیهی است در هر لحظه که استفاده از این تقویم ضروری را آغاز کنیم، فاصله خود را تا موفقیت کم کرده‌ایم.

 

مطالب مشابه