لینک سازی خارجی و انواع آن به همراه کاربردها، تاثیرات و ابزارهای کاربردی

لینک سازی خارجی

برای اینکه بتوانید کسب و کار اینترنتی موفقی داشته باشید؛ ناگزیر هستید که بهینه سازی و یا سئوی وب سایت را در اولویت کار خود، قرار دهید در واقع بدون رعایت فاکتورهای سئو نمی توانید وب سایت خود را در صفحات اول سرچ گوگل، ببینید. یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در سئو؛ لینک سازی خارجی است که در این مقاله قصد داریم روش های انجام آن را ذکر کنیم. لینک سازی خارجی کمک می ‌کند بتوانید از گوگل رتبه بهتری بگیرید. تا انتهای این مقاله با ما، همراه باشید.

لینک سازی خارجی چیست؟

کارمندان گوگل به صراحت اعلام کردند که لینک سازی خارجی تأثیر بسیار خوبی در رتبه سایت، خواهد داشت؛ بنابراین منطقی است که بخشی از انرژی و وقت خود را برای این کار، صرف کنید. لینک سازی خارجی از موارد مهم سئوی برون صفحه به شمار می ‌رود که می ‌تواند در بهبود رتبه سایت، بسیار کمک کننده باشد.

همانطور که می دانید زمانی که رتبه یک سایت بهبود پیدا کند؛ از نظر موتورهای جستجوی گوگل محبوب تر بوده و می ‌تواند در جایگاه ‌های بهتری در نتایج سرچ گوگل، واقع شود. همین موضوع می‌ تواند بازدید سایت شما و ترافیک ورودی آن را افزایش داده و موجب موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی شود.

لینک سازی خارجی نوعی تائید از دیگران است. زمانی که وب سایت های دیگر لینک شما را در صفحات خود قرار می‌ دهند؛ به نوعی به صفحه مورد نظر و وب سایت شما اعتبار و ارزش می ‌دهند. این دریافت اعتبار، لینک سازی خارجی نامیده می شود.

به طور کلی این نوع لینک سازی یعنی ایجاد محبوبیت به کمک سایت های دیگر که این کار با تائید و ارتباط گرفتن از سایت های دیگر، انجام می شود؛ بنابراین اگر می خواهید از این طریق رتبه خود را بهبود ببخشید؛ بهتر است برای جلب رضایت گوگل از سایت ‌های دیگر به سایت خودتان، لینک بدهید که این کار با روش‌های مختلفی، انجام می ‌شود.

در مقابل لینک سازی خارجی لینک سازی داخلی هم وجود دارد که مربوط به قرار دادن لینک در بین صفحات یک وب سایت می باشد.

کاربرد لینک سازی خارجی

به طور کلی هدف از لینک سازی خارجی افزایش رتبه سایت است که در نظر گوگل بسیار اهمیت دارد. زمانی که بتوانند از یک سایت معتبر بک لینک بگیرید؛ گوگل متوجه می ‌شود که مطلب و محتوای شما برای آن سایت، معتبر و ارزشمند بوده است که به آن لینک داده شده است؛ بنابراین واضح است که این کار باعث تفاوت در رتبه بندی سایت ها از دید گوگل می شود.

البته لینک سازی خارجی تنها دلیل برای رتبه بندی نیست. این تنها یکی از فاکتورهایی است که گوگل از آن استفاده می ‌کند. گوگل برای این کار چیزی حدود 200 فاکتور را بررسی می کند. به همین دلیل همواره به کسانی که به تازگی وب سایت خود را تأسیس کرده اند؛ توصیه می ‌شود که این موارد را در دستور کار خود، قرار دهند تا بتوانند در مدت زمان نسبتاً کوتاهی رتبه قابل قبولی در نتایج سرچ گوگل، به دست آورند.

از وقتی که صاحبان وبلاگ ها و وب سایت ها متوجه این امتیاز از سمت گوگل برای لینک سازی خارجی شده ‌اند؛ با استفاده از ترفندهایی اقدام به ایجاد یک محبوبیت مصنوعی کرده اند که به گوگل بفهمانند محتوای ارزشمندی دارند اما موتور جستجوی هوشمند گوگل در سال های اخیر به این موارد هم توجه داشته است و الگوریتم ‌هایی ساخت است که فقط مسئول نظارت بر سایت در زمینه لینک سازی خارجی هستند؛ بنابراین بهتر است در این کار زیاده روی نکنید؛ زیرا گوگل آن را یک فریب تصور کرده و به سایت انجام دهنده، امتیاز منفی می‌ دهد.

انواع لینک سازی خارجی

برای انجام لینک سازی خارجی می توانید روش های مختلفی را استفاده کنید. به طور کلی لینک سازی خارجی به دو صورت مستقیم «و» غیر مستقیم، انجام می شود. برای انجام لینک سازی خارجی به روش مستقیم می توانید در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته و در این شبکه ‌ها، محتوا را به اشتراک بگذارید اما روش غیر مستقیم تنها به این صورت است که بتوانید یک بک لینک طبیعی از وب سایت های دیگر بگیرید. به این منظور باید تولید محتوای با کیفیت و ارزشمندی، داشته باشید.

لینک سازی خارجی علاوه بر این به دو صورت «طبیعی» و «مصنوعی» هم می ‌تواند انجام شود. لینک سازی طبیعی به لینک هایی گفته می شود که به صورت طبیعی توسط سایت های دیگر به سایت شما، ارجاع داده می ‌شود؛ اما در لینک سازی مصنوعی با پرداخت هزینه سایت های دیگر را موظف به لینک دادن می کنید‌.

تأثیر لینک سازی خارجی برای سایت

در قسمت های قبلی در ارتباط با فواید و سودآوری لینک سازی خارجی مطالبی را ذکر کردیم. همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین عوامل در رتبه بندی سایت ها همان تعداد بک لینک های باکیفیت است. آنچه که موتور جستجوی گوگل می تواند از لینک سازی خارجی بفهمد؛ یکی پیدا کردن صفحات جدید و دیگری تشخیص و رتبه بندی سایت ها بر اساس محبوبیت آن ها می باشد. به طور کلی کیفیت لینک سازی خارجی نسبت به کمیت آن اهمیت بیشتری دارد. به این صورت که اگر شما تعداد لینک های بالایی از سایت های دیگر دریافت کرده باشید اما محتوای باارزشی برای هیچکدام در اختیار کاربر قرار ندهید؛ به زودی از جایگاه محبوب بودن، خارج خواهید شد؛ بنابراین بهتر است به تعداد معقول لینک های با کیفیت داشته باشید. فوایدی که از لینک سازی خارجی عایدتان می شود عبارت‌اند از:

ارتباط برقرار کردن با دیگر وب سایت ها

زمانی که از دیگر وب سایت ها لینک دریافت می کنید و یا متقابلاً به چنین وب‌ سایت ‌هایی لینک می دهید؛ در واقع در حال ارتباط گرفتن با این سایت ها هستید. چنانچه بتوانید با وبلاگ ها و سایت های مرتبط با حوزه کاری خود ارتباط مؤثری داشته باشید؛ می توانید راحت تر از آن ها لینک های باکیفیت، دریافت کنید. این گونه بک لینک گرفتن بسیار اهمیت دارد زیرا شما توانسته اید به راحتی برای وب سایت و حوزه فعالیت خود، تبلیغ انجام دهید.

افزایش ترافیک

زمانی که با استفاده از یک لینک در وب سایتی دیگر مشتریان شما افزایش پیدا کند؛ ناخودآگاه ترافیک ورودی سایت شما بالاتر می رود و این همان تأثیر لینک سازی خارجی است. افزایش تعداد مشتریان همان چیزی است که تمامی صاحبان کسب و کار به دنبال آن هستند.

برندسازی

زمانی که از طریق لینک سازی خارجی بتوانید کسب و کار خود را به مخاطب معرفی کنید؛ به نوعی برندسازی کرده اید. می توانید محتوای بسیار با کیفیتی تولید کرده و در شبکه های مجازی آن را به اشتراک بگذارید. در این صورت افراد با استفاده از لینک مورد نظر متوجه حوزه کاری شما و برند و نام شما می شوند. ادامه این روند به شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در برندسازی بسیار کمک می کند.

استراتژی های مهم برای ساخت لینک خارجی

روش های مختلفی برای لینک سازی خارجی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

استفاده از آدرس مستقیم: در این روش می توانید به صورت مستقیم از لینک کامل یک صفحه، استفاده کنید. به طور مثال ممکن است در یک سایت ثبت نام کنید و در قسمت پروفایل کاربری سایت به عنوان صفحه شخصی، لینک مربوطه را قرار دهید. از این طریق شما توانسته اید کاربر و ربات های گوگل را به طور مستقیم به سایت خود، دعوت کنید.

استفاده از انکر تکست: کلماتی وجود دارند که می توانید لینک هدف خود را در پشت آن ها، پنهان کنید به گونه ‌ای که زمانی که کاربر روی کلمه مورد نظر کلیک می کند؛ به راحتی به لینکی که شما آنجا قرار داده اید، وارد شود. به این کلمات آنکرتکست (Anchor text) گفته می ‌شود. البته توصیه می‌ شود همواره آنکور تکست خود را مرتبط با لینکی که برای آن قرار می ‌دهید، در نظر بگیرید زیرا گوگل به سادگی مفهوم کلمه و بخش لینک شده را متوجه می شود و می تواند طبیعی یا غیرطبیعی بودن لینک را تشخیص دهد.

استفاده از محتوای با کیفیت: همه ما بر تولید محتوای با کیفیت و اهمیت آن، واقف هستیم و می ‌دانیم که داشتن یک محتوای ارزشمند می‌ تواند حتی به طور غیرارادی برای شما اعتبار و ارزش، ایجاد کند. زمانی که شما یک محتوای با ارزش و معتبر داشته باشید که مخاطبان زیادی درصدد استفاده از آن باشند؛ سایت های دیگر از لینک شما برای درج در محتواهای خود، استفاده می ‌کنند و به این ترتیب لینک سازی خارجی، صورت می گیرد. این مورد جزء لینک سازی های طبیعی محسوب شده و اعتبار بسیار خوبی در نزد گوگل دارد.

استفاده از شبکه های اجتماعی: کاربران شبکه های اجتماعی بسیار محبوب مثل لینکدین، اینستاگرام و. روز به روز بیشتر می شوند؛ بنابراین می توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کرده و به صورت مستمر در این شبکه ‌ها، فعالیت داشته و لینک وب سایت خود را در این در قالب پست ها با دیگر کاربران این شبکه ها، به اشتراک بگذارید.

استفاده از رپورتاژ: اگر مایل هستید که رتبه سایت شما به سرعت افزایش پیدا ‌کند؛ بهترین روش برای این کار، استفاده از رپورتاژ است. رپورتاژ گرفتن از سایت های معتبر یکی از متداول ترین روش های لینک سازی خارجی در جهت افزایش رتبه سایت می باشد. وب سایت های محبوب و پرطرفدار و ترجیحاً مرتبط با حوزه کاری شما بهترین گزینه ها برای انتشار رپورتاژ آگهی هستند.

بک لینک گرفتن از سایت های مرتبط: معمولاً مخاطبین شما و سایت های مرتبط با حوزه کاری شما، یکسان هستند؛ بنابراین بهتر است تنها به سایت هایی که مرتبط با فعالیت شما هستند، سفارش لینک سازی داشته باشید. زمانی که این کار را برای سایت های غیر مرتبط انجام دهید؛ ممکن است گوگل آن را لینک سازی مصنوعی تلقی کرده و به سایت شما، امتیاز منفی بدهد.

برای لینک سازی خارجی از چه ابزاری استفاده کنیم؟

راهکارهایی برای لینک سازی وجود دارد که در بخش قبل به تفصیل هر کدام را توضیح دادیم. در ادامه باید بگوییم شما حتی می توانید با توزیع محتوا در وب سایت هایی مثل یوتوب، پینترست و… کاربران را به سایتتان، هدایت کنید. این وب سایت ها در معرض دید عموم افراد قرار داشته و روزانه مخاطبان زیادی هم دارند.

از روش های دیگری هم می توان استفاده کرد که امرزوه شاهد برخی از آن ها هستیم. حتماً شما هم در شبکه های اجتماعی با این مورد مواجه شده اید که اگر دوستان خود را در زیر فلان پست تگ کنید، برنده جایزه خواهید شد. این ها از جمله مطالب ویروسی هستند که اخیراً بسیار در بین کاربران شبکه های مجازی، باب شده اند. استفاده از مطالب ویروسی باعث می شود کاربران مطالب شما را حداقل تا مشخص شدن نتیجه قرعه کشی، دنبال کنند و مجبور شوند به وب سایت شما، سر بزنند.

توصیه می کنیم برای لینک سازی خارجی حتماً برنامه ریزی مشخصی، داشته باشید؛ چرا که اگر در یک روز تعداد لینک زیادی ساخته شود، موتور جستجوی گوگل به مصنوعی بودن لینک ها، شک می کند. بهتر است روزانه 3 الی 4 لینک آن هم در تایم های مختلف برای وب سایت خود، بسازید.

همانطور که گفتیم رپورتاژ خبری می تواند یکی از ابزارهای مفید در زمینه لینک سازی خارجی باشد. رپورتاژ به افزایش کلیک وب سایت شما، کمک می کند و باعث افزایش رتبه سایتتان نیز می شود.

سعی کنید همواره نحوه لینک سازی رقبای خود را بررسی کرده و با استراتژی که در پیش می گیرید، بهتر از آنان لینک سازی را انجام دهید. برای بررسی لینک سازی رقبا، ابزارهایی مثل Ahrefs، Majestic SEO، SiteReviewTools و MOZ وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید لینک های ورودی به یک سایت را مشاهده کنید.

سایت های اسپم شده گزینه مناسبی برای لینک سازی نیستند. توصیه می شود هرگز به سراغ آن ها نروید؛ زیرا با این کار وقت و هزینه خود را تلف کرده اید. سایت های اسپم همان هایی هستند که به مرور در اثر تعداد لینک سازی زیاد تبدیل به سایت اسپم شده اند. لینک سازی در چنین سایت هایی چیزی به جز افت رتبه برایتان ندارد. برای این که بتوانید تشخیص دهید کدام سایت ها اسپم هستند؛ می توانید از ابزار Mozbar استفاده کنید.

چیزی درباره مزرعه لینک شنیده اید؟ اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم؛ مزرعه لینک یا Link Farm یکی از روش های سئو کلاه سیاه است. به این صورت که برای لینک سازی خارجی از مجموعه ای از لینک ها استفاده شود که به آن مزرعه لینک، گفته می شود. این لینک ها معمولاً به صورت جمعی در ازای پرداخت هزینه، به فروش می رسند. ممکن است در ابتدا این راهکار خوب به نظر برسد اما در ادامه و با قطع این مزارع لینک؛ گوگل به سرعت متوجه جعلی و اسپم بودن لینک ها شده و به سرعت با سایت استفاده کننده، برخورد می کند. این روشی است که خیلی از کاربران ابتدایی از آن استفاده می کنند و متأسفانه مورد جریمه گوگل، واقع می شوند.

نکات مهم برای لینک سازی خارجی

برای لینک سازی خارجی توجه به نکاتی ضروری است تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از سایت های دیگر اعتبار دریافت کنید. اولین مسئله‌ ای که باید در نظر بگیرید این است که تنها در وب سایت هایی لینک سازی را انجام دهید که معتبر باشند. وب سایت هایی که اعتبار بالایی ندارند؛ تنها انرژی و هزینه شما را به هدر می دهند و نمی توانند برای شما سودآوری لازم را داشته باشند؛ بنابراین توصیه می ‌شود تنها وب سایت هایی را برای این کار انتخاب کنید که آتوریتی یا اعتبار دامنه بالایی دارند.

مورد بعدی که برای لینک سازی خارجی باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها وب سایت هایی را برای این کار انتخاب کنید که موضوع کاری مشابه با موضوع وب سایت شما دارند. در این صورت مطمئن هستید که مخاطبانی که از طریق سایت مذکور به سایت شما وارد می شوند؛ همان کسانی هستند که به کالا و خدماتی که شما ارائه می دهید، نیاز دارند.

در صورتی که قصد دارید لینک سازی مصنوعی انجام دهید، بسیار محتاط باشید. به این صورت که گوگل متوجه لینک سازی مصنوعی شما نشود؛ زیرا در این صورت سایت شما را در آن کلمه مورد نظر، حذف می کند. گوگل برای تشخیص لینک های مصنوعی از الگوریتم پنگوئن استفاده می کند؛ بنابراین بهتر است کاملاً به صورت طبیعی این کار را انجام دهید تا توسط این الگوریتم، به دام نیفتید.

در این مقاله آنچه که نیاز است برای لینک سازی خارجی بدانید، ذکر کردیم. خیلی از مواقع رقبا برای بالا بردن رتبه وب سایت خود از روش سئو کلاه سیاه استفاده می کنند. اگرچه ممکن است این ترفند در کوتاه مدت جواب بدهد اما مطمئن باشید گوگل به سرعت متوجه این موضوع، خواهد شد؛ بنابراین توصیه می کنیم اگر به فکر لینک سازی هستید؛ به جای لینک های مصنوعی و ضعیف آن هم با تعداد بالا، به سراغ لینک های معتبر اما با تعداد کمتر بروید تا بتوانید نتیجه بهتری از لینک سازی، بگیرید.

مطالب مشابه