راهنمای جامع لینک سازی داخلی در سال 2021

اگر با اصطلاحات مربوط به سئو و بهینه سازی وب سایت آشنایی داشته باشید؛ حتماً اهمیت لینک سازی داخلی را به خوبی، می دانید. لینک سازی داخلی از دو جهت کمک کننده است؛ یکی برای افراد که بهتر و سریع تر می‌ توانند به مقصد مورد نظر برسند و یکی هم برای ربات های گوگل که بهتر بتوانند ارتباط بین محتوا و صفحات را درک کنند.

سایتی که استراتژی دقیقی برای لینک سازی داخلی نداشته باشد؛ شبیه به یک هزارتوی گمراه کننده است که برای گوگل و برای افراد کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین واضح است که برای موتورهای جستجو که رتبه بندی صفحات یک وب سایت را بر عهده دارند، لینک سازی داخلی می تواند یک امتیاز مثبت، تلقی شود. در این مقاله به موضوع لینک سازی داخلی وب سایت و چگونگی انجام آن به صورت صحیح و اصولی، می پردازیم.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

لینک سازی داخلی چیست؟

زمانی که صفحه ای از یک سایت را بخواهیم به صفحه دیگری از همان سایت ارتباط دهیم و به نوعی به همدیگر متصل کنیم؛ از لینک سازی داخلی استفاده می کنیم. کاربران به محض مشاهده لینک مورد نظر خود روی آن کلیک کرده و به سایر صفحات و بخش های سایت، منتقل می ‌شوند. حتما شما هم تا به حال به هنگام ورود به یک سایت با منوی اصلی آن روبرو شده اید. زمانی که روی هر کدام از عناوین منو (Meno) کلیک کنید؛ در واقع پشت ظاهر گرافیکی این دکمه ها یک لینک قرار دارد که شما را به مقصد مورد نظر، هدایت می کند.

 

لینک سازی چیست

 

اهمیت لینک سازی داخلی

تصور کنید محتوای ارزشمندی تولید کرده اید و آن را در یکی از صفحات سایت خود، بارگذاری کرده اید اما هیچ لینکی برای ورود به این صفحه در اختیار کاربران قرار نداده اید. در چنین شرایطی ربات های خزنده گوگل هرگز از وجود چنین صفحه ای مطلع نمی شوند که بخواهند آن را به کاربر، معرفی کنند. مسلماً با این اوصاف هیچ تغییری در جایگاه و ترافیک ورودی سایت، رخ نمی دهد و عملاً چنین محتوای ارزشمندی که تهیه شده است، بلا استفاده و بی فایده می ماند. در واقع تنها صفحاتی با استفاده از ربات های گوگل بررسی و ایندکس می شوند که توسط آن ها پیدا شده باشند و صفحات جدید زمانی توسط ربات های گوگل پیدا می شوند که از صفحه ای که قبلا ایندکس شده است، لینکی به آن ها، وجود داشته باشد.
با توجه به توضیحات ارائه شده باید متوجه این موضوع شده باشید که اهمیت لینک سازی در واقع به دلیل همان شناساندن صفحات به ربات های گوگل و ایجاد دسترسی برای کاربران است. زمانی که این موضوع تحقق پیدا کند و محتوای ارزشمندی هم در آن صفحات وجود داشته باشد؛ رتبه سایت بالاتر و ترافیک ورودی آن، بیشتر می شود. این موضوع در بهینه سازی صفحات وب سایت، اهمیت زیادی دارد. زمانی که وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل در صفحه اول نتایج باشد؛ کسب و کار شما بهبود یافته و موفقیت شما تا حد زیادی، تضمین شده است.
ممکن است این تصور اشتباه به ذهنتان خطور کند که اگر لینک های زیادی در صفحات یک وب سایت داشته باشیم؛ پس جایگاه بهتری دریافت خواهیم کرد که کاملا تصوری اشتباه است. گوگل بسیار هوشمند تر از آنچه است که ما تصور می کنیم. گوگل به راحتی متوجه واقعی بودن یا نبودن لینک ها می شود. می ‌تواند بفهمد یک صفحه چقدر اهمیت دارد، حول چه موضوعی است و هدف از تولید محتوای این سایت معرفی چه خدماتی بوده است، آیا مطلب به اندازه کافی برای کاربران مفید و کاربردی بوده است یا خیر؟! آیا لینک سازی به روش صحیح انجام شده است یا خیر؟! گوگل تمامی این موارد را بررسی کرده و در نهایت به وب سایت مورد نظر، امتیاز می دهد. بنابراین فکر فریب دادن گوگل را به طور کامل از سرتان، بیرون کنید.

 

انواع لینک سازی داخلی

لینک سازی به طور کلی به دو دسته “لینک سازی داخلی” و “لینک سازی خارجی” تقسیم بندی می شود. واضح است که لینک سازی داخلی مربوط به لینک دادن درون یک وب سایت است و لینک سازی خارجی زمانی است که به دلایل مختلفی از یک سایت به سایت دیگری، لینک داده می شود. لینک سازی داخلی خود انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
لینک سازی اتوماتیک داخلی: نوعی از لینک سازی است که معمولا به هنگام طراحی سایت؛ کدنویسی آن توسط برنامه نویس، انجام می شود. به این صورت که کلمات کلیدی و لینک مرتبط با آن را می توانید به گونه ‌ای تنظیم کنید که در هر کجای وب سایت آن کلمه کلیدی نوشته شد؛ به طور اتوماتیک به صفحه مورد نظر، لینک داده شود. البته در سیستم وردپرس این کار با استفاده از افزونه Automatic SEO Links به راحتی، قابل انجام است. به این ترتیب زمانی که کاربر در سایت شما به سر می برد؛ می تواند با لینک هایی که به صورت اتوماتیک در بطن محتوا وجود دارد، مطالب مرتبط را مطالعه کرده و در نتیجه زمان بیشتری در سایت شما باقی بماند. مدت زمان که کاربر در یک وب سایت می ماند هم یکی از فاکتورهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. موتورهای جستجو از این طریق متوجه می‌ شوند که سایت مورد نظر برای کاربر مفید بوده و توانسته است نیاز وی را برطرف کند.
لینک سازی دستی داخلی: در لینک سازی دستی داخلی بدون استفاده از افزونه و کد نویسی، لینک سازی انجام می شود. به این صورت که کلمه کلیدی مورد نظر را به صورت دستی، لینک می دهید و به کاربر می فهمانید که در این حوزه اطلاعات بیشتری در سایت وجود دارد که می‌ تواند به آن، مراجعه کند. این نوع لینک سازی تاثیر خوبی روی بازدید صفحات توسط کاربران دارد.‌
لینک سازی تصاویر: با استفاده از لینک سازی تصاویر می ‌توان موضوع آن ها را به گوگل، معرفی کرد. به این صورت که اگر به هر دلیلی کاربر نتوانست تصویر مورد نظر را مشاهده کند؛ با استفاده از متنی که به عنوان متن جایگزین برای تصویر نوشته شده است، کاربر متوجه می شود که موضوع عکس چه چیزی بوده است.

به عنوان مثال اگر عکسی در ارتباط با طبیعت در سایت بگذارید؛ می توانیم در قسمت متن جایگزین تصویر (Alt) عبارت “گردشگری در جنگل” را بنویسیم. به این صورت گوگل متوجه می شود که این عکس به چه چیزی اشاره دارد و بنابراین در جستجوی تصاویر با همین عبارت، احتمالاً آن تصویر را به کاربر نمایش می دهد.
لینک سازی در صفحه اول سایت: صفحه اول سایت اهمیت زیادی دارد و در واقع دریچه ورود به وب سایت شما، محسوب می ‌شود. چرا که کاربر اولین چیزی که می بیند، همین صفحه است. بنابراین باید به گونه ‌ای باشد که بتواند تعامل و ارتباط خوبی با کاربر، برقرار کند. به این ترتیب بهتر است برای موضوعات اصلی وب سایت شما در صفحه اول سایت، لینک قرار داده شود.

 

لینک سازی چیست

 

به عنوان مثال محصولات، مقالات، درباره ما، تماس با ما و… قطعاً باید لینک داشته باشند تا کاربر بتواند به راحتی به سایر بخش های وب سایت، برود. در قسمت فوتر نیز گزینه‌ هایی هستند که معمولاً در اکثر وب سایت ها یکسان بوده و باید برای آن ها، لینک قرار داده شود.
لینک سازی در منو: لینک سازی در منو می ‌تواند برای یک سایت افزایش رتبه و بازدید، داشته باشد. البته در صورتی که روی سئوی کلمات منو کار شده باشد. معمولاً گوگل به کلمات استفاده شده در منوی یک وب سایت اهمیت و توجه بیشتری نشان می دهد زیرا این کلمات همان‌ هایی هستند که بیشترین ورودی سایت را خواهند داشت. به عنوان مثال سایت “دیجی کالا” را در نظر بگیرید. اگر نگاهی به صفحه اول این سایت بیندازید و منوی آن را بازدید کنید؛ متوجه می شوید که برای هر موضوعی لندینگ پیج خاصی قرار گرفته است و زمانی که کاربر روی یک موضوع درون منو کلیک می ‌کند؛ مستقیماً به صفحه مربوط به آن، وارد می ‌شود.

بهترین روش لینک سازی داخلی

بهترین روش های لینک سازی به این صورت است که مقالات طولانی را به همدیگر لینک دهید. این لینک سازی باعث می شود که لینک های داخلی وب سایت شما بسیار قدرتمند شوند. بهتر است رنگ کلماتی که قرار است به آن ها لینک داده شود؛ متفاوت با رنگ متن اصلی باشد تا نتیجه بهتری بگذارد. تا جایی که می توانید به صفحات مشابه با کلمات کلیدی مشابه لینک بسازید و سعی کنید مطالبی که از نظر موضوعی با همدیگر مرتبط هستند، به یکدیگر لینک داده شوند زیرا گوگل معنی کلماتی که به لینک ها مرتبط شده است را به خوبی، تشخیص می دهد. گوگل توانایی تشخیص معنای کلمات و عبارات را دارد و اگر صفحه نامربوطی را پیدا کند؛ امتیاز منفی به آن وب سایت، می دهد.
به طور کلی بهترین روش لینک سازی این است که کلماتی از درون متن یک محتوا به صفحه دیگری، لینک شود. به چنین کلمه کلماتی انکور تکست (Anchor text) می گویند.

مراحل ساخت لینک داخلی

برای ساخت لینک داخلی ابتدا باید استراتژی خود را تعیین کنید. برای این کار می ‌توانید لیستی از بیشترین صفحات لینک شده در سایت را تهیه کنید. همچنین بهتر است تا جای ممکن صفحاتی که به هم مرتبط هستند را لینک بدهید. به این ترتیب آن محتواهایی که از نظر سئو کمی ضعیف هستند؛ شانس بیشتری برای قوی تر شدن خواهند داشت. آسان ترین راه برای متصل کردن صفحات با سئوی ضعیف؛ اضافه کردن لیستی از لینک های مرتبط در پایین هر صفحه یا در حاشیه آن، می باشد.
می توانید از ظرفیت صفحه اول وب سایت برای لینک دهی هم استفاده کنید. زیرا این صفحه بازدید بالایی داشته و احتمال اینکه کاربر روی لینک های مورد نظر شما کلیک کند، بالاتر است. به این منظور پیشنهاد می ‌کنیم در بلوک‌ هایی تعدادی از لینک های مورد نظر خود را با عنوان “پربازدیدترین ها” یا “پرطرفدارترین ها” اضافه کنید. این عبارات ارزش آن ها را بالاتر می‌ برد.
سعی کنید از تمام ظرفیت های وب سایت، استفاده کنید. می‌ توانید از پاورقی (Footer) هم برای این کار، بهره ببرید. با این وجود خیلی افراد معتقد هستند که لینک های قرار داده شده در قسمت پاورقی یا فوتر ارزش زیادی ندارند اما برای لینک سازی داخلی این موضوع متفاوت است و می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

ربات های گوگل با خزیدن در لینک ها و صفحات سایت شما را ایندکس میکنند
ربات های گوگل با خزیدن در لینک ها و صفحات سایت شما را ایندکس میکنند

به طور کلی مراحل ساخت لینک داخلی شامل مشخص کردن عبارت مورد نظر برای لینک سازی، بولد (Bold) یا تغییر رنگ آن عبارت، لینک دهی به آن عبارت و مشخص کردن تگ هایی مثل فالو (Follow) و نوفالو (NoFollow) می شود. البته این موضوع که عبارت مشخص شده از سمت شما با صفحه ای که به آن لینک داده شده است، کاملا از نظر محتوایی و موضوعی مرتبط باشد هم باید در نظر گرفته شود.

نکات مهم در لینک سازی داخلی

لینک سازی داخل تاثیر زیادی روی رتبه بندی سایت خواهد داشت. بنابراین برای اینکه بتوانید روی آن به درست سرمایه گذاری کنید؛ باید نکات مهمی را در ارتباط با آن در نظر داشته باشید. این نکات برای قوی تر شدن لینک های داخلی بسیار اهمیت دارند:
اولین نکته‌ ای که باید در نظر داشته باشید این است که هنگام لینک سازی روی یک کلمه حتماً آن کلمه را پررنگ کرده و رنگ آن را تغییر دهید. این موضوع باعث جلب توجه کاربر شده و احتمال اینکه روی آن کلیک کند، بالاتر می رود.
سعی کنید به صفحات محبوب سایت که فکر می ‌کنید ارزش بالایی دارند و می ‌توانند برای کاربر جذاب باشند، لینک دهید. در این صورت زمانی که کاربر با به آن صفحه هدایت می شود؛ مدت زمانی را برای مطالعه صرف خواهد کرد.
برای لینک سازی داخلی معمولاً تگ فالو (Follow) را اختصاص می ‌دهیم و توصیه می ‌کنیم برای این کار از تگ نوفالو (NoFollow) استفاده نکنید.
در هر کجای متن که فکر می کنید کلمات مشابهی قرار دارند، لینک بدهید.
در لینک سازی داخلی کلمه کلیدی خود را در اولین پاراگراف قرار داده و آن را بولد (Bold) کنید.
سعی کنید لینک ها را به صورت پراکنده در سایت و محتوای خود، قرار دهید.
بهتر است از تگ های هدینگ h3 و h4 برای لینک سازی داخلی استفاده شود که تاثیر بهتری در سئوی داخلی سایت، خواهد داشت.
معمولا لینک های بالای صفحه اهمیت بیشتری دارند. همچنین کاربران بیشتر روی لینک ‌هایی کلیک می کنند که طول آن ها بیشتر از دو کلمه باشد.

 

اهمیت شبکه بودن لینک ها
اهمیت شبکه بودن لینک ها

 

اشتباهات در لینک سازی داخلی

الگوریتم های گوگل مرتبا به روز می شوند و می بایست مطابق با آن، عمل کرد. بنابراین واضح است که تکرار اشتباهاتی که در گذشته صحیح بوده اند؛ می ‌تواند موجب افت رنکینگ وب سایت شما شود. اشتباهاتی که در زمینه لینک سازی ممکن است مرتکب شوید، شامل موارد زیر می شود:
صفحات وب سایت خود را با عبارات دقیق و یکسان، لینک نکنید. الگوریتم پنگوئن در نسخه جدید خود؛ استفاده از عبارات دقیقاً یکسان را ممنوع کرده است. به عنوان مثال اگر مطلبی در ارتباط با کسب و کار اینترنتی در سایتتان دارید که قصد دارید با استفاده از عباراتی کاربر را به آن صفحه هدایت کنید؛ به هیچ عنوان نباید در لینک سازی داخلی و خارجی از عبارت “کسب و کار اینترنتی” برای لینک دادن به صفحه مورد نظر تان، استفاده کنید. به این منظور باید از عباراتی همچون “راه اندازی کسب و کار اینترنتی” و یا “کسب و کار آنلاین”، استفاده کنید.
در گذشته برای اینکه به یک صفحه لینک داده شود از عباراتی مثل “اطلاعات بیشتر” و یا “اینجا کلیک کنید” ، استفاده می شد که امروزه این کار اشتباه است. استفاده از این عبارات عمومی در لینک سازی هیچ تاثیر مثبتی، نخواهد داشت.
عبارتی که برای لینک سازی استفاده می شود و شما را به صفحه مقصد هدایت می ‌کند، نباید طولانی باشد. به عنوان مثال هرگز نباید یک پاراگراف را به طور کامل به یک صفحه، لینک کنید. بهتر است عبارت مورد نظر در حد چند کلمه بیشتر نباشد.
هرگز محتواهای قدیمی سایتتان را فراموش نکنید. برخی افراد به اشتباه تصور می‌ کنند که محتواهای قدیمی ارزش چندانی ندارند و بنابراین به آن بها نمی دهند. در صورتی که اگر شما بتوانید با استفاده از لینک سازی داخلی محتواهای قدیمی سایتتان را با لینک های جدید به روز کنید؛ ربات های گوگل را وادار کرده اید که یک بار دیگر مطالب شما را رصد کنند و این کار باعث افزایش شانس شما برای گرفتن رتبه بهتر در نتایج گوگل می شود.
در این مقاله به اهمیت لینک سازی داخلی وب سایت ها، پی بردید و دانستید که با استفاده از یک لینک سازی قوی می توانید رتبه سایت خود را با اختلاف قابل توجهی، جابجا کنید. لینک سازی داخلی فواید زیادی دارد. افزایش زمان ماندگاری کاربر در داخل سایت، قدرتمند کردن لندینگ پیج ها، ایندکس شدن سریع تر و راحت تر محتوای سایت برای ربات های گوگل و… تنها تعدادی از فواید لینک سازی داخلی است. بنابراین اگر رتبه بندی سایت شما برایتان اهمیت دارد؛ بهتر است به این بخش از سئوی داخلی (On Page) اهمیت داده و با اصول و قواعد صحیح؛ لینک سازی را برای محتواهای وب سایت خود، انجام دهید.

 

مطالب مشابه