استراتژی محتوا برای کاهش هزینه ها و اثرگذاری بالا
استراتژی محتوا چیست؟
در سادهترین تعریف میتوان گفت که کانتنت استراتژی شامل اهداف یک کسب و کار و محتواهایی برای رسیدن به آن اهداف میشود. بهعنوان مثال امکان دارد که یکی از اهداف تجاری شما، افزایش آگاهی از نام برند باشد. در این راستا استراتژی یا راهبردی که پیاده سازی میکنید این است که با تمرکز بر سئو (SEO) میزان بازدید سایت خود را در SERP ها بیشتر کنید و سرنخها را به سمت بازدید از محصولات و خدمات خود سوق دهید.
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
نکته بسیار مهم در این مرحله از پیادهسازی استراتژی محتوایی این است که نوع محتوای مناسب را تشخیص دهید. در این آمار اعلام شده، 68 درصد مشاغلی که از راهبردسازی محتوا استفاده میکنند، بازخورد خوبی از آن نمیگیرند. این آمار نشان میدهد که آنها با انتخاب و گزینش محتوا درست برخورد نکردهاند. چرا که اگر استراتژی محتوا را مانند یک فروشگاه ردر نظر بگیریم، محتوا واحد ارزی آن محسوب میشود.
یعنی برای اینکه بتوان از آن بهره برد، باید ابتدا نوع ارز و ارزش آن را به طور کامل کارشناسی کرد. “محتوا” فراتر از ارائه یک متن، صوت، تصویر و ویدئو به مجموعه اطلاعات گفته میشود. یعنی در بطن محتوا، اطلاعات و دادههایی قرار دارند که از طریق پلتفرمهای مختلف به مخاطب ارائه میشوند. همین جا چند نکته مهم از جمله ساختار محتوا، زمینه و معنای آن، پلتفرم قرارگیری محتوا و فرم و نوع آن مطرح میشود. پس بدانید که بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و تولید محتوا سه دایرهی مجزا با بخشهایی مشترک و همپوشان هستند.
پس ابتدا یک نیاز تجاری مطرح و تعریف میشود. سپس برای برآوردن آن، برنامه استراتژی محتوا طراحی میشود و سپس با بازاریابی محتوا که همان جذب مشتری از طریق محتوا است، به تولید محتوای موثر و هدفمند روی خواهید آورد. پروسهای که به موفقیت منجر خواهد شد، موفقیتی که طولانیتر از آن چیزی است که فکرش را میکنید.
برنامه استراتژی محتوا
حدود 70 درصد از بازاریابان، به طور فعال در بخش بازاریابی محتوا سرمایهگذاری خواهند کرد، اما خیلی مهم است اینکه شما بتوانید یک استراتژی محتوای خوب برای رقابت در زمینهی برند خود داشته باشید. تعدادی سوال وجود دارد که در توسعه استراتژیهای محتوا باید پاسخ دهید:
چه کسانی محتوا شما را خواهند خواند؟
مخاطب هدف شما برای این دسته از محتواها چه کسانی هستند؟ همانطور که بیزینس شما امکان دارد که چند دسته مشتری داشته باشد، خوانندگان محتواهای شما نیز به احتمال زیاد چند دسته خواهند بود. استفاده از چند نوع محتوا و داشتن تنوع در کانالهای ارائه دهنده آنها، به شما کمک خواهد که صدای برند و خدمات و محصولات خود را به گوش هر دسته از آنها برسانید.
شما چه مشکل یا نیاز را برای مخاطبان خود حل خواهید کرد؟
در حالت ایدهآل، خدمات یا محصولات شما، مشکل یا نیازی را حل خواهد کرد که میدانید مشتریان شما دارند. این مرحله از نیازسنجی در ابتدای شکلگیری هر کسب و کاری باید انجام شود.
در اینجا، محتوا مانند مربی و آدرس برای حل مشکل ظاهر میشود. یک استراتژی محتوای مشخص، دو دسته مشتری را هدف قرار میدهد. هم کسانی که محصولات و خدمات شما را برای حل مشکل یا نیازی که دارند به کار میبرند و هم کسانی که قبلا مشکلی نداشتند اما الان با محتوای شما درگیر چالش شده و در خود احساس نیاز میکنند.
چه چیزی شما را یونیک و منحصربفرد ساخته است؟
تمام رقبای شما نیز، خدمات و محصولات شما را ارائه میدهند. اما مخاطبان به دنبال این هستند که بدانند چه چیزی شما را بهتر از آنان یا حداقل متفاوت با آنان ساخته است؟ اینجا دقیقا، جایی است که محتوا مطرح میشود. برای اینکه ثابت کنید که شما ارزش خرید کردن را دارید، بهتر است ابتدا ثابت کنید که برند شما ارزش دیده شدن و شنیده شدن را دارد.
از کدام فرمتهای محتوایی استفاده میکنید؟
تولید محتوا شامل انواع اینفوگرافیک، ویدئو، بلاگ، پادکست و … میشود. هر کدام از اینها برای عناوین خاصی پاسخگو خواهند بود. مشخص کنید که از چه نوع محتوایی در استراتژی محتوا استفاده خواهید کرد.
از کدام پلتفرم یا کانال برای انتشار محتوا استفاده میکنید؟
همانطور که فرمتهای مختلف محتوا را تولید میکنید، پلتفرمها و کانالهای مختلفی نیز برای منتشر کردن آنها وجود دارند. بهعنوان مثال یوتیوب، بزرگترین پلتفرم انتشار محتواهای ویدئویی در جهان است. از طرف دیگر پینترست را با محتواهای تصویری و عکسهای باکیفیت میشناسیم. شبکههای اجتماعی مختلف مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز زمینهای برای تولید انواع محتواها هستند.
چگونه تولید محتوا و انتشار آن را مدیریت کنیم؟
مدیریت کردن تولید و انتشار محتوا شاید دلهرهآور به نظر برسد. اما خیلی مهم است اینکه بدانید چه کسی، چه زمانی و کجا محتوا را تولید و منتشر میکند.
اینجا است که مسائل مهم دیگر از جمله تقویم محتوایی، صدای برند، داستان و روایت، پیام برند و … مد نظر کارشناسان بازاریابی و استراتژی محتوا قرار میگیرد.
چرا مارکترها به طراحی استراتژی بازاریابی محتوا نیاز دارند؟
بازاریابی محتوا به کسب و کارهای مختلف، استارتاپها و برندهای کوچک و بزرگ کمک میکند که منابع قابل اتکا و مقرونبهصرفه را برای ایجاد ترافیک سایت و جذب لیدهای جدید، تدوین کنند.
فرض کنید که یک وبلاگ پست برای خود ایجاد کردهاید. در پایان هر محتوا، یک لینک به محصولات یا کتاب الکترونیکی یا … قرار دارد، با گذشت زمان این لینک در معرض کلیک کاربران قرار دارد.
کافیست شما بتوانید نرخ کلیک سایت و ترافیک آن را با استراتژی محتوای درست و اصولی بالا ببرید. سرنخها و ترافیکی که از محتواهای همیشه سبز شما بدست میآید، در دیگر زمینهها از جمله تکنیکهای بازاریابی برای کسب درآمد نیز خود را نشان میدهد.
پس محتوا نه تنها لید یا سرنخ به سایت شما جذب میکند بلکه آگاهی مشتری از برند را نیز بیشتر میکند. انتهای این مسیر نیز فروش بیشتر و بیشتر خواهد بود.
چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟
برای اینکه یک استراتژی محتوا به کاهش هزینهها و فروش بیشتر منجر شود، نیاز است که به صورت اصولی و صحیح طراحی شده باشد. کافیست نکتههای مهمی که به شما میگوییم را رعایت کنید تا استراتژی محتوا مانند جلیقهای محافظ و ضدگلوله در برابر برند شما ظاهر شود و آن را قدرتمندتر و پایدارتر از همیشه جلوه دهد. قدم به قدم پیش بروید:
- اهداف خود را تعریف کنید: هدف شما از پلن بازاریابی محتوا چیست؟ چرا میخواهید محتوا تولید کنید و آن را منتشر کنید؟ حتما پیش از شروع برنامهریزی، اهداف خود را به طور دقیق مشخص کنید. چرا که انتخاب استراتژی و راهبرد مناسب برایتان بسیار آسانتر خواهد شد.
- تحقیقات پرسونای مخاطب: پرسونای مخاطب خود را بشناسید. مفهوم این لغت به یونان باستان برمیگردد. در یک تعریف، الگوها، نیازها، ویژگیها، باورها و عواطفی که رفتار مشتری را در یک موقعیت یا فضا مشخص میکند، پرسونای مشتری یا مخاطب نام دارد. خریدار چه کسی است، چه کار میکند، چگونه تحریک به خرید کردن میشود، چگونه خرید میکند، از کجا خرید میکند و … . پاسخ این سوالها، پرسونای مخاطبان برند شما خواهد بود.
- حسابرسی محتوا داشته باشید: یک راه بسیار خوب برای جلوگیری از هزینههای اضافی و کاهش هزینههای بازاریابی این است که روند تولید محتوای خود را بعد از یک مدت خاص بسنجید. به عنوان مثال اگر صاحب یک سایت هستید، در یک بازه زمانی 6 ماهه یا یکساله، میزان بازخوردهایی که از محتواهای پست شده در سایت خود گرفتهاید را با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسنجید. اینجاست که میتوانید از فرمتها و انواع دیگر محتواها برای تقویت کردن و بهتر کردن اوضاع استفاده کنید.
- یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید: این سیستم که به شما اجازه میدهد، محتوا را بسازید، مدیریت کنید و پیگیری کنید، تحت عنوان سیستم مدیریت محتوا (CMS) شناخته میشود. سه بخش بسیار مهم این سیستم شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا میباشد.
- طوفان ایده برای محتوا: و اما در میان ایدههای متنوعی که برای تولید محتوا در ذهن دارید، باید دست به انتخاب بزنید.
چند ابزار برای ایده محتوا
- HubSpot’s Website Grader: این ابزار گزارشهایی ارائه میدهد که در بهینهسازی بخشهای مختلف بازاریابی محتوا به شما کمک خواهد کرد. بعلاوه از نظر سئو بودن محتواها راهحلهایی برای ساخت محتواهای جدید ارائه میدهد.
- BlogAbout: این ابزار فوقالعاده، یک مبدل رتبهدهنده به محتواهای یونیک است.
- HubSpot’s Blog Ideas Generator: تنها کاری که باید بکنید این است که یک لیست از عناوینی که میخواهید در مورد آنها بنویسید را وارد میکنید.
- Feedly: یک ابزار بسیار خوب برای پیدا کردن ایدههای محتوایی جدید در عرصهی بیزینس خودتان است.
- نوع محتوایی که میخواهید ایجاد کنید را انتخاب کنید: تعداد زیادی آپشن برای تولید محتوا پیش روی شما است.
- محتواهای خود را سازماندهی کنید و منتشر کنید: حتما از محیطهایی که برای ساختن تقویم محتوایی وجود دارند مانند ترلو، گوگل شیت و … استفاده کنید.
انواع بازاریابی محتوا
- بلاگ پست
- ای بوک
- کیس استادی
- تمپلت ها
- اینفوگرافیکها
- ویدئو
- شبکههای اجتماعی
مزایای کانتنت استراتژی
محتوا پادشاه است. چقدر این جمله را تا به حال شنیدهاید؟ واقعیت همین است. بخش زیادی از بودجه و سرمایه دیجیتال مارکتینگ هر برند و کسب و کاری در بخش محتوا متمرکز میشود. چون خوراک و ورودی موتورهای جستجو محتوا است. گوگل به دنبال نشان دادن بهترین و مناسبترین نتایج به کاربران خود است. سئو سایت و سئو محتوا نیز برای ایندکس بهتر محتواها و بودن در نتایج اول جستجوی کاربران است. پس در هر صورت در این بخش هزینه خواهد شد. برای همین بهتر است که از ابتدا با پلن، استراتژی محتوایی و پروسهی صحیح پیش بروید تا از هزینههای هدر رفته جلوگیری کنید. کمتر شدن هزینههای یک کسب و کار تنها بخشی از مزیتهای استراتژی محتوا است. از دیگر مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رسیدن به اهداف و ماموریتهای کسب و کار را آسانتر میکند: شما با استراتژی و بازاریابی محتوایی صحیح، مخاطبان، دغدغه و نیاز آنها را شناسایی کردهاید. پس محال ممکن است که در رسیدن به هدف خود، با محتوای بیربط یا مخاطب دیده نشده مواجه شوید.
- امکان ردیابی کردن میزان پیشرفت: با ابزارهای مختلف میتوانید میزان دستیابی به اهداف خود را اندازهگیری کنید. اگر هم دیدید که استراتژی تدوین شده مطابق با خواستههای شما نیست، به راحتی جلوی ضرر را از هرجا که بگیرید، منفعت است.
- فرصتهای جدید را شناسایی میکنید و از آنها استفاده بالقوه خواهید کرد. فرصتها یا OPPORTUNITIES یک بخش از جدول سوات است که کسب و کارهای مختلف آن را در بیزینس پلن خود به کار خواهند برد.
- بهینه سازی تیم بازاریابی: از آنجایی که با استراتژی محتوا، به یک برنامه واحد، منظم و مشخص دسترسی دارید، تمام فعالیتهای سازمانی تیم بازاریابی، منسجم و بهینه خواهد بود. همه محتواها قابل ردگیری و آنالیز هستند. دستورالعملها مشخص است و جایی برای ابهام و اهمال وجود ندارد.
- افزایش نرخ تبدیل: یک استراتژی بازاریابی صحیح و اصولی، نرخ تبدیل سایت را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. منظور ما از نرخ تبدیل، آن دسته از مشتریانی هستند که وارد سایت شما شدهاند و در نهایت به خریدار تبدیل شدهاند، یعنی به انتهای قیف فروش کسب و کار شما رسیدهاند.
جمعبندی
همانطور که دیدید، استراتژی محتوا مانند یک بستر منظم و قابل اتکا است که بازاریابان میتوانند بازاریابی محتوا و تولید محتوا را بر اساس آن پیش ببرند. اهمیت نقش برنامه و سازماندهی در کسب و کارها بر هیچکس پوشیده نیست. برای همین ما در این مقاله تمام آنچه در مورد طراحی استراتژی محتوایی و مزایای آن و روش تدوین آن نیاز بود را به شما گفتیم. همین الان شما میتوانید که برای کسب و کار خود، استراتژی مناسب را تعریف و تدوین کنید. منتظر چه هستید؟
مطالب مشابه
پروموشن، کلاغ خبرچین (راهنمای جامع)
به زمانی فکر کنید که پروسه تولید محصول به اتمام رسیده، قیمت گذاری انجام شده و حالا میخواهیم محصول را
تصمیمگیری یکی از مهمترین و درعینحال پراسترسترین بخشهای زندگی روزمره افراد است؛ شاید بهعنوان یک فرد بتوان فشار ناشی از
هک رشد در بازاریابی و فروش به چه معناست و چطور از آن در افزایش فروش استفاده کنیم؟
رایان هالیدی مولف کتاب Growth Hacker Marketing در بخشی از کتاب نوشته است که ” هک رشد بیشتر یک طرز
برای شروع یک کسب و کار چقدر باید هزینه کنیم؟
هزینه کردن، امری بدیهی برای شروع یک کسب و کار جدید است. شما نمی توانید بدون هزینه کردن، منتظر دیدن