انتخاب رسانه مناسب و برنامه ریزی رسانه های تبلیغاتی

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

حتماً می‌ دانید که انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب تأثیر بسیار مهمی در فرایند بهبود کسب و کار و جذب مشتری دارد و در واقع با داشتن یک تبلیغات اصولی و درست؛ مسیر رسیدن به موفقیت، هموارتر می‌شود. در این بین استفاده از رسانه های تبلیغاتی توصیه می‌شود.

برخی از شرکت ها این کار را به تنهایی انجام می‌دهند و یا کلاً کار تبلیغات خود را به آژانس های تبلیغاتی، می‌سپارند. در هر صورت بهتر است قبل از تبلیغات؛ برنامه ریزی درستی داشته باشید تا بتوانید بهترین رسانه تبلیغاتی را انتخاب کنید. به این منظور باید جامعه هدف را شناسایی کرده و زمان بندی و بودجه ریزی را انجام دهید. در این مطلب با روش استفاده از رسانه های تبلیغاتی و انواع مختلف آن، آشنا می‌شوید.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار


انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

 

رسانه چیست و چه تاثیری در تبلیغات دارد؟

به طور کلی مفهوم رسانه از رساندن می ‌آید. رساندن پیام و دیدگاه های من و شما به دیگری.

رسانه ای که برای تبلیغات استفاده می‌شود شامل تلویزیون، فیلم، رادیو، روزنامه و اینترنت می‌شود اما می‌توان تعریف دیگری را هم از رسانه، ارائه داد. به این صورت که آن را نوعی از تکنولوژی انتقال پیام به مخاطبان در نقاط مختلف منطقه، کشور به جهان، در نظر بگیریم. به هر حال هدف از رسانه در بحث تبلیغات این است که بتوانید پیامی خاص و یا آنچه که ارائه می دهید را به دیگران، معرفی کنید.

اگرچه در حال حاضر رسانه ‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد اما رسانه زمانی شکل می ‌گیرد که پیام یا محتوایی برای انتقال وجود داشته و مخاطبانی هم در انتظار دریافت آن پیام، باشند.

خوشبختانه امروزه ابزارهای رسانه ‌ای بسیار سریع تر و ساده تر و ارزان تر از قبل در اختیار افراد، قرار می‌ گیرد. با وجود شبکه‌ های اجتماعی در بستر اینترنت دیگر انتقال پیام و مفاهیم از فردی به فرد دیگر مثل گذشته، دشوار نمی‌باشد. همگی بر تأثیر چنین رسانه هایی روی کسب و کار آشنا هستیم. واقعیت این است که تبلیغات در رسانه ها می‌تواند کسب و کار شما را به شدت، بهبود دهد. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود اگر قصد دارید کسب و کاری را راه اندازی کنید؛ حتماً بودجه ای را برای تبلیغات آن، در نظر بگیرید. ‌به طور کلی انتخاب رسانه تبلیغات متناسب با جامعه هدف و پیامی که قرار است به مخاطب منتقل شود، صورت می ‌گیرد.

 

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

 

انواع رسانه های تبلیغی

رسانه های تبلیغاتی بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارند و روز به روز هم بر تعداد آن ها، افزوده می‌شود. به طور کلی رسانه ها را می توان به دو گروه، تقسیم کرد. گروه اول فضاهای تبلیغاتی موجود در رسانه‌ های جمعی هستند که برای سرگرمی و اطلاع رسانی افراد استفاده می‌شود و گروه دوم رسانه هایی هستند که فقط و فقط مخصوص تبلیغات می‌باشند.

انواع رسانه های تبلیغی عبارت‌اند از:

  • رسانه‌های چاپی مثل روزنامه، نشریات و مجلات
  • تلویزیون
  • تبلیغات محیطی مثل پوستر یا تبلیغات روی وسایل نقلیه
  • رادیو
  • سینما
  • نمایشگاه ها
  • بازاریابی از راه دور مثل بازاریابی تلفنی
  • اینترنت، وب سایت و پست الکترونیک
  • ویدئو و لوح فشرده
  • نمابر

و…

امروزه از تمامی این رسانه ها به یک اندازه استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال مجلات و روزنامه ها دیگر همچون گذشته مخاطبان زیادی برای تبلیغات، ندارند؛ بنابراین این رسانه ها اولویت‌ های اصلی اکثر افراد برای انجام تبلیغات نیستند. در این بین به دلیل اینکه اینترنت رشد سریعی داشته و امکانات بالقوه ای هم دارد؛ بیشتر مورد علاقه افراد برای انجام تبلیغات است.

 

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

 

کدام رسانه تبلیغاتی بهتر است؟

به طور کلی هدف از استفاده رسانه برای تبلیغات؛ رساندن پیام به مخاطبان هدف است. اینکه از کدام رسانه می‌بایست استفاده شود؛ بستگی به نوع تبلیغ و گروه هدف دارد؛ بنابراین نمی‌ توان برای تمامی تبلیغات؛ استفاده از یک نوع رسانه را پیشنهاد داد. آژانس های تبلیغاتی معمولاً متناسب با نوع تبلیغ و کسب و کاری که قرار است تبلیغ شود؛ بهترین نوع رسانه را پیشنهاد کرده و یا حتی می‌توانند رسانه ها را برای هدف تبلیغات خود، به کار گیرند. عواملی که در تعیین رسانه دخیل هستند، شامل موارد زیر می‌شوند:

جامعه هدف: اولین قدم برای تعیین نوع رسانه، مشخص کردن بازار هدف و مشتریان هدف می‌باشد. چرا که اگر تبلیغات در رسانه ای انجام شود که با سلیقه مخاطبان سازگار نیست و یا مخاطبان چنین رسانه ای نسبت به آن موضوع، دید منفی داشته باشند؛ به نوعی تلاش ها و بودجه های تبلیغاتی به هدر رفته و اثرگذاری منفی بر برند شرکت، خواهد داشت.

هزینه: پس از اینکه جامعه هدف را مشخص کردید؛ باید ویژگی ‌های دیگری را هم برای انتخاب نوع رسانه، در نظر بگیرید. یکی از مهم ترین ویژگی ها، هزینه است. برخی از رسانه‌ ها برای انجام تبلیغات هزینه بسیار بالاتری دریافت می‌ کنند و جزء رسانه های گران قیمت، محسوب می‌شوند. به عنوان مثال هزینه تبلیغات در تلویزیون در ساعات پربیننده، زیاد است. اگر در ابتدای راه هستید و تمایلی برای انجام تبلیغات با هزینه بسیار بالا ندارید؛ از همان ابتدا برخی از رسانه ها را حذف کنید. در واقع فرآیند انتخاب رسانه تبلیغات؛ یک فرآیند حذفی است. این کار را تا جایی ادامه بدهید که تعداد کمی از رسانه ها، باقی بمانند.

کارایی: علاوه بر هزینه کلی برای انتخاب رسانه تبلیغاتی، هزینه کارایی هم وجود دارد که شامل هزینه به ازای هر هزار بار نمایش و یا هزینه برای مشاهده یک درصد از مخاطبان می‌باشد. زمانی که به دنبال انتخاب نوع رسانه هستید، کارایی هزینه را هم باید در نظر بگیرید.

دسترسی: برای اینکه تبلیغات هدفمندی داشته باشید؛ باید مشخص کنید چه تعداد از افراد در بازار هدف با رسانه مورد نظر ارتباط برقرار کرده و به آن، دسترسی دارند. معمولاً حالت ایده آل و مطلوب زمانی است که همه جامعه هدف به رسانه مورد نظر، دسترسی داشته باشند.

تکرار: اگرچه تکرار هر موضوع باعث تثبیت آن در ذهن می‌شود اما اگر تکرار به تعداد زیاد و بیش از حد انجام شود؛ باعث آزردگی مخاطب شده و کارآیی تبلیغ را کاهش می ‌دهد؛ بنابراین بهتر است رسانه‌ ای که انتخاب می ‌کنید؛ به تعداد معمول روی تبلیغات شما تکرار داشته باشد تا باعث بروز عکس العمل منفی مخاطبان نسبت به پیام تبلیغاتی نشود.

 

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

 

اهمیت انتخاب رسانه در اثربخشی تبلیغات

از آنجایی که بخشی از بودجه تبلیغاتی صرف انتخاب رسانه می‌شود؛ می بایست زمان و نیروی زیادی برای آن، در نظر گرفته شود. تنها در صورت انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب است که می‌توان از یک تبلیغ انتظار پیامدهای مثبت داشت. البته اگر از یک رسانه تبلیغاتی نتیجه مورد نظر و مطلوبی حاصل نشود؛ می‌ توان آمیخته ای از رسانه ‌ها را به صورت کاملاً هوشمندانه و با توجه به ماهیت محصول و یا خدمات، استفاده کرد. واقعیت این است که برخی از رسانه‌ ها برای یک جامعه هدف خاص؛ ضریب نفوذ بالاتری داشته و برای تبلیغات می‌توانند بازخورد بهتری داشته باشد.

به صورت کلی استفاده از ترکیب ابزارهای تبلیغاتی مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت، رسانه‌های چاپی و… باعث می‌شود بتوانید پیام خود را به اشکال مختلفی به مشتری، منتقل کنید. برخی از رسانه ها برای انتقال متن بسیار عالی و برخی دیگر در انتقال تصاویر، تاثیرگذار هستند. اگر قصد نمایش یک ویدئوی تبلیغاتی را دارید؛ بهتر است رسانه تبلیغاتی مناسب انتقال ویدئو را استفاده کنید. بر این اساس اگر از آمیخته ‌ای از رسانه ‌ها استفاده کنید؛ تبلیغ خود را به اشکال مختلف به مشتریان بیشتری، عرضه کرده اید.

تأثیر رسانه و تبلیغات در برندینگ چیست؟

هیچ برندی تا قبل از اینکه به خوبی به مخاطبان شناخته نشود؛ به یک برند مشهور، تبدیل نمی‌شود؛ بنابراین انجام تبلیغات در رسانه ها یکی از روش های مهم در برندسازی است. زمانی که کالا و خدمات مطلوبی داشته باشید و آن را به بهترین شکل از طریق رسانه ‌های جمعی به دیگر مخاطبان و جامعه هدف معرفی کنید؛ دیر یا زود به یکی از برندهای مطرح، تبدیل می‌شوید. البته این در صورتی است که تبلیغات شما صحیح و اصولی انجام شود. بسیاری از آژانس ‌های تبلیغاتی هستند که می‌توانند فرآیند انجام تبلیغات را به صورت اصولی، انجام دهند. به همین دلیل است که شرکت های بزرگ تجاری هرساله بخشی از درآمد خود را صرف انجام تبلیغات کرده و این کار را به متخصصان این زمینه، می‌سپارند.

 

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب

 

انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات موفق

همانطور که گفتیم انتخاب رسانه به عوامل مختلفی، بستگی دارد. اینکه کدام نوع رسانه را انتخاب کنید؛ کاملاً به جامعه هدف شما و نوع تبلیغ شما، وابسته است. در واقع باید بتوانید پیام تبلیغاتی خود را به درصد بالایی از مخاطبانی که فکر می‌ کنید به کالاها و خدمات شما نیاز دارند، منتقل کنید. این اطمینان را به شما خواهیم داد که در عرصه تبلیغات اگر بتوانید به درستی رسانه تبلیغاتی خود را انتخاب کرده و یک پیام تبلیغاتی جذاب داشته باشید؛ به زودی شاهد تاثیرات آن در کسب و کار خود، خواهید بود.

5/5-(2امتیاز)

مطالب مشابه