کاتالوگ یا دفترچه معرفی و نقش آن در بازاریابی محصولات و خدمات

کاتالوگ ارشک

کاتالوگ یا دفترچه معرفی

چگونگی معرفی و ارائه محصول یا خدمت مد نظر، نیمی از مسیر است. برای معرفی هویت سازمانی خود، از چه روشی استفاده می‌کنید؟ اگر بخواهید برای همکاری با یک برند،  وارد مذاکره شوید، چگونه اطلاعات مد نظر خود را به آن‌ها منتقل می‌کنید؟ از کاتالوگ استفاده می‌کنید یا به صورت شفاهی توضیح می‌دهید؟ چگونه اطلاعات مهم مرتبط به یک محصول را با مشتری‌ها در میان می‌گذارید؟ تمامی این اهداف با طراحی کاتالوگ قابل اجرا است.

طراحی کاتالوگ چای احمد دادخواه توسط استودیو توسعه برند فهار
طراحی کاتالوگ چای احمد دادخواه توسط استودیو توسعه برند فهار

نگاهی بر تاریخچه کاتالوگ

کاتالوگ در سال 1498 (قرن بیستم) در ونیز برای اولین بار به طراحی و چاپ در آمد. اولین کاتالوگ به منظور فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی شد و کم کم جایگاه مهمی در پروموشن محصول پیدا کرد. امروزه کاتالوگ‌ها در سایز و جنس مختلف قابل تولید هستند اما معمولاً برای زیبایی بیشتر از کاغذ گلاسه برای صفحات و جلد کاتالوگ استفاده می‌شود.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ، کتابچه‌ای است که نوع کالا، محصولات، امکانات، یا خدمات و همچنین ویژگی‌های آن را معرفی می‌کند. از کاتالوگ می‌توان در جلسات بریف یا جلسات پرزنت برای شروع همکاری با برندهای مختلف، استفاده کرد. همچنین می‌توان برای معرفی محصولات و خدمات به مشتریان مختلف بهره برد.

طراحی کاتالوگ شرکت آسان پک توسط استودیو توسعه برند فهار
طراحی کاتالوگ شرکت آسان پک توسط استودیو توسعه برند فهار

چرا کاتالوگ حائز اهمیت است؟

  • کاتالوگ یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی آفلاین و چاپی است و به نحوه اطلاع رسانی شما درباره محصول، جلوه‌ای شکیل و زیبا می‌بخشد.
  • طراحی یک کاتالوگ در راستای برند خود، میزان حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد
  • در کاتالوگ خود می‌توانید با تاثیرگذاری بالا، بیزنس خود را برای همکاران و مشتری‌ها پرزنت کنید.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ آبمیوه مجتبی توسط استودیو توسعه برند فهار
طراحی کاتالوگ آبمیوه مجتبی توسط استودیو توسعه برند فهار
  • انتخاب نوع و اندازه فونت

انتخاب قلم مناسب و اندازه آن، موجب تاثیرگذاری بیشتر مطالب نوشته درون کاتالوگ می‌شود. همچنین این هارمونی ایجاد شده، توجه مخاطب را هنگام خواندن، پرت نمی‌کند.

  • انتخاب رنگ مناسب

رنگ‌هایی که برای کاتالوگ استفاده می‌کنید باید ضمن خوانا بودن، بر جذابیت نوشته بیفزاید. می‌توان با توجه به روانشناسی رنگ‌ها، رنگ‌هایی را انتخاب کرد که یک پل ارتباطی بین مشتریان و برند ایجاد کند.

  • انتخاب عکس مناسب

عکس‌های با کیفیت و یونیک می‌تواند در انتقال پیام به مخاطب نقشی کلیدی را ایفا کند. هنگام طراحی کاتالوگ بهتر است از عکس‌هایی استفاده شود که پیام محصولات و خدمات را به صورت شفاف به مخاطبان انتقال دهد.

طراحی کاتالوگ شرکت نگین شهد شهران(برند مجتبی) توسط استودیو توسعه برند فهار
طراحی کاتالوگ شرکت نگین شهد شهران(برند مجتبی) توسط استودیو توسعه برند فهار

انواع کاتالوگ کدامند؟

کاتالوگ‌ها از نظر مفهوم به سه دسته کاتالوگ‌های علمی (معرفی محصولات علمی)، هنری (معرفی آثار هنری) و فروش تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر نحوه انتشار به دو دسته چاپی و دیجیتال قابل ارائه هستند.

کاتالوگ چاپی یا چاپ آفست، معمولاً برای تیراژ بالا و کاتالوگ دیجیتال برای تیراژ پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ دیجیتال می‌تواند در تیراژ پایین چاپ شود، باعث افزایش کیفیت و صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان ‌گردد.

مزایای کاتالوگ دیجیتال در مقایسه با کاتالوگ چاپی

  1. در کاتالوگ دیجیتال، مرحله چاپ حذف می‌شود بنابراین هزینه نهایی به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
  2. می‌توان از کاتالوگ در وبسایت و سوشال مدیاها استفاده کرد.
  3. می‌توان دسترسی به کاتالوگ دیجیتال را رمزگذاری و استفاده از آن را به کاربران خاص محدود کرد.
  4. می توان آن را در قالب لوح فشرده یا فلش به راحتی انتشار داد.
طراحی کاتالوگ ارشک توسط استودیو توسعه برند فهار
طراحی کاتالوگ ارشک توسط استودیو توسعه برند فهار

تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟

  • کاتالوگ ها اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصولات یا خدمات یک کسب و کار در خود جای داده ارائه می‌دهند اما در بروشورها اطلاعات مختصر و جزئی از یک یا چند محصول یا خدمات دیده می‌شود.
  • کاتالوگ‌ها برای خریداران عمده طراحی و چاپ می‌شوند، اما بروشور برای مصرف کننده و مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاتالوگ استفاده‌ای حرفه‌ای و تخصصی‌تر نسبت به بروشور می‌شود.
  • طراحی و چاپ کاتالوگ به دلیل استفاده از کاغذهای سنگین و ضخیم مثل گلاسه و طراحی و چاپ حرفه‌ای‌تر، دارای قیمت تمام شده بیشتری است. در حالی که بروشور به علت کاربرد عمومی‌تری که دارد، کاغذهای سبک، طراحی ساده‌تر و… با قیمت ارزان‌تری قابل تولید است.
  • کاتالوگ‌ها دارای کیفیت بالاتر و کمیت پایین‌تر هستند، اما بروشورها غالباً در تیراژ بالا و در سطح عمومی‌تر تهیه، چاپ و توزیع می شود.
  • بروشورها معمولاً درهر سایزی چاپ می‌شوند، اما سایز استاندارد کاتالوگ‌ها عموماً  A4 و A5 است.
  • کاتالوگ‌ها معمولاً به صورت چهار رنگ چاپ می‌شوند.
طراحی کاتالوگ برند احمد دادخواه توسط استودیو توسعه برند فهار
طراحی کاتالوگ برند احمد دادخواه توسط استودیو توسعه برند فهار

ویژگی‌های یک کاتالوگ ایده‌آل:

  1. از نظر وزن و سایز به راحتی قابل حمل است.
  2. متن درون کاتالوگ باید چنان رسا، موجز و کامل باشد که مخاطب بتواند در کمترین زمان ممکن، تمامی اطلاعات مرتبط با بیزنس را دریابد.
  3. به حداکثر سوالات مخاطب پاسخ دهد.
  4. متن و تصویر با یکدیگر همخوانی، همپوشانی و توازن داشته باشند.

اهداف طراحی کاتالوگ چیست؟

هدف از طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی، معرفی برند، محصولات و خدمات قابل ارائه به مشتریان است، به طور جزئی‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اشاره کردن به سوالاتی رایج که معمولاً در رابطه با برند مد نظر برای مخاطبان ایجاد می‌شود.
  2. ذکر مزیت‌های رقابتی و اقدامات نوآورانه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. بیان اهداف، توانمندی‌ها و اهداف بلند مدت مجموعه که جایگاه شرکت را در آینده نشان می‌دهد.
  4. اشاره به امکانات و تخصص‌هایی که در مجموعه قابل استناد هستند.
  5. معرفی راه‌های ارتباطی مختلف برای همکاری یا خرید محصولات.
  6. اشاره به خدمات و امکانات ویژه در راستای همکاری با پروژه‌های مختلف.
طراحی کاتالوگ برند احمد دادخواه توسط استودیو توسعه برند فهار
طراحی کاتالوگ برند احمد دادخواه توسط استودیو توسعه برند فهار

مزایای کاتالوگ چیست؟

  • کاتالوگ‌ها دارای حجم کم و بسیار سبک هستند، به همین خاطر جابه‌جایی و حمل‌ونقل آن‌ها راحت است.
  • همه اطلاعات لازم درباره محصولات و خدمات یک مجموعه، به صورت جامع و کامل در کاتالوگ قید می‌شود، بنابراین با مطالعه آن به تمامی سوالات احتمالی مخاطبان پاسخ داده می‌شود.
  • کاتالوگ موجب می‌شود که بتوان بدون واسطه میان مشتری و کسب‌وکار ارتباط برقرار کرد.
  • ارائه کردن کاتالوگ محصولات به مشتری، موجب می‌شود او بتواند اطلاعات راجع به برند را بخواند، تحقیق و بررسی کند و در نهایت تصمیم بگیرد که می‌خواهد از محصولات یا خدمات برند شما استفاده کند، یا نه.
  • محتوای تصویری و متنی به صورت جامع و کامل در کاتالوگ‌ها باعث شده که این روش در مقایسه با  ارائه بروشور، پوستر و تراکت کارآمدتر باشد.

جمع بندی

در صورتی که می‌خواهید بیزنس خود را به مشتریان معرفی کنید یا برای گسترش شرکت خود، با شرکت‌های بزرگ وارد مذاکره و جلسات توجیهی شوید، ارائه کاتالوگ علاوه بر اینکه اطلاعات مورد نیاز را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد، نماینده حرفه‌ای بودن بیزنس شما نیز هست.

پی نوشت:

تعریف کاتالوگ در ویکی پدیا

مطالب مشابه