اجایل مارکتینگ یک بازاریابی پاسخگو
ضرورت استقرار سیستم چابک در بازاریابی، عمدتاً به علت پاسخگو بودن تیم چابک نسبت به تغییرات سریع محیط باز میگردد. معمای استقرار سیستم چابک بازاریابی اما سدی است که عبور از آن به دشواری ممکن است.به نظر شما ضرورت استقرار سیستم بازاریابی چابک چیست؟، درباره مانیفست اجایل مارکتینگ و نحوه استقرار این سیستم چه میدانید؟
خدمات تخصصی
استـــودیو فهـــار
چرا باید چابکتر بود؟
در میان ورزشکاران اسکی روی آب، تطابق با سرعت و شدت امواج از اصول و مهارتهای اولیه است. برترین ورزشکاران اسکی روی آب یاد گرفتهاند که تنها چاره آنها در سرعتهای زیاد و بر روی امواج، درک امواج و همنوایی با آن است. بقا در دنیای پرهیاهو و متغیر بازاریابی امروز که زنده، پررقابت و بیرحم است نیز از اصولی مشابه پیروی میکند. در بازاریابی، سرعت تغییرات از مهمترین المانهایی است که باید با آن همسو و همنوا شد.
مارکتینگ، بستری زنده و روان است؛ ساختار کسبوکار، سختافزار، نیروی کار، تقاضا و رقابت بهسرعت در حال تغییرند. نظرسنجی سال 2009 اطلاعات اکونومیست بیان میکند که از نظر 90 درصد از مدیران، چابکی نقش مهمی در موفقیت سازمان دارد و عدم چابکی 27 درصد از آنها را در مواجهه با رقبا، قطعاً دچار مشکلات عمده میکند. نتیجه تحقیقات محققان دانشگاه MIT نیز سود 30 درصدی بیشتر را متعلق به کسبوکارهای چابک در مقایسه با رقیبانی که از اجایل مارکتینگ استفاده نمیکنند، میداند.
گذر از بینش سنتی و ورود به اجایل مارکتینگ
فرایند آبشاری بهعنوان روند سنتی در حل مسائل مارکتینگ با مشکلات ذاتی فراوانی نظیر عدم تطابق با تغییر و شرایط عدم قطعیت همراه بود. در فرایند آبشاری که برای پروژههای کوچک همچنان میتواند استفاده شود، قبل از ورود به مرحله جدید، مرحله پیشین باید تکمیل میشد. برنامهریزی، تولید، استقرار، بررسی، مراحلی هستند که باید پشتسرهم پیموده شوند. روشن است که بروز نوآوری، اولین قربانی چنین سیستمی است. بهعلاوه در فرایند آبشاری خواستههای مشتری که غالباً به دنبال “همه چیز در لحظه اکنون است”، بیپاسخ میماند و لزوم نگارش مجدد الزامات، زمان زیادی از پروژه را بهراحتی هدر میداد.
ورود به اجایل باعث شد، مشکلات در میانه فازهای پروژه، حل شوند و نکته مثبت آن بهکارگیری در پروژههای پیچیدهتر بود. جیم مک کللند بهعنوان مؤسس SustMeme معتقد است: ” برای بسیاری از کسبوکارها، چابکی همان چیزی است که نمیدانند اما ضروری است که آن را فرابگیرند.” سازمانهای قدیمیتر، بیش از استارتاپها لازم است از تغییرات و عدم قطعیت استقبال کرده و با عبور از مدیریت بر مبنای کنترل همه جانبه و فرماندهی، به سمت چابکی حرکت کنند.
تاریخچه بازاریابی چابک: ورود اجایل به دنیای مارکتینگ
اجایل مارکتینگ از روشی در توسعه نرمافزار به بازاریابی وارد شده است. اگرچه که معرفی اسکرام بهوسیله مجله هاروارد بیزینس ریویو در 1986 صورت گرفت اما گردهمایی 17 توسعهدهنده نرمافزار در بهار 2000 ، برای سرعت بخشیدن به زمان توسعه و گسترش محصول و معرفی نرمافزار به بازار مقدمات بکارگیری اصول اجایل را فراهم کرد. آنها اهداف را کوچک کرده و هر بخش از پروژه را برای مدت معینی به اعضای تیمهای کوچکتر سپردند. اولین پروژه اجایل نرمافزار با استفاده از اسکرامها در اوایل سال 2001 به بازار معرفی شد. در نهایت در 2012 اصول این روش موفق در توسعه محصولات نرمافزاری توسط گروهی از بازاریابان نواندیش، بهعنوان مانیفست چابکی در بازاریابی مطرح شد.
دو ضرورت اصلی در چابکی
استفاده از بازاریابی چابک در مقایسه با روشهای سنتی نیازمند مهارت بیشتر و اعتماد بیشتر به تیمها است، همانطور که بداههنوازی یک نوازنده جاز مهارت بیشتری از نواختن با نتهای مشابه در ارکستر را میطلبد. در اجایل مارکتینگ از صرف ماهها و سالها زمان برای فرایندهایی که در همان نقطه ابتدایی مشکلات کوچکی داشتهاند و ناچاراً پروژه را به سمت شکست میبرند، عبور کرده و با اعتماد به کارمندان، تیمها که با کار مستقیم با مشتریان به درک درستی از اهداف رسیدهاند و راهحلهای سریع و خلاقانه ارائه میکنند، پروژه به سمت موفقیت هدایت میشود.
ضرورت دوم به پاسخگویی مدیران و برنامههای ملاقات بازمیگردد. یکی از تفاوتهای عمده در سازمانهای چابک در مقابل سازمانها سنتی در پاسخگویی به مدیران و ملاقات مسئولان پروژه با هم است. در سازمانهای چابک مرز میان مسئولیتها کمتر شده و مسئولان باید از کندوهای خود خارج شوند. همه چیز حول پروژه بازاریابی و ارتقاء تجربه مشتریان شکل میگیرد و خروجی همراستای سیستم است که اهمیت دارد. به عنوان مثال در سازمانهایی سنتی مدیر وفاداری مشتریان ، مدیر تجربه مشتری و مدیران پروژه تنها به گزارش مدیر بازاریابی اکتفا میکنند اما در سازمانهایی که به سمت بازاریابی چابک پیش میروند، تمام این افراد ملاقاتهایی هرچند کوچک برای تطبیق با هم خواهند داشت. هر بازخوردی اقدام بعدی را تحت تأثیر قرار میدهد و اطلاعات به اشتراک گذاشته میشوند.
ارزشهای مقدس در اجایل مارکتینگ
حد کافی فعالیت در چابکی در مرز میان فرایندهای بیش از حد و کافی نبودن است. علاوهبرآن مانیفست چابکی برای استقرار بازاریابی چابک در 2012 نوشته شد و بهروشنی سایر اولویتها و ضرورتها را در بررسی و پرداختن به مشکلات بیان کرد:
- افراد و تعاملات مهمتر از فرایندها و ابزارها
- اطلاعات نرمافزاری بهروز مهمتر از اسناد جامع
- همکاری با مشتری مهمتر از مفاد قرارداد
- تغییرات لازم مهمتر از پیروی از یک برنامه از پیش تعیین شده
- یادگیری مهمتر از عقاید و قراردادها
مزایای استقرار سامانه چابک در متن بازاریابی
بدون شک برای استقرار اجایل مارکتینگ در سازمان باید به دنبال تغییر فرهنگ و ایجاد مایندست نوین بود. در نهایت مزایای ذیل کمترین دستاورد این سیستم سودبخش و کمریسک در طولانی مدت خواهد بود.
- با استمرار سیستم فرز و چابک، فعالیتهای بازاریابی با شفافیت بیشتری مشخص میشوند.
- برنامهریزی بهتری برای ابتکارات در بازاریابی صورت میگیرد، چراکه روشهای اندازهگیری نتایج نیز بهتر شدهاند. پیشبینی میشود اولویتبندی با این سیستم 80 درصد بهبود یابد.
- انعطافپذیری این سیستم بهرهوری را دگرگون میکند. (87 درصد افزایش بهرهوری)
- وفاداری مشتریان افزایش مییابد و بهعنوان نتیجهای از افزایش وفاداری سهم بازار تا سه برابر افزایش مییابد.
- همکاری، بهرهوری و مرام اخلاقی میان کارکنان بهبود مییابد.
روش استقرار سیستم اجایل مارکتینگ؛ وقت ملاقات است
4 چهارچوب عمده برای استقرار سیستم اجایل مارکتینگ وجود دارد و هر تیم به فراخور نیاز خود یکی از این روشها را استفاده میکند:
- محبوبترین روش اجایل Lean نام دارد. تمرکز این روش بر کاهش اتلاف در سیستم انتقال ارزش به مشتری است. یادگیری از محیط، اجرای کمپینهای آزمایشی و کوتاه مدت و ارزیابی سریع اقدامات و نتایج حاصله، از اصول روش لین است.
- روش دوم اسکرام است. در روش اسکرام داستان مشتری، اینکه به دنبال چه چیزی و به چه علتی است، تبیین میشود. لیستی از پروژهها و وظایف بر اساس این داستان نوشته میشوند و سعی میکنند در اسپرینتهای کوتاه، مثلاً 2 تا 4 هفته، زمان انجام هر پروژه تخمین زده شده و به انجام برسد. در نهایت با بررسی فرایند و نتایج برای پروژه بعدی سعی در بهبود سرعت میشود.
- روش بعدی کانبان است که روشی بصری برای مشاهده پیشرفت پروژه است. کانبان اولینبار بهوسیله شرکت خودروسازی تویوتا مورداستفاده قرار گرفت. در این روش 4 ستون برای انجام وظایفی تحت عنوان: برای انجام، در حال انجام، در دست بررسی و انجام شده در نظر گرفته میشوند. پیشرفت در هر مرحله مستلزم پیشرفت در ستون بعدی است.
- اسکرام بان روش چهارمی است که برای استقرار چابکی متداول است. این روش مبتنی بر کشش است. کارها بهوسیله تخته کانبان و بدون محدود شدن به جلسه برنامهریزی انجام میشود. انجام تسکهای با بیشترین اولویت و حفظ جریان و سرعت کار در روش اسکرام بان، بخشهای اساسی هستند. سپس در جلساتی مانند روش اسکرام، پیشرفتها و نتایج چک میشوند.
نمونهای از اجایل مارکتینگ
نمونه درخشانی از اجایل مارکتینگ تأمین بهموقع کالا توسط تسلا بر مبنای سفارشی است که تعداد آن و موجودی مواد اولیه در ابتدا نامشخص و ناکافی بود. زمانی که تسلا قصد ارائه اتومبیل MODEL 3 به بازار را داشت، ظرف تنها 7 روز، 325 هزار سفارش ماشین به ارزش 14 بیلیون دلار ثبت کرد. باطری لیتیومی موردنیاز برای این تعداد اتومبیل، بیشتر از تمام باطریهای لیتیومی موجود در دنیا در زمان سفارش بود. حل این مسئله بیشتر از آنکه نیاز به بهکارگیری تکنولوژی داشت، نیازمند فرهنگ نو در زنجیره تأمین و بکارگیری چابکی بود.
با نمونه های مشابه ایرانی چقدر آشنا هستید!؟
نتیجهگیری
سودهای بهتر، چالشهای بزرگتر را میطلبد و استقرار سیستم اجایل مارکتینگ برای بسیاری از چرخهها همین چالش است. درحالیکه گذر از این چالش چندان ساده نیست، اما الزامات بیشک و مزایای بیبدیل آن را تنها گزینه پیش رو میسازد.
مطالب مشابه
فیلم آموزشی؛ تعامل با تصویر و ارتباط چندحسی
فیلمهای آموزشی به عنوان یکی از بهترین محتواهای تبلیغات همسان یا نیتیو به سه فاکتور هزینه، زمان و قدرت اثرگذاری
برندینگ چیست؟ DNA برند خود را بشناسید
برند یا نامنما را به زبان ساده میتوان چیزی دانست که مشتریان در خلوت خود به همدیگر میگویند نه چیزی
ریدیزاین سایت؛ تولد دوباره ملکهی دیجیتال
مطمئن باشید که بازطراحی یا ریدیزاین سایت در حل مسئله شما تاثیرگذار خواهد بود. عموماً صاحبان سایتهای فروشگاهی، سایتهای خبری
همه موفقیتها با نظم آغاز میشوند. اگر بهعنوان یک بازاریاب محتوا یا تولیدکننده محتوای یک وبسایت بدانید که برترین شرکتهای