سررسید یا سالنامه هدیه‌ای برای یادها

سررسید یا سالنامه هدیه‌ای برای یادها

سررسید یا سالنامه هدیه‌ای برای یادها

بسیاری از شرکت‌های دولتی و غیردولتی به مناسبت تبریک سال نو، یک سررسید اختصاص یافته به کسب‌وکار (با لوگو و نام برند خود) در اختیار کارمندان قرار می‌دهند. سررسید نوعی هماهنگی و نظم نمادین بین پرسنل شرکت به وجود می‌آورد و حداقل یک سال همراه با هر فرد باقی خواهد ماند.

سررسید یا سالنامه چیست؟

سررسید، کتابی است دارای تقویم یک سال، دفترچه اطلاعات روزانه که در ابتدا یا انتها قرار می‌گیرد و شعارها و مناسبت‌های هر روز. سالنامه دارای فهرست مناسبتی است تا خاطره حوادث گذشته یا روزهایی که به نام شخص یا موضوعی خاص نام گذاری شده‌اند، در یادها بماند.
سررسید هر سال توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی مختلف چاپ می‌شود تا علاوه بر به وجود آوردن امکان نوشتن، اطلاعاتی مفید و سرگرم کننده به بصر مخاطب برساند. سالنامه‌ یا سررسید به موضوعاتی مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … می‌پردازد. بهترین زمان برای سفارش سالنامه، سه ماهه آخر هر سال است

انواع سررسید یا سالنامه
انواع سررسید

 

نمونه کار طراحی و چاپ سررسید و سالنامه توسط استودیو توسعه برند فهار

 

سررسید اختصاصی شرکت گروه صنعتی شرق صنعت نیشابور- نمونه کار توسعه برند فهار -
سررسید اختصاصی شرکت گروه صنعتی شرق صنعت نیشابور- نمونه کار توسعه برند فهار 
سررسید اختصاصی شرکت کاریان مشهد - نمونه کار توسعه برند فهار -
سررسید اختصاصی شرکت کاریان مشهد – نمونه کار توسعه برند فهار سررسید اختصاصی شرکت صنایع غذایی گرینه - نمونه کار توسعه برند فهار - grinehسررسید اختصاصی شرکت صنایع غذایی گرینه – نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت قند طوس احرار - نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت قند طوس احرار – نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت گچ ماشینی شرق - نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت گچ ماشینی شرق – نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت احیای صنایع خراسان ( سهامی عام )- نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت احیای صنایع خراسان – نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت دٌریس دٌر - نمونه کار تیم توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت دٌریس دٌر – نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی گروه شرکت های آرمان- نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی گروه شرکت های آرمان- نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت آرد سپید کوه درود - توسز تیم توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت آرد سپید کوه درود – نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت الماس کاشی نمونه کار توسعه برند فهار
سررسید اختصاصی شرکت الماس کاشی نمونه کار توسعه برند فهار

چرا سررسید یک محصول تبلیغاتی مهم است؟

سررسید دارای حداقل طول عمر یک سال است، یعنی هر فرد حداقل یک سال از سررسید خود استفاده می‌کند، بنابراین هر روز برند و لوگو شما به چشم فرد می‌خورد و برند شما را در ذهن او حک می‌کند. با طراحی سالنامه علاوه بر شکل­گیری برند درون سازمانی، می‌توان مشتریان را بدون هزینه مجدد، برای حداقل یکسال مورد تبلیغ قرار داد.. برخی سررسیدها به دلیل طراحی زیبا و نوع صحافی چشمگیرشان، مورد توجه افراد قرار می‌گیرند و در بازار به خوبی به فروش می‌رسند.

چرا سررسید یک محصول تبلیغاتی مهم است؟
سررسید محصول تبلیغاتی
آیا سالنامه و سررسید یک محصول تبلیغاتی مهم
سررسید تبلیغاتی
طراحی ماکت سررسید
طراحی سررسید
طراحی سررسید اختصاصی
طراحی سررسید

ساختار سالنامه به چه صورت است؟

مقدمه سالنامه می‌تواند شامل تصاویری از نوروز، اطلاعات مربوط به زمان سال تحویل و تبریک سال نو باشد. روی هر صفحه که متعلق به یک روز است، شعار یا جمله‌ای تاثیرگذار نوشته می‌شود و ماه‌ها و فصل‌ها می‌توانند با صفحات یا تصاویری زیبا از یکدیگر جدا شوند. بخش پایانی شامل صفحاتی است که در آن می‌توان اطلاعات یا برگه‌هایی برای یادداشت تلفن یا مشاهده تلفن‌های ضروری مانند آتش نشانی، اورژانس و … قرار داد.

برای ساخت جلد سررسید از انواع جلدهای سخت با روکش‌های مختلف استفاده می‌شود. این روکش‌ها می‌توانند سلفونی (گلاسه با روکش سلفون مات یا براق)، چرم مصنوعی یا طبیعی، ترمو یا گالینگور باشد. سررسید با توجه به نوع صفحات داخلی و حتی نوع جلد دارای صحافی مختلفی مثل ته دوخت (دوختی)، فنردوبل یا فنر مارپیچ کلاسوری است.

انواع سررسید کدامند؟

  • سررسید روزانه (روزشمار) : هر صفحه از این نوع سررسید مربوط به یک روز از سال است. دراین نوع سررسید، هر صفحه به یک روز اختصاص داده می‌شود، به جز پنجشنبه و جمعه که هردو در یک صفحه جای می‌گیرند.
  • سررسید دو روز شمار: هر صفحه از این مدل سررسید مختص 2 روز است. این نوع سررسید برای افرادی مناسب است که یادداشت‌های روزانه کمتری می‌نویسند.
  • سررسید هفتگی: در سررسیدهای هفتگی، هر هفته در یک صفحه و در بعضی سررسیدها هر هفته شامل 2 صفحه می‌شود. سررسیدهای هفتگی، برای ثبت یادداشت‌های کوتاه در هر روز مناسب هستند و البته در این نوع سالنامه معمولاً صفحات جداگانه‌ای مختص نوشتن و ثبت یادداشت وجود دارد.
انواع سررسید روزانه
سررسید روزانه
ایجاد و ساخت و طراحی سررسید روزانه
طراحی سررسید روزانه
ساخت سررسید روزانه
سررسید روزانه

اندازه سررسید

  • قطع رحلی: اندازه رحلی برش خورده معمولا 21 در 28.5 سانتیمتر است و حدودا اندازه سایز استاندارد A4 است. با توجه به اندازه هر صفحه در سررسید رحلی، امکان یادداشت نویسی بیشتری وجود دارد و گاهی از آن به عنوان سررسید مدیران یاد می‌شود.
  • قطع وزیری: اندازه وزیری برش خورده حدودا 16.5 در 23.5 سانتیمتر است و تقریبا نزدیک به اندازه سایز استاندارد B5 است. سایز وزیری از پرمخاطب‌ترین نوع سالنامه است.
  • قطع رقعی: سایز رقعی حدوداً هم اندازه‌ی سایز استاندارد A5  است و بعد از برش 14.5 در 21 سانتیمتر است.
  • قطع اروپایی: ارتفاع سررسید اروپایی همچون سررسید رقعی است با این تفاوت که عرض آن کمتر شده است. اندازه اروپایی حدودا 12 در 21 است.
  • قطع خشتی: قطع خشتی دارای اندازه‌های مختلفی است و معمولاً طول و عرض صفحه یکسان و مربعی شکل به صورت 22 در 22 سانتیمتر است.
  • قطع پالتویی: اندازه پالتویی نیز دارای دو سایز است یکی حدودا 9.5 در 20 سانتیمتر که و دیگری 11.5 در 21 سانتیمتر. قطع پالتویی به مثابه یک دفترچه یادداشت و تقویم همراه عمل می‌کند و همین قابلیت حمل موجب محبوبیت قطع پالتویی می‌شود.
  • قطع جیبی: قطع جیبی نیز با توجه به استانداردهای ورق کاغذ دارای دو سایز است. یکی حدودا 10 در 14.5 سانتیمتر (نزدیک اندازه استانداردA6) و دیگری حدودا 11.5 در 16.5 سانتیمتر است. به عبارتی می‌توان گفت یک نوع برابر با نصف قطع وزیری و نوع دیگر برابر با نصف قطع رقعی است.
اندازه سررسید
سررسید دیواری
انواع سررسید یا سالنامه
انواع سررسید
سررسید رومیزی
سررسید رومیزی
سررسید رحلی
سررسید

چرا طراحی و چاپ سررسید دشوار است؟

در بالا اشاره شد که سررسید به دلیل استفاده مداوم در طول یکسال توسط افراد، یک محصول تبلیغاتی موثر به حساب می‌آید. از همین رو چاپ سررسید اختصاصی برای تولیدکنندگان و خدمات‌دهندگان با استقبال روبرو شده است. طراحی سررسید باید با توجه به ست اداری یا اوراق اداری و نیز دربرگیرنده اهداف سازمانی برند باشد. طرح جلد سررسید و شکیل و زیبا بودن آن نیز به شدت وابسته به طراحی آن توسط یک طراح حرفه‌ای است. رنگ‌ و طرحی که در تصاویر سالنامه یا جلد سررسید استفاده می‌شود باید در راستای شعار و هدف سازمان باشد، همانطور که در طراحی سالنامه ارشک یا … که توسط استودیو فهار طراحی شده، می‌توان دید.

هزینه چاپ سررسید چقدر است؟

هزینه‌ی تمام شده برای هر سررسید از مهم‌ترین عوامل انتخاب سررسید است. عوامل متعددی مثل قطع، نوع جلد، صحافی و … بر قیمت چاپ تاثیر می‌گذارد.

طراحی سررسید یا سالنامه
طراحی انواع سررسید

 

طراحی چاپ سررسید اختصاصی

  1. چاپ اختصاصی فقط روی جلد: در این روش، یک سالنامه یا سررسید از بازار انتخاب شده و اطلاعات مربوط بر روی جلد آن ثبت می‌شود. در این روش بطور معمول از چاپ طلاکوب، داغی(داغ کوب)، چاپ سیلک برای درج نام و لوگو، شماره تلفن و یا آدرس استفاده می‌شود .
  2. چاپ اختصاصی جلد و یا صفحات تبلیغاتی:در این روش، ابتدا نوع سررسید انتخاب می‌شود، سپس جلد و صفحات آن با توجه به استاندادرهایی که بیان شد، طراحی و چاپ می‌گردد. صحفه‌های داخلی آن اضافه شود. در این روش جلد نیز بصورت اختصاصی طراحی، چاپ و صحافی می‌شود. همچنین در این روش با هزینه بیشتر می‌توان لوگو و نام مورد نظر خود را در تمام صفحات داخلی چاپ کرد که خود مستلزم هزینه‌ای بیشتر است.
  3. چاپ اختصاصی سررسید بصورت کامل:این روش، طبیعتاً به دلیل طراحی تمام و کمال اختصاصی، هزینه‌ی بیشتری نسبت به روش‌های قبلی دارد اما تمامی سررسید بر اساس نیاز و سلیقه سفارش دهنده‌ی آن است.

سخن آخر

چاپ سررسید یا سالنامه، از اوراق اداری محسوب می‌شود که نه تنها برای کارمندان قابل استفاده است و  موجب نظام یافتگی می‌شود، بلکه برای سایر مردم هم بسیار مفید است. سررسید جزو اوراق اداری محسوب می‌شود و می‌تواند برای برای پروموشن محصول یا خدمت هم مورد ارائه باشد.

5/5-(1امتیاز)

مطالب مشابه

وکتور چیست ؟

وکتور چیست ؟

گرافیک وکتورها بی شک بهترین انتخاب برای طراحی وب‌سایت و تهیه محتوای با کیفیت و ارائه تصاویر در دیجیتال مارکتینگ

ادامه مطلب »