طراحی و چاپ جعبه مقوایی

طراحی و چاپ جعبه مقوایی

هنگامی که کسب و کارها به دنبال افزایش آگاهی از برند هستند، اغلب طراحی جعبه مقوایی را به انتهای لیست کارهای تبلیغاتی خود اضافه می‌کنند؛ اما استفاده از جعبه در بسته بندی  با طراحی اثربخش یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای دیده شدن و افزایش فروش است. بسته بندی محصولات اولین فرصت برای ارتباط گرفتن با مشتریان است، زیرا برداشت اولیه برای جلب توجه بیشتر اهمیت زیادی دارد.

خدمات تخصصی

استـــودیو فهـــار

زمانی که دوستی به شما هدیه می‌دهد، اگر بسته بندی هدیه نامناسب باشد، شما با چه اشتیاقی آن هدیه را تحویل می‌گیرید؟ هر چند اگر هدیه ارزش مبلغی بالایی داشته باشد؛ بنابراین کسب و کارهای بزرگ و کوچک می‌توانند با سرمایه گذاری در طراحی جعبه مقوایی یک تجربه کاربری منحصر به فرد را به مشتریان خود ارائه دهند. در این مقاله از سایت «استودیو فهار» در مورد اهمیت و نحوه طراحی جعبه مقوایی صحبت می‌کنیم.

طراحی جعبه مقوایی چیست؟

طراحی جعبه بسته بندی بخصوص ساخت جعبه مقوایی به بررسی ساختار، مواد، رنگ، تصاویر، تایپوگرافی (فونت) و اطلاعات محصول برای اهداف بازاریابی اشاره دارد. هدف اصلی طراحی بسته بندی جعبه شامل شناسایی، جذابیت ظاهری، اطلاع رسانی و متمایز کردن محصول از رقباست. طراحی کارتن بسته بندی توسط طراحان گرافیک و متخصصان این حوزه انجام می‌شود. هر کسب و کاری که محصولی برای ارائه به مشتری دارد، این امکان را دارد از خدمات طراحی جعبه مقوایی بهره مند شود. برای مثال، بسته بندی سیب زمینی سرخ کرده مک دونالدز یا بسته بندی گوشی‌های ایفون اپل، همگی در این دسته قرار می‌گیرد.

مزایای طراحی جعبه مقوایی
نمونه کار طراحی بسته بندی آرد جوانه فرد

مزایای طراحی جعبه مقوایی

توجه به طراحی جعبه از این جهت اهمیت پیدا کرده که انتخاب‌های مصرف کنندگان نسبت به گذشته گسترده‌تر شده است. در بازار امروز انواع و اقسام مختلف محصولات وجود دارند که دست مشتریان را برای انتخاب محصول مناسب باز کرده است. به همین دلیل، طراحی کارتن بسته بندی می‌تواند‌ به تمایز قائل شدن با بقیه برندها کمک کند.

برای مصرف کنندگان امروزی تولید محصولات مختلف در کنار بسته بندی شکیل چنان در هم تنیده شده‌اند که هیچ مشتری کالایی را بدون بسته بندی مناسب خریداری نمی‌کند. درحقیقت، طراحی بسته بندی مانند لباسی بر تن جعبه عمل می‌کند. همانطور که پوشیدن لباس جذاب می‌تواند‌ دیگران را جذب کند، طراحی جعبه بسته بندی نیز مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند. از فواید طراحی جعبه مقوایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متمایز شدن از رقبا

شما 7 ثانیه فرصت دارید تا اولین برداشت را ایجاد کنید. از آنجایی که برای تقویت آگاهی از برند نیاز به برداشت‌های متعدد است، باید یک هویت بصری قوی و ثابت ایجاد کنید تا در بازار متمایز شوید. طراحی بسته بندی کالا راهی مقرون به صرفه برای تاکید مداوم بر برند و ایجاد مزیت رقابتی است. حتی استفاده از یک رنگ جدید می‌تواند تشخیص محصول را تا 80 درصد بهبود می‌بخشد. برای مثال، طراحی مناسب برای پاکت بسته بندی قهوه می‌تواند‌ شما را در این صنعت متمایز کند.

افزایش جذابیت محصول

طراحی جعبه مقوایی باعث جذابیت بیشتر محصولات در طول فرآیند خرید می‌شود. مشتریان متوجه یک جعبه رنگارنگ و تزئین شده در قفسه فروشگاه‌ها می‌شوند یا زمانی که خرید آنلاین انجام می‌دهند و پست کالای خریداری شده را به درب منزل می‌آورد، جذابیت ظاهر بسته بندی می‌تواند‌ رضایت آنها را به همراه داشته باشد. باید توجه کنید که محصول شما بیشتر شبیه یک هدیه است تا خرید! پس بهتر است کالای خود را با رنگ، فونت و طراحی زیبا زینت ببخشید.

طراحی جعبه مقوایی
نمونه کار طراحی جعبه زعفران محبوب

تقویت استراتژی بازاریابی

مصرف کنندگان بیشتر از کسب و کارهایی خرید انجام می‌دهند که با بسته بندی زیبا به آنها احترام می‌گذارند؛ بنابراین طراحی جعبه مقوایی باید بخشی از فرآیند بازاریابی شما باشد. با طراحی جعبه بسته بندی، محصول شما جذاب‌تر و لوکس‌تر به نظر می‌رسد. فقط به این موضوع توجه کنید که کالای شما در شبکه‌های اجتماعی آنباکسینگ می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که 79 درصد از بازدیدکنندگان تحت تاثیر یک بسته بندی جذاب قبل از آنباکسینگ قرار می‌گیرند.

ایجاد هویت برند

مردم برندهایی را دوست دارند که ارزش‌هایشان را به اشتراک بگذارند. درحقیقت، مصرف کنندگان وفاداری بیشتری به برندهایی دارند که اولویت‌ها و نیازهای آنها را برآورده می‌کنند. طراحی جعبه مقوایی راهی عالی برای ایجاد هویت برند است. مشتریان قبل از باز کردن بسته محصول، نسبت به نحوه طراحی و عناصر زیباشناسی آن قضاوت می‌کنند. بهتر است در نظر بگیرید که مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند و چه چیزی را می‌خواهد ببینند. پس باید طراحی بسته بندی متناسب با اهداف برند و پرسونای مخاطب باشد.

بهبود تجربه مشتری

تجربه مشتری نقشی حیاتی در دنیای تجارت دارد. مشتریان اغلب به سراغ محصولاتی می‌روند که تجربه خوبی از خرید آنها چه از نظر طراحی یا هزینه طراحی بسته بندی داشته‌اند. برای مثال، وقتی به نمونه بسته بندی زعفران نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اکثر بسته بندی‌های زعفران فاقد زیبایی، کیفیت و اعتبار هستند؛ بنابراین مشتریان به سمت بسته بندی می‌روند که از نظر بصری و کیفیت ساخت در درجه بالایی باشند، زیرا زعفران محصولی گران قیمت است و باید در جعبه مناسبی فروخته شود. در چنین شرایط تجربه مشتری از برداشت اولیه اهمیت بالایی دارد.

نحوه طراحی جعبه مقوایی
نمونه کار طراحی بسته بندی زغال شمس

نحوه طراحی جعبه مقوایی

به احتمال زیاد در فرآیند طراحی کارتن بسته بندی چندین طراح مختلف از جمله طراح بسته بندی، طراح گرافیک و حتی دیگر طراحان حرفه‌ای دست به دست می‌دهند تا بسته بندی مناسب را طراحی کنند. آنها چند مرحله مختلف را سپری می‌کنند تا به هدف نهایی برسند. اولین مرحله مهم مربوط به ایده پردازی است. در این مرحله ممکن است سوالات زیر مطرح شوند:

  • آیا جعبه از فاصله دور قابل مشاهده است؟
  • آیا جعبه به اندازه کافی جذاب است که توجه را به خود جلب کند؟
  • آیا ویژگی‌های برند در سراسر جعبه از نظر رنگ، فونت متن و لوگو دیده می‌شوند؟
  • آیا طراحی جعبه احساسات مشتری (شادی، اشتیاق یا بی‌تفاوتی) را بر می‌انگیزاند؟
  • آیا طراحی کارتن می‌تواند هویت برند و مشخصات محصول را به خوبی ترکیب کند؟
  • طراحی بسته بندی برای چه نوع مشتری انجام می‌شود و خصوصیات او چیست؟

بعد از مرحله ایده پردازی و تحقیقات، مرحله نمونه سازی و طراحی جعبه مقوایی اولیه آغاز می‌شود. در این مرحله طراحان مشغول ایجاد کانپست طراحی می‌شوند. کانپست مفهومی از ایده است. زمانی ایده پردازی و تحقیقات در مرحله اول انجام شد، کانپست مرحله بعدی را تشکیل می‌دهد. در این مرحله آنچه قرار است هویت برند و نیازهای بازار هدف را مشخص کند، ایجاد می‌شود.

داستان برند عمدتاً بر کانپست طراحی تأثیر می‌گذارد. طراحان بسته به نوع داستان از رنگ‌ها، فونت‌ها، اشکال، شخصیت‌ها و سایر موارد استفاده می‌کنند. طوفان فکری طراحان گرافیک منجر به ایجاد طرح‌های متعددی می‌شود تا در نهایت طرح اصلی انتخاب شود. با ایجاد نمونه‌های اولیه می‌توان نقاط ضعف طرح را استخراج کرد. سپس نمونه نهایی با نظر طراحان و کارفرما تایید می‌شود.

  کلام آخر

طراحی جعبه مقوایی به عنوان پوشش محصول عمل می‌کند و به آن زندگی و زیبایی می‌بخشد. طراحی بسته بندی محصول تاثیرگذارترین عنصر در راه اندازی موفق محصول است. حدود 72 درصد از مشتریان موافق هستند که طراحی کارتن می‌تواند بر تصمیم خرید آنها تأثیر بگذارد. برای دستیابی به طراحی عالی باید مراحل و فرآیند مورد نظر را مطابق با اهداف برند و بازار هدف انجام داد. برای انجام خدمات طراحی کارتن مادر و جعبه مقوایی با کارشناسان ما در استودیو فهار تماس بگیرید.

4.2/5-(4امتیاز)

مطالب مشابه